Gå til innhold

Hemsila


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 649
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Når folk blir forundra over 2.gen Baetis så har den sikkert fått ett eller annet fancy nytt latinsk navn eller noe.

Men om man leser om Smådøgnfluer på wikipedia så leser man at det kan være opptill flere generasjoner og at det i Norge ikke er uvanlig med 2 generasjoner.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Baetis_rhodani

Små er det og ofte vanskelig å imitere duns i krok #18-20 som skal flye pent og ikke stripe.

Oliven og ligner på en prikk på storebror eller førstegenerasjon rhodani om man vil kalle de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Når folk blir forundra over 2.gen Baetis så har den sikkert fått ett eller annet fancy nytt latinsk navn eller noe.

Men om man leser om Smådøgnfluer på wikipedia så leser man at det kan være opptill flere generasjoner og at det i Norge ikke er uvanlig med 2 generasjoner.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Baetis_rhodani

Små er det og ofte vanskelig å imitere duns i krok #18-20 som skal flye pent og ikke stripe.

Oliven og ligner på en prikk på storebror eller førstegenerasjon rhodani om man vil kalle de det.

Heter fremdeles Baetis Rhodani, og ikke noe nytt latinsk navn.

Men disse genrasjonene:

Er det fluer som ble lagt som egg av den første genrasjonen dette året?

Eller er det fluer som er "sent ute" og ble egga i fjor?

Med 2. genrasjons, menes da "runde nummer to" av året?

(Spør ikke for å kjekke meg, men rett og slett for at jeg ikke vet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

2 generasjon Baetis rhodani, slutten av august og tidelig i sep :)  kan også lære deg en ting da Pål , at 2 generasjon er hakke mindre en 1. Lærte du noe nytt i dag og ;)  haha,

Nå rører du fælt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk blir forundra over 2.gen Baetis så har den sikkert fått ett eller annet fancy nytt latinsk navn eller noe.

Men om man leser om Smådøgnfluer på wikipedia så leser man at det kan være opptill flere generasjoner og at det i Norge ikke er uvanlig med 2 generasjoner.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Baetis_rhodani

Små er det og ofte vanskelig å imitere duns i krok #18-20 som skal flye pent og ikke stripe.

Oliven og ligner på en prikk på storebror eller førstegenerasjon rhodani om man vil kalle de det.

Heter fremdeles Baetis Rhodani, og ikke noe nytt latinsk navn.

Men disse genrasjonene:

Er det fluer som ble lagt som egg av den første genrasjonen dette året?

Eller er det fluer som er "sent ute" og ble egga i fjor?

Med 2. genrasjons, menes da "runde nummer to" av året?

(Spør ikke for å kjekke meg, men rett og slett for at jeg ikke vet)

Det er ikke jeg rett mann til å svare på. Selvom det er midt i sommerferien og de fleste er ute og fisker så bør det vel dukke opp en eller annen som har peiling på dette med eggleggingen og hvor disse sene Rhodaniene kommer ifra.

En ting jeg har lurt på er hvorfor de er mindre enn de som kommer tidlig på sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk blir forundra over 2.gen Baetis så har den sikkert fått ett eller annet fancy nytt latinsk navn eller noe.

Men om man leser om Smådøgnfluer på wikipedia så leser man at det kan være opptill flere generasjoner og at det i Norge ikke er uvanlig med 2 generasjoner.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Baetis_rhodani

Små er det og ofte vanskelig å imitere duns i krok #18-20 som skal flye pent og ikke stripe.

Oliven og ligner på en prikk på storebror eller førstegenerasjon rhodani om man vil kalle de det.

Heter fremdeles Baetis Rhodani, og ikke noe nytt latinsk navn.

Men disse genrasjonene:

Er det fluer som ble lagt som egg av den første genrasjonen dette året?

Eller er det fluer som er "sent ute" og ble egga i fjor?

Med 2. genrasjons, menes da "runde nummer to" av året?

(Spør ikke for å kjekke meg, men rett og slett for at jeg ikke vet)

Det er ikke jeg rett mann til å svare på. Selvom det er midt i sommerferien og de fleste er ute og fisker så bør det vel dukke opp en eller annen som har peiling på dette med eggleggingen og hvor disse sene Rhodaniene kommer ifra.

En ting jeg har lurt på er hvorfor de er mindre enn de som kommer tidlig på sesongen.

Den heter seg bare det att den har en veldig fleksibel livssyklus, den kan ha en eller to generasjoner i året, eller den kan bruke 2år på og fullføre livssyklusen (høyt til fjells).

Nå er jo mange av disse baetisene ganske like i våre øyne,kan gjerne være en mindre baetis vi går ut ifra att er 2generasjon,tror jeg da. og feks er centroptilum luteolum også ganske lik baetis ,helt ned i strl 18.

Man har jo B.subalpinus som også kan ha to generasjoner i året,klekker i juli-august og september igjen.

Men det er gjerne der klimaet tillater det att det skjer. sør norge feks.

man må nok ta dem med til mikroskopet for og virkelig bli sikker på att det er en 2 generasjon vi ser og ikke enn annen liten døgnis.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Betyr dette at Rhodaniene som klekker tidlig på våren, legger egg, disse klekkes da igjen på høsten, slik at vi får to "runder " med baetis med full syklus hvert år?

Eller er de fra fjoråret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at Rhodaniene som klekker tidlig på våren, legger egg, disse klekkes da igjen på høsten, slik at vi får to "runder " med baetis med full syklus hvert år?

Eller er de fra fjoråret?

ifølge de lærdes skrifter skal det være mulig ja, men da tror jeg man må til varmere strøk der rhodanien klekker grisetidlig om våren.  <<l tviler det skjer i fjellelver som hemsila hvert år ihvertfall, iår feks skal det vel mye til med tanke på været.

når du sier fjoråret mener du sikkert de som klekket sent om høsten der nymfene av de igjen klekker neste år igjen ,sikkert avhengi av temp.

vanskelig og skjønne seg på det der,hakke peil da de klekker jevnt av og på hele tiden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Nettopp.

JEG tror det er en ond sirkel for Rhodanien.

Klekkes sent på høsten og kommer sent i gang. For så å ha en kald og jævlig vinter, vår og "spise seg opp" på sommeren og klekker så da noe midre fluer på høsten igjen.

Skjønte du hva jeg mente?

De "rekker" ikke å klekke på våren da de ikke er ferdig utviklet, men klekker på høsten som da mindre en de på våren pga livssyklusen er foransret til et mindre gunstig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

JEG tror det er en ond sirkel for Rhodanien.

Klekkes sent på høsten og kommer sent i gang. For så å ha en kald og jævlig vinter, vår og "spise seg opp" på sommeren og klekker så da noe midre fluer på høsten igjen.

Skjønte du hva jeg mente?

De "rekker" ikke å klekke på våren da de ikke er ferdig utviklet, men klekker på høsten som da mindre en de på våren pga livssyklusen er foransret til et mindre gunstig tidspunkt.

ja skjønner, er nok tilfellet det.  :)

her i ei fjellelv er rhodanien mindre enn den som klekker i lågen.

temperatur har ALT og si.

når klekker de første da, rundt 6-7 grader vanntemperatur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

JEG tror det er en ond sirkel for Rhodanien.

Klekkes sent på høsten og kommer sent i gang. For så å ha en kald og jævlig vinter, vår og "spise seg opp" på sommeren og klekker så da noe midre fluer på høsten igjen.

Skjønte du hva jeg mente?

De "rekker" ikke å klekke på våren da de ikke er ferdig utviklet, men klekker på høsten som da mindre en de på våren pga livssyklusen er foransret til et mindre gunstig tidspunkt.

ja skjønner, er nok tilfellet det.  :)

her i ei fjellelv er rhodanien mindre enn den som klekker i lågen.

temperatur har ALT og si.

når klekker de første da, rundt 6-7 grader vanntemperatur ?

Vært i hemsil opnings helga, 28 mai i fjord, det haggla som bare f, den ene dagen og var bikkje kaldt. Sto med flis og stilongs + vadere. og det klekka rhodani som bare det. Dette var i 2011. det var IS kaldt i vannet. tipper rundt 6.-8 grader, klekka bra da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, akuratt slik som Rhodani skal være :)

Men jeg tror at de som klekker på høsten ikke er "barn av de " som klekker på våren. Jeg tror de er fra høsten før, og er litt mindre pga lite gunstig "oppvekst-tid".

Men dette er bare noe jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper dette ?

Fra wikipedia(med sjekk-kilder):

"Vanlig smådøgnflue(baetis rhodani) kan ha flere generasjoner i løpet av ett år, og vanligvis to generasjoner i Norge, først tidlig i juni og senere i slutten av august eller tidlig i september."

Jeg også trodde det var flere forskjellige baetis(det er det jo óg  ;) ) med ettårsyklus,men her står det jo svart på hvitt hva som gjelder for rhodani. ;)

Ehhhh.......Googlet dette,og gjett hva som dukket opp ?

Billig Baetis Rhodani Sjekk pris og spar penger på Kelkoo

Den butikken skulle jeg gjerne sett. ;)

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt annet enn at Baetis Rhodani har to generasjoner, hvorav den andre er resultatet av eggene som legges i mai/juni. Og Henning, du har jo til og med vært på høstbaetistur i Hemsil. Hva trodde du vi var på? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Joa JB, men det er flere som mener at Mai baetisene er "barn av" forrige vårs baetis, og de på høsten stammer fra høsten før, og da er mindre av størrelse pga dårligere "start" på egg/minibug fasen. Jeg er slett ikke sikker på hva jeg skal mene, men jeg mener jo helt klart at det ikke er lang tid fra baetisen klekker i mai, reproduserer seg og blir nytt innsekt på høsten igjen......

Når blir da de som klekker på våren produsert?

3-4 måneders syklus på sommeren og 7-8-9 måneder på den andre?

Bruker de som klekker på våren (om de da stammer fra høstens baetis) da så mye legre tid på prosessen siden det er en vinter i mellom der og ikke en sommer?

Ikke vet jeg :)

Og jada JB, jeg vet at det er høst Rhodanis..... men jeg kan ikke si bestemt hvilket syklus de kommer fra.

JEg har faktisk fisket litt jeg også fordi om jeg ikke har holdt på i 30 år, og har sett en døgnis og to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...