Gå til innhold

Dagstur i fjellet, gnagesår-triks?


Kim W

Anbefalte innlegg

Langmorkje statsalmenning, som dekker store deler av Jotunheimen har fredning fr 25/9. Siden du snakker om strekningen Valdres-Lom, er eneste mulighet jeg vet om på den strekken nå å fiske Ottaelva rundt Vågåmo - en del fine plasser der. Vågåvatnet er vel også lovlig, men jeg ville satset på elva. Vedr hytte i fjellet: Bessheim i Sjodalen har hytter i ulik standard som ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips mot gnagesår på fjelltur? Tenker bedre føre var, og håper jeg slipper dette etter noen timers vandring. :-\

Bruker fjellstøvler og ullsokker, men hørte noe med å ha på vaselin på foten og en tynn nylonsokk nedi ullsokken for å unngå friksjon, noen som kjenner til dette?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fjellstøvler og ullsokker, men hørte noe med å ha på vaselin på foten og en tynn nylonsokk nedi ullsokken for å unngå friksjon, noen som kjenner til dette?

:)

Har du brukt skoa litt før burde det ikke være noe problem. Men to par sokker trikset fungerer alltid bra, men jeg bruker en svært tynn(og trang) Ullsokk innerst, da holder du varmen også. Syntetiske sokker bruker jeg aldri hvis det kan bli kaldt.

Forøvrig ligger alltid både Sportstape og Compeed alltid i sekken på fjelltur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, kjøpe compeed og sportstape. Var på en liten 4 timers fjelltur i fjord og gikk på gnagesmell som fortsatt sitter friskt i minnet. Er ikke vant til det røffe terrenget, blir liksom ikke det samme med 3 timers tur i marka her nede.

Har tenkt å ha på meg tykk ullfrote under og vindtett fleece som mellomplagg. Litt usikker på ytterplagg, men har pakka med en god foret vind/regnjakke sånn just in case.

Skoa har jeg brukt mye de siste to åra og er meget fornøyd med dem, de er særdeles inngått. ;D Værre er det med kameraten som har lånt seg fjellsko til turen... Nevnte at det kansje ikke var så lurt med lånte sko på en 8-9 timers tur, men da han kan og vet alt ble temaet lagt død.. ;D

Er ikke vant med fjellturer, dette blir vel den første ordentlige dagsturen i fjellet siden leirskolen i sjette klasse. Det er forøvrig 20 år sia, så jeg har glemt litt hvordan det var.. ;D

Takker også for andre tips som kan gjøre turen mere behagelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smørt inn foten med salisyltalg fra apoteket tidligere for å forebygge gnagsår under rypejakta. Tynn strømpe innerst og tjukk ullsokk utenpå. Pleier funke. Ta med compeed hvis uhellet er ute. Plaster og tape har en tendens til å løsne på en svett fot. Blir aldri bedre med løse ting som gnikker direkte på huden. (Jeg har ikke prøvd sportstape. Mulig den fester bedre). Luft sko og bein i pauser.

Edit: ta med et par tørre sokker til skift.

Da er du godt skodd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kle på deg formye før start. Du skal faktisk synesat det er litt i kjøligste laget før du starter. Med vindtett så blir det fort nok for varmt. Det er mye stigning opp på eggen, men når dere skal ta en rast bør du ha på deg et ekstra plagg som er lett å pakke ned i sekken igjen.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk dorull. Kalles ikke Bærsjeggen for ingenting. Skal du ut og gå i 6-7 timer så kan det hende at det banker på døra  ;D

Hva gjelder gnagsår så bruker jeg som regel to par over hverandre. Kommer tendensen til gnagsår så er det bare å kline på et compeedplaster asap så går det fint (eller annen teip).

Av bekledning så bruker jeg kun Brynje med overtrekksbukse. Blåser det eller blir surt/regn så ligger skalljakka i sekken. Er som Magne Fjellstad presiserer: Du skal være kjølig når du begynner å gå. Alternativt må du stoppe etter 10 minutter for å kle av deg dersom du har "komfor-temp" ved start. Er grei stigning uansett om du starter fra Gjendesheim eller Memurubu.

Ha en dritfin tur  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det tur til Besseggen i helga. Noen som har tips til hvordan jeg kan unngå gnagesår på turen? Bruker høye fjellsko.

:)

Hei  :)

Ja, beste tipset er å bruke dine godt inngåtte fjellsko, og ikke noen nye. Aldri bruk nye fjellsko første gang du må gå noen timer. Kjører du denne regelen jeg sier her, så behøver man aldri compeed e.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en dassrull kan være kjekt!! ;D

Vi er tre stykker som skal på tur og tredjemann har med seg en rottwailer. Er litt redd for at kansje terrenget blir for røft for bikkja? Hører om jaktbikkjer som har hatt det tøft oppover sia der. Hva tenker dere om dette? Er ikke inn for å pine bikkja i bratte stier, trapper ol.

Vi tenkte litt på å ta båten inn til Memurubu, men siste turen for i år gikk for 3-4 dager siden så da blir det å gå fra Gjendesheim. Om vi kommer helt frem til Besseggen som er målet vet jeg ikke, men disse andre gutta er skråsikre. Er forøvrig jeg som flyr i skog og mark hele sessongen, så jeg tenker vel kansje litt mere resalistisk..

Jeg har ikke som mål og komme frem til Bessegen, men heller å nyte hvert eneste skritt fra første steg. Har pakket ned kamera også, så det blir nok mye flotte bilder i bildetråden her utover høsten fra meg. :)

Gleder meg sjukt mye, har blitt vell mye turer i marka i år, så det skal bli godt med litt nytt habitat på lista før vintern kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du denne regelen jeg sier her, så behøver man aldri compeed e.l. 

Ikke helt enig der altså , husk på at alle er ikke lettvektere som deg  ;D . Belastningen på beina mine uten sekk tilsvarer deg med en 25kg sekk på ryggen

Så skikkelige Mannfolk med litt kjøtt på beina bør ha litt hjelpemidler i sekken  ;D

Og på en annen side, det veier jo 50 gram og kan redde en tur HVIS uhellet er ute....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsteip kan løsne underveis og skape gnagsår. Anbefaler Tensoplast! Egentlig en elastisk limbandasje men kan brukes akkurat som sportstape. Klipp ut en bit som dekker de utsatte områdene på hælen, avrund kantene med saks, lim på og dekk med hånden 20-30 sek så varmen får limet til å feste seg skikkelig. Fungerer veldig bra. Kunne slutte med doble sokker-trikset etter at jeg tok i bruk Tensoplast (blir av og til uutholdelig varmt med 2 par ullsokker i jaktstøvler når det er varme forhold...) Har sett det bl.a. på XXL til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsteip kan løsne underveis og skape gnagsår. Anbefaler Tensoplast! Egentlig en elastisk limbandasje men kan brukes akkurat som sportstape. Klipp ut en bit som dekker de utsatte områdene på hælen, avrund kantene med saks, lim på og dekk med hånden 20-30 sek så varmen får limet til å feste seg skikkelig. Fungerer veldig bra. Kunne slutte med doble sokker-trikset etter at jeg tok i bruk Tensoplast (blir av og til utholdelig varmt med 2 par ullsokker i jaktstøvler når det er varme forhold...) Har sett det bl.a. på XXL til en billig penge.

Da gjør du det feil - en skikkelig opptapet fot klarer greit flere døgns uavbrutt bevegelse med våte føtter, taler av egen erfaring. Leukotape-sorten er skikkelig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylonsokker alla slike damer bruker, veldig sæksy... Og så sokke i ull oppå. Da får du ikke gnagsår

Tiltredes.

Funker også brukbart med en tynn, tettsittende bomullsokk innerst, ihvertfall for meg (er dog ikke like sæksy;). Poenget er vel å ha to lag der det ene sitter tett på foten og beskytter huden, mens det andre laget (helst ull) ligger løst og beveger seg friere. Jeg får faktisk aldri gnagsår når jeg bruker denne patenten, selv på skikkelig lange marsjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt mulig jeg gjør det feil... Men med Tensoen slipper jeg å bandasjere hele foten. Kinesisk fotbinderi hører en svunnen tid til.

Du trenger ikke tape op hele foten med vanlig sportstape heller, bare problemområdene  ;)

Som sagt, har testet dette på egne bein på flere adventurerace uten nevneverdige problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...