Gå til innhold

Nytt fra Sage


Torleiv Grøndalen

Anbefalte innlegg

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For å sitere din gode kompis Tom Syversen: tallet som står på stanga har ingen betydning, det er bare en veiledning ;D

;D

Og det er så sant som det er sagt.Det som derimot er så forbasket synd er at det er en haug med

mennesker som ser seg blinde på et tall som står på stanga.

Når du gjør det,så begrenser du bare dine egne muligheter og opplevelser,

og går kanskje glipp av en perfekt match for din egen del.

Tom.

Ikke henvis til andre du din skurk ;D Det jeg tenker på at er hvis man setter på 2 klasser over vil de fleste stenger (les de fleste) føles veldig spagetti.

Forøvrig gir jeg Tom Syvertsen (min beste venn ;D) rett i det han skriver her.

Nesten i alle fall. Man må ikke kvie seg for å kjøpe en femmerstang i reddsel for at det ikke er en femmer.

De fleste femmer-stenger funker med et femmersnøre for de aller fleste.

Når det er sagt,så vil også de fleste firerstenger,femmerstenger og sekserestenger også

funke med et femmersnøre.

Tallet som står på stanga er bare rett og slett en helt personlig greie,og må ikke

være,eller bli en avgjørende faktor for valg av snøre.

Det er ikke noe som heter en femmerstang eller en firerstrang,eller you name it.

Bruk tid på å finne din egen match. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere din gode kompis Tom Syversen: tallet som står på stanga har ingen betydning, det er bare en veiledning ;D

;D

Og det er så sant som det er sagt.Det som derimot er så forbasket synd er at det er en haug med

mennesker som ser seg blinde på et tall som står på stanga.

Når du gjør det,så begrenser du bare dine egne muligheter og opplevelser,

og går kanskje glipp av en perfekt match for din egen del.

Tom.

Ikke henvis til andre du din skurk ;D Det jeg tenker på at er hvis man setter på 2 klasser over vil de fleste stenger (les de fleste) føles veldig spagetti.

Forøvrig gir jeg Tom Syvertsen (min beste venn ;D) rett i det han skriver her.

Nesten i alle fall. Man må ikke kvie seg for å kjøpe en femmerstang i reddsel for at det ikke er en femmer.

De fleste femmer-stenger funker med et femmersnøre for de aller fleste.

Når det er sagt,så vil også de fleste firerstenger,femmerstenger og sekserestenger også

funke med et femmersnøre.

Tallet som står på stanga er bare rett og slett en helt personlig greie,og må ikke

være,eller bli en avgjørende faktor for valg av snøre.

Det er ikke noe som heter en femmerstang eller en firerstrang,eller you name it.

Bruk tid på å finne din egen match. <<l

Tom.

Ja,det ville være tåpelig å nekte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasting er en ting, men noen av oss for en fisk i ny og ne. Saa kjoering av fisk er vel saa viktig. Og er der dessverre visse produsenter helt paa viddene naa. Vil ikke nevne navn, men et par nye modeller flater helt ut paa fisk av relativt moderat stoerrelse. Artig aa kaste med, men de fleste av oss vil vel fiske...?

Knut hadde et par gode innlegg tidligere. De som VIL fiske med Sage men stynes Circa er for myk/dyp og One er for stiv boer proeve VXP 590. Det er en meget god stang.

Men kast (eller fisk) alle disse "fancy" stengene ved siden av en Eikre-fly Fluvius #5M saa kan man saktens lure... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasting er en ting, men noen av oss for en fisk i ny og ne. Saa kjoering av fisk er vel saa viktig. Og er der dessverre visse produsenter helt paa viddene naa. Vil ikke nevne navn, men et par nye modeller flater helt ut paa fisk av relativt moderat stoerrelse. Artig aa kaste med, men de fleste av oss vil vel fiske...?

Knut hadde et par gode innlegg tidligere. De som VIL fiske med Sage men stynes Circa er for myk/dyp og One er for stiv boer proeve VXP 590. Det er en meget god stang.

Men kast (eller fisk) alle disse "fancy" stengene ved siden av en Eikre-fly Fluvius #5M saa kan man saktens lure... :-\

Mener dere som får en fisk i ny og ne at circaen er for mjuk? Jeg har aldri tatt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at noen har en "Alt var mye bedre under krigen" tilnærming til stenger....  

Selv er jeg ikke der, men digger det nye som kommer selv om det fantes kanonstenger på 90-tallet også...

(One har et større "spekter" enn forgjengerene sine.  Den spenner opp lettere under lett belastning og står imot tunge belastninger bedre enn tidligere stenger etter MITT syn.)  (Altså sparker ut lange lengder uten å gi seg...)

Jeg har ingen ting i mot nye stenger, bare så det er sagt. Det er bare det at jeg er skeptisk til at forskjellene er så veldig store. Som Tom er inne på lagde Sandro gatti svært lette klinger for mange år siden. Selv en Horizon I fra T&T veier ikke så mye mer enn en Sage ONE.

Hvordan vekta er fordelt har mye mer å si så lenge stengene er normalt rigga. Tynne tupper gir en mye lettere følelse enn stenger med flatere og kraftigere tupper. Og det gir helt forskjellige engenskaper. Kruttet er allerede oppfunnet. Vi venter på plastisk sprengstoff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, vet du hva denne stangen bestod av? Har du testet stanga?

Nei,vet ikke så mye om hva Sandro Gatti gjorde,men jeg husker at Christian Brink

nevnte/skrev om denne stanga/blanksen.Jeg mener å huske at det var favoritten hans. :)

Dette var så vidt jeg husker i 2004.

Jeg prøvde å få tak i noen blanks for noen år siden,men uten sælig hell. ???

Jeg har kastet med en ferdig stang,den veier riktig nok etter de opplysninger

jeg har 70 - 80 gram.Jeg har sett at noen har veid litt forskjellige verdier.

Stanga var rask og crispy,og faktisk veldig nydelig på samme tid.

Jeg funderte lenge på det å kjøpe stanga av vedkommende som eide den,

men det ble med tanken.Planen var å strippe den helt ned,og så begynne på nytt.

Men tenkte som så,det må da være mulig å få tak i noen blanks? :)

Jeg ville mer enn gjerne den dag i dag kjøpt noen blanks,og brukt hardware

med minst mulig vekt.Hadde vært et artig prosjekt. <<l

Fått tynet den ned til under 50gram. <<l

Blanksen/stanga jeg snakker om var Gatti FRHP 905 - 3TA serien.

Så hvis noen vet om noen blanks,så......

Det burde jo skje noe, men så lenge "billig materiale" karbon selger, så er det nok ikke den store motivasjonen for nyvinning.

Den dagen produsenter og fluefiskere tørr å tenke utradisjonelt må vi nok vente lenge på. Pardigmeskifte, er det vi trenger om det skal skje noe ;D Det virker jo ut som nåværende tanker og teknologi har nådd en topp.

Det skjer nok noe en dag,men det tar nok litt tid.

Jeg ville nok tro at hvis du kunne vise til stenger med utpreget lavere vekt så ville nok flere enn bare

meg vise interesse,personlig tror jeg det hadde solgt,som det vi på godt

norsk kaller hakka møkk. ;D

Tom.

Det var meg det...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det jeg mener er at noen har en "Alt var mye bedre under krigen" tilnærming til stenger....  

Selv er jeg ikke der, men digger det nye som kommer selv om det fantes kanonstenger på 90-tallet også...

(One har et større "spekter" enn forgjengerene sine.  Den spenner opp lettere under lett belastning og står imot tunge belastninger bedre enn tidligere stenger etter MITT syn.)  (Altså sparker ut lange lengder uten å gi seg...)

Jeg har ingen ting i mot nye stenger, bare så det er sagt. Det er bare det at jeg er skeptisk til at forskjellene er så veldig store. Som Tom er inne på lagde Sandro gatti svært lette klinger for mange år siden. Selv en Horizon I fra T&T veier ikke så mye mer enn en Sage ONE.

Hvordan vekta er fordelt har mye mer å si så lenge stengene er normalt rigga. Tynne tupper gir en mye lettere følelse enn stenger med flatere og kraftigere tupper. Og det gir helt forskjellige engenskaper. Kruttet er allerede oppfunnet. Vi venter på plastisk sprengstoff ;)

Nei noe revolusjon er det jo langt ifra. Vi snakker nyanser her.. 

Men mange små skritt, osv...

Sage har jo heller ikke kalt den hverken "redefining flyfishing" eller "Gamechanger"    :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger i dag veier rundt 75-90 gram i klasse 5. Mesteparten av vekta er i haandtaket og under. Hvis det er der man foeler et stort behov for forbedringer saa foreslaar jeg en abonnement paa helsestudio...

Nei, stenger som ikke knekker saa lett er tingen. DET ville vaere en forbedring. 

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere. Det er DISSE nye modeller utvikles for. Spesielt toppseriene. En god kaster kan fiske med naer sagt hva som helst. Sneret er faktisk viktigere.

Men fluefiskeutstyrsbransjen er som andre bransjer. De som kan lage produkter som holder en viss standard (de fleste) og som i tillegg er gode paa markedsfoering (veldig faa) vil drive godt. For hvem kan med haanda paa hjertet si at nano-resinet har revolusjonert fluefisket deres...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger i dag veier rundt 75-90 gram i klasse 5. Mesteparten av vekta er i haandtaket og under. Hvis det er der man foeler et stort behov for forbedringer saa foreslaar jeg en abonnement paa helsestudio...

Nei, stenger som ikke knekker saa lett er tingen. DET ville vaere en forbedring. 

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere. Det er DISSE nye modeller utvikles for. Spesielt toppseriene. En god kaster kan fiske med naer sagt hva som helst. Sneret er faktisk viktigere.

Men fluefiskeutstyrsbransjen er som andre bransjer. De som kan lage produkter som holder en viss standard (de fleste) og som i tillegg er gode paa markedsfoering (veldig faa) vil drive godt. For hvem kan med haanda paa hjertet si at nano-resinet har revolusjonert fluefisket deres...  :-\

Bra oppsummert!  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Stenger i dag veier rundt 75-90 gram i klasse 5. Mesteparten av vekta er i haandtaket og under. Hvis det er der man foeler et stort behov for forbedringer saa foreslaar jeg en abonnement paa helsestudio...

Nei, stenger som ikke knekker saa lett er tingen. DET ville vaere en forbedring. 

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere. Det er DISSE nye modeller utvikles for. Spesielt toppseriene. En god kaster kan fiske med naer sagt hva som helst. Sneret er faktisk viktigere.

Men fluefiskeutstyrsbransjen er som andre bransjer. De som kan lage produkter som holder en viss standard (de fleste) og som i tillegg er gode paa markedsfoering (veldig faa) vil drive godt. For hvem kan med haanda paa hjertet si at nano-resinet har revolusjonert fluefisket deres...  :-\

Så konklusjonen er at One er laget for elendige til middels kastere? ;D ;D

Fredrik?

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Stenger i dag veier rundt 75-90 gram i klasse 5. Mesteparten av vekta er i haandtaket og under. Hvis det er der man foeler et stort behov for forbedringer saa foreslaar jeg en abonnement paa helsestudio...

Nei, stenger som ikke knekker saa lett er tingen. DET ville vaere en forbedring.  

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere. Det er DISSE nye modeller utvikles for. Spesielt toppseriene. En god kaster kan fiske med naer sagt hva som helst. Sneret er faktisk viktigere.

Men fluefiskeutstyrsbransjen er som andre bransjer. De som kan lage produkter som holder en viss standard (de fleste) og som i tillegg er gode paa markedsfoering (veldig faa) vil drive godt. For hvem kan med haanda paa hjertet si at nano-resinet har revolusjonert fluefisket deres...  :-\

Så konklusjonen er at One er laget for elendige til middels kastere? ;D ;D

Fredrik?

<<l

Så lenge ølet er kaldt, fisken vaker og Godset banker Rosenborg er jeg fornøyd Raymond  <<l

Seriøst, One 490 er glimrende til lange presise kast på sky fisk.  Dette går veldig fint med maaange andre stenger, men One 490 har funket fint for meg.  

Det er ikke den jeg velger når jeg ligger i gresset på bredden og sikter på stor vakende fisk. Da bruker jeg ei cane som selv du ville karakterisert som slaskeraje !   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere.

Æsj . . . Og så jeg som har gått i den tro at jeg har vært en del av en svært eksklusiv liten gjeng, og så viser det seg at vi er hoveddelen av markedet  :-\

Ja-ja, hyggelig å bli prioritert av produsentene ihvertfall, selv om jeg ikke har stenger med det siste innen teknologi i mitt eie akkurat nå <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere.

Æsj . . . Og så jeg som har gått i den tro at jeg har vært en del av en svært eksklusiv liten gjeng, og så viser det seg at vi er hoveddelen av markedet  :-\

Ja-ja, hyggelig å bli prioritert av produsentene ihvertfall, selv om jeg ikke har stenger med det siste innen teknologi i mitt eie akkurat nå <<l

Solgt Heliosen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere.

Æsj . . . Og så jeg som har gått i den tro at jeg har vært en del av en svært eksklusiv liten gjeng, og så viser det seg at vi er hoveddelen av markedet  :-\

Ja-ja, hyggelig å bli prioritert av produsentene ihvertfall, selv om jeg ikke har stenger med det siste innen teknologi i mitt eie akkurat nå <<l

Solgt Heliosen ?

Gode, gamle Helios ? Nei, er du gal . . . Den har jo affeksjonsverdi nå  :D

Helios 2 er jo for lengst lansert  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nye stenger utvikles ikke for de beste kasterne. Hoveddelen av markedet bestaar av middels til elendige kastere.

Æsj . . . Og så jeg som har gått i den tro at jeg har vært en del av en svært eksklusiv liten gjeng, og så viser det seg at vi er hoveddelen av markedet  :-\

Ja-ja, hyggelig å bli prioritert av produsentene ihvertfall, selv om jeg ikke har stenger med det siste innen teknologi i mitt eie akkurat nå <<l

Solgt Heliosen ?

Gode, gamle Helios ? Nei, er du gal . . . Den har jo affeksjonsverdi nå  :D

Helios 2 er jo for lengst lansert  ;)

Da er du med oss utstyrsfriksa enda. Helios ZG var jo den første med nanoresin..

Nyyydelig stang er det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg ikke helt skjønner denne "alt var mye bedre før" tankegangen.

Er det dette som kalles for å "snobbe nedover" ?

Ikke sikker paa hva du mener her. Skal vi blindt legge oss flate for "ny teknologi"?

Ta den stanga du nevner f.eks. For 10 aar siden ville det vaert en Sage 5'er. I dag staar det '4' paa stanga. For aa foelge opp saa selger snoereprodusentene "4-ersnoerer" som er "en hel klasse tyngre". Klippet fra Rio sin hjemmeside "The RIO Grand is a full line size heavier than the industry standard...". Ser du ikke hvor latterlig det hele er i ferd med aa bli?  ;D

G.Loomis hevdet bestant aa ha laget "verdens beste stang" med NRX. Jeg tror det generelle publikum er enige i at det er tullball. De fleste "nano-stenger" som har blitt markedsfoert med kreative superlativer havner fort i kategorien "just another fly rod" saa fort de har vaert paa markedet et par maaneder.

Jeg syntes faktisk hver ny modell fra Sage var hakket bedre fra generasjon til generasjon fra midten av 80-tallet og til rundt tiden da XP ble introdusert. Med en topp da SLT kom. Deretter har det vaert saa som saa synes jeg. Andre produsenter har kommet med mer spennende modeller, men det kan vaere for at de hang litt etter?  ;)

Jeg elsker nye stenger, men jeg maa nok innse at det i hovedsak er fordi de er NYE. Ikke fordi de noedvendigvis er saa mye bedre. Og jeg tror det er veldig mange som meg der ute, uten at de vil innroemme det, eller kanskje ikke engang vet det selv. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...