Gå til innhold

Døgnfluer og farger


Reidar

Anbefalte innlegg

Sikkert Nok et tema som er diskutert flerfoldige ganger, men har nettopkassert mange av mine gamle døgnfluer, da jeg syns disse er for dårlige.

Må derfor binde mange nye. Sitter nå og leser om entomologi, og ser mange fluer har bare noen fargenyanser i forskjell. 

Sist jeg satt igang med bindinga, begynte jeg på toppen av lista under fluebinding på forsiden og jobbet meg gjennom alle nyansene, men trenger jeg dette? Ser fisken forskjell på lys oliven og oliven eller mørk oliven og oliven. lysgul og gul eller mørk gul og gul? eller holder det med mellomfargen. Har fisken så godt fargesyn at den ser nyansene eller ser den fargetonen...

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tenk på deg sjøl som forhåpentligvis  er langt smartere.....du står ved erteksåla, velger du ut bare ensgargede erter.....? ;D    fisken har dårlig tid som regel....som sagt....fargenyansen er nok ikke viktig. men ser ofte at folk binder etterligningene for mørke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å komme med en liten historie her. Jeg er helt sikker på at fisken har godt fargesyn ( I alle fall siken ). For mange år siden når guttungen var liten, var vi en tur på hytta, når det foregikk sprelefiske på Glomma. Vi fikk lyst til å prøve dette, men hadde ikke noe sprele. Vi gikk ned på Glomma og spurte om vi kunne prøve å fiske etter noen som lå der, og det var helt greit. Jeg satte på en flue til hver av oss, og han begynte å dra fisk med en gang, mens fisken gapet opp og skulle ta min flue, men slapp seg tilbake igjend. Vi byttet da pilkestikker og jeg fikk fisk, ikke han. Da så jeg at  de fluene som så like ut, når jeg satte de på, fikk forskellig farge i vannet. Dette har gjort meg sikker på at siken har meget godt fargesyn. Når det gjelder tørrfluer er antakelig siluet  og avtrykk vel så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fargene kommer litt ned på lista. Fokuser på triggerne, Må innrømme at jeg liker å tro at farger er viktige, men erfaringene sier noe annet.  :)

Jeg også sitter med den følelsen at det er andre triggere som er viktiger og at farge tone er viktigere enn fargen, Brun, oliven og lys er viktigere enn mørkebrun/lysebrun eller mørk oliven/lys oliven osv.. Men selvfølgelig er det morsomt med en "eksakt" kopi da... Men skal man ha tre fire fluer i alle farger og alle str. blir det (unnskyld utrykket) jævla mange fluer :)

tenk på deg sjøl som forhåpentligvis  er langt smartere.....du står ved erteksåla, velger du ut bare ensgargede erter.....? ;D    fisken har dårlig tid som regel....som sagt....fargenyansen er nok ikke viktig. men ser ofte at folk binder etterligningene for mørke

Selvfølgelig plukker jeg ut de ensfargede :) men jeg er kresen da :)Litt vanskelig med ertersuppe, da plukker jeg ut alle som ikke er hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg er ikke spesielt glad i erter uansett farge, så derfor tror jeg ikke fargen har så mye å si.

Så om noen hadde servert deg en grågrønn biff så hadde du ikke reagert nevneverdig og spist ivei?  :o

Sorry, det var umulig å la være.

Tror dere må la være å sammenligne fisk med mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i erter uansett farge, så derfor tror jeg ikke fargen har så mye å si.

Så om noen hadde servert deg en grågrønn biff så hadde du ikke reagert nevneverdig og spist ivei?  :o

Sorry, det var umulig å la være.

Tror dere må la være å sammenligne fisk med mennesker...

Mulig jeg er "treg" her,men du tror fisken ser forskjell på Mahognybrown, chocolate brown og vanlig brun?

Ellerser den forskjell på gul,olivenog brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg beklager at det ble litt "flåsete", men innlegget foran hadde en litt merkelig logikk jeg ikke klarte å la være sparke tilbake.

Hva jeg mener om farger og døgnfluer kan du forsåvidt lese her. Se under "Kropp". Det er nok langt fra nødvendig å være så nøye. Men hvis farger ikke hadde noen betydning for fisken så ville neppe det akvatiske miljøet vært så fargesprakende som det er. Selv fisken utstyrer seg med farger i alle varianter. Men hvor viktig det er i insektsammenheng aner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg får mer fisk når jeg er nøye og færre når jeg ikke bryr meg om farger. Over tid... Artikkelen kom til etter noen år med fiske i ei ikke ukjent elv hvor jeg analyserte stort sett hver fisketur. Likevel kan en setning snu alt på hodet om man velger å ikke være enig med meg: Det er trua som er avgjørende. Hvorvidt jeg har rett eller ikke spiller ingen rolle. Får man fisk så er det vel egentlig samma søren. Hvis man ikke er avhengig av å få mer enn andre da...

:)

Sånn, da passer det å ta pausen og tenke på vaaaak.

Edit.

Artikkelen ble skrevet for FFS i april 2005 og ikke september 2008 som det står. FFS fikk en oppgradering den tiden og det forklarer datoen. Det har rent litt vann siden da, så det er et par småting som jeg i dag ville lagt til og kanskje også justert ørlite grann. Litt artig da at det i ettertid har dukket opp tørre døgnfluer med pearl rib hos enkelte produsenter.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at det ble litt "flåsete", men innlegget foran hadde en litt merkelig logikk jeg ikke klarte å la være sparke tilbake.

Hva jeg mener om farger og døgnfluer kan du forsåvidt lese her. Se under "Kropp". Det er nok langt fra nødvendig å være så nøye.

Meget fin og lærerik artikkel, dette  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært interessant å sett de tre forskjellige fargenyansene du benytter feks i dine aurivilli-imitasjoner fra morgen til kveld, må innrømme det  :)

Har selv ispedd litt orange i noen av mine, men har ikke gjort de studiene du har, og mine varianter er så avgjort ikke like gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at det ble litt "flåsete", men innlegget foran hadde en litt merkelig logikk jeg ikke klarte å la være sparke tilbake.

Hva jeg mener om farger og døgnfluer kan du forsåvidt lese her. Se under "Kropp". Det er nok langt fra nødvendig å være så nøye.

Meget fin og lærerik artikkel, dette  :)

Jepp, knallbra! Nei, det er sikkert ikke nødvendig å være nøye på fargen, men jeg har en mistanke om at du har hatt anledning til å forske mer på akkurat dette enn de fleste andre, så jeg synes det var veldig spennende å høre om dine erfaringer.

Mye bra ellers og - spesielt synes jeg det du sier om tradisjonelt hackle er interessant. Har selv opplevd flere ganger at fisken foretrekker fluer med tradisjonelt hackle fremfor parachutes på helt glatte partier i steiksola.

Husker spesielt en solrik dag i en nydelig stilleflytende elv nordpå. Kompisen halte den ene praktørreten etter den andre på en tradisjonelt hacklet flue, mens de bare lagde kul på vannet under mine nøye utvalgte parachutes. Bomma en flue av kompisen, og vips var jeg også i buisness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at det ble litt "flåsete", men innlegget foran hadde en litt merkelig logikk jeg ikke klarte å la være sparke tilbake.

Det var ikke så mye logikk i innlegget mitt heller bortsatt fra at ertesammenlikningen ikke funker på meg. Angående biff så skal den helst være rød, men rosa går også greit, både grå og grågrønn er uakseptabelt, det blir like ille som å servere ørreten en rosa tsjekker når den vaker på aurivilli.

Sånn seriøst tror jeg fargen er viktigere når fisken er selektiv på noe på under overflaten enn over overflaten. Men man skal nok ikke helt undervurdere fargen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert Nok et tema som er diskutert flerfoldige ganger, men har nettopkassert mange av mine gamle døgnfluer, da jeg syns disse er for dårlige.

Må derfor binde mange nye. Sitter nå og leser om entomologi, og ser mange fluer har bare noen fargenyanser i forskjell. 

Sist jeg satt igang med bindinga, begynte jeg på toppen av lista under fluebinding på forsiden og jobbet meg gjennom alle nyansene, men trenger jeg dette? Ser fisken forskjell på lys oliven og oliven eller mørk oliven og oliven. lysgul og gul eller mørk gul og gul? eller holder det med mellomfargen. Har fisken så godt fargesyn at den ser nyansene eller ser den fargetonen...

Takk for svar :)

Litt artig at du nevner oliven-nyansene,siden jeg selv har hatt noen erfaringer med den flua jeg tenker på som oliven:baetis rhodani.

Et år fisken tok den tørre baetisimitasjonen min idet den sank,bandt jeg opp endel nynfer i den olivenfargen som ble tatt,fordi jeg hadde mistanke om at den tok klekkende baetis,og det fisket som bare det.

Året etter hadde jeg bundet opp 10 helt like nymfer,og følte meg meget godt forberedt.  8)

Da baetissene begynte neste sesong var det på med nymfene;ikke en fisk,ikke et napp !

Hjemme igjen,sjekket jeg hva jeg hadde brukt,og det viste seg at jeg hadde tatt en farge med ørlite gult(nesten ikke synlig) og fisken refuserte fluene mine.

Jeg har ikke lest Erik sin artikkel enda,men Gary Borger har en snutt om det i boka "Fluer for ørret" fant jeg ut senere,der han beskriver samme problem,og mener den "lokale" fargen på baetisimitasjoner,og særlig da nymfer og klekkere er alfa og omega. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive svar :) Erik syns absolutt ikke du var flåsete :) Jeg som gjorde et dårlig forsøk på å være ironisk....

Driver og leser Krogvold boka: Insektlære for fluefiskere, og prøver å lære mest mulig, da også om hvilke erfaringer dere som har holdt på en stund har ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at laksefiskere velger farge på flua ut i fra fargen i elva?

Farge på laksefluen avhenger av hvor mye man ønsker fluen skal være synlig for fisken. Ofte velger man farger som går litt i ett med omgivelsene, for eksempel en grønn flue der det er tett vegetasjon rundt elva og en grålig i mer åpent terreng. Men så bruker man sterkere farger når det er farget elv og dårlig sikt. Mange teorier her, men som de fleste laksefiskere vet så har ikke fargen så mye å bety så lenge den er svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at det ble litt "flåsete", men innlegget foran hadde en litt merkelig logikk jeg ikke klarte å la være sparke tilbake.

Hva jeg mener om farger og døgnfluer kan du forsåvidt lese her. Se under "Kropp". Det er nok langt fra nødvendig å være så nøye. Men hvis farger ikke hadde noen betydning for fisken så ville neppe det akvatiske miljøet vært så fargesprakende som det er. Selv fisken utstyrer seg med farger i alle varianter. Men hvor viktig det er i insektsammenheng aner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at jeg får mer fisk når jeg er nøye og færre når jeg ikke bryr meg om farger. Over tid... Artikkelen kom til etter noen år med fiske i ei ikke ukjent elv hvor jeg analyserte stort sett hver fisketur. Likevel kan en setning snu alt på hodet om man velger å ikke være enig med meg: Det er trua som er avgjørende. Hvorvidt jeg har rett eller ikke spiller ingen rolle. Får man fisk så er det vel egentlig samma søren. Hvis man ikke er avhengig av å få mer enn andre da...

:)

Sånn, da passer det å ta pausen og tenke på vaaaak.

Edit.

Artikkelen ble skrevet for FFS i april 2005 og ikke september 2008 som det står. FFS fikk en oppgradering den tiden og det forklarer datoen. Det har rent litt vann siden da, så det er et par småting som jeg i dag ville lagt til og kanskje også justert ørlite grann. Litt artig da at det i ettertid har dukket opp tørre døgnfluer med pearl rib hos enkelte produsenter.  ;D

En flott artikkel som absolutt kan oppdateres hvis du ønsker det. Jeg tror jeg flytter den fra praktisk fiske til fluebinding og døgniser er vel mer logisk det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er det ikke slik at laksefiskere velger farge på flua ut i fra fargen i elva?

Joa, men de fleste får ikke fisk da heller..

Erik;  unødvendig å diskutere med en som har rett :)

Staffan, Helt enig. På tide folk bytter farge på bindetråden når de skal ha lyse fluer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et teit (nybegynner)spørsmål :)  Stakk innom biblioteket for å låne bindeboka til Hedenstad, for der er det skjema for lengde på vinge (tenkte jeg ikke skulle drite meg ut med spørsmål her :) :) :) )  Men den hadde de selvfølgelig ikke....... ##"#%%&¤#"%%&/(&... Skjønner de ikke at de skal være her for alle interesser,hadde jeg spurt etter en bok om fotball, håndball, ja til og med slåball ville de vell hatt all litteratur inne  >:( >:(  Så da må jeg spørre alikevell  :-\

Så kom igjen:

Krokstr=vingelengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et teit (nybegynner)spørsmål :)  Stakk innom biblioteket for å låne bindeboka til Hedenstad, for der er det skjema for lengde på vinge

Så kom igjen:

Krokstr=vingelengde

Vanskelig å oppgi noen eksakte mål her, og det beste rådet jeg kan gi er egentlig å studere døgnfluene, enten i virkeligheten eller bilder.

Jeg prøver å benytte en vingelengde som ihvertfall ikke er kortere enn originalene, heller litt lenger.

Da er det greit å ta hensyn til hacklelengde også (parachutehackle), slik at det ikke blir for kort i forhold. Da vil flua som kjent fort velte  ;)

Kan være andre har bedre råd å komme med her . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et teit (nybegynner)spørsmål :)  Stakk innom biblioteket for å låne bindeboka til Hedenstad, for der er det skjema for lengde på vinge

Så kom igjen:

Krokstr=vingelengde

Vanskelig å oppgi noen eksakte mål her, og det beste rådet jeg kan gi er egentlig å studere døgnfluene, enten i virkeligheten eller bilder.

Jeg prøver å benytte en vingelengde som ihvertfall ikke er kortere enn originalene, heller litt lenger.

Da er det greit å ta hensyn til hacklelengde også (parachutehackle), slik at det ikke blir for kort i forhold. Da vil flua som kjent fort velte  ;)

Kan være andre har bedre råd å komme med her . . .

Alle råd er gode råd :) Prøver bare å finne formelen for den "perfekte" flua :) Har man formelen kommer resten an på binderen :) Og han klarer jeg ikke gjør noe med.( Hvis det ikke finnes noen gode tabeletter å ta da for å bli h....es god i fluebinding :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra artikkel Erik. Skal bli artig å se om Catskill-teorien funker, eller om jeg må opp i sekken og hente jukse-/fargeboksen.  ;D Men det er klart innenfor Catskill, så er det også farger. Klekker det aurivilli eller ignita, så fisker jeg Red Quill og ikke Adams Grey. Den største utfordringen mht farge er Baetis rhodani. Har liksom troen på at en olivenfarge er viktig, men vi får se. Om ikke annet så blir det en interessant erfaring.  

EDIT: Husker en sær fisk og baetis-klekking i fjor. Storauren gjorde utslag og var ofte oppe og snuste på fluene, men den ville ikke ta før Kakker'n satt på en liten brun paradun.  ???:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...