Gå til innhold

Hva skjer når vi får fisk helt uventet?


Robban

Anbefalte innlegg

Faktisk en liten ting jeg lurer på. Husker veldig godt at Pål Krogvold nevnte noe om det i streamer boka si. Hvorfor skjer det når man sveiver inn flua, så smeller det? Hvem har ikke opplevd det?

Ok det enkle svaret er jo temposkifte, men når vi allikavel prøver det mens vi "fisker" så skjer det ingenting ;D

I kunnskapssøken etter alt annet enn ørret så er jo dette noe jeg ofte eksperimenterer med. Gjerne da ofte fordi jeg har lite kunnskap om akkurat den arten og i ren desperasjon prøver en annen taktikk enn jeg kan lese meg til.

Men glem andre arter, det er for spesielt interesserte, men det samme skjer med ørret og harr. La oss først skille tørt og vått og si at vi fisker tørt. 10 flyt og fisken er ikke med på leken. 20 flyt og fluebytte, og fisken er fortsatt ikke med på leken. "?" flyt og du blir lei, gjør en oppgitt handling, trekker flua under vann med et par raske inntrekk som tilsier at jeg prøver nestemann. Bang så sitter fisken du har sosa etter i mange timer. Du føler deg ganske dust egentlig når du putter inn timer bak bindestikka.

Noen som har noen god forklaring og/eller teorier rundt dette?

Sikkert mange av oss som har opplevd det, men i mitt hode noe som er vanskelig å gjøre bevisst :) Direkte fiske sånn vi ikke har lært det.

Hva mener folket? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette Robert :)

Noe jeg har lagt merke til er ved streamerfiske/denging fra bellybåt.

Man har gjort mange kast og ditto inntrekking av lina, og til slutt kaster ut streameren mens man bare sitter i bellyen og slapper av litt å titter på en bug som kommer driftende forbi med vinden. Plutselig napper det i andre enden. Dead drift streamer har jeg opplevd at flere ganger funker merkelig nok, selv om jeg stripper som en gal når jeg "fisker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hva du mener. Hvem har ikke dradd inn flua i sinne etter et mislykket drift og fått fisk.

Eller at du drar inn flua i sinne når den har dukknet som du nevner. Jeg tror det er pur faenskap i fra fisken.

En bevist handling for å psyke oss til dikemark og det som verre er.

Må være at fisken ser noe helt unormalt og reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde noen god forklaring på dette, men nei . . . Selv druknet parachute under inntrekk har jeg fått fisk på flere ganger. Ja, selv de "sære" fiskene i hemsil har nedverdiget seg til å ta slike under inntrekk.

Hva ei druknet parachute kan imitere har jeg ingen idé om, men den funker vel da som ei attraktor-flue, innbiller jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema, for hvem har vel ikke oppled at spesielt SØ er etter flua akkurat i det du løfter den ut av vannet for å gjøre et nytt kast? Like frustrerende hver gang. Bør man gjøre et lite stopp før man tar flua opp. eller?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv druknet parachute under inntrekk har jeg fått fisk på flere ganger. Ja, selv de "sære" fiskene i hemsil har nedverdiget seg til å ta slike under inntrekk.

Tiltredes.

Druknet parachute som trekkes veldig fort inn er av en eller annen grunn ofte meget attraktivt for fisken.

Samme med druknede Klinkhammere og myggklekkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjent problem. Men jeg gjør oppmerksom på at fisk som er fanget på denne måten ikke teller. Jeg vil faktisk anbefale å fortrenge slike opplevelser.

Det har jeg faktisk langt på veg lykkes med, inntil Robban tok opp dette ubehaglige temaet igjen her  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema, for hvem har vel ikke oppled at spesielt SØ er etter flua akkurat i det du løfter den ut av vannet for å gjøre et nytt kast? Like frustrerende hver gang. Bør man gjøre et lite stopp før man tar flua opp. eller?

Jens

ja. et aldri så lite stopp i siste liten har gitt meg flere sjøørreter. de skyter gjerne fart fra ingensteder og tar flua i et jafs.

har opplevd utallige ganger at sjøørret har fulgt etter flua eller tatt flua, under innsveivning. det er så typisk.

samme greia med tørrfluer i vann. en druknet mygg, maur eller parachute som blir stripet under vann har gitt fisk flere ganger. merkelig fenomen det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv druknet parachute under inntrekk har jeg fått fisk på flere ganger. Ja, selv de "sære" fiskene i hemsil har nedverdiget seg til å ta slike under inntrekk.

Tiltredes.

Druknet parachute som trekkes veldig fort inn er av en eller annen grunn ofte meget attraktivt for fisken.

Samme med druknede Klinkhammere og myggklekkere.

Plukket deg ikke ut for noen spesiel grunn Håvard ;D Men min oppfatning åsså :).

Har noen ganger observert at feks parachutefluer med dry wing/para/ poly og cdc fanger luft når det blir dratt under . Kan den "luftbobla" være trigger?

Blir det tatt som noe annet en hva som klekker nå, feks en vårflue/svømmepuppe eller har døgnfluer et stadie i ens klekking hvor luftbobler faktisk forekommer under forvandlingen?. Er en vårfluepuppe mere værdt midt i en døgnflueklekking? Bare løse spørsmål fra meg.

Jiiises, egentlig ikke interessert meg før jeg hørte på Gisle's foredrag om døgnfluer, det var veldig bra :D  Sjelden jeg har blitt trigga om noe nytt, men tilbake til det jeg lurte på. Ikke noe lurespørsmål her, er bare generelt nysjerrig.

Noe må jo ligge bak dette fenomenet. Egenlig rart at det finnes så lite informasjon blant oss som liker så veldig godt å plukke ting fra hverandre,

Og på ny Håvard, siterte deg kun fordi det var den beste  måten å stille nye spørsmål på. Blei feil det åsså , men du vet hva jeg mener :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert

Jeg la faktisk ut et par fluer for et par dager siden på fb.. nettopp med det der poenget. Jeg har alltid likt enkle flympher. Jeg har likt dem bedre etter at jeg har impregnert dem. KOmbinasjonen med gamle flympher og cdc ble derfor straks en god vinner for meg. En klekker trenger ikke alltid se ut som en kleker (for fiskeren).

Denne flua henger på sjelvende bein  i filmen. Hvis den ikke frister ...og drukner... er den en saftig proteinklump for ørreten likevel. Jeg vet dette ikke er spørsmål på ditt svar.... Hvorfor?.. men jeg prøver å utnytte den delen du (og meg) ikke har svar på ihvertfall.

post-1873-13949891899652_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert

Jeg la faktisk ut et par fluer for et par dager siden på fb.. nettopp med det der poenget. Jeg har alltid likt enkle flympher. Jeg har likt dem bedre etter at jeg har impregnert dem. KOmbinasjonen med gamle flympher og cdc ble derfor straks en god vinner for meg. En klekker trenger ikke alltid se ut som en kleker (for fiskeren).

Denne flua henger på sjelvende bein  i filmen. Hvis den ikke frister ...og drukner... er den en saftig proteinklump for ørreten likevel. Jeg vet dette ikke er spørsmål på ditt svar.... Hvorfor?.. men jeg prøver å utnytte den delen du (og meg) ikke har svar på ihvertfall.

Takker for info Bjørnar.

Fine fluer åsså. Jeg tar meg friheten til å kopiere dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fisken, eller pfisken forsøker å psyke oss ut.

Jeg hadda kasta på en vakende fisk som stod like innunder land på dan andre siden i ei lita elv. Flua passerte i fine flyt, men neida. ikke tok den og ikke steg den etter flua mi. Så tok jeg i litt for mye og havnet oppi buskene, selvfølgelig.. Flua ble hengende og svaie ti cm over vannet. Da var det plutselig bra nok. Jeg tror nok ørreten også ble bittelitt overaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken, eller pfisken forsøker å psyke oss ut.

Jeg hadda kasta på en vakende fisk som stod like innunder land på dan andre siden i ei lita elv. Flua passerte i fine flyt, men neida. ikke tok den og ikke steg den etter flua mi. Så tok jeg i litt for mye og havnet oppi buskene, selvfølgelig.. Flua ble hengende og svaie ti cm over vannet. Da var det plutselig bra nok. Jeg tror nok ørreten også ble bittelitt overaska.

Den tok i lufta? Hvordan gikk det videre, blei den kroka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fisk helt uventet ja. :) Du husker kanskje da vi var å fisket i Aaelva i 99? Jeg fisket elva i utløpet av et vann, kastingen gikk dårlig, det var tidlig på morgenen, jeg ble bare irritertt over dårlig kasting og det tullet med å stå opp klokken 04.00. Etter en liten stund tenkte jeg, dette gidder jeg ikke mer. :( Jeg snudde meg rundt for å gå tilbake til der jeg gikk ut, la tohåndsstanga på skulderen og lot flue henge stripenede etter i strømmen begynte å gå. Da smalt det på en laks på drøye 6 kg. Da skvatt jeg gitt. ;D

Det ble eneste laks på turen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fisk helt uventet ja. :) Du husker kanskje da vi var å fisket i Aaelva i 99? Jeg fisket elva i utløpet av et vann, kastingen gikk dårlig, det var tidlig på morgenen, jeg ble bare irritertt over dårlig kasting og det tullet med å stå opp klokken 04.00. Etter en liten stund tenkte jeg, dette gidder jeg ikke mer. :( Jeg snudde meg rundt for å gå tilbake til der jeg gikk ut, la tohåndsstanga på skulderen og lot flue henge stripenede etter i strømmen begynte å gå. Da smalt det på en laks på drøye 6 kg. Da skvatt jeg gitt. ;D

Det ble eneste laks på turen. :P

Hehe slikt husker man i alle fall resten av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fisk helt uventet ja. :) Du husker kanskje da vi var å fisket i Aaelva i 99? Jeg fisket elva i utløpet av et vann, kastingen gikk dårlig, det var tidlig på morgenen, jeg ble bare irritertt over dårlig kasting og det tullet med å stå opp klokken 04.00. Etter en liten stund tenkte jeg, dette gidder jeg ikke mer. :( Jeg snudde meg rundt for å gå tilbake til der jeg gikk ut, la tohåndsstanga på skulderen og lot flue henge stripenede etter i strømmen begynte å gå. Da smalt det på en laks på drøye 6 kg. Da skvatt jeg gitt. ;D

Det ble eneste laks på turen. :P

Hehe slikt husker man i alle fall resten av livet :)

Ja det skal være sikkert og visst. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått min største ørret i lågen på den måten der 1,1kg.

Sto og fiska på en vakende steddy ørret! og den tokk ikke skulle jeg trekke inn snøre for og gjøre et nytt kast også fikk

snøre en bue og flua gikk under også banket den på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"våtfluesvingen" er jo godt kjent...

flua begynner og stripe, synker og så pang så tar fisken...

eller att når man trekker inn flua nestrøms som dere nevner..

tror att det enkelt og greit er bevegelsen og det det ligner på noe spiselig for fisken... :)

kan jo være den tar den for vårfluepupper som svømmer som f inn mot land, fluene kan holde på en luftboble som også imiterer vårfluepupper....

hadde ihvertfall stor suksess med dette med en aurivilli klekker, de tok den ikke i flytet men alltid i "våtfluesvingen" , etter dette smurte jeg den inn med synkemiddel,kasta  ovenfor der fisken sto, lot den drive med strømmen litt for så og gjøre raske lange inntrekk rett over huet pån ...tok mange øretter på dette  ;)

kom også på en annen gang, dette med en vårfluepuppe, ingenting annet av nymfer og tørrflue funket før en kamerat av meg knytte en vårfluepuppe i krokbøyen og bare trakk det inn.... aner ikke hvor mange harr vi tok på dette, men det var iallefall på samme måten som robban beskriver... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...