Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Lars og JB.

Dette er for dårlig.

Dere svarer ikke opp til mine forventninger,og så lang ferie kan der da for pokker ikke ha?

Jeg får inntrykk av at dere svarer på det dere klarer å svare på,og det dere ikke klarer å svare på

svarer der så klart ikke på?

Kommer dere noensinne til å svare på det dere ikke svarer på,eller er det tåkeprat fra amatører og hengeromper

som jeg tidligere har nevnt?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vi kommer opp med svar vi er spesiellt godt fornøyd med Tom, og da bruker vi å ta oss noen dager/uker hvor vi hviler litt på laurbærene og trekker oss litt tilbake fra frontlinjen. Er disse laurbærene spiselige, forresten ?

Hvis det var bankersflue-spørsmålet du savnet svar på, så kan jeg fortelle deg at bankersflua ikke har klekket i norge siden '98 (siste sikre observasjon av den var på rævdilten, et lite vann i indre troms, 28 juni '98) og dermed står du å fisker med noe som neppe passerer som en imitasjon.

Ikke dermed sagt at du ikke kan få fisk på den, men da er det helst mort eller annen drittfisk.

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av sommeren fikk jeg mange postkort, og på ett av de, som er sendt fra Napoli, så spør en kar som signerer med Dr. Lund om det "finnes en stilguide eller etikettereglement innenfor fluefiske etter ørret med tørrflue"? Først og fremst så vil jeg si at fluefiske ER fiske etter ørret med tørrflue så den setningen var unødig lang. Men la oss ikke pirke i det. Selvsagt finnes det en stilguide. Den er ganske lang, og det er viktig å kunne reglene utenat. Derfor porsjonerer jeg de litt ut, og ber dere reflektere over dette. Kan dere huke av på alle punkter, så har dere naturligvis grunn til å være svært stolte. De første 7:   

 

  1. Det viktigste er å se bra ut.
  2. Uansett hvor elendig du er til å fiske og hvor håpløs situasjonen er, så er det viktig å ha en verdig og avbalansert fremtoning og ha utstyret i orden.    
  3. Når punkt 1 og 2 er oppfylt så kan du begynne å fokusere på å fange vakende fisk (den må selvfølgelig vake).
  4. Veiing av ørret skal ikke forekomme. Du tar den på øyemålet. Mindre enn kiloen er «halvkilos», deretter følger «kilos», «halvannen»», «tokilos» og evt. «koker» om den er over 2,5. Er den rundt fem kilo så har du antageligvis dratt på tur med gammelt helikopter til et harryland og fisken teller da uansett på linje med harr, gjedde og sik - dvs. den teller ikke i det hele tatt.  
  5. Fiske skal foregå i bekledning av duse farger (grått, grågrønt, kakifarger) fra Simms. Simms har også laget noen klær med rødfarger, men det får vi ha dem unnskyldt. Er du kjempeglad i å ligge i telt så kan du gjerne ha bekledning fra Patagonia, men du er da å betrakte mer som friluftsmann enn fluefisker - og det er selvsagt ikke spesielt positivt.    
  6. På hodet skal man ha fiskecaps med krummet brem med Simms-logo eller det stangmerke man benytter (Winston, Sage, Orvis eller Scott). Logoen bør være rimelig diskret. Benytter man et annet stangmerke, så bruk for all del ikke caps fra denne leverandøren. Da er Simms det eneste trygge. Og selvsagt: Man benytter ikke premium-caps hvis man ikke har premiumstang – da er Simms igjen det eneste som holder. Sixpence, bøttehatt,baseball-, hockey-, golfcapser og andre fritidscapser er et direkte brudd med regel numer 1. Det ser rett og slett ikke bra ut. Sixpence, bøttehatt og alpelue er dog godkjent om du er en eksentriker på over 60 år. Såvidt oss bekjent er det fem av dem i hele Norden, og du er antagelig ikke en av dem.   
  7. Fluestangen skal være fra USA i klasse fem og ni fot (premiummodell fra Winston, Scott, Orvis eller Sage). Blir klasse fem for lett, så fisker du for stor fisk eller har forvillet deg ut på kysten (der skal man bade). Blir klasse fem for tung og udelikat, så fisker du for liten fisk eller på en håpløs fiskeplass. Det er viktigere å ha 5-10 knallsterke 9 fot premiumfemmere i stanggarderoben fremfor å ha et utvalg stenger spredd over klasser og lengder! Hva i all verden skal du med det?    
Endret av .JB
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av sommeren fikk jeg mange postkort, og på ett av de, som er sendt fra Napoli, så spør en kar som signerer med Dr. Lund om det "finnes en stilguide eller etikettereglement innenfor fluefiske etter ørret med tørrflue"? Først og fremst så vil jeg si at fluefiske ER fiske etter ørret med tørrflue så den setningen var unødig lang. Men la oss ikke pirke i det. Selvsagt finnes det en stilguide. Den er ganske lang, og det er viktig å kunne reglene utenat. Derfor porsjonerer jeg de litt ut, og ber dere reflektere over dette. Kan dere huke av på alle punkter, så har dere naturligvis grunn til å være svært stolte. De første 7:   

 

  • Det viktigste er å se bra ut.
  • Uansett hvor elendig du er til å fiske og hvor håpløs situasjonen er, så er det viktig å ha en verdig og avbalansert fremtoning og ha utstyret i orden.    
  • Når punkt 1 og 2 er oppfylt så kan du begynne å fokusere på å fange vakende fisk (den må selvfølgelig vake).
  • Veiing av ørret skal ikke forekomme. Du tar den på øyemålet. Mindre enn kiloen er «halvkilos», deretter følger «kilos», «halvannen»», «tokilos» og evt. «koker» om den er over 2,5. Er den rundt fem kilo så har du antageligvis dratt på tur med gammelt helikopter til et harryland og fisken teller da uansett på linje med harr, gjedde og sik - dvs. den teller ikke i det hele tatt.  
  • Fiske skal foregå i bekledning av duse farger (grått, grågrønt, kakifarger) fra Simms. Simms har også laget noen klær med rødfarger, men det får vi ha dem unnskyldt. Er du kjempeglad i å ligge i telt så kan du gjerne ha bekledning fra Patagonia, men du er da å betrakte mer som friluftsmann enn fluefisker - og det er selvsagt ikke spesielt positivt.    
  • På hodet skal man ha fiskecaps med krummet brem med Simms-logo eller det stangmerke man benytter (Winston, Sage, Orvis eller Scott). Logoen bør være rimelig diskret. Benytter man et annet stangmerke, så bruk for all del ikke caps fra denne leverandøren. Da er Simms det eneste trygge. Og selvsagt: Man benytter ikke premium-caps hvis man ikke har premiumstang – da er Simms igjen det eneste som holder. Sixpence, bøttehatt,baseball-, hockey-, golfcapser og andre fritidscapser er et direkte brudd med regel numer 1. Det ser rett og slett ikke bra ut. Sixpence, bøttehatt og alpelue er dog godkjent om du er en eksentriker på over 60 år. Såvidt oss bekjent er det fem av dem i hele Norden, og du er antagelig ikke en av dem.   
  • Fluestangen skal være fra USA i klasse fem og ni fot (premiummodell fra Winston, Scott, Orvis eller Sage). Blir klasse fem for lett, så fisker du for stor fisk eller har forvillet deg ut på kysten (der skal man bade). Blir klasse fem for tung og udelikat, så fisker du for liten fisk eller på en håpløs fiskeplass. Det er viktigere å ha 5-10 knallsterke 9 fot premiumfemmere i stanggarderoben fremfor å ha et utvalg stenger spredd over klasser og lengder! Hva i all verden skal du med det?    

Jeg leser dette dithen at dere ikke egentlig er spesielt interessert i å fiske.

Kun en observasjon til ettertanke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette dithen at dere ikke egentlig er spesielt interessert i å fiske.

Kun en observasjon til ettertanke.

Sveiver ikke du med høyre, og fisker helst i sjøen? Unngår helst premium - fluestenger av ypperste usa-kvalitet, også?

Da er det tvilsomt om du er berettiget til å være småfrekk i denne premium-tråden...

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes JB's tankevekkende innlegg over her var helt på sin plass, og vil bare legge til én ting til: Når dere føler behov for å uttale dere om en stor ørret, ikke kall den for pudding!

Pudding er noe helt annet, og er et uttrykk kun de som har liten erfaring med storørret kan finne på å bruke.

Ellers, som Jørn sier; Det er viktig å se bra ut! Ikke bare i tøyet, men tenk litt over kastestil også... Der har mange mye å hente, og jeg ser rett som det er fluefiskere som røsker i stang og snøre som om de var forbanna på begge deler. Slik kan vi ikke ha det!

Prøv å fisk med lave skuldre, og etterstreb å se kul og laidback ut... En sneip i munnvika blir aldri feil, og prøv å varier stilarter under kastesekvensen.

Ingen lar seg imponere av en fyr som bare har én kastestil, heller ikke ørreten.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiver ikke du med høyre, og fisker helst i sjøen? Unngår helst premium - fluestenger av ypperste usa-kvalitet, også?

Da er det tvilsomt om du er berettiget til å være småfrekk i denne premium-tråden...

Vet ikke om det er du eller jeg som ikke vet hvilken tråd vi er i, men en ting skal vi ha klart for oss, og det er jeg definitivt ikke er berettiget til å være småfrekk, selv ikke i en off topic tråd.

Punktum!

Uansett virker det som om fiskingen kommer langt ned på lista deres, om den i det hele tatt blir nevnt.

Det var bare ment som en liten observasjon, sett fra utsiden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes JB's tankevekkende innlegg over her var helt på sin plass, og vil bare legge til én ting til: Når dere føler behov for å uttale dere om en stor ørret, ikke kall den for pudding!

Pudding er noe helt annet, og er et uttrykk kun de som har liten erfaring med storørret kan finne på å bruke.

Ellers, som Jørn sier; Det er viktig å se bra ut! Ikke bare i tøyet, men tenk litt over kastestil også... Der har mange mye å hente, og jeg ser rett som det er fluefiskere som røsker i stang og snøre som om de var forbanna på begge deler. Slik kan vi ikke ha det!

Prøv å fisk med lave skuldre, og etterstreb å se kul og laidback ut... En sneip i munnvika blir aldri feil, og prøv å varier stilarter under kastesekvensen.

Ingen lar seg imponere av en fyr som bare har én kastestil, heller ikke ørreten.

 

Driver dere tobakksreklame også nå? Makan til mangfoldighet i denne tråden altså. Er imponert. Noe spesielt merke som bør plantes i brystlomma (hvis det er ok med brystlomme da...)? Vurderer å konvertere fra posesnus til Rød Mix snart, hvis det fortsatt eksisterer da. Merker liksom at det er den veien ingen går, og det er vel hele greia med tørt fluefiske også (å komme seg litt unna mainstream mener jeg)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om flere sikkert har fått nok å fordøye, så tar vi 4 til: 

 

8. Aldri bruk spissmateriale med større diameter enn 0,16 mm. Er dette for tynt så er fisken for stor, du fisker i sjøen (gud forby) eller i et harryland hvor det uansett ikke teller om du klarer å lande ørreten - og spesielt ikke på diameter over 0,20 mm.

 

9. Fluefiskesnelle er en vesentlig del av utstyret, rent stilmessig. Farge på spole eller hus må matche snellefeste på stanga. Er du i tvil om merke, så velg den dyreste fra Lamson - det er sikkert valg og du gir lite feil. Når det gjelder priser på sneller, så trenger de ikke koste mye, men det er en god regel å velge snelle som koster ca 75 % av stanga (vi liker å tro at stanga er litt viktigere). Har du stang til 7.000 kroner bør du velge en matchende snelle til rundt 5.000 kroner. Er snella billigere så kompenserer du ved å kjøpe en ekstra spole. 

 

10. Du må alltid handle utstyret ditt fra spesialforretninger som kan seg på fluefiske. Nordisk Fiskeutstyr, Gero, Jarle & Bjørnar  og tilsvarende i andre deler av landet er gode steder å begynne. Du må for all del styre unna XXL og andre kjeder som også fører joggesko og tennisracketer. Der er det bare amatører som handler. Du kan gjøre gode kupp på netthandel, men det overgår ikke lykkefølelsen og statusen det gir å dra et anseelig beløp på kredittkortet i spesialforretningen til anerkjennende nikk fra petribrødre. Står du bak en som gjør storinnkjøp kan du gjerne komme med kommentarer av typen "Kjøper den snella du også ja. Har den jeg også og er kjempefornøyd". Det gir cred til begge.  

 

11. Ref. pkt 1. Før det praktiske fisket tar til så bør du sørge for at samlet utrustning har en minimumsverdi av ca. 25.000 kroner. (Vadebekledning inkl. støvler ca 8.000. Stang ca 6.000 Snelle med ekstra spole ca 4.000, håv 1.000 kroner, undertøy og skjorte fra Simms 2.000 kroner  - snøre, fluer, fluebokser  og diverse remedier ca 4.000). Overstiger du dette betydelig, så er du på rett vei.  

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om flere sikkert har fått nok å fordøye, så tar vi 4 til: 

 

8. Aldri bruk spissmateriale med større diameter enn 0,16 mm. Er dette for tynt så er fisken for stor, du fisker i sjøen (gud forby) eller i et harryland hvor det uansett ikke teller om du klarer å lande ørreten - og spesielt ikke på diameter over 0,20 mm.

 

9. Fluefiskesnelle er en vesentlig del av utstyret, rent stilmessig. Farge på spole eller hus må matche snellefeste på stanga. Er du i tvil om merke, så velg den dyreste fra Lamson - det er sikkert valg og du gir lite feil. Når det gjelder priser på sneller, så trenger de ikke koste mye, men det er en god regel å velge snelle som koster ca 75 % av stanga (vi liker å tro at stanga er litt viktigere). Har du stang til 7.000 kroner bør du velge en matchende snelle til rundt 5.000 kroner. Er snella billigere så kompenserer du ved å kjøpe en ekstra spole. 

 

10. Du må alltid handle utstyret ditt fra spesialforretninger som kan seg på fluefiske. Nordisk Fiskeutstyr, Gero, Jarle & Bjørnar  og tilsvarende i andre deler av landet er gode steder å begynne. Du må for all del styre unna XXL og andre kjeder som også fører joggesko og tennisracketer. Der er det bare amatører som handler. Du kan gjøre gode kupp på netthandel, men det overgår ikke lykkefølelsen og statusen det gir å dra et anseelig beløp på kredittkortet i spesialforretningen til anerkjennende nikk fra petribrødre. Står du bak en som gjør storinnkjøp kan du gjerne komme med kommentarer av typen "Kjøper den snella du også ja. Har den jeg også og er kjempefornøyd".  

 

11. Ref. pkt 1. Før det praktiske fisket tar til så bør du sørge for at samlet utrustning har en minimumsverdi av ca. 25.000 kroner. (Vadebekledning inkl. støvler ca 8.000. Stang ca 6.000 Snelle med ekstra spole ca 4.000, håv 1.000 kroner, undertøy og skjorte fra Simms 2.000 kroner  - snøre, fluer, fluebokser  og diverse remedier ca 4.000). Overstiger du dette betydelig, så er du på rett vei.

Som tidligere nevnt, så er det ganske tydelig at selve fiskingen egentlig ikke er så viktig.

Nei pokker, nå var jeg småfrekk igjen (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver dere tobakksreklame også nå? Makan til mangfoldighet i denne tråden altså. Er imponert. Noe spesielt merke som bør plantes i brystlomma (hvis det er ok med brystlomme da...)? Vurderer å konvertere fra posesnus til Rød Mix snart, hvis det fortsatt eksisterer da. Merker liksom at det er den veien ingen går, og det er vel hele greia med tørt fluefiske også (å komme seg litt unna mainstream mener jeg)?

Sier ikke at de som fortsatt ikke har skjønt vitsen med å røyke absolutt skal begynne med dette nå, men selv den mest fisefine antirøykeren tåler å ha en sneip i kjeften. Det MÅ ikke være fyr på den.

Rød Mix 3 er en sikker vinner, men også sigaretter og sigar er langt bedre enn ingenting. Pipe for de over 60, selvfølgelig. Ser av og til snørrunger som fyrer seg pipe ved elva, inspirert av bilder av gamle grinebitere i fiskelitteratur fra 60-tallet... Det ser om mulig teitere ut enn hip-hop caps og posering med stanga over skuldra tilsammen, så for guds skyld, slutt med dette.

Røyker man alternativ tobakk så er det selvfølgelig innafor.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, så er det ganske tydelig at selve fiskingen egentlig ikke er så viktig.

Nei pokker, nå var jeg småfrekk igjen (?)

Er ikke du likeglad med tørrfluefiske og brunørret, også?

Røyk med en slik fyr i nabolaget her om dagen... Kjip med pengene til fabrikkbygde premiumstenger fra usa var han også... Heller ikke en Artisan fra Onkel Hardy sto på ønskelisten der i gården...

Var visst ikke plagsomt mye folk i den begravelsen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du likeglad med tørrfluefiske og brunørret, også?

Røyk med en slik fyr i nabolaget her om dagen... Kjip med pengene til fabrikkbygde premiumstenger fra usa var han også... Heller ikke en Artisan fra Onkel Hardy sto på ønskelisten der i gården...

Var visst ikke plagsomt mye folk i den begravelsen.

Enda godt det ikke var mye folk, jeg er ikke så glad i store folkemengder.

Det kan være forbeholdt de som fisker i Hemsila.

Er ikke likeglad med tørrfluefiske etter brunørret, det er jo samme arten jeg foretrekker,

Bare at jeg helst vil ha den nyvasket, sølvblank og ren, og ikke brun...

Nei, nå har jeg brukt opp min ikkeberettigede frekkhetskvote, så nå er det tid for to orange, en lilla og en grønn (lunsj)

Da blir resten av dagen rolig og fredelig...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser de 11-12 budene som er skrevet her og merker med tilfredshet at jeg overholder dem i ca. 90% av mine fisketurer.

 

Derimot sliter jeg med et dilemma, eller kanskje rettere sagt en mørk hemmelighet:

Av og til fisker jeg i sjøen - og jeg har det gøy.

Jeg føler ingen anger, skam eller motløshet når jeg en sjelden gang fisker i brakkvann, ei heller når fluene mine synker nedstrøms og jeg får fisk. Jeg vet jo innerst inne at dette er feil og at jeg egentlig ikke burde innrømme dette, men jeg håper min erkjennelse skal få andre til å tørre å ta et oppgjør med seg selv.

 

Spørsmålet er:

Man skal visstnok skylle fiskeutstyret i ferskvann etter turer i saltvann.

Men hvordan kan jeg vaske min sjel? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13. Prøv i det lengste å hold dere til elver/vann hvor det er 4G dekning !

Man vet aldri når man plutselig står der med drømmefisken i håven, og da gjelder det å poste på fb omgående.

Mistenker at selv i 2015 så har skuffende få fiskedestinasjoner i dette pottitlandet 4G, så her har grunneiere noe å ta tak i !

Send gjerne en krass mail til lokalavisa der hvor det er manglende dekning, slik at de kan legge press på Telenor.

Enn så lenge er det bare hemsil, hunnselva og deler av gudbrandsdalslågen jeg vet om som har akseptabel dekning, men oppdater gjerne denne lista, dere som kjenner til flere plasser.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14. Når det ikke vaker så skal du sitte stille på bredden, helst på en stolsekk. Her kan du nyte kaffe, en liten dram, tobakksprodukter og bare se utover. Trenekasting driver man med på vinteren i en idrettshall eller tidlig på våren på en gressplen nær deg. Midt i sesongen er det fullstendig idiotisk å stå å trene på noe du bør beherske. Det ser også forferdelig dumt ut, og du risikerer dessuten å forsøke på noe du ikke behersker så godt med det resultat at du får knute på spissen eller mister flua.

 

15. Mister man fisk så må man huske regel nummer 2. Ikke lag et forbanna styr av det med kasting av stang, banning og roping. Fisk mister man ofte, det er en naturlig del av gamet. Si bare "ja, ja, kommer flere sjanser". Hvis noen på bredden forsøker å rippe opp i dette ved en pause, så bare gjenta "Ja, ja, var veldig fin den, men sånt skjer". Drei temaet straks inn på noe annet, for eksempel en veldig god single malt du har smakt eller lignende. Dette viser at du har full kontroll på situasjonen og ikke lar det affektere av hendelsen. 

 

16. Ryker du fisk, så forsøk for guds skyld å skjule dette. "Ryker du ikke fisk kjører du fisk for forsiktig", er det noen som sier. Det er feil. Ryker du fisk er du ganske enkelt dårlig til å kjøre fisk, og det er en skam.  

 

17. Skulle du være uheldig å gli på en stein og gå på elva, så ikke lag noe styr da heller. Rull over på ryggen og løft hodet så høyt du klarer. Utnytt situasjonen og muligheten for et langt stripefritt flyt, følg flua og sett tilslaget. Slik kan du snu en liten fadese til en stor seier.

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars,angående "Bankersflua". :)

Det som imiddlertid fortoner seg som heller lite sannsynlig fra mitt ståsted,er at

flua skulle lide under en såkalt historisk klekking fra svunnende tider,helt tilbake i 98,og ikke lenger klekker?

Det er dokumenterte bevis på at mange ørreter (ikke dritfisk) har gått i fella med denne fantastiske imitasjon i

(Fantastiske er bare mitt ordvalg,men det fallt meg rett og slett naturlig at det var et treffende ord å bruke)

årtier etter dette.

Et gammelt utrykk er ulv i fåreklær.

Det er vel verdt å merke seg akkurat det.

Jeg håper og tror,at du ikke tror,jeg er typen som tar sjansen på å drite meg ut ved å kalle en flue for

"Bankers" hvis det ikke er tilfelle?

Vær forsiktig Lars,det kan falle tilbake på deg hvis du skrinlegger potensialet til denne flua.

Neste tur blir med vanlig fortom Lars.Vi snakkes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket tiår/århundre er uttrykket "Hengerompe" fra?

Den første som lanserte uttrykket "hengerumpe" her til lands var Teodor Wergeland (jada, tippoldefar av Henrik) og han brukte denne betegnelsen om klekkere bundet på kurvet krok.

Dette var midt på 1700 tallet, og Teodor syntes det var teit å benytte engelske uttrykk (som i dette tilfellet var Hanging Butt Emerger), selv om engelskmennene var pionerene på fluefiskefeltet, og allerede hadde lansert den første 4-delte fluestanga (Hardy Artisan).

Det var opprinnelig altså ikke et kraftuttrykk, som Tom virker å mene . . .

I dag vet vi jo at klekkere på rettskaftet krok fisker vel så bra, og gir et frekkere avtrykk.

Det er også meget tvilsomt om man med rette kan si at man fisker tørt når man benytter klekker på kurvet krok, da man risikerer at deler av flua faktisk henger under vannfilmen, og det vil vi jo ikke ha noe av.

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars,angående "Bankersflua". :)

Det som imiddlertid fortoner seg som heller lite sannsynlig fra mitt ståsted,er at

flua skulle lide under en såkalt historisk klekking fra svunnende tider,helt tilbake i 98,og ikke lenger klekker?

Det er dokumenterte bevis på at mange ørreter (ikke dritfisk) har gått i fella med denne fantastiske imitasjon i

(Fantastiske er bare mitt ordvalg,men det fallt meg rett og slett naturlig at det var et treffende ord å bruke)

årtier etter dette.

Et gammelt utrykk er ulv i fåreklær.

Det er vel verdt å merke seg akkurat det.

Jeg håper og tror,at du ikke tror,jeg er typen som tar sjansen på å drite meg ut ved å kalle en flue for

"Bankers" hvis det ikke er tilfelle?

Vær forsiktig Lars,det kan falle tilbake på deg hvis du skrinlegger potensialet til denne flua.

Neste tur blir med vanlig fortom Lars.Vi snakkes.....

Du har nok opplevd å få fersk fjøs-ørret (settefisk) Tom, og disse ville tatt hva som helst bundet til en liten fluekrok den første tiden etter de er satt ut.

Nå vet ikke jeg hvordan bankersflue-imitasjonen din ser ut, men med litt avansert kasteteknikk er det kanskje ikke heeelt umulig å lure selv en respektabel ørret på den (om den flyter?).

Jeg og Jørn kaller det å finte ut ørreten, og da kan de mest talentløse fluer funke . . . Selv har jeg best erfaring med å gjøre noen halvhjertede høyrehånds luftkast skrått nedstrøms, før jeg brått legger stanga over i venstre hånd og gjør et progressivt utkast, hvorpå flua skrenser i nedslaget. Har enda ikke møtt en ørret som ikke har latt seg finte ut av denne varianten.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser de 11-12 budene som er skrevet her og merker med tilfredshet at jeg overholder dem i ca. 90% av mine fisketurer.

 

Derimot sliter jeg med et dilemma, eller kanskje rettere sagt en mørk hemmelighet:

Av og til fisker jeg i sjøen - og jeg har det gøy.

Jeg føler ingen anger, skam eller motløshet når jeg en sjelden gang fisker i brakkvann, ei heller når fluene mine synker nedstrøms og jeg får fisk. Jeg vet jo innerst inne at dette er feil og at jeg egentlig ikke burde innrømme dette, men jeg håper min erkjennelse skal få andre til å tørre å ta et oppgjør med seg selv.

 

Spørsmålet er:

Man skal visstnok skylle fiskeutstyret i ferskvann etter turer i saltvann.

Men hvordan kan jeg vaske min sjel?

Eneste som funker her er børst !

Men litt bekymret blir man jo . . . Hadde du enda begrenset deg til "Av og til fisker jeg i sjøen" ! . . .

Helt ok det, om det er med slukstang, for å skaffe litt matfisk . . .

Men neida, her legger man for sikkerhets skyld til at "man har det gøy" !!!

Tror du bør gå på ei skikkelig langfyll-kule, og sørg for å ikke nærme deg kysten igjen før du har fått justert hva som er "gøy" !

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Sorry hvis jeg er masete as, Lars, men jeg har enda et spørsmål jeg... Ett som jeg virkelig trenger hjelp til denna gangen, da. Det har seg sånn at jeg har vært i Glomma og fiska, i Glomma er det som kjent en del harr og mange er bittesmå - små og illeluktende. Bikkja er alltid med på tur, så det hender seg han får en småharr eller to til å tygge og ta knekken på. For de sarte sjeler må det sies at bikkja er veldig human, for sprellinga avtar meget raskt etter at dyret har fått tenna i det. Kultivering.

Til det virkelige dilemmaet - bikkja har rulla og gnukka seg noe så grundig på småharr i dag, at pelsen er helt seig på flere plasser. Først et bad, så en dusj, hjalp hverken på lukt eller konsistens..!? Hva f gjør jeg nå. Barbering, karantene og desinfisering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...