Gå til innhold

TENNISALBU ETTER FLUERONKING?


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Merker en økende stivhet og noe smerte i høyrearmen mot albue og skulder.

Blir verre ved fluekasting, og andre ting.

Har hørt at det ikke gjør noe å belaste armen, og at det er bedre enn å hvile, men jeg lurer på om hvor lenge det bruker å vare?

Myk bambusstang i klasse 5 får greit, tyngre skyts går ikke like bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært plaga med det ved lignende aktiviteter, og det eneste som har funka for meg er å trene litt styrke for å bli sterkere og derfor ikke belaste sener og ledd så mye.

Det er jo en ufattelig kjedelig løsning, men det eneste som funker for meg.

Det er i tillegg en utrolig stor forskjell med kortere stang. Forskjellen på 9 og 10 fot er meget stor for meg hvertfall og med 9 fot stang kan jeg fiske og kaste mye mer.

Ganske logisk igrunn siden kraft ganger arm gjelder her som ellers.

Speycast med enhånds har jeg gått helt bort fra. Det er virkelig drepen for høyrearmen.

Ellers har jeg ved enkelte anledninger, gjerne i mørket og langt fra folk, testet å kaste med venstre. Det er nesten umulig, men med litt trening en veldig god løsning.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å kjenne smerter i høyre albue sist høst, og en periode i vinter var det rett og slett plagsomt.

Bare det å lette ut ei bok fra bokhylla kunne få det til å hugge skikkelig til, alt ettersom hvordan jeg holdt armen  >:(

Oppsøkte etterhvert lege og fikk ei kortisonsprøyte, uten at jeg vil påstå det hjalp all verden.

Har også kjøpt en tube gel kalt Orudis på apoteket, som visstnok skal virke betennelsesdempende.

Kjenner ikke så mye til det nå som tidligere i vinter, men det er fortsatt perioder hvor jeg kjenner den godt.

Nå er det jo straks ny sesong, og håper virkelig ikke dette skal legge noen demper på den  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk puristbetennelse anbrakt av innendørsaktiviteter som mange ofte forbinder med puberteten. Bytt ut promperommet med frisk luft året rundt, og hva nå enn du har i høyrehånda så se i allefall til at den blir byttet ut med et korkhåndtak i tiden som kommer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk puristbetennelse anbrakt av innendørsaktiviteter som mange ofte forbinder med puberteten. Bytt ut promperommet med frisk luft året rundt, og hva nå enn du har i høyrehånda så se i allefall til at den blir byttet ut med et korkhåndtak i tiden som kommer  ;D

He-he, litt trimming av tohåndsloffen blir det jo, men det har man jo gjort året rundt siden man passerte stemmeskiftet, så det er nok ikke der årsaken ligger  ;D

Nei, for min del kom dette etter noen fisketurer i oktober, hvor det begynte å bli bra kaldt ute i forhold til hvor godt kledd jeg var . . . Jeg mistenker altså at jeg ikke hadde godt av å kaste med fluestang når jeg var gjennomkald.

Slik har det vært når jeg har gjort noen fåfengte forsøk på fluekast ute her i vinter også. Da har albuen gitt grei beskjed  :(

Om dette blir verre utover sommeren er jeg redd jeg må konvertere til kortlinefiske sad0049.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ganske utbredt både blant musikere og fluefiskere.

Når jeg har kjent antydning til dette har jeg tatt en pause med en gang. Da har det gitt seg fort. Hvis man ignorerer det og peiser på kan seneskjedebetennelsen bli kronisk. Det er mange musikere som har måttet slutte og spille pga av det. Spesielt kontrabassister, cellister og trommiser, men også gitarister, fiolinister mm.

Sjøørretfiske i havet på våren er jo det desidert verste - masse meningsløs denging med tungt skyts når man er på sitt mest utrente etter vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det for ille så bør du oppsøke en lege. Betennelsesdempende middel pleier å virke ganske raskt. Pass deg for kronisk lidelse. Jeg plages mye med skuldra. Til høsten skal jeg operere den!. Tar ikke sjansen på å gjøre det før. Blir derfor noen tablettrunder her igårdenmed påfølgende dobesøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fortært 10 pakker voltaren betennelsesdempende etter 6 uker sykmeld med vond rygg.....

Eneste det har hjulpet på er mengdene i flueboksene 8)

og som du sier Bjørnar , dobesøkene blir ikke besøk , men mere som primær-rom ;D ;D ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl hatt en drøy senebetennelse i høyre skuldra/armen denna vintern, så ille at jeg ikke kunne stappe ned tskjorta i buksa eller klø meg sjøl i håret.. Med andre ord, vondt. Da blir en jo automatisk bekymra for kommende sesong med fluestanga, noe som er en forferdelig tanke.. Skal jeg ikke få fiska pga av smerter og alvorlig nedsatt bevegelighet? ? ? Jeg har et par råd: Betennelsesdempende, forebyggende styrketrening, real idrettsmassasje og god strekking! Lykke til og god bedring.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg kasta på meg "tennisalbue" i fjor vår, før isen gikk (Idiot)

Den albuen gav seg faen ikke før til vinteren igjen. Skal ikke gjøre den tabben i år !

Det hevdes fra folk som kan det at senebetennelse må rehabiliteres like lenge som det tok å opparbeide slitasjen.

En bra sak som kom ut av dette er at jeg utviklet meg til en ganske habil venstrehåndskaster.  (Setter ganske så billedskjønne bukter med venstre hånd..) Men som Bjørnar påpekte her for noen dager siden, vanskelig å få til praktisk fiske med venstre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å kjenne smerter i høyre albue sist høst, og en periode i vinter var det rett og slett plagsomt.

Bare det å lette ut ei bok fra bokhylla kunne få det til å hugge skikkelig til, alt ettersom hvordan jeg holdt armen  >:(

Oppsøkte etterhvert lege og fikk ei kortisonsprøyte, uten at jeg vil påstå det hjalp all verden.

Har også kjøpt en tube gel kalt Orudis på apoteket, som visstnok skal virke betennelsesdempende.

Kjenner ikke så mye til det nå som tidligere i vinter, men det er fortsatt perioder hvor jeg kjenner den godt.

Nå er det jo straks ny sesong, og håper virkelig ikke dette skal legge noen demper på den  :-\

Søkke ta, Lars..! Du må ikke få trøbbel med fluekastinga nå.. rett før Kolatur, ølslynga og som værre er... ;) Jeg har kasta brutalt mye kontinuerlig siden August i fjor, men er fryktelig nøye med å varme opp skikkelig. Spesielt håndledd, albue og skulder. Et alternativ på vinterns utekasting, kan være å anskaffe en Rehband varmebandasje (en neoprenbeskytter). Dette funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkke ta, Lars..! Du må ikke få trøbbel med fluekastinga nå.. rett før Kolatur, ølslynga og som værre er... ;) Jeg har kasta brutalt mye kontinuerlig siden August i fjor, men er fryktelig nøye med å varme opp skikkelig. Spesielt håndledd, albue og skulder. Et alternativ på vinterns utekasting, kan være å anskaffe en Rehband varmebandasje (en neoprenbeskytter). Dette funker veldig bra.

Det dreier seg uansett bare om smerte Roger, og en kriger som meg tåler mer av slikt enn de fleste.

Da vi var i glomma i fjor høst gikk jeg med en stein i skoen helt fra bilen og ned til elva . . . Skikkelig vondt, men jeg holdt tårene inne helt til jeg kom hjem  :D

En annen gang holdt jeg på å bli bitt av huggorm, men også da gikk det en stund før jeg begynte å grine, så det er vel ikke å overdrive å si at jeg har vært ute en vinterdag før.

Det eneste som kan hindre meg fra å fiske mer enn noengang i år må evt være at armen faller av  :)

Nå har jo jeg passert 40, men det er vel ikke før man nærmer seg 60 man kan forvente at armer og bein faller av sånn helt uten videre ?  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senebetennelse i håndledd går som regel greit over etter et par uker med ro. Hatt det mange ganger. Det knirker som kramm snø når du beveger hånden. Tennisalbue er litt værre å bli kvitt. I følge legen min var det kortison som er løsningen men den måtte treffe riktig? Jeg har ikke prøvd enda. Så det er ikke bare huet mitt det er noe galt med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senebetennelse i håndledd går som regel greit over etter et par uker med ro. Hatt det mange ganger. Det knirker som kramm snø når du beveger hånden. Tennisalbue er litt værre å bli kvitt. I følge legen min var det kortison som er løsningen men den måtte treffe riktig? Jeg har ikke prøvd enda. Så det er ikke bare huet mitt det er noe galt med....

Huet ditt vil det alltid være noe galt med ;D

men har prøvd kortison noen ganger, og den har ikke hatt en kjempe virkning på meg.

det som vell er farlig med tennis albue, er vell at den kan bli kronisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem for noen år siden,tok kontakt med NIMI som er spesialister på blant annet muskel lidelser og fikk et behandlings programm som inneholdt både kortison og muskel øvelser.Er i dag kvitt tennisalbuen mye på grunn av underarmsøvelsene som NIMI anbefalte.Trener fast vekter 3-4 dager i uka ,noe jeg også gjorde føre jeg fikk plagene men da ble det ofte så som så med underarm trening men jeg har lært,nå skulker jeg ikke unna den muskelgruppen lengere ;D.

http://www.hjelp24.no/nimi/

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var omtrent funksjonsudyktig for fem-seks år siden - heldigvis seinhøstes - og fikk cortisonsprøyte som virka ganske raskt - kombinert med at det ikke var så vanskelig å avstå fra fisking fra medio oktober og utover, gjorde dette at jeg så langt ikke har hatt problemer på nytt - men jeg har de siste åra fisket lite med stenger over klasse 5 - uansett: Alfa og omega med cortisonsprøyte er treffpunkt - jeg var så heldig at tre mann - hvorav en fluefisker - på legesentret engasjerte seg for å finne riktig punkt, noe de tydeligvis gjorde, så hvis det er helt krise og du må ta sprøyte: forsikre deg om at du får proffest mulig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro på meg en tennisalbue i fjor sommer jeg også, og kjenner den farken ta meg ennå. Har en onkel som er dr. og han sa at det tok tid... Grunnen til albue er intensiv kasting fra flytering i et par dager. Da satt den som en kule. Må liksom ta i litt ekstra når man sitter så lavt... I år blir det kun tørrflue, det blir det stort sett hvert år forøvrig, selektiv tørrfluekasting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkke ta, Lars..! Du må ikke få trøbbel med fluekastinga nå.. rett før Kolatur, ølslynga og som værre er... ;) Jeg har kasta brutalt mye kontinuerlig siden August i fjor, men er fryktelig nøye med å varme opp skikkelig. Spesielt håndledd, albue og skulder. Et alternativ på vinterns utekasting, kan være å anskaffe en Rehband varmebandasje (en neoprenbeskytter). Dette funker veldig bra.

Det dreier seg uansett bare om smerte Roger, og en kriger som meg tåler mer av slikt enn de fleste.

Da vi var i glomma i fjor høst gikk jeg med en stein i skoen helt fra bilen og ned til elva . . . Skikkelig vondt, men jeg holdt tårene inne helt til jeg kom hjem  :D

En annen gang holdt jeg på å bli bitt av huggorm, men også da gikk det en stund før jeg begynte å grine, så det er vel ikke å overdrive å si at jeg har vært ute en vinterdag før.

Det eneste som kan hindre meg fra å fiske mer enn noengang i år må evt være at armen faller av  :)

Nå har jo jeg passert 40, men det er vel ikke før man nærmer seg 60 man kan forvente at armer og bein faller av sånn helt uten videre ?  :o

Ja, jeg vet du er et sabla råskinn med mafiakontakter langt opp i systemet... :) Og jeg stoler på at du tar vare på kroppen din! Får håpe armene ikke faller av på maaaange år enda. Fiskeeventyret er bare såvidt i gang, Lars..

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...