Gå til innhold

Sesongstarten 2011


.JB

Anbefalte innlegg

Hvordan har den vært? Si noen ord!

For min egen del er jeg rimelig godt fornøyd. Mange fiskedager, vanskelige forhold, men likevel noen flotte ørreter innimellom bomturene. Etter at jeg meldte meg inn i Bærum Sportsfiskere fikk jeg litt mer innsyn i markaarbeidet, og det er imponerende. Takk til OFA og tilknyttede foreninger, herunder BS. Melder meg selv for markaarbeid, for dette gir resultater og gode fiskemuligheter i nærområdene! Tilsvarende imponert over Morten Minde og hans arbeid på Hadeland. Også her flotte vann i nærheten av osloområdet, og for oss som må holde oss til stillevannsfiske store deler av sesongen er det gull. Stillevannnsfiske er undervurdert! Har også vært en tur i Stokkebekkens rike, og der svømmer det utvilsomt noen rugger. Elvefiske ser jeg virkelig frem til, men dette er enda mer kos. Turene på mange dager i strekk, med hygge på kveldene og lange dager i elva. Rosinen i pølsa rett og slett. Skal jeg trekke frem det beste ved sesongstarten, så er det faktisk fiskegleden. Tror det kommer av at jeg har gjort valg i livet mht jobb og familieorganisering som bygger oppunder det at jeg først og fremst ser meg selv som fluefisker. Alt det andre er nytte og nødvendighet, men det er fluefiske jeg brenner for. Jeg koser meg på hver tur, og det å ha lommene fulle av fluer i håp om å knekke en ny kode er hele greia. Et av de største målene for sesongen er faktisk å lykkes med buzzerfiske i Burudvann på høsten. Catskillfluer og cane under elvefiske er et annet stort mål. Alt er bare gøy og bedre enn noensinne for min del. I morgen er det ny tur i marka med Lyngen. Håper andre kribler like mye som meg. Kos dere! Vi er i gang!    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten Minde er heldig han har vann som ligger i et kalkholdig område og det er nesten 10-0 før en fotballkamp skal begynne.....  http://www.ngu.no/kart/bg250/   finn vann i kalkholdige områder, voila

Morten la heller ikke skjul på det Staffan. Gullområde, og herlig klart vann. Bunnvegetasjon som jeg aldri før har sett og blanke ørreter. Satser på en treff til hos Morten denne sesongen. Det koster litt, men hyggen, vannkvaliteten og fisket gjør det verdt pengene! Blir litt lei av myrvannene mine, og trenger litt avveksling innimellom.  ;)

PS! Det at man ser grunner, marbakker osv. gjør at man lærer litt om hvor fisken står. Det var det mest verdifulle ved vårtreffet for min del. Har tatt med meg noe av dette til min egne vann, og er mye mer observant på hvordan man fisker kanter enn hva jeg tidligere har vært. Vi snakker her om såkalt "blindfiske", som slettes ikke er så blindt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke si annet enn at sesongen 2011 har begynt bra, på alle måter.

De første elveørretene ble kroket lenge før påske, og myggfiske i elv er fantastisk gøy, om vinden holder seg unna.

Har ikke brukt mye tid på stillevannsfiske så langt, noe som til dels skyldes at vinden har gjort sitt til at begrepet "stillevann" blir helt feil.

Stillevanns-fiske i bølger og vind er drepende kjedelig, enten man fisker fra bellybåt eller fra land, syntes jeg  :-\

Jeg har uansett aldri fått helt fot for stille vann, og anser det mest som trøstefiske, før elvefisket tar av.

Utrolig så tålmodig jeg kan være ved ei "død" elv i forhold til et "dødt" vann  :D

Med dødt mener jeg selvfølgelig vakaktivitet/klekkinger, siden tørrfluefiske er det eneste jeg behersker til en viss grad.

Det har som vanlig blitt alt for mange timer i den lokale elva, og var det ikke for utrolig useriøse fiskekompiser så ville jeg brukt mest tid på å grine langs denne elva  ;D

Neida, har hatt noen flotte turer her også, men når man bestemmer seg for å holde ut hele dagen, uansett ræva forhold, så får man skylde seg selv at man får elva litt opp i halsen til tider.

Deilige klekkinger har jeg vært vitne til også, med en fin blanding av baetis, sulphurea, og flere andre som jeg ikke bryr meg om hva heter  :)

Det ligger an til at vinden skal ødelegge det meste av denne sesongen også, men med de gutta jeg fisker sammen med blir det uansett ikke kjedelig  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå på menyen over kartbladet "Tegnforklaring". Trykk på denne og deretter trykk i kartet, forklaringen dukkar opp. NB fokuser inn på det detaljområdet før du klikker open teiknforklaringa, fordi kvart kartblad har si teiknforklaring og sine fargar, alt etter når det vart kartlagd. Dvs at stort sett vil kalk/marmor o.l. ha ein blåaktik farge men ikkej på alle. I tillegg er jo desse kalkholdige skifrige bergartane gunstig og dei varierar mellom grøne og brune fargar elt etter som karttypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongstarten har vært helt ok. Har ikke lagt opp til det store og det har heller ikke blitt slik. Pleier nøye meg med noen turer i stillevann i mars-april-mai. I år kom det litt sent i gang, men når det først startet gikk det veldig fort med de varme dagene i april. Fikk noen fine turer med kajakken i april uten at det ble de største fiskene, men skal ikke så store fisken til for å varme en fluefisker tidlig i sesongen heller da.

Elvesesongen har såvidt begynt. Hatt noen turer og da flest bomturer, men traff en god klekking sist tur. Fått litt ørret på nymfefiske i elv og mistet enda flere. De lengre turene ligger enda fram i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg igang ganske tidlig i år, og vært på en del korte ettermiddagsturer. Det er langt til vann herfra. Har ikke vært heldig med fangster. Det har ikke vært særlig vak-bonanza i vannet mitt, men det har tatt seg opp i det siste da.

Er ganske sur på vinden som ser ut til å komme idet jeg ankommer vannet. Når man ikke er særlig god til å kaste, merker man vinden så altfor godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt fine turer til Smøla og til Ransarån, begge med flere flotte fisker over kiloen.

Ellers har det vært litt stang-ut i Osloskogene, men det er buisness as usual for meg. Blir bare et par turer i året i skauen på meg, og jeg fisker nok konsekvent på feil sted til feil tid. Vanskelig med skogsfiske når man ikke er godt kjent - det er så mye trær overalt :D

Reiser nordover om et par dager for å fiske noen lure tidligsteder. Blir stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av avsluttende studier har det vært veldig begrenset, faktisk er status en eneste kort ettermiddag/kveld med en spesielt vakker(utseende ikke størrelsen :P) ørret på drøyt 7 hekto. Forhåpentligvis øker tidsbruken og antall/størrelse ila sommeren ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten Minde er heldig han har vann som ligger i et kalkholdig område og det er nesten 10-0 før en fotballkamp skal begynne.....  http://www.ngu.no/kart/bg250/   finn vann i kalkholdige områder, voila

Er det noe tegnforklairng på det kartet staffan?

Jeg anbefaler å bruke http://www.ngu.no/kart/arealisNGU/. Under kart er både berggrunnskart, vassdragsdata og all mulig geotekniske kart over Norge tilgjengelig. Om man ser på berggrunnskart er det ofte lettere for en ikke-geolog å bruke vektorkart, da disse går på generell litologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starten på denne sessongen ble støpt i helvete og spyttet ut til meg personlig!

Jobbsituasjon og en litt alvorlig diagnose på et av barna mine har tatt det meste av tiden og energien min i det siste.

Men jeg har da fått noen fine turer da og tauet noen få fine. Hadde en veldig hyggelig tur med Sigve selv om det ikke skjedde så mye. Har og fått med meg intense klekkinger av vespertina med tilhørende kilosfisk. (så godt som kilos i alle fall) Myggfiske var og veldig bra i år. Så det er ikke helt "narct und lebel" men jeg er ikke fornøyd.

Nå ser jeg virkelig frem til tur med Lars og så gleder jeg meg til å besøke robbans rike med store ørreter på vulgata og den utrolig trivelige personligheten hans. Så gjelder det å fokusere posetivt fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er måten å tenke på ting, Frode  :) Positiv tanke er alltid bra. Men trist å høre om det har vært noen krøll med barn. Det setter ting i perspektiv og da merker man hva som er viktigst her i livet.

Noen fiskedager med Robban er i hvert fall den lyse siden av livet, for makan til god og trivelig kar  :) Og Lars er like trivelig på alle måter, så ha et fint fiske når den tur kommer, Frode!  :)

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...