Gå til innhold

Hvordan står det til med kastingen?


.JB

Har du noe kasteteknisk å jobbe med før sesongen?  

84 stemmer

  1. 1. Har du noe kasteteknisk å jobbe med før sesongen?

    • Her er det ingenting å sette fingeren på (kategorien for -Lars-)
      13
    • Det meste sitter bra, bare noen småting som alltids kan bli litt bedre.
      16
    • Rimelig godt fornøyd, men må helt klart jobbe med et par ting.
      25
    • Ja helt klart. Har mye å jobbe med før sesongen.
      30
    • Uendelig mye. Vurderer å legge opp om ikke neste intensivkurs gir noen forbedring.
      7


Anbefalte innlegg

Litt kasteprat før sesongen starter for oss som primært fisker i ferskvann. Tok meg en skikkelig kasterunde på fotballbanen forrige helg, og oppdaget at to gamle feil var kommet tilbake i løpet av vinteren:

1) Fremstoppen settes (ofte) for sent, så vinkelen blir for stor i fremkastet i forhold til bakstoppen.

2) Dobbelttrekket settes (ofte) inn for tidlig slik at jeg ikke får maks aksellerasjon.

Utover det var jeg rimelig godt fornøyd, men det er ganske stor forskjell på å fiske og kaste en time sammenhengende på en bane. Konsentrasjonen blir ikke akkurat bedre, og jeg går ofte fra en kastetreningsøkt med en litt dårlig følelse. Men det kan være egentlig greit. Da kommer man seg ut et par ganger til før sesongen, og "kåler" forhåpentligvis ikke like mye når første vak er innenfor rekkevidde.  ;) :-\

Noe å plukke på hos deg, som du kanskje vil dele - slik at andre kan lære?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuelt! Kansje mer en vi har lyst å innrømme.....

Jeg har drevet med dette såpass lenge nå at jeg faktisk burde vært flinkere en det jeg er.

Tror veldig mange hadde hatt stor nytte av å "åpne sinnet" litt. Det handler ikke bare om lengde men også kontroll på linen.

Jeg vasser i ekstremt dyktige kastere her på sørlandet og klarer og skille mellom en dyktig og en middels kaster.

Det er nok litt slik at jo dyktigere en blir selv jo mer ser du feilene dine. Og andres.

Jeg ser ganske mange som har rimelig avanserte ekspertutalelser som har litt å ta tak i selv. Hvis du tror du er "ferdig" så er du det :-\

Nå fikk jeg faktisk lyst å kaste litt :) Skal teste Fluvis #4 i morra faktisk. Gleder meg. Skal slakte den hvis den ikke er god ;D

Som sagt, jeg for min del burde vært flinkere til å kaste en det jeg er. Jeg kaster ikke "fint" nok. Jeg har nok ikke riktig akselerasjon tror jeg. Stoppene tror jeg sitter tåligt riktig. Dobbeltrekket sitter tåligt bra men det hender jeg ikke "drar lenge nok". Og stikkingen har jeg lett for å glemme.

Uff, jeg har litt å ta tak i ja. Får hive meg i selen :)

Kul tråd JB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk kastet bort mye tid allerede jeg. Gleder meg til isen går slik at jeg kan trene vannkast. Her er det mye å lære. Ellers har jeg terpet litt på fremkastet. Er bittelitt for kjapp slik at bukten fremme blir en smule større enn bukten i bakslengen. Irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hå-hå, ingen tvil om at jeg omsider er på vei mot toppen i fluefiske-hierakiet, og det er heller ingen tvil om at tusenvis av veloverveide, kloke innlegg på ffs har vært med å bidra til dette.

Føler at jeg lærer bort noe viktig i hver linje jeg skriver, og resultatene ser jeg nå i form av egen kategori i polls og hyllest i folks avatar  :D

Dette styrker selvtilliten, og neste mål blir nå å profilere meg i enda større grad i utlandet, og å skaffe meg en pr-rådgiver.

Men her dreier det seg om kasting, og der stabiliserte jeg meg allerede for 10 år siden på trivsellengde fra 10-20 meter, og makslengde på 25.

De siste 10 årene har jeg ikke hatt utvikling i det hele tatt hva kastelengder angår, men kan oppnå forholdsvis gode samlinger på rundt 20 meter  :D

Kjenner meg igjen i punkt 1 i Jørn's innlegg, men kan nok legge til 4-5 punkter til med feil jeg gjør i hvert kast. Fremfor å prøve å rette på alt dette så velger jeg å tviholde på den litt rare kasteteknikken min, og innser at jeg uansett ikke rekker å venne meg av disse innarbeidede kastefeilene på de maks 50 årene jeg har igjen.

Dessuten syntes jeg nå det er langt mer morsomt og nyttig å trene på div vannkast, fremfor å strebe etter å kaste så langt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig mye å gå på. Ganske naturlig siden jeg har holdt på såpass kort tid. Jeg føler dog at nystanga (Fario) og nysnøret kommer til å hjelpe veldig mye. Jeg føler at jeg har mye bedre tid på meg i kastet, og får roligere bevegelser og mer avslappet stil.

Jeg sliter ofte i selve skytingen - det blir litt krampaktig og stort sett ønsker jeg at jeg hadde latt snøret skyte på forrige fremkast :)

Mitt største problem (bortsett fra presentasjon) er repertoaret. Jeg kan altfor få kast, spey/vannkast er jeg ganske dårlig på - det blir liksom ikke de kastene jeg øver på når jeg ikke fisker. Det er jo de kastene jeg virkelig burde øve på, da jeg bestandig synes det er de jeg får bruk for.

Men joda, har mye igjen før jeg blir fornøyd :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utrolig mye å gå på. Ganske naturlig siden jeg har holdt på såpass kort tid. Jeg føler dog at nystanga (Fario) og nysnøret kommer til å hjelpe veldig mye. Jeg føler at jeg har mye bedre tid på meg i kastet, og får roligere bevegelser og mer avslappet stil.

Jeg sliter ofte i selve skytingen - det blir litt krampaktig og stort sett ønsker jeg at jeg hadde latt snøret skyte på forrige fremkast :)

Mitt største problem (bortsett fra presentasjon) er repertoaret. Jeg kan altfor få kast, spey/vannkast er jeg ganske dårlig på - det blir liksom ikke de kastene jeg øver på når jeg ikke fisker. Det er jo de kastene jeg virkelig burde øve på, da jeg bestandig synes det er de jeg får bruk for.

Men joda, har mye igjen før jeg blir fornøyd :)

Eirik

Jeg ble innlosjert på Lillestrøm sånn helt plutselig. Bor du langt derifra? Vi kunne hatt en fast kveld i uka og trent på hvis du er interesert.

Hvis det passer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innlosjert på Lillestrøm sånn helt plutselig. Bor du langt derifra? Vi kunne hatt en fast kveld i uka og trent på hvis du er interesert.

Hvis det passer da.

Langt og langt, fru blom. Er vel ca en time til Lillestrøm, og vil bli for ofte med en dag i uka. Men jeg er helt klart interessert i litt øving fra tid til annen :) Må nesten ha en plass inne å holde på, tror du ikke? Når isen går, så kan vi jo øve ute med muligheter for en bruning samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rent misunnelig når jeg ser unge fluefiskere, helt i startgropa hva fluekasting angår, i dag.

Med god veiledning har de alle forutsetninger for å bli dyktige fluekastere.

Noe annet er det å ha innarbeidet kastefeil over mange år . . . slikt er nær umulig å få av seg.

Nå føler jeg at jeg har god nok kontroll på kastinga til at jeg klarer meg bra i de fleste fiskesituasjoner, men samtidig ser jeg på snørebuktene mine at det er endel som kunne vært rettet på.

Jeg har en tendens til å føre stanga i en bue ut fra kroppen, og dette bremser snørehastigheten merkbart.

Har uansett hatt stor glede av noen kasteøkter i vikingskipet i vinter, så slipper man være så jævlig rusten når sesongen starter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innlosjert på Lillestrøm sånn helt plutselig. Bor du langt derifra? Vi kunne hatt en fast kveld i uka og trent på hvis du er interesert.

Hvis det passer da.

Langt og langt, fru blom. Er vel ca en time til Lillestrøm, og vil bli for ofte med en dag i uka. Men jeg er helt klart interessert i litt øving fra tid til annen :) Må nesten ha en plass inne å holde på, tror du ikke? Når isen går, så kan vi jo øve ute med muligheter for en bruning samtidig :)

Jeg skal ikke trenge meg på  :) Jeg er klar for alt fra mandag kvel til onsdagskveld. Med hvem som helst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke trenge meg på  :) Jeg er klar for alt fra mandag kvel til onsdagskveld. Med hvem som helst :D

;) Hvis du finner et sted å kaste i Lillestrøm, så kommer jeg mer enn gjerne. Jeg vet ikke om noen innendørs steder for kastetrening selv. Men det er vel flere rundt omkring i oslo/omegn på forumet, som kanskje kan dra i gang noen siste innendørs events før isen går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke trenge meg på  :) Jeg er klar for alt fra mandag kvel til onsdagskveld. Med hvem som helst :D

;) Hvis du finner et sted å kaste i Lillestrøm, så kommer jeg mer enn gjerne. Jeg vet ikke om noen innendørs steder for kastetrening selv. Men det er vel flere rundt omkring i oslo/omegn på forumet, som kanskje kan dra i gang noen siste innendørs events før isen går?

Det er ikke noe problem og stå ute nå. Men Lillestørm og Lillestrøm, jeg vet egentlig ikke :rolleyes: Jeg ser ned på posten sin terminal. Et sykt stort bygg! Og en statoil st, og en grillburgersjappe. Og vi trenger jo ikke stå her, det går jo an å møtes et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke trenge meg på  :) Jeg er klar for alt fra mandag kvel til onsdagskveld. Med hvem som helst :D

;) Hvis du finner et sted å kaste i Lillestrøm, så kommer jeg mer enn gjerne. Jeg vet ikke om noen innendørs steder for kastetrening selv. Men det er vel flere rundt omkring i oslo/omegn på forumet, som kanskje kan dra i gang noen siste innendørs events før isen går?

Det er ikke noe problem og stå ute nå. Men Lillestørm og Lillestrøm, jeg vet egentlig ikke :rolleyes: Jeg ser ned på posten sin terminal. Et sykt stort bygg! Og en statoil st, og en grillburgersjappe. Og vi trenger jo ikke stå her, det går jo an å møtes et eller annet sted.

Skal vel være gode muligheter for kastetrening ved skedsmohallen, vil jeg tro  :)

Det er jo Guideline-demo i skedsmohallen lør. 12 mars . . . Er du å treffe der, Frode ?

Ellers har man jo møkkarenna forbi der (er det nitelva den heter ?), og om man ikke er bekymret for at snøret skal ta skade av svovelvannet, så går det jo an å drive litt kastetrening der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster som regel så langt at jeg har trøbbel med å se tilslaget, forsinkelsen gjør at hverken blikket eller sansene ellers klarer å fange det opp. Det er noe dritt. Hørte forresten på tv istad at Legkov han russern hadde rykk i rykket sitt, så nå vurderer jeg å trene inn et ekstra dobbelttrekk iinne i selve dobbelttrekket. Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster som regel så langt at jeg har trøbbel med å se tilslaget, forsinkelsen gjør at hverken blikket eller sansene ellers klarer å fange det opp. Det er noe dritt. Hørte forresten på tv istad at Legkov han russern hadde rykk i rykket sitt, så nå vurderer jeg å trene inn et ekstra dobbelttrekk iinne i selve dobbelttrekket. Skål!

Du har rett og slett tenkt å legge inn doble dobbelttrekk + et par bonustrekk for å få opp snørhastigheten. Skal bli interessant å studere.Håper coatingen sitter godt fast i kjernen. Skål.

Jepp, kjenner det klør i biceps etter å teste det ut. Regner med å starte i 5er cup med i 2er stang ;D Skål ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster som regel så langt at jeg har trøbbel med å se tilslaget, forsinkelsen gjør at hverken blikket eller sansene ellers klarer å fange det opp. Det er noe dritt. Hørte forresten på tv istad at Legkov han russern hadde rykk i rykket sitt, så nå vurderer jeg å trene inn et ekstra dobbelttrekk iinne i selve dobbelttrekket. Skål!

høres rått ut - stanga i kjeften og dobbelttrekke med begge hender :) snøret glir i åpningen mellom fortenna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...