Gå til innhold

Oppsett i felten


Vangen

Anbefalte innlegg

Hadde vært artig å sett litt div oppsett på hvordan folk oppbevarer fluebokser, fortomsmateriale samt annet utstyr som er viktig å ha ved bredden.

Bruker dere fluevest, eller slike chest/hip packs? Eller bruker dere forskjellige type oppsett avhengig av hvor dere er/hva slags tur dere er på?

Hva slags egenskaper ved utstyret setter dere pris på? F.eks en liten dings her eller der på vesten?

Legg gjerne ved bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt som mulig. Har en vadejakke med basistingene i. Så har jeg en slik rumpetaskesak som jeg har sø-tingene i som jeg rasker med meg hvis jeg skulle finne på å dra ut i sjøen. Skal jeg på en lang dagstur langs en elv bruker jeg gjerne en slik fish-pond sak.

Er det varmt bruker jeg gjerne vest. Det blir litt etter hva jeg skal drive med.

Du skal se noen av de jeg fisker med. Hadde de ramlet i lyngen så hadde de aldri kommet seg løs igjen!

Fy faen som de ser ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært flere avstemninger om dette her på forumet. Og det viser seg at vesten er en vinner.

Er ellers enig med Ruff at det bør være et poeng å være så enkel som overhodet mulig.

I noen tilfeller derimot kommer en vest eller en Chestpack til sin fulle rett.

Ved sjøfisket er en rull nylon, en avbiter og en boks med kroker nok, og da er en liten veske nok. F.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sluttet med vest. Skulle jeg hatt en måtte den være i netting, uten glidlås og de øverste lommene ikke helt oppi haka. Å ha en vest som sitter godt da du kun benytter T-trøye, ikke skal føles varm og samtidig føles ledig da du har tjukk genser og regnjakke...

På vandring mellom vann i jaktstøvler benytter jeg en Hardy veske. På SØ og Gjedde har jeg en rumpetaske som er utviklet til "flatsfiske" og på fjellet og ved elver=vadebukse benytter jeg en liten brystveske. Den er liten slik at "viplash" unngås. Bilde av denne = den terje bomann larsen benytter.

For meg er den perfekt i størrelse. Den kan justeres opp-ned på bryst/mage. En kamerat kom på fluebindinga og viste den lille ubrukelige brystveska han hadde fått i presang. Det var den samme vesken som er perfekt for meg, så smaken er som baken...den er delt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en simms G3 vest, men jeg blir så sykt mobbet av kompisen, fordi det visstnok bare er meg og Fismen som har den fargen.... ???

Uansett så  jakter jeg hele tiden på å drasse på mindre, så det betyr, spole i lomma, klipper i snor og ett par fluebokser og litt flyte/riste saker i lomma på jakka. Leter nå etter det beste oppsettet for fluer til de litt forskjellige biotopene jeg er i iløpet av sesongen. Satser på en boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fiskejakke, eller en liten rumpetaske hvis det er varmt. Der har jeg det nødvendigste, et par fluebokser, fortomsspiss, klipper, cdc olje og drydip. Resten har jeg i en sekk.

Samme her, bortsett fra at jeg ikke har fiskejakke, men en god allværsjakke i goretex fra Timberland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig på eksperimentstadiet ennå. Begynte med vest, men syntes lommene var litt store (Loop sin vest, med to store lommer i front). Sikkert på grunn av at jeg har altfor mye i dem. Men på grunn av dette, så skaffet jeg meg en fishpond chestpack som jeg brukte sist sommer. Blir liksom ikke helt fortrolig med den heller, den blir litt balete under fiske. Så jeg tipper at vesten vinner til syvende og sist, og blir den løsningen som jeg går for i kommende sesong.

Ute i elva har jeg med meg i vesten eller chestpack'en: et par Lamar (doble) fluebokser, klipper, "kirurgtang", tørrfluepulver, mud, tørrflue-gel, smøring for fluesnøre, saueskinnskloss for smøring av snøre (jeg smører snøre på innsveiv, flere ganger under fisket), fiskekort, myggnett (har aldri brukt det), og sikkert noe annet krimskrams også - som jeg ikke kommer på i farten. Har absolutt potensiale for å forenkle oppakningen.

Edit: Selvfølgelig har jeg alltid håven hengende på ryggen (magnetfeste). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hipbag inntil jeg holdt på å miste ørreten jeg endte opp med å perse på. Lina gikk rundt noe crap på bagen da jeg fikk på fisken, og det gikk nesten galt. Jeg bestemte meg for å slutte med den, og kjøpte meg en kort vest i stedet - har trua på at den korte vesten er bedre å ha på når man sitter mye på huk enn de vanligere lengdene (godt mulig det ikke har noe å si, men jeg liker'n). I vesten har jeg alt, bortsett fra dasspapir :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mr.Hunk her! Kort vest er vinnern for meg, og den fyller jeg med alt jeg kan komme på.... :-\

Men under sjøørret fiske har jeg en vadejakke som funker utmerket. Men her er lommene noe for store, så de kan jeg ikke fylle med like mye skrap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg som alle andre år tenkt å kun ha med meg to bokser når jeg fisker. Jeg klarer aldri å holde meg men i år har jeg faktisk fylt opp to bokser med alt jeg tror jeg kommer til å få bruk for. Jeg tror jeg klarer det i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg som alle andre år tenkt å kun ha med meg to bokser når jeg fisker. Jeg klarer aldri å holde meg men i år har jeg faktisk fylt opp to bokser med alt jeg tror jeg kommer til å få bruk for. Jeg tror jeg klarer det i år.

lov og håpe, du ender nok opp med arsenalet ditt likevell 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg som alle andre år tenkt å kun ha med meg to bokser når jeg fisker. Jeg klarer aldri å holde meg men i år har jeg faktisk fylt opp to bokser med alt jeg tror jeg kommer til å få bruk for. Jeg tror jeg klarer det i år.

To? Klarer meg med én jeg. Ooops der lå det visst en (jukse-)boks i bunn av sekken.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velig forskjellig med tanke på hva og hvor jeg skal fiske.

Bilvei frem til hytta og kort vei til fiskeplassene (luksustur):

Vadejakke med vest og evt. rumpetaske i tillegg dersom jeg skal ha plass til både mat, drikke (øl) og virkelig slå på stortromma når jeg tråkker ut til fiskeplassen. Til og med håven får plass på slike turer ;) For ikke å snakke om caps med "klappehender" og ølholdere med tilhørende drikkeslange.

Større avstand og overnatting i telt:

Vadejakke og rumpetaske med kun det nødvendigste. I tillegg fungerer vadeskoene som fjellsko. Da blir det midjevader som puster ellers sklir jeg ut av buksa som ei nyskilt 40-åring på russetreff  ;D

Sjøen:

Vadejakke med to bokser, tippet, avklipper. Midjevader og rumpetaske + linekurv. I taska ligger det mat, kamera, ekstra sneller/snører og annet snacks som et par hansker etc.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte vest tidligere, men trappa ned på den da det ble litt mye juletrefølelse.  På sommeren brukes nå fiskeskjorte og fiskejakke. alt etter temperatur og nedbør. Samtidig må jeg innrømme at jeg er en av dem som drasser med meg altfor mye, har alltid ryggsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en vest jeg samler det meste i. Da roter jeg sjelden bort noe  ;D Ellers har jeg hatt de samme sakene i de samme lommene noen sesonger nå, å det er utrolig hendig når man skal stå å knyte på ny spiss og flue når ørreten vaker som værst..

EDIT: Forresten kan jo hende folk har litt forskjellig oppfatning av hva som er mye. Minimalt for noen kan jo være alt jeg eier  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med LARS varierer det utifra hva/hvor jeg skal fiske hva jeg bærer med meg.

Innlandsfiske -

Her har jeg begynt å bruke vest igjen. Har tidligere prøvd rumpetakse, men det å måtte dra taska frem og tilbake i et kjør ble for mye styr. Mulighetene for å tørke fluer er også begrenset for mange tasker. I tillegg har kombinasjonen av takse og håv forårsaket noe banning.

Sjøfiske -

Taska er også her droppet av samme grunner som ovenfor. Her får jeg normalt med alt jeg trenger i vadejakka. I tillegg er det som oftest kortere vei til bilen om man skulle ha behov for noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med meg en sånn derre standard stolsekk jeg, pluss vadejakke/evt. vest. Synes det er ålreit å ha noe å sitte på når jeg er på tur, og sekken i seg selv veier ikke veldig mye. Sekken står ofte i campen, mens aktuell flueboks, tippets, klipper, dry dip og annet stasj er med å jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig å sett litt div oppsett på hvordan folk oppbevarer fluebokser, fortomsmateriale samt annet utstyr som er viktig å ha ved bredden.

Bruker dere fluevest, eller slike chest/hip packs? Eller bruker dere forskjellige type oppsett avhengig av hvor dere er/hva slags tur dere er på?

Hva slags egenskaper ved utstyret setter dere pris på? F.eks en liten dings her eller der på vesten?

Legg gjerne ved bilder :)

Chestpack, ofte en liten sekk på ryggen om eg skal vandre langt (stenger på siden, mat, stormkjøkken og ikke minst kaffe) Vurderer vest igjen, men er så gyselig varm om sommeren  :-\

Må ha med det vanlige, pluss en hodelykt vår og høst. Mobilen er skjeldent med, men ipoden er ALLTID med. Greit med noe Pink Floyd når det ikke skjer noe i elven\vannet\sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...