Gå til innhold

Ustabilitet.....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Problemet ligger i at det er svært stor trafikk på denne siden.

Ja, det er det jeg har sagt hele tiden ; nå må folk snart se å få seg et liv !  ;D

(Det var rette ræva som feis, tenker jeg)  ;)

Enig, men så sitter du, som selv antydet, rimelig i glasshus.

Hilsen en med færre innlegg enn Lars.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 495
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Problemet ligger i at det er svært stor trafikk på denne siden.

Ja, det er det jeg har sagt hele tiden ; nå må folk snart se å få seg et liv !  ;D

(Det var rette ræva som feis, tenker jeg)  ;)

Enig, men så sitter du, som selv antydet, rimelig i glasshus.

Hilsen en med færre innlegg enn Lars.  ;D

Ja, du ligger jo laaangt bak meg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100GB er jo ikke all verden ( 8))

100GB er faktisk VELDIG mye når man er på shared hosting, og spesielt når mye av trafikken er generert dynamisk...

Som nevnt tidligere er det langt fra sikkert FFS er det eneste problemet på serveren, men likevel er det en rekke grep som kan gjøres for å redusere FFS'/SMFs ressursbruk betraktelig. Linken du viser til på SMFs supportforum er et godt utgangspunkt, men de viktigste punktene kan være problematiske/umulige å gjennomføre uten hjelp og velvilje fra hosten.

Å bytte ut forumsoftwaren, som noen har foreslått, tror jeg forresten vil gjøre liten eller ingen nytte, så det medfører bare ekstra arbeid. Med tanke på at attachmentfunksjonen er så mye brukt, er jeg redd for at den eneste reelle løsningen på sikt vil være å flytte forumet til en (semi)dedikert server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at attachmentfunksjonen er så mye brukt, er jeg redd for at den eneste reelle løsningen på sikt vil være å flytte forumet til en (semi)dedikert server.

Ja, det tror jeg også, uavhengig av videre produkt som velges. Men det kan kanskje være hoster som har litt bedre spec på utstyret og softwaren sin enn disse, og kanskje vil gjøre det bedre.

Det var kanskje du som hadde skikkelig peil på smf? Da burde kanskje Rune dra deg inn som konsulent ;)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det som ligger lagret her inne problemet? Eller antall folk innom?

Hvis det er det lagrede går det vel an å slette en hel haug. Ting i OT som ikke har hatt aktivitet den siste måneden er jo egentlig bare å slette. Bildetrådene fra årene før ol.

Det er vel streng tatt kun nødvendig å beholde det fluefiskerelaterte? Blir vel ikke søkt på andre ting her inne. Og skulle det det, bør vel ikke FFS være ett oppslagsverk for alt mellom himmel og jord. Det finnes mye annet bra på nettet da  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Begynner å bli latterlig mange av disse nå :o

Bare i dag har det vært to runder på noen timer.

I går kveld hadde jeg problemer omtrent annenhver gang jeg skulle lese nye tråder.....

Går det ikke an å få gjort noe med dette snart. Jeg er innom mange nettsteder og forum men det er kun fluefiskesiden som virkelig hakker.

Den siden jeg frekventerer mest er den som funger dårligst.

Skal det være sånn? ? ? ? ? ? ? ?

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse hersens dyktige forumbrukerne der ute som konstant tar stor fisk. Stor fisk krever som kjent store bilder, og store bilder tar stor plass. Stor plass tar mye ressurser og mye ressurser får serveren til å knele. Så heretter er det kun lov å tegne inn fiskene i forumet i form av ASCII tegn, og man kan kun innrapportere en fisk over kiloen pr. kvartal!  ;D Nei, gjør som meg: Fisk mye, men få minst mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Kanskje dette er nevnt tidligere, men hva med å kopiere en konkurrerende side og opprette noe alla støttemedlem? Ta en hundrelapp eller 2 i året for de som vil og gi de noen bedre fordeler enn for vanlig registrerte. Dette kan være flere lagrede pm'er, egen blogg med eks fluefiskesiden.no/blogg/brukernavn eller lignende. Da har ihvertfall godeste Rune mere å rutte med og kanskje få mulighet til å flytte over til en bedre server, for jeg vil tro det er mange som er villige til å spytte i en hundrelapp i året for å være et støttemedlem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er nevnt tidligere, men hva med å kopiere en konkurrerende side og opprette noe alla støttemedlem? Ta en hundrelapp eller 2 i året for de som vil og gi de noen bedre fordeler enn for vanlig registrerte. Dette kan være flere lagrede pm'er, egen blogg med eks fluefiskesiden.no/blogg/brukernavn eller lignende. Da har ihvertfall godeste Rune mere å rutte med og kanskje få mulighet til å flytte over til en bedre server, for jeg vil tro det er mange som er villige til å spytte i en hundrelapp i året for å være et støttemedlem :)

Likte den tanken om støttemedlem. Jeg har ikke noe imot å betale en symbolsk sum her inne! Og hvis Rune får optimalisert ting  er det jo genialt :D Kanskje det skulle vært opprettet en egen tråd om dette? Idevekslinger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skikkelig glad når over 1500 ord forsvinner fordi serveren har utetid... Rune, det koster så lite å bytte host for serveren. Spesielt når forumets egne medlemmer vil bli med på den biten, inkludert meg selv. Betaler gladelig 2-300 kr for det. Er småtterier i forhold til det jeg får igjen.

Kanskje stress med å bytte over filer og alt det der som jeg ikke har peiling på, men det kan ta ikke da så lang tid?.. Kanskje vurdere å sette opp en frivilig årskontigent. De som betaler den blir "VIP-medlem" eller noe lignende. Da trenger ikke du grave så dypt i lommeboka får å holde forumet gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus og alle andre.

Jeg er takknemmelig for at dere legger inn tidspunkter på nedetid her, fortsett med det.

Når det gjelder bytte av server så er det aktuelt, om 6 måneder går den gjeldene perioden ut. Men byttet kan skje før den tid.

Jeg må bare få tid til å sette meg skikkelig inn i ting og tang først. FFS er jo bare hobby for meg også og jeg prøver å bruke minimalt med tid på web når det er fiskesesong. Det tar jeg igjen når kulda kommer. Sånn må det være når jeg har to store unger som også krever at jeg er tilstede og fulltids jobb.

Ja, det er mye jobb å bytte. Alt skal lastes ned og det er sykt mye! Det værste er alle bildene som er knyttet til innlegg på forumet, det er veldig mange gigabyte. Ja så mye at ftp clienten ber om nåde når jeg åpner den mappa med vedlegg.

Skal vurdere dette med frivillig kontigent når jeg får sett på ulike løsninger. En dedikert server gir veldig mye spillerom. En VPS løsning er også god, men ikke nødvendigvis nok. I følge min leverandør så ligger min side på en server hvor de andre sidene ikke har så mye trafikk så jeg får mye ressurser. Min nåværende leverandør har planlagt å bytte serverpark på nyåret og det kan gi hva vi ønsker.

Uansett, når isen snart kommer, kveldene blir lengre, da går jeg i tenkeboksen og lager en strategi som er bra for framtiden.

Hold on, be strong.

PS! Jammen fikk jeg ikke den berømte meldingen når jeg prøvde å poste dette. Bare å gå et steg tilbake i nettlesern så er det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du vurderer betalingsmuligheter så lenge det ikke blir pålagt forumavgift. Noe jeg ikke kan tenke meg du vurderer.

Noe du kunne gjort (som sikkert har surret i tankene), er å ha egen hjemmeserver. En liten datamaskin med tonnevis av TB. Men det er sikkert svindyrt mtp all plassen som trengs.

PS: Jeg gikk tilbake i nettleseren mens det var nedetid, så jeg hadde ikke mulighet til å hente fram alt jeg hadde skrevet.. måtte www.fluefiskesiden.no eksistere så lenge jeg lever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye jobb å bytte. Alt skal lastes ned og det er sykt mye! Det værste er alle bildene som er knyttet til innlegg på forumet, det er veldig mange gigabyte. Ja så mye at ftp clienten ber om nåde når jeg åpner den mappa med vedlegg.

Hei. En god løsning på bildestrømmen kan være at flere folk oppretter en flickr- konto, og så kan man loade bildene fra der med en link.

Det har jeg begynt å gjøre, og det fungerer kjempefint  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du kunne gjort (som sikkert har surret i tankene), er å ha egen hjemmeserver. En liten datamaskin med tonnevis av TB. Men det er sikkert svindyrt mtp all plassen som trengs.

Og et liten diskkræsj så var hele fluefiskesiden borte. Eller skal han investere i dyrt backupsystem også? Hjemmeserver er nok et alternativ som fort gir en enda dårligere løsning enn i dag. Krever tross alt ikke så rent lite kompetanse for å drifte en server sikkert.

PS: Jeg gikk tilbake i nettleseren mens det var nedetid, så jeg hadde ikke mulighet til å hente fram alt jeg hadde skrevet.. måtte www.fluefiskesiden.no eksistere så lenge jeg lever!

Magnus, en ting jeg pleier gjøre før jeg poster lange innlegg er å merke tekst og trykke CTRL-C så har du en backup i minnet. Går ofte en ti minutt tid før serveren er oppe igjen etter min erfaring, så greit å lime det inn i notepad e.l. mens man venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Erik Eikre

[move]Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

36.gif OG NÅ ER JEG LEI! 36.gif[/move]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Er det like før serveren kneler for godt ? ? ?

Makan til trøbbel som i kveld har jeg vel aldri opplevd.

Treghet av en annen verden og nedetid på nedetid på nedetid........

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...