Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker dere til ørret-fiske?


Åge

Anbefalte innlegg

oppdatering på meg: en 4er 9fot E2

 

Er også glad i E2, men 5er. 3er og 4eren er Winston LT. I sjøen går det i Evolutionstixer og Z-axsiser.

 

bjorni

 

egentlig lyst på b2x #4, men så er det pengene da.... gleder meg til jeg er ferdig på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest storfemti

egentlig lyst på b2x #4, men så er det pengene da.... gleder meg til jeg er ferdig på skolen!

 

Nydelig stang ja, men du kan jo få låne min av og til om du lover dyrt og hellig at du er forsiktig ;D

 

Selv bruker jeg nevnte Winston BIIx 9' 4 med en Lamson Velocity 1.5, en Albright A-5 9' 5 med nok en Velocity 1.5 + en Scierra XPD 3/4 med 40+ intermediate og en Slate Light Weight 8' 3 med en Marryat CMR snelle jeg fikk av Robban. Denne skal brukes til kose- og indianerfiske, artig stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle holdt meg til kun ett merke når det gjelder fluestenger, og jeg var steinrik, så ville nok valget falt på disse :

 

http://cfbflyrods.com/rods/

 

Har ei custombygget i #5, men skulle gjerne hatt i alle snøreklasser fra 2-8  :D

 

 

Enig. Dette er nydelig stenger. Blei utbudt på en meget pent brukt "Presentation 3-4-5" for en måned siden.. Gikk for skarve 220GBP(10 pund over mitt siste bud i siste sekund) Crap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av min "karriere" som ørretfisker har jeg stort sett bare brukt to stenger.

 

Scott F (glassfiber) #3 7'

i nyere tid også

Winston BIIt 8'6'' #4

Litt ulike snører, stort sett SA Trout og Rio Grande som jeg bruker. Har to Lamson Litespeed sneller, og ei Sage-snelle.

 

For tøft fjellfiske og hard vind har jeg stort sett brukt en Vision Extreme #5 som jeg kjøpte for tusingen på ei messe en gang.

Greit nok at man skal tilpasse utstyr etter situasjon blabla, men fluefiske er ikke akkurat rocket science. Jeg har fiska med Scott glassfiberen i så mange år, at jeg føler den nærmest er en forlengelse av armen (og den er såpass mjuk at den kunne vært det). Den har taklet alt fra store Finnmarkselver, til små lureelver på Østlandet. Jeg har til og med hørt historier om folk som har fiska stor sjøørret med stanga. Man må finne den redskapen som man har det komfortabelt og morsomt med. Så lar jeg andre pusle med teorier om lange stenger i vann, mjuke stenger ved vindstille, stive stenger når det er fullmåne, kort stang når sola skinner, grønn stang på 10.juni..osvosv. Det er også en del av interessen som sikkert mange finner interessant :).

For vann foretrekker jeg nok #4, men bruker mye glassfiberen der og.

 

I høst investerte jeg i en Scott G2 8'4'' #3. Planen var aldri å kjøpe noe, jeg var hos J&B og prøvde endel stenger (hadde hørt mye fint om G2 serien). Prøvde ulike klasser, og ulike lengder. Prøvde blant annet 8'8'' #3. Så til slutt prøvde jeg 8'4'' #3, og aldri har jeg prøvd ei stang som passa min kastestil så godt (unntatt stengene jeg allerede har). Det var utrolig forskjell mellom 8'8'' og 8'4'' klasse 3. Så jeg regner med å ha MYE morro med G2'en framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere utstyret? Jeg har overhodet ikke peiling på stenger og sneller, men fisker en del allikevel! Trenger en ny stang til ørretfiske på fjellet. Tenkt kanskje klasse 4. Hva kan dere anbefale? Tenker prisklasse ca 1500-3000 for komplett utstyr. Fint med link direkte til eventuelt nettbutikk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha stanga til fjellfiske bør du kanskje vurdere en litt kraftigere stang pga vind, f.eks #6.

 

F.eks: http://mmfiske.no/?ItemID=2056

Har ikke denne selv, men har prøvd den flere ganger og synes den er god.

 

Her er det mange gode tilbud:

http://www.sakshaug-sport.no/tilbudsst.htm

 

Ellers kan du sjekke:

http://shop.nfisk.no/

http://www.sportsbutikken.no/

http://www.flue.no/epages/Store.sf

 

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker Hardy Demon 9 fot klasse fem, med et loop opti stream snøre på ei Vangen Phantom snelle.

Reservestanga heter Hilevel 9,3,klasse 5, med et Rio Tactical trout snøre på ei strømslendan snelle jeg betalte 250 kr. for. Begge er gode, men jeg får ikke rost Hardyen nok.

Må tilføye at jeg ikke har prøvd det utstyret jeg ikke har råd til:-)

fisk får jeg lite av uansett, men det har neppe med stanga å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte ei ubetydelig brukt Slate LW 8`#3 i vinter til spottpris som jeg har blitt svært forelsket i. ;D

Merkelig nok kaster jeg bedre med denne enn stivere stenger ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slate lw 8.6`#4 med lamson velocity.lts ultimate #3 snøre.knallkombo!

har brukt lts snøre i #4 en liten stund nå,men en kompis fant ut hvorfor jeg sleit litt med kastinga til tider.i klasse 4 så ble snøret for tungt for stanga mi som er rimelig myk med en 3/4 aksjon.loop snørene er visstnok kjent for en klasse tyngre enn det klassifiseringen sier.

 

guideline lpxe 8.1`#3 med scierra ctc 34.lts ultimate#2 snøre.nok en fin kombo.

helt knall til små elver eller vindstille dager i marka ved små luretjern ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage SP 490 #4 2-delt(Smooth Performance), ei gammel Orvis Battenkill Disc 3/4 og et WF4 Presentation snøre er favoritten til det meste av ørretfiske.

Blir det mye vind bruker jeg en Sage RPL 9fot #5, Loop Traditional 1.5 og et WF5 Presentationsnøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Refsahl

Her er min oppdaterte liste:

 

Diamondback Classic Trout 8,6`#4

Diamondglass 8`#4

McFarland fiberglass spruce creek presentation grade 8,3`#4

Steffenbrothers medium 9`#4/5

Shimano Freestone 8`#5

True Arc - the dry fly 8´#4/5

 

Under vurdering:

Don Anderson cane 8,3`#5 (fra Vidar Steimler selvfølgelig :D)

McFarland Emerger series 9´#5 (medium aksjon)

McFarland Vintage series 9`#5

Sweetgrass carbon 8,6`#4 (rolig og dyp aksjon etter eget ønske)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppdaterte liste:

 

Diamondback Classic Trout 8,6`#4

Diamondglass 8`#4

McFarland fiberglass spruce creek presentation grade 8,3`#4

Steffenbrothers medium 9`#4/5

Shimano Freestone 8`#5

True Arc - the dry fly 8´#4/5

 

Under vurdering:

Don Anderson cane 8,3`#5 (fra Vidar Steimler selvfølgelig :D)

McFarland Emerger series 9´#5 (medium aksjon)

McFarland Vintage series 9`#5

Sweetgrass carbon 8,6`#4 (rolig og dyp aksjon etter eget ønske)

 

Terje!

 

Hur kommer det sig att du vill ha en grafitfemma? Streamerfiske? Du har ju grymma lätta spön, borde du inte ha en sexa istället?

 

Själv vurderer jag en 580 i glasfiber, inväntar min gode vän Fred Paddocks kommande spöserie som lanseras under december. Kommer att likna TL Johnsons spön, men med lite annorlunda konstruktion av glasfibern. Fred bygger i en minimalistisk stil som jag gillar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er min oppdaterte liste:

 

Diamondback Classic Trout 8,6`#4

Diamondglass 8`#4

McFarland fiberglass spruce creek presentation grade 8,3`#4

Steffenbrothers medium 9`#4/5

Shimano Freestone 8`#5

True Arc - the dry fly 8´#4/5

 

Under vurdering:

Don Anderson cane 8,3`#5 (fra Vidar Steimler selvfølgelig :D)

McFarland Emerger series 9´#5 (medium aksjon)

McFarland Vintage series 9`#5

Sweetgrass carbon 8,6`#4 (rolig og dyp aksjon etter eget ønske)

 

Terje!

 

Hur kommer det sig att du vill ha en grafitfemma? Streamerfiske? Du har ju grymma lätta spön, borde du inte ha en Sæksa istället?

 

Själv vurderer jag en 580 i glasfiber, inväntar min gode vän Fred Paddocks kommande spöserie som lanseras under december. Kommer att likna TL Johnsons spön, men med lite annorlunda konstruktion av glasfibern. Fred bygger i en minimalistisk stil som jag gillar.

:D :D...... det kan du si, men du får aldri meg til å bruke en stang tyngre en #5 :D

Streamerfiske my ass :D :D..... her er det tørt, tørt og atter tørt som gjelder :)

 

Jeg fikk prova McFarland carbon i sommer og man for en feeling. Den vurder jeg seriøst i #5 :)

Har også prøvd en custom bygd Sweetgrass og det er antakelig den dypeste carbonstanga jeg noensinne har prøvd. Jeg vil ha en med litt mer punsj i bånn men fortsatt myk :)

 

Faen det finnes jo så inn i hampen mye snadder der ute som ikke heter Sage, Loomis, Winston etc etc........ jeg foretrekker stenger med sjel bygd av mindre stangprodusenter og som ikke alle andre har :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Min kompis Cameron testade nyligen ett Sweetgrass glasfiberspö för sin blog, en Sæksa. Jag lovar att du kan fiska torrt med den också, min vän...  ;)

 

http://thefiberglassmanifesto.blogspot.com/2009/10/sweetgrass-fiberglass-rods.html

 

 

Helt sikkert, men det er en prinsippsak for meg å aldri bruke stenger tyngre enn #5 :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kompis Cameron testade nyligen ett Sweetgrass glasfiberspö för sin blog, en Sæksa. Jag lovar att du kan fiska torrt med den också, min vän...  ;)

 

http://thefiberglassmanifesto.blogspot.com/2009/10/sweetgrass-fiberglass-rods.html

 

 

Helt sikkert, men det er en prinsippsak for meg å aldri bruke stenger tyngre enn #5 :D

 

Terje!

 

Kjører du aldri fortere enn 50 heller du prinsippfaste mann?? Prinsipp er i grunnen et merkelig ord. En skjønner betydningen, men inneholdet blir alltid veldig utydelig.... Du er meg en merkelig skrue Terje

 

Av prinsipp røyker jeg bare på onsdager

 

:) :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kompis Cameron testade nyligen ett Sweetgrass glasfiberspö för sin blog, en Sæksa. Jag lovar att du kan fiska torrt med den också, min vän...  ;)

 

http://thefiberglassmanifesto.blogspot.com/2009/10/sweetgrass-fiberglass-rods.html

 

 

Helt sikkert, men det er en prinsippsak for meg å aldri bruke stenger tyngre enn #5 :D

 

Terje!

 

Kjører du aldri fortere enn 50 heller du prinsippfaste mann?? Prinsipp er i grunnen et merkelig ord. En skjønner betydningen, men inneholdet blir alltid veldig utydelig.... Du er meg en merkelig skrue Terje

 

Av prinsipp røyker jeg bare på onsdager

 

:) :) :)

bjorni

Og jeg ligger kun med samboeren av prinnsipp! Merkelig ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fluestenger...guideline klasse 3 og 5  :)

 

Jeg bytter altså flue og ikke stenger om jeg ikke får en fisk til og ta 8)

 

synes det er no jåleri med så mange stenger....rett og slett joppete :P

 

MEN den dagen jeg kommer i 40-50 årskrisa kommer jeg nok til og kjøpe meg ett par ti nye stenger, en fait ny bil og ei finne meg ei yngre dame... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...