Gå til innhold

Kortrestriksjoner i Vangrøfta


Olav

Anbefalte innlegg

Syntes det er veldig mye bra med de nye reglene i "grøfta", men ser helt klart både positive og negative sider ved strengt begrenset kortsalg som i dette tilfellet.

Det positive er jo opplagt : Denne elva har nok godt av å få ned fiskepresset i de mest populære ukene.

Når det gjelder det jeg ikke syntes så veldig mye om :

Nå blir det slik at man bør ha anleding til å sitte foran pc med internet-tilgang i det øyeblikket kortene blir lagt ut for salg, om man skal ha håp om å få kort i den korte, populære perioden.

Om jeg hadde bodd i dalsbygda så ville garantert denne elva vært av stor betydning for meg. Therese Johaug er nesten aldri hjemme ;D, og utover det så er nærbutikken og den lille cafeen det eneste bygda har å by på, utover elva.

Om jeg nå plutselig ikke skulle få komme til å fiske i "elva mi" lenger heller, så ville jeg nok ikke vært blant de mest lystige innbyggerne i bygda.

Dvs, jeg kunne sikkert få fiske i løpet av sesongen, men har plutselig ikke lenger noen garanti for å få fiske i de få ukene det skjer noe.

Jeg syntes oppriktig synd på evt lokale sportsfiskere i bygda som kanskje har et livslangt forhold til denne elva, og som heretter må håpe på flaks for å få slippe til.

Hva sier dere som har fisket i "god-perioden" i denne elva i flere år, og som er udelt positive til kortbegrensningen : Er det helt ok for dere om det skulle gå feks 5 år til neste gang dere fikk fiske der under denne perioden ?

For det kan det jo fort bli, om dette fungerer fornuftig . . . Med fornuftig mener jeg at det kanskje burde være rullering fra år til år på hvem som får slippe til i denne perioden. Blir litt mistenkelig om det skulle være de samme personene som fikk kort i denne perioden hvert år, bortsett fra de lokale, da  :)

En annen ting som slår meg : Ser det er samme priser på døgnkort gjennom hele sesongen . . . Er neimen ikke sikker på om det vil bli lett å selge døgnkort til 200kr stykket utenom de periodene det vanligvis klekker brukbart i elva ?

At mange markfiskere i det hele tatt er villig til å betale 200kr pr døgn for å fiske ørret vil overraske meg, i positiv forstand  :D

Men-men, har jeg rett så betyr jo det enda mindre fiskepress, og det er jo bra  :)

Du er inne på noe her. Jeg bor ikke i Dalsbygda men ikkelangt unna. Jeg flyttet faktisk oppover hit på grunn av denne elva da jeg skulle begynne som lærling. Har hatt sessongkort i elva siden da og brukt elvamye. i løpet av disse rene tror jeg at jeg bare har tatt livet av 4 ørreter fra elva. Men nå med de nye reglene har jeg rett og slett ikke råd til å fiske der, så nå må jeg nok finne meg andre steder og fiske.

Litt synd, men på en annen måte litt bra også for de årene jeg har bodd her oppe har jeg vært litt vel ensporet på å fiske i Vanggrøfta selv om det finnes et hav av andre godplasser her oppe. Så kanskje jeg kommer over en annen "lureplass" som jeg kan ha nesten helt for meg selv :). Håper ihvertfall de nye reglene er med på og bevare den fine ørretbestanden i elva. Og håper ikke de som står bak har forvaltning som motivasjon for dette og at det ikke er et forsøk på å tjene gode penger på sikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er en diskusjon som er veldig vanskelig, særlig for min egoistiske hjernehalvdel.. ;D

De to første årene vil nok alt gå rimlig greit for seg, men etter en stund er jo selvfølgelig skrekksenarioet at alle kort er revet vekk på grom-ukene så fort de blir lagt ut på nettet. Grunnen til at mitt egoistiske hode ikke liker dette er innlysende.. Jeg liker å dra dit det klekker - når det klekker! Å booke kort et år i forveien kan være totalt bortkastet, da værgudene i Norge ikke alltid er så forutsigbare. Derfor reiser jeg oftest på spontanturer, hvis værvarslet lover godt, eller noen har visket meg i øret at noe skjer. For meg er det å oppsøke klekkinger en del av hele fluefisket, og da må jeg ofte kunne reise på kort varsel for å lykkes...

MEN! Hvis min ansvarsfulle hjernehalvdel får fritt spillerom for noen minutter, så er det selvfølgelig til elvas (les ørrettens) beste å holde fiskepresset nede. Hvis begrensninger i kortsalg er den eneste utveien for å få bukt med et for stort fiskepress, så er det greit. Eventuelt stenge hele elva for en periode, men det er det nok ingen grunneiere som ønsker (tapt inntekt, mindre oppsyn, mer tyvfiske etc etc). Vi må nok la fiskebestandens beste gå forran vår egen higer etter enkel tilgang!

Men er det andre måter å løse dette på? Jeg har ingen bedre løsning for øyeblikket, men håper inderlig jeg kommer på noe....  :rolleyes:

Personlig må jeg nok bare innse at det ikke blir mer fiske i den elva på meg.. Jeg liker ikke å booke kort et år i forveien. Det er lotto! Da hadde jeg heller fisket laks. Lotto det også.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning kan jo være å la halvparten av kortene kunne forhåndsbestilles og halvparten selges etter trekning på kortdato, så må de som vil fiske møte opp på morgenen når butikken som selger kort åpner og være med på trekninga. Da er det ihvertfall en sjanse for de som ikke har vært ute i god tid. Finnes tilsvarende ordninger i noen lakseelver (bla stabburselva og repparfjordelva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men ser ikke for meg at en grunneier (eller andre) stiller opp hver morgen for å ta en loddtrekning på et par kort..

En venteliste-ordning kunne også fungert slik at man satte seg opp på ønsket uke, og kanskje måtte vente et par år før man fikk plass, men dette hadde blitt voldsomt byraukratisk og krevende å følge opp...

Andre har forsøkt å mangedoble prisen, uten at det synes å begrense antall fiskere...

Nei, dette er søren ikke enkelt!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det restriksjoner på antall kort hver person kan kjøpe a? Det finnes nok av folk med mye penger som kjøper seg friheten med å komme når det passer. Er tilfelle i en del lakseelver rundt om i hvert fall. Kjøper vald for en hel måned i tilfelle de får lyst i stikke innom å fiske en eller annen dag i denne perioden...

Kjedelig for hvermansen, men så klart, bra for elva med lite fisketrykk da  :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fortelle hva som faktisk skjer akkurat i dag (pr telefon fra en kompis som er i Vangrøfta i dag).

Kun to ledige kort, men ikke et menneske i elva.... :P

Her er det tydeligvis folk som booker kort for sikkerhets skyld, men ser at forholdene er dårlige og blir hjemme.

Litt synd for de som faktisk kunne ha tenkt seg å fiske der i dag.

Håper ikke det blir slik at de som er pengesterke kan booke kort, og utebli hvis de ikke liker været. Ikke alle har råd til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fortelle hva som faktisk skjer akkurat i dag (pr telefon fra en kompis som er i Vangrøfta i dag).

Kun to ledige kort, men ikke et menneske i elva.... :P

Her er det tydeligvis folk som booker kort for sikkerhets skyld, men ser at forholdene er dårlige og blir hjemme.

Litt synd for de som faktisk kunne ha tenkt seg å fiske der i dag.

Håper ikke det blir slik at de som er pengesterke kan booke kort, og utebli hvis de ikke liker været. Ikke alle har råd til det...

Ikke et menneske i elva? Jeg har vært i elva i dag mandag. Det var faktisk 5 fiskere (inkl meg) med kort på sone 2, som det selges 3 kort :o Ingen var grunneiere. Pratet med dem alle 4. To fiskerne fra vestlandet hadde kort på begge soner, samt to svensker med kun sone 2. Jeg vet det er folk som har kjøpt kort på sone 1 men har unlatt å reise. Forholdene var elendige, elva hadde gått ned noe voldsomt det siste døgnet etter flommen, og det var bare 5 grader i vannet. Jeg håper heller ikke det blir slik at folk booke kort, for å ekskludere andre.

Det positive var at det var fiskeoppsyn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har forsøkt å mangedoble prisen, uten at det synes å begrense antall fiskere...

Alikevel tror jeg det ville fungert bedre i vangrøfta enn i feks hemsil.

Vangrøfta ligger godt utenfor "folkeskikken", det er dårlig med overnattingsmuligheter utover telt osv.

Det viktigste er etter min mening å bli kvitt flest mulig av de som kakker all fisk de får, og mitt inntrykk er at de fleste av disse ikke er interessert å betale særlig mye for å få fiske.

Uansett, jeg er for de nye reglene i "grøfta", men håper alikevel slike regler (med forhåndsbestilling av kort) ikke brer seg i våre ørretelver i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det slik at man bør ha anleding til å sitte foran pc med internet-tilgang i det øyeblikket kortene blir lagt ut for salg, om man skal ha håp om å få kort i den korte, populære perioden.

Det har vel ikke skjedd denne perioden frem til nå iallefall? Såvidt jeg så, så kunne jeg kjøpt kort til og med igår på impuls. Men jeg avsto fordi meldingen jeg fikk fra den eneste lokale fiskeren jeg kjenner der oppe, sa at det var drittforhold.

Jeg syntes oppriktig synd på evt lokale sportsfiskere i bygda som kanskje har et livslangt forhold til denne elva, og som heretter må håpe på flaks for å få slippe til.

Som sakt, jeg kjenner bare en, resten er mer opptatt av reinsjakt i Forolhona eller garnfiske i et av vanna rundt. Lite lokalt press, de vet grøfta er der men er lite opptatt av å fiske i den.

Hva sier dere som har fisket i "god-perioden" i denne elva i flere år, og som er udelt positive til kortbegrensningen : Er det helt ok for dere om det skulle gå feks 5 år til neste gang dere fikk fiske der under denne perioden ?

Jeg er veldig skeptisk jeg og, har fisket her de siste 4-5 årene og det er med tungt hjerte jeg ser for meg at jeg ikke får kort når alt det andre har klaffet og jeg har mulighet. Men, men, de ser nok kjapt at det er noe feil med ordningen, og vi kan sikkert påvirke litt...

En annen ting som slår meg : Ser det er samme priser på døgnkort gjennom hele sesongen . . . Er neimen ikke sikker på om det vil bli lett å selge døgnkort til 200kr stykket utenom de periodene det vanligvis klekker brukbart i elva ?

Det er ikke mange fiskere i elven når vannet synker i starten av juli og elva overhodet ikke er fiskbar. Ingen betaler kr. 200,- pr døgn for det mer enn en gang ;D jeg har sett elva med 30% vannføring og da er det ikke mange ”godstrekk” igjen med fisk på. Da er det kjiipe greier og burde vært priset helt ned i 10 kroner ;D

At mange markfiskere i det hele tatt er villig til å betale 200kr pr døgn for å fiske ørret vil overraske meg, i positiv forstand  :D

Men-men, har jeg rett så betyr jo det enda mindre fiskepress, og det er jo bra  :)

Tror faktisk jeg ville blitt litt glad for å se at det faktisk finnes en slik markfisker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk 5 fiskere (inkl meg) med kort på sone 2, som det selges 3 kort :o Ingen var grunneiere. Pratet med dem alle 4. To fiskerne fra vestlandet hadde kort på begge soner, samt to svensker med kun sone 2.

Dette var jeg faktisk litt redd for, jeg var spent på hvordan de hadde tenkt å løse det i praksis med flere utsalgssteder for fiskekort, og så få kort tilgjengelig. Og det løste de åpenbart ikke :rolleyes:

5 fiskere på sone 2 er faktisk helt på smertegrensen. Saka er at på sone 2 har jeg erfart at fisken flytter seg en del, og hvis du først har tatt en på ett sted, er det lurt å gå et annet sted og fiske. Sone 2 fungerer best om man får gå langs bredden og se etter vak, kaste på fisk man ser er aktiv, og så gå til neste. Med fem fiskere er muligheten for dette svært liten.

Synd at forholdene er som de er, det kan virke som at det blir fra helgen og utover som gjelder der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det slik at man bør ha anleding til å sitte foran pc med internet-tilgang i det øyeblikket kortene blir lagt ut for salg, om man skal ha håp om å få kort i den korte, populære perioden.

Det har vel ikke skjedd denne perioden frem til nå iallefall? Såvidt jeg så, så kunne jeg kjøpt kort til og med igår på impuls. Men jeg avsto fordi meldingen jeg fikk fra den eneste lokale fiskeren jeg kjenner der oppe, sa at det var drittforhold.

Tror nok dette vil endre seg darmatisk. Nå som elva er "ute av sekken", og folk etter hvert får vite om begrenset kortsalg (mange som ikke har fått med seg dette enda), vil nok etterspørselen på 3-4 av ukene bli ganske høy..

Det er jo tross alt bare noen veldig få uker pr. år som er interressante i denne elva...for meg i hvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj..!    ;D

Ja. Hysj, hysj. Hemsila er  mye bedre! Mye mer sosialt også, for ikke å snakke om Rena: DER er folk hyggelig der!! Krangler bare på forum, mens virkeligheten er den reneste idyll. Bare pass godt på stussen og la ting som faller på bakken bli liggende, mange fra Halfords i Rena. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der fredag, gode baetis klekkinger mellom 1700-1900, noe som stort sett intereserte måkene. Vi fikk fisk i bakevjene på ettermiddag/kveld, ingen av de store dog. Elva var høy og flommet inn på jordene, går den litt ned nå kommer det vel masse aurvilli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi har tima perfekt nesten da jo:D Trodde egentlig vi var litt sent ute, men da kan det bli bra!

Det er uvanlig kaldt vann i elva for årstida, og jeg tror ikke temperaturen ligger på særlig over 5 grader enda.

Det forklarer nok at det ikke har vært all verdens vak-aktivitet enda.

Tipper det løsner der når som helst nå  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vi har tima perfekt nesten da jo:D Trodde egentlig vi var litt sent ute, men da kan det bli bra!

Det er uvanlig kaldt vann i elva for årstida, og jeg tror ikke temperaturen ligger på særlig over 5 grader enda.

Det forklarer nok at det ikke har vært all verdens vak-aktivitet enda.

Tipper det løsner der når som helst nå  ;)

Jeg tipper det løsner når jeg kommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig dårlige forhold for tørrfluefiske i elv her oppe så langt. Fisken i elvene står bare og "sturer" har det tilogmed på film. Men nå må det snart løsne da vel. Hadde det ikke vært for det helvetes regnværet som kom på lørdag hadde det nok funka nå :) Men til helga; da løsner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

×
×
  • Opprett ny...