Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Takk for spørsmål, Grunde.

Fiskekort er en avgift man må betale til folk og foretak som allerede rår over mye eiendom og som i tillegg har frekkhetens nådegave til å loppe vanlige folk, uten en krone i formue, for at vi skal få fiske noen timer i "deres" elver og vann. Den kontrakten går ikke jeg med på! Her betales ikke en krone ekstra til kapitalistsvina! Og forsøker de, så skal jeg fortelle dem at revolusjonen nok er nærmere enn de tror, og at vi denne gang kommer til å kvitte oss med adelen en gang for alle!

Endret av .JB
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB - du som har kjøpt deg sykkel, kan du fortelle litt om dine erfaringer som syklist?  Hvordan er det i sykkelmiljøet?  Finnes det like mange snålinger der som i fluefiskemiljøet?  Bruker du sykkelhansker?  Har du funnet deg noen "hemmelig-veier" som du bare kan henvise til i kode for ikke å avsløre hvor de er?  "Hatt en jævlig fin tur i Snerkesnus-alleen, traff på helt rå forhold med lett medvind og nylagt asfalt.  En one in a million opplevelse."  Blir man fort kjent med andre syklister man møter?  Snakker dere med el-syklistene, eller er de utenfor det gode selskap?  Er det aktuelt å sykle året rundt, eller holder du deg til hovedsesongen?  Er piggdekk-syklister regnet for å være skikkelige syklister?  Drikker du av drikkeflaska med høyre eller venstre hånd?  Jeg bobler over av spørsmål.

Sykling er enkelt. Det er en form for sykkel som gjelder: Landeveissykkel, og den må være italiensk. Helst Bianchi eller Pinarello. Bremser og gir skal være fra Campagnola. Shimano og SRAM er forbeholdt de rare tohjulingene som de holder på med inne i skogen. All bekledning skal være fra Castelli. Det gjelder ikke underbukse for det bruker man nemlig aldri under sykkelshorts.   

 

Skoene skal være så lyse som mulig, sokkene skal være hvite, sykkelshortsen skal ha sæler og være svart. Trøya skal være ensfarget eller med enkle fargekombinasjoner som matcher sykkel, hjelm, briller, hansker og drikkeflaske (store logoer og mesterskapstrøyer er sinnsykt harry). Leggene skal være barbert da det fremhever solbrun muskulatur (det er kanskje på dette punkt, at man blir brun på beina, at sykling skiller seg mest fra fluefiske). PS! Det med bekledning gjelder ikke om man sykler for en klubb som har andre fargekombinasjoner, eller om man sykler med en mesterskapstrøye man faktisk har vunnet. Men når det gjelder valg av klubb så er det veldig god idé å sjekke klubbfarger før man melder seg inn. Man sykler ikke bra om man føler seg lite komfortabel i tøyet. Det er en grunn til at det tas flere trekilos ørreter i Simms-vadere enn i Fenwick-vadere for å si det sånn.

 

Drikkeflaske kan man holde i valgfri hånd, men det er viktig at den ikke rommer mer 500 ml. Store drikkeflasker er forbehold ballsport og andre folkelige idretter. To flasker har man bare med på langtur - dvs. over 10 mil. Det samme gjelder hansker. Skal man bare ut på en kosetur en kveld, dvs. ligge rundt 30 km/t i en 5-6 mil, så sykler man uten hansker og med kun en drikkeflaske. 

 

Kommer man forbi et kaffebrenneriet med en godt renommert barista og fortausservering så stopper man for å ta to kopper espresso uten melk og sukker. Husk å henge hjelmen på bukkehornstyret før du går inn, og still opp sykkelen i nærheten av der du sitter, slik at alle forbipasserende kan beundre både deg og sykkelen. 

 

Man kan ta seg frem både langs vei og i terreng med andre tohjulinger og i en annen bekledning, men å kalle det for sykling er å dra strikken vel langt! Ekte sykling er slik jeg har beskrevet over, og det viktigste, også i sykling altså, er å ta seg bra ut.  

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler for å spørre om hva slags snøre dere ville brukt på en Scott s4 906.

Så, hva ville dere valgt?

Jeg er S4 mann selv, så dette er mitt område.

Da jeg kjøpte min trodde jeg S4 sto for "Snøreklasse 4", men har i ettertid skjønt at det er modellen som heter det.

Flaks uansett, for stanga viste seg å være #4, og min koser seg fælt med Loop Evotec 100 i samme klasse. Det er ihvertfall det snøret som skremmer minst fisk av de jeg har prøvd på denne.

Snøret har forøvrig liten betydning her... Med en S4 kommer rivercred'en av seg selv.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Er det søttebein på syklene nå til dags, eller er man avhengig av sykkelparkering, stolpe, osv?

Får man kjøpt sykler i tube? Og isåfall, er det cordura eller allumiumstuber som gir mest creds der?

 

Morsomt å svare Lars på noe også. Det skjer ikke ofte!

La det være klart: Støttebein, reflekser, pumpe, ringeklokke og annen rekvisata må aldri få komme nærmere enn fem meter en Bianchi eller Pinarello. Den dagen du får plass til sykkelen i en tube, så er du nok selv trygt plassert i en hvit enebolig med blomster på taket.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å svare Lars på noe også. Det skjer ikke ofte!

La det være klart: Støttebein, reflekser, pumpe, ringeklokke og annen rekvisata må aldri få komme nærmere enn fem meter en Bianchi eller Pinarello. Den dagen du får plass til sykkelen i en tube, så er du nok selv trygt plassert i en hvit enebolig med blomster på taket.

Takk for svar fra kompetansesentralen!

Moro å kunne lure på noe en gang i blant også, når man har eksperter til å svare :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å svare Lars på noe også. Det skjer ikke ofte!

La det være klart: Støttebein, reflekser, pumpe, ringeklokke og annen rekvisata må aldri få komme nærmere enn fem meter en Bianchi eller Pinarello. Den dagen du får plass til sykkelen i en tube, så er du nok selv trygt plassert i en hvit enebolig med blomster på taket.

Husker forøvrig jeg hadde dobbel søttebein på minTomahawk sykkel, men de er kanskje ikke regnet for å være blant de feteste i dagens sykkelmiljø?

Dette var på 70-tallet, og siden den gang har det vel kommet enda røffere sykler... Var ihvertfall rimelig stolt av min Tomahawk jeg, selv om den ble byttet ut med en Apache da jeg ble lengre i beina.

Var bare enkel støtte på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomahawk og Apache er klassikere som omtales med respekt, uansett på hvilket nivå man er i dag. De fleste store syklister av i dag, inkludert meg selv, startet på en av de to. Selv fikk jeg en 48 cm Apache som var altfor stor de første 5 årene. Deretter gikk jeg over til en DBS racersykkel, og det sykle på gamle DBSer i dag er litt som å kjøre veteranbil. Absolutt en trivelig aktivitet på solskinnsdager med nypussede skjermer osv.    

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomahawk, ja.. Tøff, stabil sykkel.. Stort bakhjul, lite framhjul og chopperstyre. Woblet jo bare man satte benet på pedalen, noe fjeset mitt fikk førstehåndskunnskap om etter at jeg syklet det det gikk fra skitrekket på Dombås og hjem. Rimelig bratt bakke på ca 4-500 meter. Sikker på at om jeg ser skikkelig godt etter kan jeg finne rester av hud, kjøtt og tenner enda, selv om det sikkert er over 30 år siden..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og bladde i en gammel bok hos min far her om dagen, tror den bare hette "Fluefiske", forfatterens navn husker jeg ikke.  Et av de første kapitlene var kalt "Fluefiskets historie", og beskrev fluefiskets opprinnelse fra lang tid tilbake.  Dette er jo lenge siden, så det var dårlig med bilder, det var bare skisser og tegninger fra den tiden, altså mange år før alle hadde smarttelefon med kamera.

 

Men, en ting reagerte jeg meget kraftig på, etter å ha lest ganske mye om det etisk og eneste riktige her i denne tråden:

 

På alle tegningene er snellene satt opp for sveiving med høyre hånd!

Er dette riktig, eller er det tegneren som har som har inntatt for mye Whiskey?

Kan det tenkes at de egentlig sveivet med snella opp på stanga, som en gammel Abumatic?

Hadde kanskje disse gamle aristokratene ikke sett lyset enda og ikke skjønt hvilken hånd de skulle sveive med?

Kan alle bildene være snudd speilvendte under trykkingen av boka?

Eller er det så enkelt at Lars og JB ikke har forstått hvilken hånd som er den riktige å sveive med?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og bladde i en gammel bok hos min far her om dagen, tror den bare hette "Fluefiske", forfatterens navn husker jeg ikke.  Et av de første kapitlene var kalt "Fluefiskets historie", og beskrev fluefiskets opprinnelse fra lang tid tilbake.  Dette er jo lenge siden, så det var dårlig med bilder, det var bare skisser og tegninger fra den tiden, altså mange år før alle hadde smarttelefon med kamera.

 

Men, en ting reagerte jeg meget kraftig på, etter å ha lest ganske mye om det etisk og eneste riktige her i denne tråden:

 

På alle tegningene er snellene satt opp for sveiving med høyre hånd!

Er dette riktig, eller er det tegneren som har som har inntatt for mye Whiskey?

Kan det tenkes at de egentlig sveivet med snella opp på stanga, som en gammel Abumatic?

Hadde kanskje disse gamle aristokratene ikke sett lyset enda og ikke skjønt hvilken hånd de skulle sveive med?

Kan alle bildene være snudd speilvendte under trykkingen av boka?

Eller er det så enkelt at Lars og JB ikke har forstått hvilken hånd som er den riktige å sveive med?

Det er ingen feil, og de hadde absolutt skjønt det.

Det er historisk korrekt, og det eneste riktige er å sveive med høyre!

(Sorry med hijack, men det er bare for å hindre vranglære)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp igjennom historien hører det til det normale at kunstnere benytter sine uttrykksevner til å fremheve og forsvare sosiale avvik som bla. homofilli og keivhendthet. Begge deler har historisk blitt kraftig stigmatisert, men i dag har vi i hvert fall tatt homofile inn i varmen. Keivhendthet er også delvis sosialt akseptert som handicap, men om man er rammet bør man kanskje ikke drive med aktiviteter der denne "feilprogrammeringen" blir så sterkt eksponert.   

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det refereres til viktigheten av å se bra ut trekkes frem av en bruker her på forumet, som det aller viktigste. Enten det er fluefiske eller sykling.

Når det er gjentagende, så er det ikke mer det å se bra ut som er hobbyen enn hobbyen i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det refereres til viktigheten av å se bra ut trekkes frem av en bruker her på forumet, som det aller viktigste. Enten det er fluefiske eller sykling.

Når det er gjentagende, så er det ikke mer det å se bra ut som er hobbyen enn hobbyen i seg selv?

Selvsagt. Jakten på identitet, tilhørighet, være innenfor, forstå kodene er selve essensen i de aller fleste aktiviteter. Slik har det alltid vært. Engelskmennenes revejakt er et godt eksempel, eller polo, tennis, golf osv. Det viktigste vil alltid være å forstå kodene og ta seg godt ut.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke dette veldig ut som en person som er veldig usikker på seg selv?

Hele sivilisasjonen er bygget opp rundt dette prinsippet, så dette kan ikke isoleres til en tolkning av et enkeltindivid. Det ligger latent i alle, og er en del av våre urinstinkter og overlevelsesstrategi. Det å havne utenfor har alltid vært en stor risiko, og i +99% av menneskehetens historie vært så og si ensbetydende med en tidlig død.   

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære .JB og -Lars-, å ta seg skikkelig ut ved elva er selvsagt viktig (Selv om enkelte høyrehåndssveivere ikke ser ut til å forstå dette) men hvordan er det når man er på jobb og slikt? Jeg har lagt merke til at flere produsenter av premiumutstyr som SIMMS, Sage, Scott og Thomas&Thomas tilbyr t-skjorter, skjorter, hettegensere, lommebøker osv med sine vakre logoer på.

 

Hvordan stiller dere dere til bruk av slikt i "sivile" sammenhenger?

Bør jeg gå på neste ledersamling i Patagonia-skjorte? Kan jeg vippe frem en SIMMS-lommebok når jeg skal gjøre opp for en tretimers lunch med kollegene?

 

Takk for svar og råd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...