Gå til innhold

#3 stang bare jålete?


Lars L

Anbefalte innlegg

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Erik Eikre

En stiv #5 med topp aksjon, eller en full flex #3? Hva tror dere sliter ut en ørret på +/- 2 kg raskest?

Jeg er hellig overbevist om at en stang som bøyer seg helt ned i korken sliter ut en ørret raskere enn en stang hvor kun toppen er med på moroa.

Hmm, i allefall hvis de er i samme klasse. Nemlig?

og hvor deilig er det ikke å kjøre en fisk på lett stang tipper andre her driver garnfiske og foretrekker det:P

Er du en av de jeg så i sommer som brukte 4-6 min på å få fortommen innafor toppringen for deretter å bruke 10-15 på å få den i håven? Jeg håper ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var sikkert ikke myntet på meg Erik, for jeg hadde alt klart på forhånd og ørreten på 1,1kg tok jeg inn på ca 3 minutt, med en Orvis Superfine i #5  ;D

Neste år derimot, da er det 2kg på #3 glassfiber!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stiv #5 med topp aksjon, eller en full flex #3? Hva tror dere sliter ut en ørret på +/- 2 kg raskest?

Jeg er hellig overbevist om at en stang som bøyer seg helt ned i korken sliter ut en ørret raskere enn en stang hvor kun toppen er med på moroa.

Hmm, i allefall hvis de er i samme klasse. Nemlig?

og hvor deilig er det ikke å kjøre en fisk på lett stang tipper andre her driver garnfiske og foretrekker det:P

Er du en av de jeg så i sommer som brukte 4-6 min på å få fortommen innafor toppringen for deretter å bruke 10-15 på å få den i håven? Jeg håper ikke det.

Tvilsomt, med mindre det var deg som ble jaget bort av bonden med bøtta full av garn:)

da kan det nok hende:P

Beklager om noen ble støtt her.. budskapet var så enkelt at folk bør fiske med det en trives best med.

MVH Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stiv #5 med topp aksjon, eller en full flex #3? Hva tror dere sliter ut en ørret på +/- 2 kg raskest?

Jeg er hellig overbevist om at en stang som bøyer seg helt ned i korken sliter ut en ørret raskere enn en stang hvor kun toppen er med på moroa.

Hmm, i allefall hvis de er i samme klasse. Nemlig?

Den stive 5'eren får fisken i håven raskest. Garantert, hver gang!  ;)

Men jeg er enig i at en mykere stang SLITER UT fisken bedre, og at en stivere stang har større sjanse for at fisken slipper. Det førstnevnte er motsatt av det jeg prøver å oppnå, og det sistnevnte gråter jeg sjeldent over. Er det en fisk jeg virkelig vil ha i håven så bruker jeg håndleddet mer under kjøringen. Men generelt så kjører jeg fisk MEGET hardt.

Jeg får over 100 fisk over 1,5 kg hvert år, og ca. 50 over 2kg, og jeg fisker med både myke og stive stenger, avhengig av humør. Jeg er definitivt MYE mer i førersetet med stenger som Z-Axis, CTS, osv. enn jeg er med de mykere stengene. Mye lettere å legge inn raske vinklinger for å forvirre fisken osv.

Fordelen med de myke stengene er på fisk under kiloen, som du nærmest kan slepe rett inn i håven uen å være redd for at det skal slippe. Med større fisk må du jobbe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En stiv #5 med topp aksjon, eller en full flex #3? Hva tror dere sliter ut en ørret på +/- 2 kg raskest?

Jeg er hellig overbevist om at en stang som bøyer seg helt ned i korken sliter ut en ørret raskere enn en stang hvor kun toppen er med på moroa.

Hmm, i allefall hvis de er i samme klasse. Nemlig?

og hvor deilig er det ikke å kjøre en fisk på lett stang tipper andre her driver garnfiske og foretrekker det:P

Er du en av de jeg så i sommer som brukte 4-6 min på å få fortommen innafor toppringen for deretter å bruke 10-15 på å få den i håven? Jeg håper ikke det.

Tvilsomt, med mindre det var deg som ble jaget bort av bonden med bøtta full av garn:)

da kan det nok hende:P

Beklager om noen ble støtt her.. budskapet var så enkelt at folk bør fiske med det en trives best med.

MVH Waksvik

Hehe, jeg blir nok ikke jaget av noen bonde med det første.  :D

Men helt sant: Jeg har sett mye unødvendig "leiking" i sommer. Men jeg har også sett en del flinke. Og de fleste som gjør ting enkelt og effektivt har utstyr tilpasset fisket. Når det er sagt så kjenner jeg fiskere som får fisken i håven raskere enn raskest nesten uansett hva de har i hånda og fiskere som aldri blir ferdig nesten uansett hva som er på. Så det er ikke bare utstyret. Det er denne "narringen" av relativt ferske fluefiskere over på for lett utstyr jeg ikke liker. Ikke for tungt heller forresten. Men så er det selvsagt forskjell på hvor man fisker, hva man fisker og når man fisker. Så det finnes ingen fasit. Bare overdrivelser.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter.

Kjøp deg en treerstang- hvis du ønsker variasjon ift den stanga du har.

Hvis vi er enige om at en treerstang er en stang som kaster ei treersnor greit, kan jag blant mange stenger som kaster min Rio Windcuttersnor #3 anbefale stenger merket med diverse lineklasser fra aftm 2-6.

Har eller har hatt disse stengene (og har ern målt noen) som står nevnt under.

Alle kaster treersnora bra og, om man skal kaste langt, har det vist seg for meg at jeg ikke har så forskjellig max lengde med #3 snor uansett stang og ern eller hva slags aftm som står trykt på stanga.

HiLevel #2 7'0

Tfo proffesional #2    8' (ern3,0)

Tfo series one #3      7'6 (ern 4,4)

Scott ses eclipse #3¨ 8'6 (ern 4,3)

Sage sp 389-5    #3   8'9

Sage sp 490 -2   #4   9'0( ern 4,4)

Sage sp 589-5    #5   8'9

Dickerson 7612 (cane)  #4   7'6

PHY Para 15 (cane)(light tip)#5/6  8'0

Hvis det er den "lette" følelsen du er ute etter gå ned på lengde.

Hvis du er ute etter en stang som er samarbeidsvillig med flere lineklasser velg heller en som flekser mye/dyp enn en med utpreget toppaksjon.

Kan absolutt anbefale cane, det gir en annen kastefølelse enn carbon.

Dickersenstanga kaster bra med alt fra wf #2 til DT #5

Para 15 med dry og wet tip #3 -#7

Velg deg ei treerline du liker og PRØV SELV!  

Kanskje ender du opp med en stang som har et annet aftm nummer enn #3,eller er laget i et annet materiale enn carbon :o

;)

mvh

Olav  K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg blir nok ikke jaget av noen bonde med det første.  :D

Men helt sant: Jeg har sett mye unødvendig "leiking" i sommer. Men jeg har også sett en del flinke. Og de fleste som gjør ting enkelt og effektivt har utstyr tilpasset fisket. Når det er sagt så kjenner jeg fiskere som får fisken i håven raskere enn raskest nesten uansett hva de har i hånda og fiskere som aldri blir ferdig nesten uansett hva som er på. Så det er ikke bare utstyret. Det er denne "narringen" av relativt ferske fluefiskere over på for lett utstyr jeg ikke liker. Ikke for tungt heller forresten. Men så er det selvsagt forskjell på hvor man fisker, hva man fisker og når man fisker. Så det finnes ingen fasit. Bare overdrivelser.

:)

:) Nei det er godt å høre:) Absolutt, jeg ser nå hvor du ville. og er veldig enig med deg der:) Skal ikke skryte på meg at jeg er så fantastisk god med flua riktig enda og det kan vel fort ta enda 5-6 år, men som flere sier så er det jo ingen som hindrer en i å prøve seg frem med div utstyr og få ny erfaring og tilegne seg kunnskap med en annen stang. så kan man sammenlikne stenger sneller, snører, fluer, hatter, vadere, sko og det som måtte ønske:)

Regner med vi ble venner nå :)???  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eikre: "Jeg har sett mye unødvendig "leiking" i sommer."

Er ikke stort sett alt fluefiske egentlig unødvendig "leiking"? Den virkelige forskjellen er mellom de som fisker og de som ikke fisker. Nyansene mellom de som kjører hardt og de som kjører mindre hardt er derfor ubetydelige, sett fra MITT fiske-etisk synspunkt. Selv om forskning sikkert viser noe annet mht melkesyre, overlevning osv.

Forøvrig skriver Eikre veldig mye fornuftig her på forumet vårt, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiking og leiking.

Kommer an på hvem som ser.

Har fisket en hel sommer etter ørret med 7er stang - for noen år siden, som en test. Det anbefaler jeg ikke. Visst fikk jeg fisk. Men hele opplegget med delikat presentasjon og følsomhet gikk rett i dass. Var heller ikke komfortabel med bruk av standard 5X spiss. Da hadde jeg heller fisket en hel sesong med en 3er.

Har heldigvis muligheten til å velge, og da er det ikke noe virkelig problem.

En 3er hører absolutt med i arsjenalet om man har forhold som tilsier det. Da er det ikke lek, men optimalisering av utstyr og opplevelsen i en fiskesituasjon.

Nå er jeg av den oppfatning av at lange stanger har "mer" rygg enn korte i samme lineklasse og at en 3er i 9 fot vil nærme seg, la oss si en 4er på 8 fot.

Er jeg helt på trynet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg av den oppfatning av at lange stanger har "mer" rygg enn korte i samme lineklasse og at en 3er i 9 fot vil nærme seg, la oss si en 4er på 8 fot.

Er jeg helt på trynet nå?

Deler din oppfatning her, Torbjørn.

Har hatt 3'er stenger på 9fot, men syntes 7,5 - 8 fot gir mer følelse av virkelig å fiske med lett utstyr.

Selv fisker jeg stort sett med #3 i små elver hvor jeg ikke forventer å få fisk over kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

:) Nei det er godt å høre:) Absolutt, jeg ser nå hvor du ville. og er veldig enig med deg der:) Skal ikke skryte på meg at jeg er så fantastisk god med flua riktig enda og det kan vel fort ta enda 5-6 år, men som flere sier så er det jo ingen som hindrer en i å prøve seg frem med div utstyr og få ny erfaring og tilegne seg kunnskap med en annen stang. så kan man sammenlikne stenger sneller, snører, fluer, hatter, vadere, sko og det som måtte ønske:)

Regner med vi ble venner nå :)???  ;)

Venner ja, skulle bare mangle! nahrung002-001.gif

Jeg har ikke alltid rett. Jeg bare tror jeg har det til noen viser at jeg ikke har det. Hvilket skjer alt for ofte etter min smak, hehe. Men noe av poenget med å diskutere med de som har et annet syn er jo å lære, så forhåpentligvis blir jeg litt klokere for hver gang. Ikke sikkert det heller forresten, men jeg kan jo innbille meg det i alle fall.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er nå den at man kan kjøre fisk hardere med lettere stenger fordi aksjonen i stanga veldig ofte er mykere. Det forutsetter selvfølgelig at det er begrensning på fortom. Et sted går jo grensa for 2-3#, men om det er ved >2 eller >5 kg det kan jeg dessverre ikke uttale meg om :( Hvis jeg skulle anbefale ørretstang til en nybegynner ville jeg nok sagt #5, men det hadde ikke vært meg i mot å kunne gå ned en snøreklasse fra 4 til 3# som min hovedstang. Er ikke helt der enda, og tror jeg ikke bare skyldes evne til å kaste langt, men også evne til å kaste lurt.

Til slutt vil jeg bare anbefale å prøve Guideline LPXe 7' #2 for de som ikke har gjort det. Hvis LPXe'n fungerer tilsvarende bra i #3 så ser jeg ikke bort i fra at den fort kunne erstattet Sage ZA #4 som min hovedstang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden brukte jeg min 586 ZXL som hovedstang under en dags fiske. På regnbuer på 1,5kg + i sterk strøm var stanga totalt flatet ut. Det som skjer med myke stenger under hardt press er at det er kun partiet rett over hånda som bøyes. Resten flates helt ut. Som man tydelig kan se i dette klippet:

For å unndå stangbrudd må man derfor rette ut stanga, og da forsvinner også mye av dempingseffekten. En stivere stang som ikke gir etter vil jobbe mye mer effektivt.

Så hvis jeg absolutt skulle hatt myk stang på stor fisk så måtte det blitt cane. De lider ikke av de samme fysiske begrensninger under press som myke karbonstenger gjør.

Det hele  er selvfølgelig også avhengig av HVOR man fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men hva med fluefiske generelt? er ikke det også litt jålete?"

Helt klart!

De fleste skjønner ikke forskjellen på å ta en lyr på flue - eller ei stingsild.

Jeg jakter i Afrika med revolver - og ingen skjønner hvorfor.

Dette betyr jo at utøveren -  ønsker noe "annerledes".

Vi må bare være så ærlige at vi utøver "sporting".

Og det betyr også - at noen vil sette fingeren på hva vi gjør/mener.

Kan vi stå for det?

Man kan mene hva man vil om Oddekalv - men han har gøts til det meste - og noe rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden brukte jeg min 586 ZXL som hovedstang under en dags fiske. På regnbuer på 1,5kg + i sterk strøm var stanga totalt flatet ut. Det som skjer med myke stenger under hardt press er at det er kun partiet rett over hånda som bøyes. Resten flates helt ut. Som man tydelig kan se i dette klippet:

For å unndå stangbrudd må man derfor rette ut stanga, og da forsvinner også mye av dempingseffekten. En stivere stang som ikke gir etter vil jobbe mye mer effektivt.

Så hvis jeg absolutt skulle hatt myk stang på stor fisk så måtte det blitt cane. De lider ikke av de samme fysiske begrensninger under press som myke karbonstenger gjør.

Det hele  er selvfølgelig også avhengig av HVOR man fisker...

Jeg vil tilføye HVA man fisker og HVORDAN man fisker. Må si meg litt enig med kommentaren som står under videoklippet du har link til her; at han kjører en smule hardt. Nå drar jeg dette lenger ut på vidda, men det er vel kanskje sånn at en laks på 5kg+ i grunn kan reise av gårde med hele backingen hvis den først har bestemt seg, og at det derfor er lurt å bruke aksjonen i stanga i stedet for rå makt.

Eikre har et poeng i at det er enklere å vippe en fisk i håven med ei stang med sterkere ryggrad. Dette veit jeg at han har gjort utallig flere ganger med langt større fisker enn undertegnede, så det er ingenting å diskutere. Allikevel holder jeg på det at fortomsbrudd er en gjeldende faktor når man fisker ørret med flue under norske forhold. 3'er stanga kom i alle fall godt med når en illsint hannfisk på 1.7kg raste av gårde med flua knytt på 0.10 spiss for mange år siden. Blikkstille vann gjorde at jeg følte det var nødvendig å gå ned til 0.10 spiss. Det skal tilføyes at denne ble matfisk, men prosessen hadde nok ikke blitt mer "human" med en 5-6# stang.

Noen linker til snutter jeg synes er festelige:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppsummere: Stenger for #3 er like mye jåleri som de for 000, 00, 0, 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 og 15. Når man leser noen av innlegga skulle man tro at det er hardbarka  yrkesfiskere som lever av å fiske ørret med #5 og demed ikke har noe levebrød av å fiske med #3 snøre.

For å oppsummere oppsummeringa: Fisk med det du vil dersom målet er å ha det gøy.

For å oppsummerer oppsummeringa av oppsummeringa: Kos deg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med fluefiske generelt? er ikke det også litt jålete?  ;)

Fluefiske for min del er jo opplevelsen i rundt det å fiske og nærheten til naturen. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av utstyrsinnkjøpene handler jo nettopp om det litt jålete...

Nei:P Det er kunst ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med fluefiske generelt? er ikke det også litt jålete?  ;)

Fluefiske for min del er jo opplevelsen i rundt det å fiske og nærheten til naturen. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av utstyrsinnkjøpene handler jo nettopp om det litt jålete...

Nei:P Det er kunst ;P

hehe, og kunst kan da vel være noe jålete det også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jålete selv om man fisker alene?

Ja litt usikker. Det er mange som jåler seg til for seg selv. Det er nok litt formildende att man gjør det aleine, men på ett eller annet nivå er vi alle litt jålete.

Du fisker aleine, men har 55 par med fiskebriller, 73 fluesneller og 84 stenger. Da er du ei utstyrshore, og ei utstyrshore må bare finne seg i å bli omtalt som litt jålete, SELVOM man fisker aleine  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...