Gå til innhold

For en lang vinter da gitt :)


thomas79

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg virkelig å er klar for årets fiske sesong, vi drar 4 mann på en 9 dagers tur til børgefjell den siste uka i mai og håper og følge opp suksessen fra i fjord, det ble da en fisk på 2.1 på meg(Pers) og en kamerat perset også med fisk på 1.5!

Jeg tok min på en streaking caddie, fisket også en del med mus imitasjon, noe som var sjukt spennende:)

i år er det gnager år, masse mus og lemmen, noen som har erfaringer med at mus imitasjonen kan være mere giftig når det er masse små gnagere? evt som har noen flue tips? har aldri fisket der oppe så tidlig på året før, men snakket med et par gammle lokal helter fra susendalen, og de sa at det var helt rått der oppe rett etter at isen hadde gått.

Har hytte mitt i nasjonal parken, så håper å kunne legge ut bilder av masse fin fisk her i løpet av sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå begynner jeg virkelig å er klar for årets fiske sesong, vi drar 4 mann på en 9 dagers tur til børgefjell den siste uka i mai og håper og følge opp suksessen fra i fjord, det ble da en fisk på 2.1 på meg(Pers) og en kamerat perset også med fisk på 1.5!

Jeg tok min på en streaking caddie, fisket også en del med mus imitasjon, noe som var sjukt spennende:)

i år er det gnager år, masse mus og lemmen, noen som har erfaringer med at mus imitasjonen kan være mere giftig når det er masse små gnagere? evt som har noen flue tips? har aldri fisket der oppe så tidlig på året før, men snakket med et par gammle lokal helter fra susendalen, og de sa at det var helt rått der oppe rett etter at isen hadde gått.

Har hytte mitt i nasjonal parken, så håper å kunne legge ut bilder av masse fin fisk her i løpet av sesongen!

Høres ut som et spennende prosjekt, Thomas!

Blir det museår i år?? Det hadde jeg ikke fått med meg, så takk for info  :) Da skal det bindes opp en del musimitasjoner til sommeren!

Her er et fluetips til en musimitasjon som fungerer som rakkern:

http://www.thetroutbum.com/no/fluefiske/fluebinding/4-musa-i-orretboms.html

Beste hilsen - og lykke til med vårturen.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg virkelig å er klar for årets fiske sesong, vi drar 4 mann på en 9 dagers tur til børgefjell den siste uka i mai og håper og følge opp suksessen fra i fjord, det ble da en fisk på 2.1 på meg(Pers) og en kamerat perset også med fisk på 1.5!

Jeg tok min på en streaking caddie, fisket også en del med mus imitasjon, noe som var sjukt spennende:)

i år er det gnager år, masse mus og lemmen, noen som har erfaringer med at mus imitasjonen kan være mere giftig når det er masse små gnagere? evt som har noen flue tips? har aldri fisket der oppe så tidlig på året før, men snakket med et par gammle lokal helter fra susendalen, og de sa at det var helt rått der oppe rett etter at isen hadde gått.

Har hytte mitt i nasjonal parken, så håper å kunne legge ut bilder av masse fin fisk her i løpet av sesongen!

Store Muddler Minnow/Streaking Caddis har funka bra for meg når ørreten tar mus.

Det mønsteret til André så jo forøvrig usedvanlig giftig ut!

Slutten av mai i Børgefjell hørtes veldig tidlig ut for meg, spesielt med tanke på hvordan denne vinteren ser ut til å utvikle seg, men det virker jo som du er lokalkjent, så da vet du vel noe jeg ikke vet ;)

Tvi-tvi og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er smågnager år men hvor mye det blir av dem avhenger av snøforholdene. Kaldt vintervær uten regnperioder og ising ved bakken kan gi enorme mengder lemen.Noen store orange og svarte lemen imitasjoner må ikke glemmes ;D

Hvis mye smågnagere så vær forsiktig med å drikke vann fra småbekker/putter. Store vann er tryggere.

God tur,bare å glede seg!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett mus bli tatt av ørret noen gang? Jeg har fått fisk på mus og funnet mus i magen på fisken men aldri sett det dramaet utspille seg. Fisken tar sikkert mus som har druknet og.

Jeg har sett det to ganger, begge gangene langt utpå relativt store, blankstille fjellvann i smågnagerår. Ellers har jeg akkurat samme erfaring som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare mus de tar. Ser mistenkelig ut som en stor ørret som tar disse endene også  :o 

Uansett. Har selv aldri sett ørret tatt mus. Men som ruffen, har funnet det  :P God grunn til å ikke spise akkuratt den ørreten ja  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det flere ganger og da særlig med sjøørret i elv. Et bestemt museår for noen år tilbake husker jeg det var opptil flere mus i magen på nesten hver eneste aure vi fikk. I Rena i fjor sommer var det mye smågnagere og jeg så flere svømme tvers over elva, men der oppe fikk de være merkelig ifred. Nå kan det likevel hende at musenes nattlige svømmeturer kan forklare noen av de beverlignende plaskene oppi der :).

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det flere ganger og da særlig med sjøørret i elv. Et bestemt museår for noen år tilbake husker jeg det var opptil flere mus i magen på nesten hver eneste aure vi fikk. I Rena i fjor sommer var det mye smågnagere og jeg så flere svømme tvers over elva, men der oppe fikk de være merkelig ifred. Nå kan det likevel hende at musenes nattlige svømmeturer kan forklare noen av de beverlignende plaskene oppi der :).

Rolf JF

Rolf, dette synes jeg er moro å tenke på :) Imitasjonsfiske med mus er liksom tørrfluefiskets rock 'n roll  :D

Har imidlertid selv aldri sett at brunørret har tatt mus, men har funnet det i magen på ørret, og tatt noen grove ørreter på mus. Men faktisk ikke sett ørret har tatt det.

Jeg så imidlertid noe morsomt oppe i Snåsa for noen år siden. Vi rodde oss over et halvstort tjern tidlig om morgenen, og vannet lå blikk. Så med samme retning som oss, ble jeg var et eller annet litt-større-enn-bugs- aktig foran oss.

- Hva faen er det foran der, sa jeg.

- Kan være en Grandis om steroids, men neppe, repliserte kompisen.

Vi tok den igjen, og så at det faktisk var et lemen. Jeg rodde oss side om side med denne krabaten i de 2 kilometrene som var igjen. Og jammen klarte han ikke hele den lange svømmeturen  :) Litt av ei stå-på-vilje.

Fikk sympati for storsvømmeren etter kort tid, så hadde han gitt opp, så skulle jeg jammen ha løfta han opp i båten og gitt ham gratistransport over til andre siden  :)

Det hører med til historien at jeg hadde med meg hunden Loke på den turen. Han spiste ikke mindre enn 10 lemmen (som jeg så og holdt telling med i hvert fall) den dagen. Halvmidt utpå dagen spydde han opp 4-5 stykker, før han skjøt seg i veien for å spise et nytt  ;D Hører med til historien at forloveden Hege forlangte øyeblikkelig markkur på meg og dobermannen Loke da vi kom hjem. Ja ja  :)

Meg og bikkjene - Loke til høyre.

ab_loke_ulv_hare9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig historie, Andrè. De årene det er lemenår kommer man over mye artig :) Tror jeg skal forsøke meg på et par museimitasjoner selv i år, har ikke så mye peiling på hvordan man lager dem, men veldig vanskelig kan det vel ikke være. Fordel med tråd som tåler litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig historie, Andrè. De årene det er lemenår kommer man over mye artig :) Tror jeg skal forsøke meg på et par museimitasjoner selv i år, har ikke så mye peiling på hvordan man lager dem, men veldig vanskelig kan det vel ikke være. Fordel med tråd som tåler litt?

Takk, Helmers  :)

Tråd - neida ikke noe spesielt. Jeg bruker en 3/0 eller en GSP og det holder i lange baner.

Eneste som krever litt styrke er i grunnen å binde inn kaninremsa hardt og det går jo greit.

Helmers - jeg tror det er mange av oss som må passe på å ha med musimitasjoner til sommeren. Digg hvis det blir musår  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiste ikke mindre enn 10 lemmen (som jeg så og holdt telling med i hvert fall) den dagen.

Hører med til historien at forloveden Hege forlangte øyeblikkelig markkur på meg og dobermannen Loke da vi kom hjem. Ja ja  :)

Hvor mange lemmen hadde du spist da?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg virkelig å er klar for årets fiske sesong, vi drar 4 mann på en 9 dagers tur til børgefjell den siste uka i mai og håper og følge opp suksessen fra i fjord, det ble da en fisk på 2.1 på meg(Pers) og en kamerat perset også med fisk på 1.5!

Jeg tok min på en streaking caddie, fisket også en del med mus imitasjon, noe som var sjukt spennende:)

i år er det gnager år, masse mus og lemmen, noen som har erfaringer med at mus imitasjonen kan være mere giftig når det er masse små gnagere? evt som har noen flue tips? har aldri fisket der oppe så tidlig på året før, men snakket med et par gammle lokal helter fra susendalen, og de sa at det var helt rått der oppe rett etter at isen hadde gått.

Har hytte mitt i nasjonal parken, så håper å kunne legge ut bilder av masse fin fisk her i løpet av sesongen!

Spørs om du må ha med ski og pilkestikke om det skal bli noe butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har tatt helt av og offtopic så det holder. Jeg har hørt at Lemmen er giftig eller at den smaker vondt? Mener en kar la ut om dette på radioen her forleden dag og at det var svært skjelden at ugler spiser hele lemmen men heller spiser hjernen og lever.

Tenkte på hunden til Andrè som kastet opp etter lemmenmåltidet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har tatt helt av og offtopic så det holder. Jeg har hørt at Lemmen er giftig eller at den smaker vondt? Mener en kar la ut om dette på radioen her forleden dag og at det var svært skjelden at ugler spiser hele lemmen men heller spiser hjernen og lever.

Tenkte på hunden til Andrè som kastet opp etter lemmenmåltidet

Tror nok ikke lemen er giftig  :) I hvert fall ikke for rovdyr, for da hadde rev, hunder, ulver og det meste med skarpe tenner vært utdødd for lengst.

Lemen er godt det, særlig frest litt hardt i panna en kort stund, slik at bare ytterste delene er stekt  ;D Snacks ved leirbålet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...