Jump to content

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer

Tom Tomassen
 Share

Recommended Posts

Aurivilli , hends 454 # 12 og Marginata ..

Edited by Geir Johansen

• 2 weeks later...
  • Replies 9.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Robban

Hadde egentlig tenkt å skrive en artikkel om denne flua. Jepp Robban i artikkelform, no no no, trives ikke helt i den settingen.  Det er jo egentlig en smal sak å skrive noe, legge ut et bilde å konkludere med at dette er greia..... Men sånn funker det ikke for meg desverre.  Ja denne fanget en sykt bra fisk i en bestemt situasjon for noen år siden. Men fakta litt i system så er det ingen konlusjon, snarere tvert om.  At det  det funket, jepp. Men hvor ofte er man i sånne episoder da? og hvor of

Fluehue

Siden sesongen nærmer seg med stormskritt så er det bare å begynne å fylle boksene. Det er ikke en eneste revolusjonerende flue her, men mønstre som er brukt lenge av andre og som jeg legger min lit til i år Hei gjest! For å se skjult innhold må du være medlem av foreningen. Klikk her for å lese om medlemskap. /emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />   Vespertina Fallskjerm #17 Hei gjest! For å se skjult innhold må du være medlem av foreningen. Klikk her for å lese om medle

Jan Fredrik Lund

Ønsker å rette en takk til FFS dyktige fluebindere gjennom de siste 8-9 årene, uten dere hadde jeg nok aldri fattet den samme interessen for fluebinding. Mange av dere har jeg kun hatt kontakt med via forumet, mens andre har jeg truffet langs elva. Noen har forlengst forlatt FFS mens andre har holdt fast i gode og vonde tider. Felles for dere alle er at dere er rett ut trivelige karer. Jeg skulle gjerne ramset opp navn, for det er mange av dere, men i fare for at noen skulle bli glemt så tar vi

Posted Images

Døgnflue på syre

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Leptophlebia Marginata, er meningen i allefall.

Første døgnflue jeg oppriktig er STOLT av! Føler at komponentene satt skikkelig denne gang. Men er åpen for kritikk, men ikke be meg om å splitte haletrådene, for det får jeg ikke til ennå

/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Det hender madamen gir meg lov til å være ute lenger enn kl. 18, og da kan det være greit med et par sånne i boksen. 

Claret kropp og organza vinger har til nå vært en fulltreffer for min del.... - gjerne en liten "dått" hvit cdc på hver vingerot for både flyt- og syns skyld

Valerio Nymph - et fantastisk flott mønster

Tipper disse her skal få bryne seg i First Knee til neste år... 

Ble ganske fornøyd med hareøre-kroppen, selvsagt uten bruk av noe voks - og Cock de Leon halene som ligger i en retning. Om det betyr noe for ørreten? Nææ 

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Edited by AndréB

Flott den Roy Ole, men rett opp vingen litt mer. Den kan, i følge mange gjerne stå litt framover, men da i en sammenheng/plan med hvordan halene er vinklet. Selv liker jeg at Compara-stilen under praktisk fiske er vinklet omtrent 90 grader, uten at jeg kan forklare helt hvorfor 

Edited by AndréB

....les hva jeg skreiv Andre - ....my way - noen grunn til det tro. 

Jepp vet godt at vingen skal vinkles 90 grader - men jeg vil ha, og binder dem akkurat på den måten der - og trives med det. Og har fått forholdsvis greit med fisk på disse  

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" /> :)

....les hva jeg skreiv Andre - ....my way - noen grunn til det tro. 

Jepp vet godt at vingen skal vinkles 90 grader - men jeg vil ha, og binder dem akkurat på den måten der - og trives med det. Og har fått forholdsvis greit med fisk på disse  

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" /> :)

Jøss 

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" /> Var ikk ment som noe galt. 

Mmmmmmmmm. gleder meg til sommeren nå

Mye bra med flua du har bundet, men tre viktige forbedringer. Bruk mye mindre dubbing, og på døgnfluer surr dubbingen strammere om bindetråden slik at du klarer å kontrollere tapering. På døgnfluer er lite dubbing uendelig mye bedre enn for mye. Sparsomt! Vingen er noe for kort. Jeg viile også ha brukt en grå CdC på en Rhodani (selv om det kanskje ikke spiller så veldig stor rolle). Ser ut til at du har overhacklet pittelitt1-2 turns for mange runder på fallskjermen. Men jeg ser at du har teknikken inne, men bruk litt mindre dubbing og pass på å ikke overhackle!

Tusen takk for god tilbakemelding!

Da har jeg prøvd meg litt frem. Setter stor pris på tilbakemeldinger på hva som kan gjøres bedre og eventuelt om det er noe som er bra.

Håper virkelig jeg er heldig og kommer over en skikkeligi Aurivilli klekking i sommer

Har troa på dette mønsteret. Ikke noe nytt, men synes det ble fint med litt tusjing av foeamen samt noen med splitwing og noen med cdc

Share

• Create New...