Gå til innhold

Blir det tatt mer stor aure nå, enn for noen år siden?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller blir det tatt større og flere feite nå enn for noen år siden?

Eller er det bare mobil/digikameraets skyld? Altså at de fleste nå har noe å dokumentere med for hånden, hele tiden.

Kan det også være at dagens fluefiskere er mer dedikerte og "viderekomne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør det. Og årsaken er enkel, det har aldri vært enklere å treffe forhold og reise til de riktig stedene om man bare har et mål for øyet, altså stor ørret. Og det at flere og flere har bare stor ørret som mål, det viser seg jo gang på gang. Og for all del, ikke misforstå, jeg syns ikke det er noe galt i det. Alle gjør som de selv vil og må gjøre det de trives best med.

Dette er noe vi ser overalt i dag, se innen annen friluftsliv. Nå skal man sprette opp på flest topper eller gå de mest ekstreme turene. Dette er noe man kan "skryte" av til andre, akkurat det samme med stor ørret.

Det er ikke mange ganger du leser om overnattingsturen i nærområdet på diverse friluftslivblogger, eller fluefisketuren uten at man har vært innom et området med stor ørret? Det hender selvfølgelig men ikke ofte.

Tror mange av friluftsfolket, være seg turgåere eller sportsfiskere egentlig ikke er ute etter naturopplevelsen. Og hvorfor tror jeg det?

Det er så enkelt å se hvor jævlig det ser ut langs de kjente ørretfiskeplassene i Norge, folk som har interesse for natur og friluftsliv helt på ordentlig driver ikke med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør det. Og årsaken er enkel, det har aldri vært enklere å treffe forhold og reise til de riktig stedene om man bare har et mål for øyet, altså stor ørret. Og det at flere og flere har bare stor ørret som mål, det viser seg jo gang på gang. Og for all del, ikke misforstå, jeg syns ikke det er noe galt i det. Alle gjør som de selv vil og må gjøre det de trives best med.

Dette er noe vi ser overalt i dag, se innen annen friluftsliv. Nå skal man sprette opp på flest topper eller gå de mest ekstreme turene. Dette er noe man kan "skryte" av til andre, akkurat det samme med stor ørret.

Det er ikke mange ganger du leser om overnattingsturen i nærområdet på diverse friluftslivblogger, eller fluefisketuren uten at man har vært innom et området med stor ørret? Det hender selvfølgelig men ikke ofte.

Tror mange av friluftsfolket, være seg turgåere eller sportsfiskere egentlig ikke er ute etter naturopplevelsen. Og hvorfor tror jeg det?

Det er så enkelt å se hvor jævlig det ser ut langs de kjente ørretfiskeplassene i Norge, folk som har interesse for natur og friluftsliv helt på ordentlig driver ikke med slikt.

Hei  :)

Filosofen, Arne Næss Senior sa det samme som du så riktig er inne på her med fjell og natur, og som jeg er så enig i: Hvorfor folk på død og liv må bestige en fjelltopp? Å "beseire" naturen, liksom. Helst på færrest mulig timer. I stedet for å gå tur i fjellet. For å si det sånn: Å faktisk si at man var i fjellet i 2 uker, i stedet for å krysse av på antall topper man "beseiret" på 2 uker, og egentlig ikke har sett så mye av fjellet :)

Det er i mi bok mye bedre bruk av tid. Men alle er forskjellige, og kan være det også.

Fluefiske handler for meg og deg, og mange, om å være i naturen. Og ha god tid. Det er en av de mange svært fascinerende tingene med fluefiske. Og oppleve naturen i stedet for å beseire den, med f.eks. å gå "BærsjEggen" på kortest mulig tid (ref. uttrykket at 35.000 går den hvert år, og det blir nødvendigvis noen etterlatenskaper der, derav kallenavnet :-) (Selv er jeg tvunget til å gå der av og til, for å ha med grupper med folk, og skal det nå alt i neste uke i 3 dager)).

Jeg ser samtidig paradokset i det jeg skriver om fluefiske, for jeg hører til blant de fluefiskerne, som hardt og målrettet jakter beinhardt på stor ørret. Og som unnlater å kaste på små ørret, fordi det kan skremme den store ørreten som kanskje begynner å vake om 3 timer. Om jeg ikke skremmer den med å kaste på småfisk. Ja, det er en god oppskrift for å få se stor ørret. Ja, jeg gir gjerne avkall på mange ørret i små størrelser, for å få én stor. Jeg innrømmer det glatt. Men for meg, handler det å få stor ørret, om så mye mer enn å få stor ørret. For jeg føler det er en kuliminering av det å velge rett tid, på rett plass, bak riktig stein, med riktig imitasjon, for å prøve å få den store ørreten - som bare vaker under optimale forhold. Så det er for meg veldig mye om å være i naturen. Og prøve å kjenne naturen best mulig.

Og således er kanskje det å jakte på stor ørret, som Arne Næss Senior ville ha sagt det: Å være i naturen, i stedet for å prøve å beseire den. Alle ting tatt i betraktning. Kanskje.

Edit: Jeg vil av respekt for de som gidder å lese dette, bruke tid på å rette opp et par,tre av skrivefeilene mine ja, så edit  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det.

Antallet gode biotoper er ikke blitt høyere, tvert imot - regulering knerter flere og flere vassdrag.

Og jeg tror det er færre folk som går i fjellet med fiskestang enn det var for 30 år siden.

Jeg tror det er digitalkameraet som er forklaringen på at man ser flere store ørreter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er digitalkameraet som er forklaringen på at man ser flere store ørreter.

Det tror jeg, også . . . I dag har jo alle kamera/videokamera med seg på tur, siden de fleste har en mobiltelefon.

Ellers har nok Rampen rett i at endel fiskere ikke er nevneverdig opptatt av naturen, eller omgivelsene rundt der de fisker. Mange reiser på tur utelukkende for å fiske og få fisk, alt annet blir nærmest uvesentlig. Det forekommer meg at det må være litt trist . . . Selv hadde jeg ikke holdt på med dette i det hele tatt om utbyttet i form av fisk var det eneste som hadde noen verdi.

Vi bor i et av verdens vakreste land . . . her har alle mulighet til å fiske i fantastiske omgivelser, og det bør man vite å verdsette  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg dere har rett i Håvard og -Lars-.

Dere to blogger jo mer enn gjennomsnittet av oss fluefiskere, om deres egne og andres fiskeopplevelser, og det hadde ikke vært det samme uten bildene og filmklippene deres fra gode kameraer - som i dag har blitt digitale i tillegg  <<l

Det er jo nærmest en demokratisering av bildetakingen. I hvert fall synes jeg det, for nå koster det ikke så mye å ta mange bilder lengre, som på den tiden jeg tok dias-bilder  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det.

Antallet gode biotoper er ikke blitt høyere, tvert imot - regulering knerter flere og flere vassdrag.

Og jeg tror det er færre folk som går i fjellet med fiskestang enn det var for 30 år siden.

Jeg tror det er digitalkameraet som er forklaringen på at man ser flere store ørreter.

Deler din oppfatning Håvard.

Flere storørretstammer er sterkt desimert eller borte på grunn av kraftregulering. Den sure nedbøren på 70-80 tallet medførte at hele økosystemer ble borte. Det er mye som er ødelagt i dette landet.

Vi prøver å redde en storørretstamme i Telemark. Det er ikke lett med dagens politikere...

Jeg har stemt AP i mange år. Det var før jeg begynte med aktivt miljøarbeid. Føler meg rundlurt og kommer ikke til å stemme på miljøvandalisme en gang til.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic: Vi er nok flere som har stemt både Ap og H. Innføringen av "Grønne sertifikater" og finansiering av nettkabler til Europa via nettleie og "vassdragsvoldtekt" åpnet øynene mine. Jeg vil ikke stemme slik jeg har gjort tidligere.

Nei, jeg tror det ble tatt mer stor ørret tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir tatt mere storørret nå enn tidligere. Jeg tror digital verden, god økonomi og utviklede logisitkksystemer har gjort at folk er mere opplyst om hvor og når, samt at det er lettere å flytte på seg.

Jeg tror det nå er laaangt flere fliskere som er mere altoppslukende i sin hobby.  Noe som er lettere å utvikle i denne "nyopplysningstiden". Jeg tror flere driver det lengre. Det er maaange som er meget dyktige fluekastere og fluebindere. Jeg tror kunnskap om klekkinger, innsekter og fluevalg er på ett generelt plan langt høyere nå enn tidligere. Noen fiskesteder jeg kjenner er faktisk også bedre nå enn for 20 år siden. Utelukkende fordi fluefiskere har blitt flinke til å sette tilbake fisken.

Med andre ord. På grunn av at flere fluefiskere er dyktige enn for 20 år siden, både teknisk og kunnskapsvis - i kombinasjon av at de er bedre opplyst digitalt, samt at det er mere naturlig å forflytte seg, tror jeg flere store ørreter opplever en runde i håven nå.

Hvordan det var for 30 år siden og eldre, kan jeg ikke uttale meg om. Men mener utfra gamle historier at det da var flere store fisker. Bare her jeg bor, kunne man da ikke fiske der jeg gjør nå på en kveldstur - bare på grunn av at det ikke var bilveg. Lavt fiskepress - stor fisk. Feil fiskepress - liten fisk. Riktig forvaltning - stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er skuffet over valget dere har gjort i stortingsvalg ... i fohold til forvaltning av fiskestammer.. Jeg skulle gjerne hørt de bedre alternativene dere kunne valgt i forhold til standpunkter. Men det er vel en annen tråd verdig.

Tja, SV, Rødt og Venstre er ihvertfall bedre enn resten. KrF er også snakkandes til. En rein Høyre/FrP-regjering ser jeg ganske mørkt på mht. vern av vassdrag, sammen tror jeg de er verre enn Ap. Håper Venstre gjør et bra valg og kommer på vippen, da blir det ihvertfall litt sand i reguleringsmaskineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som er skuffet over valget dere har gjort i stortingsvalg ... i fohold til forvaltning av fiskestammer.. Jeg skulle gjerne hørt de bedre alternativene dere kunne valgt i forhold til standpunkter. Men det er vel en annen tråd verdig.

Tja, SV, Rødt og Venstre er ihvertfall bedre enn resten. KrF er også snakkandes til. En rein Høyre/FrP-regjering ser jeg ganske mørkt på mht. vern av vassdrag, sammen tror jeg de er verre enn Ap. Håper Venstre gjør et bra valg og kommer på vippen, da blir det ihvertfall litt sand i reguleringsmaskineriet.

Denne får en "Like" av meg!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på det sentrale østlandet blir det nok tatt mer STOR fisk nå enn for en del år siden - tror jeg.

-Internett gir nye fluefiskere en rakettstart i opplæring (kasting, innsektlære, fluer, teknikker osv.)

-Kjøpefluer er i dag nesten like gode som selvbunnet. Gode imitasjoner fantes ikke i butikk for 20 år siden.

-Innføringe av "det moderne fluefisket" med imitasjoner - i stedet for våtfluer og "værre en minken"..

-Internett avslører alle gromplasser, slik at man ikke bruker mange år på å finne dem selv lenger.

-Mobiltelefon, GoPro, speilreflekser, små kompaktkameraer - Man har alltid med seg noe å ta digitale bilder med.

-Snittstørrelsen på ørret i de mest profilerte elvene på østlandet har øktkraftig pga "c&r".

Jeg tror kombinasjonen av dette gjør at vi ser flere bilder av store ørretter nå enn før.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på før og nå? På bilder fra gammalt av er det ofte 5-10 ørreter ved siden av hverandre på en stein eller noe, og gjerne en lighter ved siden av. I dag er det en kar med en stykk gromørret i hendene istedenfor. Ser ikke de bildene der ørreten ligger på rad og rekke lenger for da blir man uthengt fordi man kakker over en lav sko. Å vise en stor fisk og i tillegg påpeke c&r er tingen om man vil beholde status i gruppa. Ellers holder jeg en knapp på tilgjengelig camera. Alltid en mobil i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...