Gå til innhold

Når tar dere kvelden?


PålVD

Anbefalte innlegg

Når er ørretsesongen over for deres del?

 

Siste ørret her ble tatt for en ukes tid siden, men nå er det desverre ikke et vak å se i dette fylket lenger. Er synd å tenke på at det er over et halvt år til neste gang. Det blir vel kanskje noen turer etter sjøørretten for å få utløp for kasteabstinense i mellomtiden, selv om jeg syns det er forjævli å fiske med fluer som ikke ligger på overflata!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har ikke fisket siden midten av september, men har hatt flere muligheter. Finnes enda muligheter, men har ikke vært nok gira enda. Det fisket som frister er slutt når elvene stengte. Blir vel en tur i stille vann før oktober er slutt for å runde av sesongen. Så fjærmyggsverming av store fjærmygg senest på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fra BØ til SØ 1. oktober.  Nå ligger det is på vannene hvor jeg fisker mest BØ.  Skjønner forøvrig ikke hvorfor mange legger stanga på hylla i et halvt år, SØ-fisket er en god substitutt.  På fine dager hvor havet ligger flatt, sommergjestene har dratt hjem og sola skinner er det jo nydelig å sitte på et svaberg med primusen og en kopp kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hvor mange av innlandsfolket fisker regelmessig i sjøen? og hvor mange av dem skulle onske seg i intokurs i sjøørret / havabbor?

 

På den annen side - det er kanskje ikke noe å trakte etter å få en rekke potetbønder ut på svabergene?  De kan sikkert ikke svømme engang. 

 

Nei!  Fysj!  SØ-fisket er kaldt og vått.  Ikke noe å trakte etter.  Hold dere hjemme. I sjøen er det bare bittesmå fisker.  Et annet ord for SØ er faktisk Tobis.  Ikke rare greiene å fiske etter - slå opp på nettet.  Dessuten er manetene spesielt agressive i vinterhalvåret. Det hender de kan komme snikende opp bakfra, selv om man står godt inne på land.  Man vet aldri. Så slapp av i sofaen med en himert isteden.  Snart er våren her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har isen lagt seg og sesongen er slutt for min del.

Jeg lurte litt på en sø tur, men som bonde kan jeg ikke svømme, og jeg er også livredd for manetene som muligens er agresive i vinterhalvåret. Så jeg blir nok helst hjemme med himerten tenker jeg. ;)

 

 

 

 

Det er nok best Skarpen :D Kjenner meg att i det du seier. Blir sjøsjuk berre eg passerar kommunegrensa ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange innlandsfiskere ikke er klar over hvilket fiske sjøørret i saltvann er. Det er morsommere enn brunørret syntes jeg.

Bedre matfisk

godt snitt

gratis

ikke kø

trenger ikke å vente på klekkinger

Og best av alt: Det vaker og herjes natta gjennom, spesielt fra des til mars er givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange innlandsfiskere ikke er klar over hvilket fiske sjøørret i saltvann er. Det er morsommere enn brunørret syntes jeg.

Bedre matfisk

godt snitt

gratis

ikke kø

trenger ikke å vente på klekkinger

Og best av alt: Det vaker og herjes natta gjennom, spesielt fra des til mars er givende.

Hmmm.

Sammenlignet med flere her på forumet har jeg fisket lite etter sjøørret, men da jeg studerte i Trondheim var jeg ivrig, og fisket ganske mye på vinteren.

Det du sier stemmer helt sikkert for sør- og vestkysten av Norge, men i Trøndelag var det mye slips å få frem til godt ut i april - slett matfisk som det ikke var spesielt interessant å fiske etter.

Og fra seinhøsten til mars virket havet ofte tomt for sjøørret. I indre Oslofjord, der jeg har gjort noen halvhjertede forsøk de siste årene uten nevneverdig hell, er det jo masse is på fjorden i lange perioder. Så dette kommer vel litt an på hvor man bor. Men jeg er som sagt ingen ekspert på dette fisket, og har sikkert vært på feil sted til feil tid mange ganger. Ser jo at det tas svær sjøørret helt oppe i Troms i februar, men de fiskene jeg har sett bilde av har ofte vært relativt tynne.

De siste to årene har jeg fisket litt på Bohuslänkysten i april, og der kan det være veldig bra fiske rett etter at fredningen opphører (1. april). Men også der kan det være nokså høy slipsefaktor de første par ukene, selv langt ut i skjærgården.

At sjøørretfisket er gratis og køfritt er jo sant, og det er utrolig fint på ved havet på vinteren/våren:)

Hadde vært artig å seg prøvd nede i dine trakter en gang - det høres spennende ut!

 

Så min sesong slutter stort sett når innlandsørreten slutter å vake, og begynner igjen når de første råkene dannes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...