Gå til innhold

Fisker du på samme plass eller flakker du rundt?


.JB

Hvor stedbunden er du som fluefisker?  

73 stemmer

  1. 1. Hvor stedbunden er du som fluefisker?

    • Har fast elv/vann og er sjeldent utenfor området.
      4
    • Flere faste steder, og det holder for meg.
      5
    • Stort sett faste steder, men prøver nytt år om annet.
      31
    • Prøver nye elver/vann nesten hver sesong.
      26
    • Helt avhengig av å se og oppleve nye steder. En del av greia.
      10


Anbefalte innlegg

Klarer ikke dy meg og helt off topic: Med all grunnlagsdata du samler inn nå er du vel godt på vei mot mastergrad i sosiologi, minst, om trender, tendenser og nybrott innen fluefiskepreferanser i Norge?

Har du tenkt på tittel? Nest etter det er et fjongt (!) bilde på omslaget det viktigste med hele greia, føler jeg  ;D

Sorry igjen for OT. Er godt ment og skikkelig konstruktivt! Håper tråden overlever  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter stort sett på samme sted og flakker med blikket... ;-) ;-)

For å være litt seriøs:

Fartet mye rundt omkring før, men de fem-seks siste årene har jeg stort sett fisket i noen elver og vann her på østlandet. Merker at jeg snart må ha en tur nordover igjen snart, da det begynner å bli en stund siden sist.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke dy meg og helt off topic: Med all grunnlagsdata du samler inn nå er du vel godt på vei mot mastergrad i sosiologi, minst, om trender, tendenser og nybrott innen fluefiskepreferanser i Norge?

Har du tenkt på tittel? Nest etter det er et fjongt (!) bilde på omslaget det viktigste med hele greia, føler jeg  ;D

Sorry igjen for OT. Er godt ment og skikkelig konstruktivt! Håper tråden overlever  <<l

Ja, det er som mine foreldre alltid sa; vi trodde tidlig at du kom til å bli ekstremt klok ettersom du var nysgjerrig på alt. Nå tok de jo feil da, men alikavel 'a, godt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flakker mye, fordi jeg får som regel ikke fisk.

Må stadig prøve nye steder for å se om jeg lykkes bedre der. Neste år skal jeg fiske i et oppdrettsanlegg.

Har ikke du nettopp vært på Kola  ;D ;D

Personlig er jeg der at fisketiden er såpass begrenset at jeg velger å prioritere det trygge. Det gjelder spesielt på innlandsfiske. Til sjøørreten kan jeg derimot sitte lenge å lete etter fiskeplasser på gulesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles for meg som om jeg oppdager faste steder, men hele tiden jobber med å opparbeide meg flere plasser. Jeg har dessverre ikke noe stort personlig fluefiske-nettverk, så det meste blir utforskning på egenhånd. Dermed blir det til en utforskningstur i ny og ne, av og til treffer jeg og da har jeg et nytt sted jeg kan besøke fast.

Foreløpig har jeg ikke store mengder steder jeg drar, men i løpet av de 2 årene jeg har drevet aktivt nå har det helt klart ballet på seg med steder sakte men sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diagnosen for bare 2 år siden så trenger å flytte mye på meg da mesteparten fortsatt er uprøvd.. er jo livredd for å gå glipp av noe :)

..men er også avhengig av noen faste, og nære steder som er fine på ukedager etter jobb. Spesielt på denne tiden av året da dagene stadig blir kortere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet i en av ytterkategoriene, og gjør derfor min plikt og begrunner svaret i jeg-form:

Jeg synes noe av det aller artigste er å finne mine egne "hemmelige" jordbærsteder. Det er et svært tidkrevende og temmelig irrasjonelt prosjekt som krever omfattende kartstudier (herunder flyfoto og geologiske kart), mye kreativ googling, intens lesning av gamle fiskeblader og bøker, mange lange telefonsamtaler og mailer med likesinnede som f.eks. VV, Nilssen og Gisle, mye bilkjøring og masse labbing, og selvsagt plenty med reine bomturer.

Men det er faktisk færre bomturer enn man skulle tro, og for meg er det lite som slår gleden ved å finne en vakker liten elvestubb der det ikke er en eneste bålplass og bare dyretråkk langs bredden. Er det i tillegg storvokst fisk å jakte på, ja da er lykken gjort. 

Men jeg fisker selvsagt masse på de samme godplassene også, år etter år på de samme stedene. Det er jo også veldig gøy å fiske på steder man er blitt skikkelig kjent med. Skal faktisk avgårde til et sånt sted akkurat nå. Ser ut som det kan bli fint fiske i ettermiddag hvis det bare ikke blir for mye vind, men ifølge yr.no er det dessverre en viss fare for akkurat det (surprise).

Tar med kamera, så hvis det blir kjempebra fiske blir det kanskje til en filmsnutt utover vinteren. Hvis ikke gjør det ikke så mye - det er jo uansett bedre enn å sitte hjemme. Vinteren er jo, som vi alle vet, skrekkelig lang i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe stas aa fiske der mange har fisket foer meg. Det maa foeles litt jomfruelig, selv om det er en illusjon. Derfor klarer jeg ikke steder som Hemsil og Rena. Gaar heller i timesvis for aa komme meg unna folk. Og utforsking av nye steder er en del av hele greia. Tror jeg har fisket paa nye plasser hvert eneste aar siden jeg startet med fluefiske. Med forbehold om at det ogsaa er en illusjon... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er litt ekstrem, for eventyreren i meg vil utforske - finne perler og gromplasser. Gjerne med mest mulig urørt natur. Og nesten alltid med stor ørret i tankene  :) Eller store fine klekkinger og ganske stor ørret. Så ærlig og lite politisk korrekt skal jeg være. Det har brakt meg halve jorda rundt, og til krinker og kroker overalt rundt i landet. Og på mange eventyr i nærområdet.

Mest moro synes jeg det er å ta stor ørret der ikke alle andre fisker  :)

Der det ikke er alt for vanlig å fiske, helst.

Er bedt med på ørretfiske nå i helga, til ei elv omtrent ingen fisker, og som huser stor ørret.

Kjenner jeg gleder meg.

På den annen side, liker jeg også kjente og kjære plasser. Som man kan ha en relasjon til. "Hvordan er aurivillii-klekkingen i år?", " kommer Baetis-klekkingen senere i år i og med sein vår?". Slike ting. Det er moro.

Tror jeg er litt som Ole Brun - ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...