Gå til innhold

#3 stang bare jålete?


Lars L

Anbefalte innlegg

Ikkeno snobberi å kjøpe 3 er stang , men velg en som er 8 fot om du skal ha , i allefall ikke 9 ft , den blir nok litt lang og vil nok være mindre spenstig , sammenliknet mot lik i 8 ft.

har ikke 3 er selv , og jobber litt på andre arenaer om dagen da jeg er godt rustet med z-axis og rpl+ i kl 4 og 5 , men ja ei treerstang er ikke dumt,......

løp å kjøp.

har du sansen for scott vet jeg om en 8 ft 3 er E3 til en god pris , send pm om interesse , hadde tenkt å kjøpe den selv , men har bestemmt meg for en tohånds-innvestering , dermed blir det ikke no av.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kan vel si Jan, at jeg har prøvd å sette meg inn i dette. Blant annet gjennom en nerdetråd i fjor eller året før, men jeg skjønner heller ikke særlig mer. Synes AFTM-systemet er helt greit. Det er en veiledning, og så får kyndige butikkfolk veilede i forhold til erfaringsnivå. Vi må huske på at vi som er her inne støtt og stadig ikke er representative for den vanlige fluefisker. Vi er litt over middels interessert... :D  Det er fryktelig mange som har en fluestang på hytta i Nissedal, og som fisker med den en ukes tid om sommeren. Hvordan i hule heite skal de finne frem til snøre- og stangkombinasjon gjennom ERN og AA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Jørn, og jeg tror også at når man kommer så langt at man faktisk kjenner at snøret kanskje ikke passer stanga helt, ja så har man over tid opparbeidet seg såpass med, la oss kalle det erfaring og feeling, at det går an å finne ut av det. Da vet man også om man vil fortsette med dette her, og kan legge litt mer kroner i både snører, stenger og alt annet som følger med på lasset. Har fisket med flue i femten, seksten år, og har til dags dato hatt uhyre få problemer med klassifiseringssystemet som benyttes i dag. For min del kan jeg leve med den smule unøyaktighet som ligger i de forskjellige stengers stivhet, og snørers tyngde.

Hvordan ville en nybegynner reagert mon tro, om selgeren i butikken begynte å lekse opp om ERN, Moi (som jeg selv ikke vet hva betyr etter seksten år) og alt det andre som må til for å pinpointe snøret til stanga... For min del, ville jeg snudd meg 180 grader og kikka videre på lettspinn og meiteutstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker veldig godt da jeg gikk inn på Nicoalysen Jernvareforretning (!) i Fredrikstad i 1990 og kjøpte min første fluestang, en St. Croix Pro Graphite 5/6. Heldigvis var karen i butikken ganske så skolert og spurte hva jeg skulle bruke den til. Sjøørret og fjellfiske svarte jeg, og endte altså opp med denne stangen. Da hadde jeg lest litt om AFTM i noen fluefiskebøker, men skjønte ikke stort. Jeg ante ingenting om snøreprofiler, og det tror jeg var like greit!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser jo seg nå at stadig flere fisker med enhånds etter laks. Flere skjønner at man ikke MÅ fiske med en 15'foter for å kunne få inn en laks på 10kg. Det blir litt mer spenning og følelse i hele greia når man går ned i klasse. Folk er slett ikke dumme, men en erfaring fattigere. De tar ofte i en lett stang og forkaster den direkte fordi den er så ultrapinglete.

Det interressante Tya er at dette er en fase jeg var inne i fra 10-15 år tilbake.

Med all respekt, folk er ikke dumme vet du.. dette tema var virkelig hot første halvdel av 90-tallet. Erfaringene fra den gang, ikke minst mht 2-hånds, er at tohåndsen vant.   

Og forøvrig står det mange ultralighte stenger i kott rundt om i de tusen hjem. Lite brukt...

Det gjør de ikke her i alle fall.Men husk nå på at en tohånds heller ikke er som på 90 tallet. Nå fisker jo folk klasse 7 og 8 i tohåndsstenger.

Dere prater bare om kjøringen av fisken. Det er jo flere andre grunner til en ender opp med ei stang på en tur. Når jeg velger meg ei stang for en tur tenker jeg ikke først og fremst på kjøringen av fisken.

Forex, laksefiske, det er da befriende å underhandskaste ei tubeflue med ei tohands kontra ei enhands.

Ingen av dere som virkelig kan dette med å fiske med flue som har en kommentar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å få hovet stor fisk hvis det er litt strøm? Dette har jeg opplevd som et problem med firer stenger spessielt hvis du ikke kan gå nedover men må presse fisken opp til deg. Dette er det mest kritiske med å fiske med for lette stenger etter min mening.

Nå? Hadde ventet litt motstand på denne påstanden. Eller er dette ikke noe å ta i betraktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi i gang med en gammel Lee Wulff-diskusjon. LW var forkjemper for lette og korte stenger, men dro det altfor langt etter manges mening. Det hele endte med at han fikk buksevann og en springskalle fra Art Flick på et årsmøte i Theodore Gordons Fly Fishers Club. Men det hele tok seg virkelig opp da en kar i foreningen som het James eller John Castrer kalte Lee for "royal butman Wulff" - et etter datidens begreper en svært uhøflig tiltaleform. Lee svarte med å sende en peang over bordet, som traff James eller John midt i panna. Men da reiste selveste Mathew Svensson (svensk avstamning) seg opp og kastet et likørglass mot bildet på veggen som viste Lee med en 18 punds steelhead. Han var skikkelig forbanna. Deretter tok alle bussen til Albany og gikk inn på Sicory Inn (et bordell dengang) og der var det i hvert fall gutta med de korteste og letteste stengene som kom til kort! Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for OT, men det er vel forsåvidt der denne tråden er akkurat nå føler jeg.

Du skriver Tore at vi mystifiserer fluefiske, og at klassesystemet kan være vrient for nybegynnere. Kunne godt tenkt meg å høre hvordan du tror at ERN, AA, Frekvens, MOI og vekt på en stang skal gjøre det enklere å starte med dette, enn det systemet i dag kan gjøre. Jeg har fisket med flue nå i ganske mange år, og mye av dette er helt gresk for meg.. Sorry, men jeg ser bare ikke at dette skal forenkle noe som helst...

Jeg skriver også at CCS er en dårlig erstatning. Men hvis vi først skal ha et udefinert system så synes jeg slukfiskerne har gjort det mye enklere å forstå for evt nybegynnere. For meg personli spiller det inge trille.

Snøreprofiler? Let's face it; et standard WF snøre er alt vi egentlig trenger...  ;)

Poenget mitt var at vi her diskuterer hvilke klasser som er "best", når det er et faktum at det ikke finnes noe definert system for å klassifisere stenger...  :rolleyes:

Men nå var jeg (på oppfordring) egentlig ferdig med den diskusjonen.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det viser jo seg nå at stadig flere fisker med enhånds etter laks. Flere skjønner at man ikke MÅ fiske med en 15'foter for å kunne få inn en laks på 10kg. Det blir litt mer spenning og følelse i hele greia når man går ned i klasse. Folk er slett ikke dumme, men en erfaring fattigere. De tar ofte i en lett stang og forkaster den direkte fordi den er så ultrapinglete.

Det interressante Tya er at dette er en fase jeg var inne i fra 10-15 år tilbake.

Med all respekt, folk er ikke dumme vet du.. dette tema var virkelig hot første halvdel av 90-tallet. Erfaringene fra den gang, ikke minst mht 2-hånds, er at tohåndsen vant.    

Og forøvrig står det mange ultralighte stenger i kott rundt om i de tusen hjem. Lite brukt...

Det gjør de ikke her i alle fall.Men husk nå på at en tohånds heller ikke er som på 90 tallet. Nå fisker jo folk klasse 7 og 8 i tohåndsstenger.

Dere prater bare om kjøringen av fisken. Det er jo flere andre grunner til en ender opp med ei stang på en tur. Når jeg velger meg ei stang for en tur tenker jeg ikke først og fremst på kjøringen av fisken.

Forex, laksefiske, det er da befriende å underhandskaste ei tubeflue med ei tohands kontra ei enhands.

Ingen av dere som virkelig kan dette med å fiske med flue som har en kommentar??

Skal ikke påberope meg å virekig kunne dette med fluefiske, men å påstå at det er like bra å kjøre ordentlig fisk på en #2-3 kontra en #4-5  Da faller dette på sin egen urimelighet.

Å stå med "snøret rett på hånda" på en #2 med en ørret på 3 kilo i andre enden, mot en femmer som står i spenn i "hele sin lengde"

Tror man i såfall mister mye fisk.

Kan ikke skjønne annet enn at det må ligge en trend bak... For det har ikke noe å gjøre med fornuft.

Dessuten, hvis man skremmer fisken med en #4-5, da har man feil taktikk. Da hadde man ikke fått den fisken om man hadde benyttet #2  uansett.

Det er min ydmyke påstand, som har vært bortpå endel store kubber i Nordnorges villmark siden 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nå er vi i gang med en gammel Lee Wulff-diskusjon. LW var forkjemper for lette og korte stenger, men dro det altfor langt etter manges mening. Det hele endte med at han fikk buksevann og en springskalle fra Art Flick på et årsmøte i Theodore Gordons Fly Fishers Club. Men det hele tok seg virkelig opp da en kar i foreningen som het James eller John Castrer kalte Lee for "royal butman Wulff" - et etter datidens begreper en svært uhøflig tiltaleform. Lee svarte med å sende en peang over bordet, som traff James eller John midt i panna. Men da reiste selveste Mathew Svensson (svensk avstamning) seg opp og kastet et likørglass mot bildet på veggen som viste Lee med en 18 punds steelhead. Han var skikkelig forbanna. Deretter tok alle bussen til Albany og gikk inn på Sicory Inn (et bordell dengang) og der var det i hvert fall gutta med de korteste og letteste stengene som kom til kort! Bare så det er sagt.

Det der er vel kun rykter Jørn.

Har også hørt dette, det fortelles videre at ærverdige Wulff, endte opp med en stygg dryppert, og det var stor skam den gangen...

;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jålete å kjøpe en #3 stang.  Hva skal du med det?  Det finnes jo #5?

Alt til sin tid, er enig med Lillevann oh mange andre her.

Presentasjon er èn ting; i større elver og vann, la oss si med repeterende kast over 15 meters lengde, gjerne i åpne farvann, sterk strøm og større fisk= "større" stang...dvs #4-#5.

Samtidig må disse stengene ha fiskeegenskaper, ikke bare står "#5" på klingen...det kan jo bety hva som helst har vi skjønt etterhvert.

I mindre elver og intime vann, lett line og tynn fortom for presentasjon.= "mindre" stang....gjerne på småfallen ørret og mothakeløs krok. Da er ikke å fiske med lett utstyr en "motesak/morofaktor". Da er det oftere et redskap som passer anledningen.

Skal vi ha mat på bordet, kan man nesten bare gjøre som man vil..(bare nesten, er ikke nødvendig å pine unødvendig da heller)

Skal man fiske for vår egen forfengelighets skyld/ha det moro på fiskens bekostning (som jeg selv gjør i mitt fiske), bør vi vel kanskje reflektere litt over fiskens muligheter til å overleve en gjenutsettelse.

Er unødig lang kjøring av fisk skadelig?

Forårsaker nødvendigvis lett utstyr en unødig tidsmessing lang kjøring av fisk?

Om så; kan vi konkludere med at det skjer hele tiden?

I så fall må utstyrsleverandørene slutte å produsere FOR lett utstyr.

Eller i noen elver forby lett utstyr.

I mellomtiden koser jeg meg med "alt til sin tid" utgangspunktet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Synes AFTM-systemet er helt greit. Det er en veiledning"

Og helt klart - bare en veiledning.

Heldigvis - vil man stort sett ikke få for lette snører med denne veiledningen - da de fleste klumpene på snørene er lengre enn 9 m.

Hvis jeg skal ha meg et snøre i kl. 7, så er vel AFTM-systemets fasit rundt 12 gram.

På butikken finner jeg et snøre i hyllen som det står 7 på - og går lykkelig ut  :)

Det som ikke stod på esken - var at WF-klumpen var 11 m, og veide 15 gram.

Så vektmessig - blir det et 9`er snøre.

Nå har jo ikke dette hatt noen særlig betydning - da omtrent alle stengene har vært underklassifiserte, men aner jeg tendensen til mer riktig klassifisering blant stangprodusentene?

Tror det enkleste ville vært at det har stått oppgitt en "gramvektklasse" på stangen, og at snøreeskene hadde informert om klumplengde og vekt.

Er det ikke slik vi kapper klumper til stengene våre også (?):

Vi vet hvor mange gram stangen trives best med - og så kapper vi snørene i nærheten av dette - for til slutt å "finjustere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som går innom en fin restaurant med take away fra mc´ern her?? det gjelder å føle at man er riktig utstyrt til enhver situasjon vettu:)

vi er vel fluefiskere som også er opptatt av omgivelsene, feelingen og ikke minst å være forberedt:)

Det var en kamerat av meg som snappet opp denne digresjonen som en slukfisker startet.

Han forstod seg ikke helt på dette med å fiske med flue når en kunne fiske med sluk og få mer fisk??

Den selvopptatte fluefiskeren svarte tilbake til slukfiskeren!:

du kan sammenligne det med å gå på en fin restaurante kontra burger king.

fluefiskeren foretrekker en fin biff med en herlig saus og tilbehør. til maten, en velsmakende vin av god årgang.

Men slukfiskeren.. jo en deilig saftig burger med ost.. og tilbehør.. pommes frites med salt og en utvannet Cocca Cola med vann i fast form.

De ligger vel noe i dette tror jeg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger vel noe i dette tror jeg:P

Interessant sammenligning, men den kan også snus til slukfiskerens fordel.  I dittt eksempel er utkommet høyst forskjellig (biff kontra burger).  Slukfiskeren vil hevde at så lenge utkommet er det samme (fisk er fisk) er det bare en dåpe (eller jåle) som vil gå på Bagatelle og spise god biff når man kan gå på Big Horn og spise en minst like god biff til en brøkdel av prisen.

I dette eksempelet setter vi fisken som målet.  For fluefiskere er dette imidlertid feil.  Det er ikke fisken i seg selv, men fiskingen som er målet.  Ikke så mange andre enn fluefiskere skjønner dette, men i et slikt perspektiv er restaurant-digresjonen gyldig.  De som går på en fin restaurant går ikke for å bli mett - de går for å få en opplevelse.

Når det er sagt - man skal ikke underslå at slukfiskere også oppnår fantastiske fiskeopplevelser, med natur, spenning, glede og fortvilelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt - man skal ikke underslå at slukfiskere også oppnår fantastiske fiskeopplevelser, med natur, spenning, glede og fortvilelse.

hehe:) nei det er absolutt sant:) tror på at de får like fine opplevelser:) men det handler nok litt om det forutsette.. ikke bare kaste ut i håp om at noe biter på.. og derfor legge flaksen til side.. og hva er da mer "naturlig" å være utrustet med for eksempel en 3# for å øke sjansene for at den bestemte fisken du kaster på ikke blir skremt... eller bare rett og slett følelsen av å få en 2 kilos på et lettere utstyr.. Dette gjelder jo også slukfiskeren. ultra cast.. ultra spinn... og ultra ditt og datt:) vi trenger ikke legge skjul på at vi fluefiskere har blitt tredd inn i samme trend:) er forholdene til rette og elven/vannet du fisker i, tillater lett utstyr:) er det krem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som går innom en fin restaurant med take away fra mc´ern her?? det gjelder å føle at man er riktig utstyrt til enhver situasjon vettu:)

vi er vel fluefiskere som også er opptatt av omgivelsene, feelingen og ikke minst å være forberedt:)

Det var en kamerat av meg som snappet opp denne digresjonen som en slukfisker startet.

Han forstod seg ikke helt på dette med å fiske med flue når en kunne fiske med sluk og få mer fisk??

Den selvopptatte fluefiskeren svarte tilbake til slukfiskeren!:

du kan sammenligne det med å gå på en fin restaurante kontra burger king.

fluefiskeren foretrekker en fin biff med en herlig saus og tilbehør. til maten, en velsmakende vin av god årgang.

Men slukfiskeren.. jo en deilig saftig burger med ost.. og tilbehør.. pommes frites med salt og en utvannet Cocca Cola med vann i fast form.

De ligger vel noe i dette tror jeg:P

HÆ`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT men....

En slukfisker tror han vet hva en fluefisker driver med. Men er ikke i nærheten.

En fluefisker bruker 2 minutter og 34 sekunder på å gjennomskue en slukfisker.

Fluefiskeren ser på slukfiskeren som et mongoloid villdyr. Og har egentlig lyst å sperre slukfiskeren inn i et bur for så å selge han til et nattåpent kinesisk kjøkken.

OT.

Kjøp deg en 3er. Det er sikkert gøy. -Selv om du etter en stund utvikler vagina og pupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stiv #5 med topp aksjon, eller en full flex #3? Hva tror dere sliter ut en ørret på +/- 2 kg raskest?

Jeg er hellig overbevist om at en stang som bøyer seg helt ned i korken sliter ut en ørret raskere enn en stang hvor kun toppen er med på moroa.

Hmm, i allefall hvis de er i samme klasse. Nemlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En stiv #5 med topp aksjon, eller en full flex #3? Hva tror dere sliter ut en ørret på +/- 2 kg raskest?

Jeg er hellig overbevist om at en stang som bøyer seg helt ned i korken sliter ut en ørret raskere enn en stang hvor kun toppen er med på moroa.

Hmm, i allefall hvis de er i samme klasse. Nemlig?

Er "slite ut" det samme som å få fisk i håven? Og er det ønskelig at fisken skal være mest mulig sliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforstå meg rett da Erik, med å slite ut mener jeg å få fisken i hoven raskest mulig utifra de forutsetninger man har der og da. Samme fisk, men med stiv #5 kontra full flex #3, samme 6x tippet på 5x fortom. Jo raskere man sliter ut fisken, jo større sannsynlighet for at den ikke får melkesyre til langt ut i fett finna og kan svømme tilbake til sitt rette element for nye opplevelser. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bare spurte jeg. Ikke lett å forstå hva alle legger i å "slite ut" vettu.  :)

Ikke for stivt og ikke for mykt. Passe etter forholdene. Og ikke hjelper det om stanga er stiv i begge endene og myk på midten og ikke hjelper det om stanga er myk i begge endene og stiv på midten. Best med passe stiv/myk. En "ekte" 2'er (hva nå det er) er for myk til storfisk og en "hard" 5'er er for stiv til 0,10/0,12mm. De fleste skjønner såpass uten å tenke så veldig tror jeg. Det er når noen påstår at "Nei, slik er det ikke!" at jeg begynner å lure... på om jeg virkelig kan ha tatt så feil i alle år. Eller hva det nå er jeg begynner å lure på.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stiv #5 med topp aksjon, eller en full flex #3? Hva tror dere sliter ut en ørret på +/- 2 kg raskest?

Jeg er hellig overbevist om at en stang som bøyer seg helt ned i korken sliter ut en ørret raskere enn en stang hvor kun toppen er med på moroa.

Hmm, i allefall hvis de er i samme klasse. Nemlig?

og hvor deilig er det ikke å kjøre en fisk på lett stang tipper andre her driver garnfiske og foretrekker det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...