Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Det så meget effektivt ut.. Stillevannsfiske i framkastet og elvefiske i bakkastet.. Evt motsatt om man vil..

Ja, her kan man sitte å følge med på elva, mens man lar maur'n ligge å duppe i stillevannet bak seg. Her har man virkelig tatt fluefiske et steg i riktig retning. Nå må folk få opp øya og innse at vi bor i et pottitland!!  Våre prestasjoner i fluefiskemesterskap vitner jo om at vi ikke har filla peiling på det vi driver med. Det hele starter med riktig kultivering og ved å gjøre fiske tilgjengelig for folk flest. Da kan vi få frem talenter og komponere et komplementært og mangfoldig landslag hvor utøverne til og med har forskjellig etternavn. Ikke så ulikt kunstgressbane-strategien innenfor fotball. Vi må ikke stille oss så dårlig til at vi påfører oss selv handicap når vi skal konkurrere med de beste fra utlandet.  

 

PS! Dette innlegg kunne også stått på trykk i "Tråder du ikke bør starte", men jeg poster det kun her.  >:D

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har sagt hele tiden: Put  & Take som i Danmark er fremtiden! Vi har bare ikke blitt gode nok på det her hjemme. Hemsil er gjengrodd, og bare et par brukbare stier og en eneste benk!  Slik skal det se ut: 

 

 http://tellus.aw1.dk/ImageGen.ashx?height=200ℑ=/tellus_images/609810/301507.jpg

 

slike anlegg er så trist att jeg nesten får anfall... 

 

var i danmark i sommerferien og abstinensene var for store og fisken beit ikke i sjøen, så vi (3 voksne karer) dro med godt mot til ett Put n take anlegg som hadde fått mange gode reviews...  

 

på de 2 timene vi var der så vi INGEN fisk som blei landa, og der blei det satt ut 800grams regnbue HVER DAG!!!  så mange fisk som seig rundt i bassengene men kasta alt mulig rart av fluer etter de uten att de viste noen interesse... 

 

om Hemsila er så infisert av settefiskens menighet så drar jeg nok ikke til hemsila før snøen ligger hardt over og skia skal spennes på... synd att de har "jugd" om ørretstamme som er reproduserende osv, ja den reproduseres jo men i baseng :P  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel også nå på tide å få katta ut av sekken, nemlig det alle norske hjem lurer på. Jeg snakker ikke om at det kommer en ny sesong med Tore på sporet, men derimot det høyst betimelige spørsmål:

Hva er det med drikkevannet i Hemsedal?

Tenkte det var tryggest å bruke denne tråden siden Lars har soldattrening.

Endret av Ørreten
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel også nå på tide å få katta ut av sekken, nemlig det alle norske hjem lurer på. Jeg snakker ikke om at det kommer en ny sesong med Tore på sporet, men derimot det høyst betimelige spørsmål:

Hva er det med drikkevannet i Hemsedal?

Tenkte det var tryggest å bruke denne tråden siden Lars har soldattrening.

Drikkevannet er snart det eneste som er bra der

Nei, nå syntes jeg det er mye negativt her, gutter . . .

Husk, før ørreten ble oppfunnet fantes det ikke ørret her til lands i det hele tatt, og her sitter man altså å klager når andre prøver å legge til rette ?

Det sier mest om ola pottit, som er så bortskjemt med vill mort at knapt noe annet er bra nok !

Noen er til og med hensatt til å fiske sjøørret, og hvis ikke det setter ting i perspektiv så vet ikke jeg.

Jeg syntes det nå er på høy tid å skru kortprisene ytterligere opp i hemsila, så kvitter man seg kanskje med disse utakknemmelige besserwisserne !!!!

Men takk for at du minnet meg på en av de virkelig klassiske trådene her på ffs (takk, ruffen), og du verden som jeg savner den gamle rena klanen her . . . På den tiden kunne det være 4-5 rena-tråder oppe samtidig, hvor man kranglet så busta føyk om alt fra gjenglemte vadebukser til fluefisketreff på kvarven

Endret av -Lars-
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hemsil egentlig bare blitt en rennende put & take dam? Og hva gjør det med rivercred til de som fisker der?

Nå skal ikke du komme her å være ufin, Brumund !

Det er snakk om særdeles intelligent fjøsørret, i motsetning til primitiv villørret, som knapt ser forskjell på Telemarkskongen og Valdresdronninga.

Nå må folk snart skjønne sitt eget beste i dette landet . . . Promoteres det med eksklusivt fiske, ja så er det eksklusivt fiske.

Rivercred er innbakt i kortprisene i hemsila, og det finnes fortsatt ingen andre elver her til lands som tilbyr dette.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal omtale de nye fiskene i elva med litt mer respekt. De er tross alt et kjærkomment tilskudd når elva har fått preg av at fiskerne kjenner alle fiskene personlig og har satt navn på dem. Ola nede ved Avløpet. Balder i svingen. Terje Telegraf. Villige Wenche på Hjelmen. Autovern Arne på Harahaug osv. osv.  Flott å få noe nye fisker og bli kjent med, og som kan få nye og morsomme navn. Daniel Dammen, Per Pellets, Lettlurte Lise, David Dust osv. 

Endret av .JB
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vedr. Hemsil så har jeg registrert følgende utsagn: " Vær klar over en ting, Hemsedal har forvaltet frem sine fiskeressurser, slik de internasjonale føringene ønsker å gjøre det! Og, det vet du utmerket godt!". Dette var adressert til Nilssen. At han ikke forstår dette er jo forståelig. Han er jo bare ute etter å tjene penger - ergo uønsket i Hemsedal......

Såpass vitebegjærlig som jeg er, så håper jeg dere kan forklare meg hva disse "internasjonale føringene" er. Er det noe med harr?

 

MVH

Pål

Endret av Pål Hedenstad
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har lest noe om disse føringene i hakkespettboka, og om jeg husker rett var også harr nevnt. Mulig man må slå opp der for å finne svar.

 

Neppe. Lars kan vel Hakkespettboka på rams - muligens var han også medforfatter. Og når han ikke engang trigger på det magiske ordet "harr" - og de vemmelige assosiasjonene som velter frem - da er det alvor. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FN, WWF, OECD Environmental Review og EU (spesielt habitatdirektivet) har utarbeidet internasjonale konvensjoner når det gjelder kultivering av vassdrag for å sikre biologisk mangfold og egenart. Konvensjonene er undertegnet og ratifisert i flere runder, og selv om det er noen avvik i konvensjonen, så er det av marginal betydning innenfor området fiskekultivering. Det er for eksempel større uenighet når det gjelder listing av såkalt røde arter i deltaområder, og ikke minst når det gjelder gytesituasjon og tiltak for både europeisk ål (Anguilla anguilla) og havål (Conger conger). Grøthe sikter temmelig sikker til førstnevnte, og jeg mener han har sine ord i behold - i hvet fall så langt jeg kan bedømme kultiveringen av Hemsil. Da de innført regnbue var det et like eklatant brudd med konvensjonene, bare for å ha det sagt og fordømt!

 

Men ærlig talt: Jeg trodde faktisk at folk som er rimelig interessert i fluefiske og kultivering kjente til  det arbeidet som har vært gjort internasjonalt, både politisk og faglig, på dette området. Mulig jeg er litt naiv, men dette er basic gutter.  

 

   

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at disse føringene ble lagt på en litt tvilsom bar i Liechtenstein midt på åttitallet. I § 4 avsnitt 3, 4. ledd sier vel noe om at settefisk er å foretrekke fremfor villfisk, som er mer vrien å få på kroken.

Hvis man leser litt videre (på baksiden av servietten), kommer man til § 5, hvor det i avsnitt 13, 8. ledd står det at "hvis noen har kritiske spørsmål til forvaltningen, bør disse helst trues til taushet og erklæres uønsket i bygda".

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. Lars kan vel Hakkespettboka på rams - muligens var han også medforfatter. Og når han ikke engang trigger på det magiske ordet "harr" - og de vemmelige assosiasjonene som velter frem - da er det alvor.

Ha-ha... Da jeg leste innlegget ditt, og svarte, forekom det meg at vi var i "Hmmm... Skeptisk" tråden, derfor mitt saklige svar :-)
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet meg for øret, at "gutta på Hjelmen" under et nattraid, har minelagt området rundt "Tuv bataljonen" Er det hold i dette?

 

Og er det fremkommet tall på sårede og hardt skadde etter "Fjøsørettens rike" sin verbale dekkild over blå sone ved moen?

 

Kan det være, at flere leire er innfiltrert og utsettes for vesentlig vranginnformasjon, og kan dette igjen føre til  vesentlig oppgradering/oppdatering i forbindelse med økende klasebombing med "fjøsørret" tidvis befengt med smittsom sopp?

 

Mye spørsmål her altså, men ingen tvil om at svarene videreformidles til konvensjonen for "internasjonal forvaltning", ledet av ingen ringere enn Kaptein Syltelabb og hans bedårende kone Aqua Vitt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet meg for øret, at "gutta på Hjelmen" under et nattraid, har minelagt området rundt "Tuv bataljonen" Er det hold i dette?

 

Og er det fremkommet tall på sårede og hardt skadde etter "Fjøsørettens rike" sin verbale dekkild over blå sone ved moen?

 

Kan det være, at flere leire er innfiltrert og utsettes for vesentlig vranginnformasjon, og kan dette igjen føre til  vesentlig oppgradering/oppdatering i forbindelse med økende klasebombing med "fjøsørret" tidvis befengt med smittsom sopp?

 

Mye spørsmål her altså, men ingen tvil om at svarene videreformidles til konvensjonen for "internasjonal forvaltning", ledet av ingen ringere enn Kaptein Syltelabb og hans bedårende kone Aqua Vitt.

Tuv Bataljonen har blitt drevet på flukt et godt stykke opp i mørkedøla Ronny, og der kaster de nå steinharde kongler mot forfølgerne, som svarer med kløpulver-bomber.

Ingen fysisk skadd etter angrepet ved Moen, men noe traumatisert har enkelte i motstandsbevegelsen blitt. Skulle bare mangle . . .

Reiser selv opp til Moen med en forholdsvis kamptrent og motivert gjeng i helga, og operasjonen går på å flytte så mange som mulig av de eksklusive fjøsørretene som er satt ut i blå sone der til en tryggere tilværelse i fluesona.

Man kan aldri utelukke en viss grad av innfiltrering og spionasje mellom de ulike grupperingene, men "Kritikarane på Sirkuset" slipper ingen ut og bare noen få inn.

De tøffeste kampene står nå ved telegrafen, og der hagler det skjellsord mellom partene ! Kritikerkorpset mistenkte en stund at de ble utsatt for sennepsgass fra Fjøsørretens Rike's panserkompani, men det viste seg heldigvis bare å være en av deres egne som var litt uggen i magan.

Ser ingen snarlig løsning på denne konflikten, men vi skal prøve å få smuglet inn noe alkohol til de hardt prøvede gutta i de fremskutte stillingene, for å sikre at moralen holdes oppe.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PST og norske myndigheter har nå utstedt et advarsel mot å reise til Hemsedal på grunn av urolighetene i området. Reiser som ikke er strengt nødvendige frarådes på det sterkeste. Det samme gjelder gjennomreise, og omkjøring er skiltet ved sivilforsvarets sperringer på Gol.


 


Politiet og helseforetakene er i løpende kontakt med de som allerede befinner seg i dette urolige området. Politiet ber dem utvise ekstra årvåkenhet og gjennomføre nødvendig sikkerhetstiltak.


 


Det er tillyst pressekonferanse klokken 1800 i kveld.   


  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med antrekk for å score høyt på rivercred i de neste sesongene nå som Hemsil viser seg å være put & take elv? Vil man score høyere med f.eks. grilldress og slagstøvler enn med Simms?

Tror ikke du trår mye feil om du går for Fjellräven fra topp til tå, Brumund.

Litt klasse skal det jo være, selv om det ikke bærer Simms logoen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker er Rivercred?

Fortoner seg som et mer og mer meningsløst utrykk

desto fler som bruker utrykket.

Ikke bry deg om det du, Tom ;-)

Har inntrykk av at du først og fremst er stillevannsfisker, også utover holmendammen, og der får man bare cred for lang og tro tjeneste.

Endret av -Lars-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...