Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Takk for svar Moonfisher, ser at flere her bruker synk3 til sø og ha, er det slikat det synker veldig fort til bunn?

tror jeg skal kjøpe sa professional synk3. Håper det er et grei line som jeg også kan bruke i vinter

uten at det blir for stivt. noen som har noe erfaring med det? Vet det blir veldig mye spørsmål her men som

nevt tidligere er jeg helt blank å har blitt bitt av basillen og ønsker å læreså mye som mulig.

Utrolig bra forum og veldig mange hjelpsomme folk her inne, takker for all hjelp jeg har fått så lang  :D

Denne er litt dyr men, vurderer å kjøpe meg ett selv?

http://www.stramline.no/catalog/product_info.php?cPath=65&products_id=9289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synk 3 synker med ca. 3 tommer (=7-8 cm) i sekundet, altså ikke veldig fort. Har ingen erfaring med SA-snører, men en kompis som akkurat kjøpte SA striped bass (synk1) er ikke spes fornøyd grunnet minne og påfølgende floker under kasting. Ingen erfaring med coastal snøret heller, men så mye skryt det har fått her ville jeg nok kjøpt det selv.

Synk1 (1 tomme/sek.) er kanskje det beste allroundsnøret, hvertfall hvis det også brukes til SØ, men jeg er nå strålende fornøyd med synk 3 og synes det gir meg et langt mer effektivt fiske. Ulempen er at du får litt problemer om det er grundt og at det ikke egner seg nevneverdig til rekefiske (synker for fort - bunnapp). Til HA går det nesten bare i sildeimitasjoner uansett og jeg slipper å bruke mesteparten av tiden på å vente på et snøre som skal synke. Slankere og tyngre snøre er også bedre egnet til å kaste i vind.

Et annet tips. Om du har planer om å fiske i sjøen er en snørekurv uunnværlig. Du får de til rundt 300. Den vil redusere flokeproblemer mye, du slipper snøre som sitter fast i stein og tang, bedrer dermed kastingen mye og ikke minst vil det øke levetiden til snørene dine drastisk pga redusert slitasje fra stein og diverse. Dermed vil du spare penger i lengden og ikke minst frustrasjon.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linekurv er femi. Tøffe fiskere håndterer tang og har realt dobbelttrekk.  Med linekurv får man femi-dobbelttrekk.  Linekurv er for slike som har pc-veske fra Loui Vuitton.

Og der var herr lillevann tilbake i godt gammelt slag ser jeg. Velkommen tilbake :-):-):-\

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linekurv er femi. Tøffe fiskere håndterer tang og har realt dobbelttrekk.  Med linekurv får man femi-dobbelttrekk.  Linekurv er for slike som har pc-veske fra Loui Vuitton.

Og der var herr lillevann tilbake i godt gammelt slag ser jeg. Velkommen tilbake :-):-):-\

Bent

Du drev jo og mobbet, så jeg føler et visst press ja.  Uansett - se for deg 5 ha-fiskere ved siden av hverandre med linekurv.  Som fisker i takt med musikken fra Svanesjøen.  Sier ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linekurv er femi. Tøffe fiskere håndterer tang og har realt dobbelttrekk.  Med linekurv får man femi-dobbelttrekk.  Linekurv er for slike som har pc-veske fra Loui Vuitton.

Og der var herr lillevann tilbake i godt gammelt slag ser jeg. Velkommen tilbake :-):-):-\

Bent

Du drev jo og mobbet, så jeg føler et visst press ja.  Uansett - se for deg 5 ha-fiskere ved siden av hverandre med linekurv.  Som fisker i takt med musikken fra Svanesjøen.  Sier ikke mer.

Hahaha Dette kan bli en underholdene vinter håper jeg. Den var bra ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linekurv er femi. Tøffe fiskere håndterer tang og har realt dobbelttrekk.  Med linekurv får man femi-dobbelttrekk.  Linekurv er for slike som har pc-veske fra Loui Vuitton.

Og der var herr lillevann tilbake i godt gammelt slag ser jeg. Velkommen tilbake :-):-):-\

Bent

Du drev jo og mobbet, så jeg føler et visst press ja.  Uansett - se for deg 5 ha-fiskere ved siden av hverandre med linekurv.  Som fisker i takt med musikken fra Svanesjøen.  Sier ikke mer.

Måtte bare, klarte ikke å dy meg:-):-)

Bent

Hahaha Dette kan bli en underholdene vinter håper jeg. Den var bra ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange steder i indre Oslofjord har man verken brukt for linekurv eller vadebukser. Best å stå på land, fiske langs land og slippe kål med vadere og kurv. Å stå med vann til livet og kurv er bare et slit, og ofte helt unødvendig. Fisker man langs strender stiller saken seg i et annet lys.

Ps! Nå er jeg blant Norges dårligste havabborfiskere, så kommentaren får stå som en generell betraktning om utstyrskrav ved fjordfiske.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ser ut til at du ikke bruker veldig mange timer ved sjøen JB ;D

Ikke nå lenger nei. ;D Men begynte å leke med flue i sjøen i 1990, så noen timer har det blitt.  :D Klarte meg fint uten snørekurv inntil for to år siden. Med synkesnører og utvading skjønner jeg poenget og har nytte av en Orvisbøtte selv. Men bøttas betydning er etter min mening overvurdert,  og ulempene undervurdert, f.eks ift inntrekk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ser ut til at du ikke bruker veldig mange timer ved sjøen JB ;D

Ikke nå lenger nei. ;D Men begynte å leke med flue i sjøen i 1990, så noen timer har det blitt.  :D Klarte meg fint uten snørekurv inntil for to år siden. Med synkesnører og utvading skjønner jeg poenget og har nytte av en Orvisbøtte selv. Men bøttas betydning er etter min mening overvurdert,  og ulempene undervurdert, f.eks ift inntrekk.  

Med flytesnøre i Oslofjorden så er jeg langt på vei enig (vadebukse er i alle fall unødvendig, men det er den strengt tatt veldig ofte). Men for min del går det mye i ulike synkegrader. Noen ulemper er det med kurv, spesielt mtp. floker i ringene når man kjører linen ut av kurven, men husk at kurven kan flyttes fra magen til godt ut på siden/"ryggen". Da får man dekket de fleste inntrekkene :)

Skal man trekke inn slik man beveger armene i "diagonalgangen i langrenn" så ser jeg begrensningene, men har enda til gode å få mindre fisk med kurv. Er nok stort sett samme resultat som uten :) Klarer meg knapt uten linekurven lenger. Dessuten er det herlig å slippe å sveive inn snøret under bevegelig fiske og kaffepauser  :) Fordelene overgår ulempene en lang gang i mine øyne   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk "klager" på at vannet slår oppi.. Det kan da ikke være noe problem å bare borre et par-tre hull i bunnen av bøtta?

Slår vannet oppi så står man for langt utvadet ;) Vader så og si aldri over knærne med mindre jeg skal ut til en bestemt grunne eller spot. Vad minst mulig er nå mitt råd  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...