Gå til innhold

Guideline Fario


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Da skal du få et godt råd.

Kjøp 8'6 #5. DET er den gode Farioen.

9 foterne imponerer ikke. 

9'foterne imponerer ikke!?, dette er da smak og behag! Det gjelder alle stenger. Om Bomann Larsen eller Tørrmoen favoriserte 8,6 #5, betyr vel ikke det at alle andre gjør det!

Har prøvd samtlige av Fario stengene med ulike snører de siste mnd, personlig foretrekker jeg 8'6 #3 og 9'#4.

Kommer til å skaffe meg 9' #6 om ikke altfor lenge.

Selv Guidelines representanter rekker frem 8'6'' #5 som den virkelige gostanga...

Jeg kom til samme konklusjon da jeg ved flere anledninger har kastet med Fario.

Jeg har ikke sagt at noen er dårlige... Slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kommer ann på hvem du snakker med av oss det Fredrik  ;)

Og ikke minst fiskesituasjon, kastelengde og vær.

He he, ja vi har jo snakka sammen vi Rune

I min verden  er 8'6'' stanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvilken garanti er det på fluestengene til Guideline og hvor lang tid?

Må jeg betale noe hvis stanga knekker under kasting etter 2 år?

Må jeg betale noe hvis stanga knekker under kasting etter 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har noe annet som er bedre og billigere som du kan få prøve Robert :)

Utdyp gjerne den er du snill :)

Visst han vil prøve en Fario, hvorfor skal han da ikke det?

Synest DU den billigere er bedre, eller alle i hele verden?

Grei gjerne litt ut om hva det er, hvorfor det er bedre osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken garanti er det på fluestengene til Guideline og hvor lang tid?

Må jeg betale noe hvis stanga knekker under kasting etter 2 år?

Må jeg betale noe hvis stanga knekker under kasting etter 5 år?

Garanti og reklamasjonsrett er to adskilte forhold. Garanti er noe produsent eller selger kan tilby som gir kjøpre rettigheter utover reklamasjonsretten etter Forbrukerkjøpsloven. Guideline har fælgende garatiordning på stenger (fra GLs nettside):

Når du kjøper en GUIDELINE stang får du samtidig med GL skadegaranti. Sammen med din forhandler sørger vi for at du får en rask service, hvis ulykken er et faktum og uansett hvordan skaden har skjedd.

Ved uhell: Send eller lever inn stangdelen sammen med kvittering til butikken hvor du kjøpte stanga. Hvis butikken har stangmodellen får du en ny del med en gang. Hvis ikke sørger vi for at du får ny del innen en uke.

Garantien dekker alle LeCie, Fario, LPXe, LPXe RS, ACT4, EXp3, EXPEDITION og EXPLORER stenger.

Du betaler 350,00 for en enhåndsdel og 450,00 for en tohåndsdel.

For LeCie betaler du 550,00 for enhåndsdel og 650,00 for tohåndsdel.

Prisen inkluderer alle omkostninger og frakt.

På fiskestenger er det 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsretten gjelder for fabrikasjonsfeil, om bevisbyrde sier forbrukerrådet på sine nettsider:

"Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han.

Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel."

Fario 8,6 "5 er nok den beste ørretstanga jeg har eid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har noe annet som er bedre og billigere som du kan få prøve Robert :)

Utdyp gjerne den er du snill :)

Visst han vil prøve en Fario, hvorfor skal han da ikke det?

Synest DU den billigere er bedre, eller alle i hele verden?

Grei gjerne litt ut om hva det er, hvorfor det er bedre osv :)

Snakker om McFarland glassfiber stangen min, vil tro den faller i smak for en flink kaster som Robert. Anbefaler alle å prøve den som liker myke stenger, deg også Henning. De små customselskapene (McFarland, Steffen Brothers, Sweetgrass, TL Johnson o.l) i USA lager noen knakkende gode stenger i samme prisklasse som Fario, kan måle seg med hvilken som helst stang. Men denne tråden handler om Fario, så da skal jeg ikke si mere OT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har ikke mye å si når du kommer opp i dette sjiktet. Jeg kan ikke si at zxl,en min er bedre en farioen min. Hva jeg liket er en annen sak.

Men kastemessig har ikke prisen noe å si.

Men en ting jeg kan si er at det er lenge siden jeg har blitt så godt fornøyd med en handel som da jeg kjøpte farioen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff  huff nå skal  Robban skrive noe igjen. :)

Har noe annet som er bedre og billigere som du kan få prøve Robert :)

Dårlig salgstriks!  ;D

Hallo ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Neida fra spøk til fett hår, er så heldig og er eier av 3 stk Fario nå. Litt tilfeldig kanskje da alt annet tjafs ble solg unna for å finansiere ville snelledrømmer og tropeutstyr. I år var det på tide å oppgradere på ørretfronten og det ble som det ble. Pris, og det at jeg måtte ha flere stenger for forskjellige fiskesituasjoner, gjorde at det ble som det ble.

Første stang ut var 9' 4'r. Min hovedørretstang til elv og vann. Snøre helt sikkert uvesentlig , men alltid holdt en knapp på 4 cast, helt til jeg kjøpte Presentation åsså til denne. Synes stanga takler alle situasjoner meget bra. En fordel for meg er at når Presentation for andre kan falle sammen ved for mye klump ute så har jeg en fordel fra gjørmefiske og alt annet fiske en innlært egenskap til å hente meg inn igjen, selv med for mye line i lufta, men det er min ting og min erfaring. Stanga takler det uten tvil, en viktig egenskap (for meg). Mitt førstevalg til alle situasjoner.

Fario 8,6' 5'r:

Denne kjøpte jeg fordi den virka spennende. Alltid vært elvefisker og bare innom stillevann av og til, og egentlig aldri sett behovet for denne type stang. Yes den bemerker seg på gressplenen uten tvil, men det er i de vanskelige fiskesituasjonene den utmerker seg best. I år har jeg fiska mye i stillevann og mye uten belly. Suger på vannkast, men jeg får det til med denne, mye bedre en 9' 4'rn i vanskelige situasjoner. Den fungerer dessuten perfekt åsså i belly. Ingen problemer med lange lengder. Min lurestang numero uno. Liker virkelig denne. :)

Fario 8,6' 3'r : Fluebindingspremien min, yihaaa dødskuult var det, men jeg stilte meg spørsmålet hva jeg egentlig skulle med en 3'r, når jeg har så mye annet. Vel, jeg, broder'n og sneipen var å fiska i ei lita elv her i våres, og med et skjønte jeg hva jeg egentlig hadde savna lenge. Dette var for meg den største overraskelsen. Aldri følt meg så vel med en 3'r noensinne og tru meg, jeg har hatt noen, vel det kan jo komme av at det er lenge siden åsså da :). Robban sier løp og kjøp ;D  Utifra sommerens erfaringer er neste sesong allerede planlagt for meg stangmessig.

Det blir som tidligere nevnt :

9' 4'r : Minizonker, buzzerrigg og tørrflueelv. Den takler åsså litt større fluer uten problemer, min allround. Jada blir madrassfluer på denne i år åsså fordi den takler det. :)

8,6' 5'r : Uten tvil lurestanga for de vanskelig vannkasta som jeg må øve mere på, og bellyfiske. Denne kommer sikkert til å være rigga med nymfe eller tørt.

8,6' 3'r : Dro et par kiloser på den nå, største på 1,2 og den takla ikke minst det å temme en såpass stor fisk godt at det ikke er utenkelig at den blir hovedstang til tørt. Dvs at den kanskje blir tørrstang nr 1 i belly, når jeg har med meg de andre.

Konklusjon: En stang til alt, eller flere til mange situasjoner? Holder en knapp på flere til mange situasjoner, da fisker jeg mest effektivt, ferdig med det, men dette blir kun mine meninger og er ikke åpen for diskusjoner ;D ;D ;D Kødda.

Fredagspilsen er allerde innabords så jeg må legge inn et godord for min trofaste LPXe 9' 5'r åsså. Du bringer meg mye lykke med streameren min.  :-* :-*

Langt innlegg fra såpekoker'n Robban, men det er nå engang mine erfaringer så langt, ingen stang fyller alle roller, ikke for meg ihvertfall.

Hvis du synes innlegget var for langt , send pm og klag via post ;D ;D.

skål ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skål Robban :)

Synest innlegget ditt var knallbra jeg, for dem som lurer på hvorfor vi kjøper flere stenger innenfor ørretfiske...

det er vel derfor det satses mye på gode stenger i alle ledd,, og ikke bare "folkevognen" i #5 9'.

Har selv slikt oppbygget stangsortiment...er ikke nødvendig, men man ser jo hvor fort vi blir revet med i denne herlige dansen med liten og stor ørret, på små og større steder/forhold. :)

Stenger med ulikt bruksområde er og blir kjekt å ha...noen ganger nødvendig

(ihvertfall oppi hodet mitt dersom man først begynner tenke.... :))

Stig

(som dessverre må ut å leke "hore" imorgen...guide russiske turister slik at jeg kan kjøpe enda flere stenger jeg bare "MÅ HA".......men linene mine er fra Guideline... ;D...får penger til nye presentation liner i noen klasser også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du få et godt råd.

Kjøp 8'6 #5. DET er den gode Farioen.

9 foterne imponerer ikke. 

9'foterne imponerer ikke!?, dette er da smak og behag! Det gjelder alle stenger. Om Bomann Larsen eller Tørrmoen favoriserte 8,6 #5, betyr vel ikke det at alle andre gjør det!

Har prøvd samtlige av Fario stengene med ulike snører de siste mnd, personlig foretrekker jeg 8'6 #3 og 9'#4.

Kommer til å skaffe meg 9' #6 om ikke altfor lenge.

Selv Guidelines representanter rekker frem 8'6'' #5 som den virkelige gostanga...

Jeg kom til samme konklusjon da jeg ved flere anledninger har kastet med Fario.

Jeg har ikke sagt at noen er dårlige... Slett ikke.

Hei har vært på fisketurer og ikke på nett. Svarer helst ikke på slike tråder. Men slike påstander synes jeg ikke kan stå ubevart. Jeg er en av guidelines representanter (det er ikke så mange ørretrepresentanter der). Min personlige oppfatning stemmer ikke overens med det du beskriver, så den synes jeg var særdeles tynn. (tror faktisk Robban som har brukt mye tid på sitt innlegg kan bekrefte den.)

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

Jeg ville kun hjelpe med et raad om aa gaa for glimrende 8,6 #5

Mange med meg mener at det er den beste Farioen...

Hehe heptaetellerannet, glimrende råd er det :D. Bjørnar tar desverre feil med at jeg bruker mye tid på et innlegg ;), det er dømt til å mislykkes og bli dumt , men dumme mennesker har en rett til å bli hørt ;D

Jeg personlig synes 9' 4'rn er den beste til allround. Da tatt i betrakning at 8,6' fotern, ja er kuul med feks presentationlina(og andre tilsvarende liner). Men 4'rn for meg når jeg fisker, den når det lille extra i lengde i elv, løfter lina akkurat høyt nok får å unngå buskaset bak og bærer de linene jeg har testet den med med glans. Dvs higwater, 4 cast ,presentation , en eller annet Teeny line(lime grønn) en gammel tricast og en ultra 4 et eller annet. Synes ikke den er like bra på vannkast men det kommer av meg, ikke stanga.

Metalica snart i hva hører du på nå hept ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ok,

Jeg ville kun hjelpe med et raad om aa gaa for glimrende 8,6 #5

Mange med meg mener at det er den beste Farioen...

Hehe heptaetellerannet, glimrende råd er det :D. Bjørnar tar desverre feil med at jeg bruker mye tid på et innlegg ;), det er dømt til å mislykkes og bli dumt , men dumme mennesker har en rett til å bli hørt ;D

Jeg personlig synes 9' 4'rn er den beste til allround. Da tatt i betrakning at 8,6' fotern, ja er kuul med feks presentationlina(og andre tilsvarende liner). Men 4'rn for meg når jeg fisker, den når det lille extra i lengde i elv, løfter lina akkurat høyt nok får å unngå buskaset bak og bærer de linene jeg har testet den med med glans. Dvs higwater, 4 cast ,presentation , en eller annet Teeny line(lime grønn) en gammel tricast og en ultra 4 et eller annet. Synes ikke den er like bra på vannkast men det kommer av meg, ikke stanga.

Metalica snart i hva hører du på nå hept ;D

Det skal nevnes at jeg har travet rundt etter orret med Scott G905-4 i 15-16 aar, saa  det gir vel meg en forkjerlighet for den dypere 8,5 foter´n

Ellers blir det mye Samba og Bossanova i og med at jeg er i Brasil   8)  :D

Men Metallica blir vel aa dundre i bilen fra gardermoen og hjem tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,

Jeg ville kun hjelpe med et raad om aa gaa for glimrende 8,6 #5

Mange med meg mener at det er den beste Farioen...

Hehe heptaetellerannet, glimrende råd er det :D. Bjørnar tar desverre feil med at jeg bruker mye tid på et innlegg ;), det er dømt til å mislykkes og bli dumt , men dumme mennesker har en rett til å bli hørt ;D

Jeg personlig synes 9' 4'rn er den beste til allround. Da tatt i betrakning at 8,6' fotern, ja er kuul med feks presentationlina(og andre tilsvarende liner). Men 4'rn for meg når jeg fisker, den når det lille extra i lengde i elv, løfter lina akkurat høyt nok får å unngå buskaset bak og bærer de linene jeg har testet den med med glans. Dvs higwater, 4 cast ,presentation , en eller annet Teeny line(lime grønn) en gammel tricast og en ultra 4 et eller annet. Synes ikke den er like bra på vannkast men det kommer av meg, ikke stanga.

Metalica snart i hva hører du på nå hept ;D

Det skal nevnes at jeg har travet rundt etter orret med Scott G905-4 i 15-16 aar, saa  det gir vel meg en forkjerlighet for den dypere 8,5 foter´n

Ellers blir det mye Samba og Bossanova i og med at jeg er i Brasil   8)  :D

Men Metallica blir vel aa dundre i bilen fra gardermoen og hjem tenker jeg...

Send noen bilder av lettkledde damer , hvis du kan ;D Da driter vi i Fario , ikke sant :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

har funnet noe jeg ikke liker med farioen......... korken.... en stang til over 3 tusen og dårlig kork.. mye hull som bare er tettet igjen og tettningsmassen løsnet og greier fra korken når det regnet en stund :-\

Ei stang til kr 3500.- er mediumpriset.

En Sage eller G.loomis  eller Scott i samme prisklasse har ogsaa kork som reflekterer at det ikke er fra overste hylle.

Kvalitetskork er temmelig dyrt, og det blir vaerre aa forsvare prisen.

Loop har f.eks kutta ut vanlig kork paa en av sine modeller...

Superkork finner du paa toppmodeller fra Sage, Scott, Orvis, R.L.Winston  for eksempel.  Og da ligger prisen paa kr 5-8000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet noe jeg ikke liker med farioen......... korken.... en stang til over 3 tusen og dårlig kork.. mye hull som bare er tettet igjen og tettningsmassen løsnet og greier fra korken når det regnet en stund :-\

Har bare opplevd en gang at korken har vært problem på en stang og det var på en Løvstad stang hvor korken sprakk. Ellers har alle stenger jeg har hatt oppigjennom årene hatt kork som har fungert uten problemer (inkluder flere guideline). Klart det er kvalitetsforskjell, men denne forskjellen har aldri for meg vært et vesentlig problem. Så om håndtaket på en så ny stang går i oppløsning ville jeg tatt den med tilbake til butikken. Nekter å tro at dette gjelder de fleste Fario stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...