Gå til innhold

Guideline Fario


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Som staffan skrev i en annen tråd. Dette er for folk som behersker kasting. Altså er du forbi stadiet der en kastemaskin luker bort feilene dine,

Ehhh......? Kastemaskin som luker bort feil? Definer en kastemaskin er du snill..... T5 er en kastemaskin, og jeg lover deg, den luker IKKE bort feilene dine.

Kanskje upresist.

Kastemaskin Inntil en viss grense mener jeg. 

Utrykket "forgiving" brukes ofte om noe kjappe stenger som gjør at de fleste kan kaste relativt pent med for harde stakkato bevegelser.

LPXe er en sånn stang.

Jeg legger ikke noe negativt i dette. bare observasjoner.

 

Skjønner, skjønner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som staffan skrev i en annen tråd. Dette er for folk som behersker kasting. Altså er du forbi stadiet der en kastemaskin luker bort feilene dine,

Ehhh......? Kastemaskin som luker bort feil? Definer en kastemaskin er du snill..... T5 er en kastemaskin, og jeg lover deg, den luker IKKE bort feilene dine.

Enig. Testa Roy sin T5. Først prøvde jeg å holde en linemengde som jeg vet jeg behersker, og skyte line. Rene kanonen!  :o Men så prøvde jeg med noe mer line, og det gikk rett til helvete. Håndleddet var ødelagt dagen etterpå. Akkurat slik er det med min medium aksjon stang(sett bort fra et rævkjørt håndledd).  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Som staffan skrev i en annen tråd. Dette er for folk som behersker kasting. Altså er du forbi stadiet der en kastemaskin luker bort feilene dine,

Ehhh......? Kastemaskin som luker bort feil? Definer en kastemaskin er du snill..... T5 er en kastemaskin, og jeg lover deg, den luker IKKE bort feilene dine.

Enig. Testa Roy sin T5. Først prøvde jeg å holde en linemengde som jeg vet jeg behersker, og skyte line. Rene kanonen!  :o Men så prøvde jeg med noe mer line, og det gikk rett til helvete. Håndleddet var ødelagt dagen etterpå. Akkurat slik er det med min medium aksjon stang(sett bort fra et rævkjørt håndledd).  ;)

Litt usikker på hva du er enig i, men en relativt rask stang luker bort endel kastefeil. Først og fremst feil kraftbruk.

Når stanga blir for rask, som Sage TCR så sluker den også opp feil kraft tilførsel, men det betinger at du klarer å treffe det relativt korte øyeblikket du må holde stoppen. Og det er DET som er utfordringen med en veldig rask stang.

Når dette er i orden er det ikke mange stenger som er mere lettkastet enn TCR.

Sage kaller det A rod for advanced casters.

Det er bare tull, det er muligens gyldig i USA, der nivået på kastig ikke er like høyt som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hyggelig å møte deg Fredrik og veldig artig at du likte stengene.

Takk i like måte Rune !

Fario er alt det den er skrytt opp til å være.  Så får man like det eller ikke  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stanga blir for rask, som Sage TCR så sluker den også opp feil kraft tilførsel, men det betinger at du klarer å treffe det relativt korte øyeblikket du må holde stoppen. Og det er DET som er utfordringen med en veldig rask stang.

Når dette er i orden er det ikke mange stenger som er mere lettkastet enn TCR.

Sage kaller det A rod for advanced casters.

Det er bare tull, det er muligens gyldig i USA, der nivået på kastig ikke er like høyt som i Norge.

Her var det flere ting jeg ikke forstod, mulig jeg bare har litt tungt for det!  ;)

Hva betyr det å holde stoppen, det er et uttrykk jeg ikke har vært borti før?

Fra det du skriver er det litt vanskelig å forstå hve du legger i begrepet "rask".

1. Med "fast" mener amerikanske produsenter en stang med toppaksjon

2. En stang med høy frekvens

3. En stiv stang. Min TCR 9' #5 har en ERN på 7,4, det er egentlig det som er mest særegent med denne 5'erstanga

Er det en, eller flere, av disse mulighetene du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Når stanga blir for rask, som Sage TCR så sluker den også opp feil kraft tilførsel, men det betinger at du klarer å treffe det relativt korte øyeblikket du må holde stoppen. Og det er DET som er utfordringen med en veldig rask stang.

Når dette er i orden er det ikke mange stenger som er mere lettkastet enn TCR.

Sage kaller det A rod for advanced casters.

Det er bare tull, det er muligens gyldig i USA, der nivået på kastig ikke er like høyt som i Norge.

Her var det flere ting jeg ikke forstod, mulig jeg bare har litt tungt for det!  ;)

Hva betyr det å holde stoppen, det er et uttrykk jeg ikke har vært borti før?

Fra det du skriver er det litt vanskelig å forstå hve du legger i begrepet "rask".

1. Med "fast" mener amerikanske produsenter en stang med toppaksjon

2. En stang med høy frekvens

3. En stiv stang. Min TCR 9' #5 har en ERN på 7,4, det er egentlig det som er mest særegent med denne 5'erstanga

Er det en, eller flere, av disse mulighetene du mener?

Holde stoppen mener jeg rett og slett pausen eller driftingen når lina ruller ut.

Ellers er nok alternativ 2 det jeg tenker på som rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har lest litt i tråden her og siklet på en Fario en stund nå. HAr desverre ikke fått testet noen av stengene.

Kunne tenke meg en 9'#4, men jeg har lagt merke til at i hvertfall i denne tråden er det lite snakk om Fario i #4!? Er det noen som har testet den som kunne gitt meg en tilbakemelding? :) Masse skryt av #3 og #5 men lite om 9'#4, så for meg virker det litt som "vi skyver den under teppet"! Litt synd når det er akkurat en ny #4 jeg trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt i tråden her og siklet på en Fario en stund nå. HAr desverre ikke fått testet noen av stengene.

Kunne tenke meg en 9'#4, men jeg har lagt merke til at i hvertfall i denne tråden er det lite snakk om Fario i #4!? Er det noen som har testet den som kunne gitt meg en tilbakemelding? :) Masse skryt av #3 og #5 men lite om 9'#4, så for meg virker det litt som "vi skyver den under teppet"! Litt synd når det er akkurat en ny #4 jeg trenger!

Hei .

Jeg har 9' 4'rn. Jeg kjøpte den fordi jeg alltid har hatt 4'r som min allround ørretstang. Måtte oppgradere litt ørretutstyr i år så det ble en Fario på meg da. At "jeg" liker denne er ingen målestokk for noen, og jeg har ingen tekniske ord og saklige argumentasjoner å komme med, bare at jeg liker'n veldig godt. Jeg personlig synes den er best med 4 cast men sikkert smak og behag, har jo ikke testet den med så mange andre liner ennå. Til nå, highwater,presentation og en z-spey line jeg ikke husker navnet på.  Til elvefiske blir denne førstevalget uten tvil for meg. I stillevann med belly bruker jeg den til buzzerrigg (vært ute 6-7 turer med den i år) og trives veldig godt med det åsså. Må bare beklage ivern med å svare, men ørretfiske har liggi på hylla en stund for meg, og man blir litt ivrig når man får tilbake interessen. :) Anbefaller ihvertfall at du prøver den, hvis du har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Robban. Jeg har vært innom lokalsjappen og "kjent på" 8,6'#3 og 9'#5. Akkurat slik jeg liker aksjonen på stenger, var disse da jeg fikk holdt i de. Rolig og deilig i aksjonen! :rolleyes: Men dette betyr svært lite når man ikke har testet dem med en line. Butikken hadde heller ikke inne 9'#4. I tråden her, forutenom deg da,  ;D virker det hvertfall som det er større fokus på #3 og #5 stengene. Ikke det at du ikke er troverdig altså! ;D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 9 fot 4'ern, og sier det samme som Robban : Jeg likern !  :D

Suveren stang til det meste, bortsett fra casting, hvor den nok blir litt myk  . . .

Siden det er døgnflue-motiv både på endebutt og stangtube så kommer jeg utelukkende til å bruke denne stanga til fiske under døgnflueklekkinger. Tror faktisk denne stanga kan bli fornærmet om man gjør noe annet  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Robban. Jeg har vært innom lokalsjappen og "kjent på" 8,6'#3 og 9'#5. Akkurat slik jeg liker aksjonen på stenger, var disse da jeg fikk holdt i de. Rolig og deilig i aksjonen! :rolleyes: Men dette betyr svært lite når man ikke har testet dem med en line. Butikken hadde heller ikke inne 9'#4. I tråden her, forutenom deg da,  ;D virker det hvertfall som det er større fokus på #3 og #5 stengene. Ikke det at du ikke er troverdig altså! ;D hehe

Hehe har åsså 8,6' 5'rn. Har fått testet den på like mange turer i år åsså, men da på små skogsvann som ofte er befengt med mye kratt og skog langs bredden. I all ærlighet kun middels eller dårligere på vannkast, men den er veldig morsom i sånne situasjoner, og veldig lettkastet, selv med lange fortommer, (2x stanglengde). Ikke fått prøvd 4'rn i elv ennå, men vet at den blir min favoritt der(erfaringsmessig), synes sjøl jeg mestrer  lange nok kast i  belly'n med den, kontra en 5'r. Har som oftest med en 5'r Lpxe til streamer som fort kan brukes , hvis det er er for mye vind. Det er jo ofte i belly jeg synes stenger ikke er "bra" nok, men har fått roen nå synes jeg, og det er bra for meg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 9 fot 4'ern, og sier det samme som Robban : Jeg likern !  :D

Suveren stang til det meste, bortsett fra casting, hvor den nok blir litt myk  . . .

Siden det er døgnflue-motiv både på endebutt og stangtube så kommer jeg utelukkende til å bruke denne stanga til fiske under døgnflueklekkinger. Tror faktisk denne stanga kan bli fornærmet om man gjør noe annet  :D

Du er så mye flinker med ord enn meg, poeten Lars ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hentet ut en Fario 8,6 #5 og GL Presentation hos min lokale pusher på torsdag, og var ute en tur etter jobb i dag. For ei stang - minner mer om en treer enn en femmer. Noe vaking før regnet kom, og denne tok på en rhodani i krok 14. Gav en god fight, kjørte den bare på stanga etter det første utraset. 0,8 kg.

post-3529-13949879545513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så det kan hende jeg skriver om noe som er nevnt før, men jeg var innom xxl sist helg for å bunkre turmat, og der så jeg en Fario. Det er noe av det dårligste kork jeg har sett til nå tror jeg. Håper det var et unntakstilfelle, men det var kleine greier. Store, og jeg mener virkelig store, felter med korksparkel, som etter min erfaring faller ut etter en tids bruk...

Forøvrig prøvekastet jeg den på Villmarksmessen, og synes det var en god og behagelig stang, men jeg likte Reaction bedre...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så det kan hende jeg skriver om noe som er nevnt før, men jeg var innom xxl sist helg for å bunkre turmat, og der så jeg en Fario. Det er noe av det dårligste kork jeg har sett til nå tror jeg. Håper det var et unntakstilfelle, men det var kleine greier. Store, og jeg mener virkelig store, felter med korksparkel, som etter min erfaring faller ut etter en tids bruk...

Forøvrig prøvekastet jeg den på Villmarksmessen, og synes det var en god og behagelig stang, men jeg likte Reaction bedre...  :)

Kødder du? Farioen min har noe av det fineste jeg har sett av kork. For jeg lov å si det? Jeg sier det uannsett ;D  For ei dritkul stang å kjøre fisk på!!

Til dere som ikke har prøvd å kjøre fisk på den enda, gled dere og fisk mer ;D Til dere som ikke har stanga men har lyst å kjøre fisk på ei dritkul stang, kjøp den!!

Og til dere som ikke kommer til å kjøre fisk på denne fordi dere aldri kjører fisk fordi dere ikke kan fiske, hold kjeft og hold igjen smella. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så det kan hende jeg skriver om noe som er nevnt før, men jeg var innom xxl sist helg for å bunkre turmat, og der så jeg en Fario. Det er noe av det dårligste kork jeg har sett til nå tror jeg. Håper det var et unntakstilfelle, men det var kleine greier. Store, og jeg mener virkelig store, felter med korksparkel, som etter min erfaring faller ut etter en tids bruk...

Forøvrig prøvekastet jeg den på Villmarksmessen, og synes det var en god og behagelig stang, men jeg likte Reaction bedre...  :)

Kødder du? Farioen min har noe av det fineste jeg har sett av kork. For jeg lov å si det? Jeg sier det uannsett ;D  For ei dritkul stang å kjøre fisk på!!

Til dere som ikke har prøvd å kjøre fisk på den enda, gled dere og fisk mer ;D Til dere som ikke har stanga men har lyst å kjøre fisk på ei dritkul stang, kjøp den!!

Og til dere som ikke kommer til å kjøre fisk på denne fordi dere aldri kjører fisk fordi dere ikke kan fiske, hold kjeft og hold igjen smella. ;D ;D

ok, boss!!! mission accomplished - Fario innkjøpt i dag, som du befalte... men nå har jeg ikke tid til å skrive mer, for jeg må ut på plenen og ta noen kast til før det blir mørkt...

PS. Nydelig stang å kaste med, gitt...

;)

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da Tom 8) Hvis du anger så har du full rett rett til å kveste meg!! Jeg er ikke så veldig redd.......

nei, trur ikke du trenger å ofre nattasøvnen ;D

av to grunner:

1. stanga er jo en drøm, den lurte meg til å tro at jeg var god til å kaste

2. om stanga hadde vært no skrot, vet jeg at valdresættede sørlendinger som nærmer seg 2 meter er bortimot umulige å kveste uten slegge, og det har jeg ikke

;D så det blir nok heller en cognac eller ti på koppang, tipper jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult da Tom 8) Hvis du anger så har du full rett rett til å kveste meg!! Jeg er ikke så veldig redd.......

nei, trur ikke du trenger å ofre nattasøvnen ;D

av to grunner:

1. stanga er jo en drøm, den lurte meg til å tro at jeg var god til å kaste

2. om stanga hadde vært no skrot, vet jeg at valdresættede sørlendinger som nærmer seg 2 meter er bortimot umulige å kveste uten slegge, og det har jeg ikke

;D så det blir nok heller en cognac eller ti på koppang, tipper jeg ;D

Må nok spare opp mere penger for du må ha 8,6'  3'rn åsså ;D ;D Har fiska med fluebindingspremien på noen turer nå, er helt klart et musthave den stanga åsså ;) veldig fornøyd med den, eller hva Marius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...