Gå til innhold

Stor fisk - Liten gutt


Flemming

Anbefalte innlegg

Så kom dagen som gledet en stolt far...

 

Sønnen min (Sindre) på nylig fylte 8 år hadde endelig fått vadere, og maste som en gal om å få være med og fiske fra flytering. Jeg er ikke så vond å be når det gjelder fiske, så en av mine eldgamle flyteringer, en alt for stor redningsvest, og et tynt tau ble pakket ned for å gjøre mor litt mindre (mer?) engstelig...

 

Sindre har fisket mye, og fått flere fine ørretter opp til halvkiloen på sluk, men i dag skulle den rekorden slås - og det på flue! Med Sindres flytering knyttet til min, padlet vi rundt og fisket av vikene i det store skogsvannet. Jeg kastet, og sindre stripet inn flua i brisen. Det var nemlig lite vak å se denne dagen.

 

-Jeg tok over stanga til Sindre, og skulle akkurat løfte snøret opp av vannet for å kaste ut på nytt da fisken tok. Jeg løftet stanga i et forfjamset tilslag, og rakte stanga over til Sindre igjen. Sindre kjørte først fisken så stanga hans nesten slo knute på seg, og jeg bare gliste og sa at han ikke måtte kjøre fisken så hardt at 0,14-spissen kunne ryke. Jeg synes Sindres blikk var noe fortvilet, og etterhvert skjønte jeg at dette var en stor fisk. -"Pappa hjelp meg" ropte Sindre, og jeg måtte ta over stanga som flere ganger så ut som den skulle knekke under presset fra fisken. Jeg kjente nå at det var en pen fisk - fryktelig pen fisk - men da fisken roet seg ned litt, ga jeg stanga tilbake til Sindre. Det samme gjentok seg igjen. Stanga så ut til å knele av den harde kjøringen, og mine desperate kommandoer om å la fisken gå virket bare av og til. Sindre ga meg stanga igjen, og nå så jeg fisken. Den var over 2kg, og det var utrolig at Sindre ikke hadde mistet den under den harde kjøringen..

 

Jeg kjørte fisken ferdig, og håvet en gammel kubbegris av en ørret. Dette var den største ørretten Sindre noen gang hadde sett "live", og du kan tenke deg hvor glad han ble. Vi hadde jo tatt den sammen!! Gjett om det var en stolt sønn (og far) som reiste hjem fra fisketur denne kvelden. Et minne som forhåpentligvis vil sitte noen år for en gutt som akkurat har begynt med fluefiske. ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Var ikkje akuratt umulig å sjå kor den pjokken stamma ifra.............................. :D

dette var råe greier gutter.....Grattis

(er litt igjen til sønnen min kan vere med enda, han er 10 måner gammel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefisk og antagelig en optimal start for en fluefisker :D Man må jo påvirke podan og gi dem sjansen til "verdens beste hobby" laugh.png' alt=':lol:'> . Min 3 1/2 åring har kastet litt i hagen og syns det e mest artig å rive snøre av snella og han e litt nyskjerrig på " koffer spis fisken flue, pappa? " og "E det en stoor fisk?" , artig er det også å rote i bindeutstyr og vifte med fjær, " bit den flua der pappa? " bruka han å spørre også har han en merkelig tendens til å skulle blåse på fluer som ligg ferdigbetta. Innerst inne har æ også mentale bilde av far og sønn på fisketur, ofte e det da sønnen som ror mens faderen sitter bak å gir velmenende råd. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende fisk og flott historie ! Skal tro hvor mange som hadde rakt stanga til 8-åringen sin med en 2-kilos på kroken ? :) Må jo være en kjempefordel når man er to om å mase om fisketur. Ser for meg følgende; "guttungen maser sånn, jeg får kanskje ta'n med på en fisktur" "Skjønner at det passer dårlig, men guttungen..." :)

 

Mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være en kjempefordel når man er to om å mase om fisketur. Ser for meg følgende; "guttungen maser sånn' date=' jeg får kanskje ta'n med på en fisktur" "Skjønner at det passer dårlig, men guttungen..." :)

Mvh

rj[/quote']

 

laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Så kom dagen som gledet en stolt far...

 

Sønnen min (Sindre) på nylig fylte 8 år hadde endelig fått vadere' date=' og maste som en gal om å få være med og fiske fra flytering. Jeg er ikke så vond å be når det gjelder fiske, så en av mine eldgamle flyteringer, en alt for stor redningsvest, og et tynt tau ble pakket ned for å gjøre mor litt mindre (mer?) engstelig...

 

Sindre har fisket mye, og fått flere fine ørretter opp til halvkiloen på sluk, men i dag skulle den rekorden slås - og det på flue! Med Sindres flytering knyttet til min, padlet vi rundt og fisket av vikene i det store skogsvannet. Jeg kastet, og sindre stripet inn flua i brisen. Det var nemlig lite vak å se denne dagen.

 

-Jeg tok over stanga til Sindre, og skulle akkurat løfte snøret opp av vannet for å kaste ut på nytt da fisken tok. Jeg løftet stanga i et forfjamset tilslag, og rakte stanga over til Sindre igjen. Sindre kjørte først fisken så stanga hans nesten slo knute på seg, og jeg bare gliste og sa at han ikke måtte kjøre fisken så hardt at 0,14-spissen kunne ryke. Jeg synes Sindres blikk var noe fortvilet, og etterhvert skjønte jeg at dette var en stor fisk. -"Pappa hjelp meg" ropte Sindre, og jeg måtte ta over stanga som flere ganger så ut som den skulle knekke under presset fra fisken. Jeg kjente nå at det var en pen fisk - fryktelig pen fisk - men da fisken roet seg ned litt, ga jeg stanga tilbake til Sindre. Det samme gjentok seg igjen. Stanga så ut til å knele av den harde kjøringen, og mine desperate kommandoer om å la fisken gå virket bare av og til. Sindre ga meg stanga igjen, og nå så jeg fisken. Den var over 2kg, og det var utrolig at Sindre ikke hadde mistet den under den harde kjøringen..

 

Jeg kjørte fisken ferdig, og håvet en gammel kubbegris av en ørret. Dette var den største ørretten Sindre noen gang hadde sett "live", og du kan tenke deg hvor glad han ble. Vi hadde jo tatt den sammen!! Gjett om det var en stolt sønn (og far) som reiste hjem fra fisketur denne kvelden. Et minne som forhåpentligvis vil sitte noen år for en gutt som akkurat har begynt med fluefiske. ... ;)[/quote']

 

kjenner du igjen denne flemming?

post-408-13949846326709_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...