Gå til innhold

Myke stenger?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Det finnes faktisk noen som kan lære litt av svar på spørsmålene fra ruffen. Sikkert ganske frustrerende for en rimelig fersk fluefisker å lese denne tråden.   ???

helt enig på begge punkter ;)...For min egen del ser jeg i alle fall fordeler med mykere stenger når man kjører fisk. en ting er hva man liker, men en mykere stang med ikke alt for treg karbon og lette topp demper fiskens bevegelser så mye bedre en stivere stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 270
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Akkurat kommunikasjon er nok det jeg i all hovedsak arbeider med, så det konseptet kjenner jeg nok litt til…

I tillegg til det du sier herr Brun, så oppnår man også noe annet.. for eksempel at det man nettopp har utrykt (antagelig fordi man mener/ påstår) noe blir "tøyset" bort, med de utallige smilefjesene.. Er det så utrolig skremmende å faktisk mene noe på denne siden?

Da er mitt spørsmål til deg"mystiske Stinger Streamdance": Er dette et navnet du er døpt tïl, eller er du så usikker¨på at du ikke skal kunne stå 100% bak alle dine meninger i de innlegg du måtte finne på å forville deg inn i?

Er du ute etter "kommunikasjonsteorier"...start en egen tråd om det da vel?...Hvorfor ikke, det ivrer du tydelig å si noe om, hvilket er helt greit, i den rette setting.

Vi smiler fordi vi er glade. Det gåt nemlig an å være glad og samtidig ha meninger uten nødvendigvis gi motpart eller de som ikke deler ens syn helt ut, en følelse av å ikke være respektert for sine meninger. Og et bilde sier mer enn tusen ord...en "smily" er et flott bilde i så måte.

Myke stenger er nydelige å kjøre fisk/kaste med og ikke minst eie...ville aldri vært uten valget. Men "hvilken" myk stang...som jeg nevnte tiddligere; det er forskjeller, man kan ikke uten videre kategorisere alle myke stenger som følsomme, ei heller alle stiv(ere) med mer toppet aksjon.

Mvh

Stig Vivelid- Nilssen (se her du Stinger....til etterfølgelse, kjekt å vite hvem man kommuniserer med..ooops her kommer den; ;).....altså ikke "ædda-bædda- rekke tunge" smily...bare en "blink med øyet som om i, "der har du den". )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispy? Hva i huleste er det Tom? Hvilke verdier gjør ei stang "crispy"?

Støtter faktisk Tom med denne forklaringen. crispy er som han sier noe meget følsomt...noe som overfører energi fra line-stangtupp- gjennom klingen og rett i hånden..alstå jo mindre kork dess bedre for å få godfølelsen rett i sjela....er ikke denne stangen FOR stiv er den superflott å kjøre fisk på..den må nettopp ha disse jevne overgangene for å få frem denne crispy men samtidig progressive bøyen/belastning av stangen.

Erik; ta opp en Fluvius M #4 eller M #5...dette er noe av de flotteste jeg har vært borti ang crispy/progressiv/følsomhet og ikke minst "fiskbarhet".

Så nå vet du hva jeg legger i "crispy"...mulig noen andre mener noe annet med "crispy" :)

(sorry Stinger..der kom et smilefjes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluefiske er noe jeg kommer til å kutte ut tror jeg, dette er for vanskelige greier å sette seg inn i......gitt!

Du trodde kanskje du kunne noe etter å ha fisket året rundt en mannsalder Staffan?? Der tok du altså feil... Du burde ha brukt denne tiden til å lese om det istedenfor. Da hadde du blitt god da!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Og Frode er like blank ;D

Nei, han har fått svar fra flere. Dessverre så druknet svarene helt i alt det andre. Men om man leser nøye og får med seg disse svarene så vil man se at også her er vi ulike. Noen mener f.eks. at ei mykere stang er bedre å mende med, mens andre mener at det er bedre å mende med ei litt stivere stang. Og da er vi like langt på den biten. Slik vil det nok alltid være.

Jeg mener forøvrig lengde på stanga også er avgjørende når man snakker om mending.

Jeg tror det eneste vi kan bli enige om er at ei mykere stang ikke ryker fortom like lett som ei stiv - i tilslaget. Eller.... ikke sikkert det heller. For jeg ser at de som bruker "myke" stenger ofte "kliner" mer til i tilslaget for å kompensere for "tregheten" man får ved ei mykere stang. Den skal liksom bøyes nok den også til at snøret og fortom blir bevegd nok til at kroken settes. Og dermed kan man fort ende opp med enda mer fortomsbrudd. For når man "kliner til" så er man ikke like presis lenger. Eller?

Jeg tror fordeler og ulemper med myk/stiv (dyp/toppet) er mer basert på hvilke fiskelengder man stort sett opererer med enn noe annet. En som oftest fisker på 18-30 meter vil neppe velge veldig myk stang og en som oftest fisker fra 0-18 meter vil neppe velge veldig stiv stang. Så når en fluefisker sier at han liker best å bruke #2-#4 og gjerne i glass så vet jeg (eller tror jeg vet) at han/hun vanligvis ikke fisker på samme lengder som jeg gjør. Ikke fordi jeg kaster bedre, langt ifra. Det har faktisk ingenting med det å gjøre. Rett og slett fordi forholdene er forskjellige eller at vi har ulik tilnærming til fisken. Man kan jo prøve å fiske kortline på litt lav vannstand i Hemsil ved "jugerbenken". La oss si opptil 10 meter unna.... Lykke til! eller Ha tålmodighet. Det kan ta tid!  ;)

Min erfaring, når jeg først er inne på "jugerbenken", er at de med de mykeste stengene sliter mer der enn andre. Enkelte er dyktige nok til å takle "hva som helst", men generelt sliter de med myke stenger. Fordi;

Det er mange som fisker der og fisken blir svært sky og mistenksom. Fisken blir skjøvet over på motsatt side av strømmen og ved normal til høy vannstand vil man da måtte kaste et godt stykke. Problemet er også at disse som regel står i roligere vann på andre siden av strømmen og etter en tids "drift" så vil man så å si alltid ha en stor U-bukt på snøret når fisken tar. Myk stang da og man sliter. Hvis man da altså ikke slår til som om fanden sjøl hadde stukket en finger opp i... Og så øker sjansen for fortomsbrudd, selv om man altså har ei mykere stang. Men som regel blir de "for seine". Dette er min erfaring og antagelig på tvers av hva svært mange andre mener.

Det jeg dog er litt "smålei" er at nesten hver gang jeg prøver å forklare en "mykstangfisker" hvorfor jeg mener en litt stivere stang ville vært bedre i den og den situasjonen, så går han i skyttergraven og utsondrer pigger i størrelser tilsvarende mykhetsgraden til stanga. Selv om jeg altså på ingen måte prøver å kritisere. Se bare på tråden om #2/#3. Ja jo, det var litt kritikk til så lette stenger på stor fisk, men det tok ikke lang tid før man faktisk ble spurt om man noengang hadde fått stor fisk... Ikke første gangen heller. Men jeg har aldri blitt spurt om det samme av noen som foretrekker stivere stenger når jeg forklarer hva jeg mener er fordelene med mykere stang i enkelte situasjoner.

Antagelig ville det vært best å holde kjeft og svare "jeg vet ikke" uansett hva folk spør om. For det rare er at folk spør og ofte egentlig ikke vil ha svar. Bare ha en bekreftelse på at de har rett. Så "jeg vet ikke" er nok lurt.

Myke stenger har sine fordeler og den som leter kan sikkert finne hvilke fordeler jeg mener de har litt lenger frem i tråden. Om det er interesant da. Vi er jo ikke like uansett.  :)

At det ble langt innlegg? Ja, av taktiske årsaker. Få som leser det og kun de som har interesse av det, hehe.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mitt spørsmål til deg"mystiske Stinger Streamdance": Er dette et navnet du er døpt tïl, eller er du så usikker¨på at du ikke skal kunne stå 100% bak alle dine meninger i de innlegg du måtte finne på å forville deg inn i?

Mystisk eller ikke... Navnet mitt kan du/ eventuelle interresserte få på PM om ønskelig. Ingens stor hemmelighet det. men i denne "forumverdenen" er det mitt ønske å ihvertfall kunne delvis være anonym på grunn av hensyn til

arbeidsgivere og lignende… Fokuset på de ustanselige "smiley" er av mitt inntrykk om at mennesker her inne kan få seg til å være nærmest krenkende i kommentarene til hverandre (unntaksvis), men slenger avslutningsvis på en "smiley" som underminerer det de nettopp har sagt! Så det er derfor jeg gjentar mitt spørsmål: er det så fordømt skremmende å mene noe på dette forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er mitt spørsmål til deg"mystiske Stinger Streamdance": Er dette et navnet du er døpt tïl, eller er du så usikker¨på at du ikke skal kunne stå 100% bak alle dine meninger i de innlegg du måtte finne på å forville deg inn i?

Mystisk eller ikke... Navnet mitt kan du/ eventuelle interresserte få på PM om ønskelig. Ingens stor hemmelighet det. men i denne "forumverdenen" er det mitt ønske å ihvertfall kunne delvis være anonym på grunn av hensyn til

arbeidsgivere og lignende… Fokuset på de ustanselige "smiley" er av mitt inntrykk om at mennesker her inne kan få seg til å være nærmest krenkende i kommentarene til hverandre (unntaksvis), men slenger avslutningsvis på en "smiley" som underminerer det de nettopp har sagt! Så det er derfor jeg gjentar mitt spørsmål: er det så fordømt skremmende å mene noe på dette forumet?

Neida. Ikke hvis du tåler svar på tiltale. Og holder deg unna stangdiskusjoner, for da blir du fort stemplet og "avslørt" som dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ble langt innlegg? Ja, av taktiske årsaker. Få som leser det og kun de som har interesse av det, hehe.  ;D

Fornøyelig og klokt innlegg Erik, og nok en bekreftelse på at det ikke finnes grenser for hva man kan resonnere rundt når det kommer til fluefiske, eller hvor lenge eller hvor langt.  ;D Har alltid lurt på hvorfor det så sjeldent er full wells håndtak på stenger i klasse 5, selv ikke på de med ERN + 5,7 og AA 69. Hvorfor er det sånn? Leser gjerne en side om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Enden på visa er at jeg med flere i denne tråden, ikke har lov til å si at en E-glass glassfiberstang er myk og at Sage TCX er stiv som et spett uten å ha målt de? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Frode er like blank ;D

Jeg tror fordeler og ulemper med myk/stiv (dyp/toppet) er mer basert på hvilke fiskelengder man stort sett opererer med enn noe annet. En som oftest fisker på 18-30 meter vil neppe velge veldig myk stang og en som oftest fisker fra 0-18 meter vil neppe velge veldig stiv stang. Så når en fluefisker sier at han liker best å bruke #2-#4 og gjerne i glass så vet jeg (eller tror jeg vet) at han/hun vanligvis ikke fisker på samme lengder som jeg gjør. Ikke fordi jeg kaster bedre, langt ifra. Det har faktisk ingenting med det å gjøre. Rett og slett fordi forholdene er forskjellige eller at vi har ulik tilnærming til fisken. Man kan jo prøve å fiske kortline på litt lav vannstand i Hemsil ved "jugerbenken". La oss si opptil 10 meter unna.... Lykke til! eller Ha tålmodighet. Det kan ta tid!  ;)

Min erfaring, når jeg først er inne på "jugerbenken", er at de med de mykeste stengene sliter mer der enn andre. Enkelte er dyktige nok til å takle "hva som helst", men generelt sliter de med myke stenger. Fordi;

Det er mange som fisker der og fisken blir svært sky og mistenksom. Fisken blir skjøvet over på motsatt side av strømmen og ved normal til høy vannstand vil man da måtte kaste et godt stykke. Problemet er også at disse som regel står i roligere vann på andre siden av strømmen og etter en tids "drift" så vil man så å si alltid ha en stor U-bukt på snøret når fisken tar. Myk stang da og man sliter. Hvis man da altså ikke slår til som om fanden sjøl hadde stukket en finger opp i... Og så øker sjansen for fortomsbrudd, selv om man altså har ei mykere stang. Men som regel blir de "for seine". Dette er min erfaring og antagelig på tvers av hva svært mange andre mener.

Ikke er jeg utprega ørretfisker , men det du sier gir da i alle fall mening selv med det ørretfiske jeg har bedrevet. Tror jeg skal bytte ut bløtpinna mi med noe stivere neste gang....teste ut litt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enden på visa er at jeg med flere i denne tråden, ikke har lov til å si at en E-glass glassfiberstang er myk og at Sage TCX er stiv som et spett uten å ha målt de? ???

Du sa vel ikke det jeg tror du sa nå? Du kan da ikke basere beskrivelser av stenger uten fakta? Altså tall.  :rolleyes::o

Jo det kan du. Og bare fortell hva du mener er fordelene med myke stenger du. Hva andre mener er mykt eller ikke er ikke relevant i så måte. Denne tråden handler EGENTLIG kort og godt om hvorfor du vil velge den myke stanga når en er myk(ere) og en er stiv(ere). Om den du velger er stiv (ikke du da Raymond) i forhold til hva en annen vil velge så er det altså irrelevant og hører hjemme i en (eller flere) annen tråd(er). Det var i alle fall slik jeg oppfattet det.

:)

kimbim, bare du ikke sender meg regninga hvis det ikke passer for deg så.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Enden på visa er at jeg med flere i denne tråden, ikke har lov til å si at en E-glass glassfiberstang er myk og at Sage TCX er stiv som et spett uten å ha målt de? ???

Du sa vel ikke det jeg tror du sa nå? Du kan da ikke basere beskrivelser av stenger uten fakta? Altså tall.  :rolleyes::o

Jo det kan du. Og bare fortell hva du mener er fordelene med myke stenger du. Hva andre mener er mykt eller ikke er ikke relevant i så måte. Denne tråden handler EGENTLIG kort og godt om hvorfor du vil velge den myke stanga når en er myk(ere) og en er stiv(ere). Om den du velger er stiv (ikke du da Raymond) i forhold til hva en annen vil velge så er det altså irrelevant og hører hjemme i en (eller flere) annen tråd(er). Det var i alle fall slik jeg oppfattet det.

:)

kimbim, bare du ikke sender meg regninga hvis det ikke passer for deg så.  ;D

Var det jeg mente også, men tydeligvis er dette galt av meg/oss. For en kan ikke si at ei stang er myk uten å vite AA, ERN, MOI, frekvens og all verdens tall. Da er det like greit å holde kjeft fra nå av

Blir litt som å ikke få lov til å kalle en Ferrari Enzo en rask bil uten å ha hk, dreiemoment, størrelse på bremseskiver, volum og gud vet hva for hånden :rolleyes:

Jeg velge ei stiv stang? Da sitter jeg heller og ser på ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden på visa er at jeg med flere i denne tråden, ikke har lov til å si at en E-glass glassfiberstang er myk og at Sage TCX er stiv som et spett uten å ha målt de? ???

Du sa vel ikke det jeg tror du sa nå? Du kan da ikke basere beskrivelser av stenger uten fakta? Altså tall.  :rolleyes::o

Jo det kan du. Og bare fortell hva du mener er fordelene med myke stenger du. Hva andre mener er mykt eller ikke er ikke relevant i så måte. Denne tråden handler EGENTLIG kort og godt om hvorfor du vil velge den myke stanga når en er myk(ere) og en er stiv(ere). Om den du velger er stiv (ikke du da Raymond) i forhold til hva en annen vil velge så er det altså irrelevant og hører hjemme i en (eller flere) annen tråd(er). Det var i alle fall slik jeg oppfattet det.

:)

kimbim, bare du ikke sender meg regninga hvis det ikke passer for deg så.  ;D

Var det jeg mente også, men tydeligvis er dette galt av meg/oss. For en kan ikke si at ei stang er myk uten å vite AA, ERN, MOI, frekvens og all verdens tall. Da er det like greit å holde kjeft fra nå av

Blir litt som å ikke få lov til å kalle en Ferrari Enzo en rask bil uten å ha hk, dreiemoment, størrelse på bremseskiver, volum og gud vet hva for hånden :rolleyes:

Jeg velge ei stiv stang? Da sitter jeg heller og ser på ;D ;D

Ikke ta det slik, Raymond - vi er flere som tenker som deg  :)

Og hvis flertallet skal få bestemme - noe det alltid skal i et velutviklet 'samfunn' - så får du ikke lov å holde kjeft om slike ting. Bare så du vet det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender alltid opp med samme konklusjon etter slike stang-diskusjoner, jeg : Sørg for å ha en haug med stenger, ihvertfall i de klassene du bruker mest, og sannsynligheten for at en av dem går an å fiske med øker betraktelig  ;D

Selv har jeg aldri brydd meg filla om hva andre mener er ei myk eller stiv stang . . . Jeg kjøper det jeg har lyst på, og finner glede i å tilpasse meg den aksjonen stanga måtte ha.

Uansett hvor stiv eller myk jeg måtte mene den og den stanga er så vil det alltid være noen som mener det motsatte, og det er helt greit for meg.

De stiveste stengene jeg har fisket med er Scott S3, og de røk jeg flere fisker med under tilslag og kjøring, i forhold til mykere stenger. Resultatet er at jeg har kvittet meg med disse, selv om de hadde sine fordeler på andre områder.

Aksjoner mellom de aller dypeste og aller raskeste er det jeg gjerne foretrekker til fiske, og der er det flust å velge imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med SAGE TCR 9' 5# i ferskvann fordi jeg synes den er lidderlig morsom å kaste og fiske med. Er det greit nok svar? Det behøver ikke å være mer komplisert!

Jeg er opprinnelig oppvokst med Scott G-stenger og elsket å kaste med Scott, herlige 2-delte stenger i klasse 4, 6 og 8 med den opprinnelige Scott-logoen som satt som malt på stangrøret. Ikke noe slurv her heller.  

Etter noen 10-år forandret mitt temperament seg og mitt kjærlighetsforhold til Scott tok slutt. Vi passet ikke sammen lenger. Jeg gikk over til raske stenger som jeg ikke lenger opplevde som stive pinner p.g.a. utviklingen som hadde funnet sted. Til alt overmål vil jeg nå påstå at jeg mister langt færre fisk med min TCR enn jeg gjorde med Scott stengene.

Stenger for meg er en subjektiv følelse. Akkurat som jenter. Men av ren sentimentalitet har jeg fortsatt beholdt min siste Scott-G 9' stang som er 4-delt i  klasse 6 med fighting butt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at vi diskuterer fisking igjen. JEG! LES JEG! Tror ikke jeg mister noe videre mer fisk i de situasjonene jeg velger en stang som ikke er myk. Bruker håndleddet aktivt da under kjøring. De gangene je savner ei virkelig myk stang er under fjærmyggfiske med buzzere på "Stam line" med tynn fortomm. Men da kommer kastingen inn i bilde igjen.

Jeg er ikke av de som mener fjærmyggfiske handler om å fiske med ei så lett og myk stang som mulig og legge seg i lyngen for å tenne en røyk eller ti..

Myggfiske for meg i stille vann er for et meget aktivt fiske som gjerne krever litt av meg som kaster.

Da er det definitivt ikke en fordel for meg med ei myk stang. Jeg legger flua mye hurtigere og presist med ei stang som ikke er så myk. Det vet jeg kan utgjøre mye på dette fisket. Men greit for meg at folk vil ha ei supermyk #2 til myggfiske. Da blir det mer fisk igjen til meg ;D

Jeg mener bestemt at ei stang slik Raymon liker, ikke har noen fordeler i praktisk fiske. Ei klasse 4 glassstang med et sekser snøre krever konsentrasjon føler jeg. Fokuset og konsentrasjonen SKAL være hvor flua og lina lander!!!

Jeg kjøper faktisk ikke argumenter som at det er mindre sjangse for fortommsbrudd. Det går mye mer på hvor erfaren du er. Ok, når fisken er i luften har det sikkert en misjon. Heller ikke kjøper jeg at krokfestet holder bedre.

Foe ikke snakke om kroking.

Shoot mee if am wrong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper faktisk ikke argumenter som at det er mindre sjangse for fortommsbrudd. Det går mye mer på hvor erfaren du er. Ok, når fisken er i luften har det sikkert en misjon. Heller ikke kjøper jeg at krokfestet holder bedre.

Foe ikke snakke om kroking.

Shoot mee if am wrong :)

Kloke ord, Frode  ;)

Dette minner meg om en klassiker fra sportsfiske-litteraturen for ikke alt for mange år siden : Når fisken hopper ; Hold for all del stram line  :o Dette husker jeg at jeg leste og hørte flere steder, og i mine år som slukfisker fokuserte jeg alltid på dette når jeg kjørte fisk.

I dag har jeg heldigvis skjønt at det siste man bør gjøre når fisken hopper er å holde stram line, men ser stadig folk gjør dette.

Jeg ser også tilfeller der man ikke bruker fleksen i stanga for å dempe fiskens rykk og napp . . . man kjører nærmest fisken på snøret og snella, og i disse tilfellene kan man ikke skylde stanga for evt fortomsbrudd eller mistet fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som laksefisker hvis arbeidsverktøy primært er tohåndsstenger, er jeg i hvert fall ikke i tvil om at en dyp (lav AA om jeg har skjønt det rett) er det eneste riktige for å trette ut stor fisk i hard strøm. Samme gjelder for øvrig de enhåndsstengene jeg bruker til laksefiske. Aksjonen er også for meg den eneste riktige for å beherske de vannkastene som trengs når man fisker i elv. (Fisker ørret og, men erfaringen er så dårlig at jeg holder meg til det jeg kan; laks og SØ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ei klasse 4 glassstang med et sekser snøre krever konsentrasjon føler jeg

Da fisker men med klasse 6 og ikke 4 som enkelte kan synes å tro.

For meg handler valgene om å finne sannsynlige fluer, fortom som passer, snøre som passer (også klasse) og deretter ei stang som passer til dette utstyret og fiskesituasjonen. Altså i den rekkefølgen. Velger jeg da et snøre i klasse 5 så fisker jeg med klasse 5, uansett hva andre mener stanga er passe til eller hvilket tall den har påstemplet. Stort sett vil den ha samme tall som snøret og ha de egenskapene jeg er ute etter. Hvilke egenskaper er avhengig av så mye, men i de fleste tilfellene er det "godstanga" som blir luftet. Den såkalte poteten som alltid ligger klar. Ikke for stiv og ikke for myk eller ikke myk nok og ikke stiv nok alt etter hvem og hvordan man ser det. Én ting er uansett sikkert. Jeg setter ikke på et 6'er snøre for at stanga skal bli mykere når det egentlig er best med et 4'er-snøre. Jeg velger heller ei mykere stang. Men jeg er nok ikke særlig ekstrem i mine valg.

OG(!) med samme fortomslengde mener jeg at det IKKE er noen forskjell på hvor lett jeg skremmer fisk om jeg kaster langt eller kort med et 5'er-snøre. Det er nemlig ikke slik at fisken er reddere en 5'er om jeg er nærmere den så lenge avstanden mellom fisken og snøret er den samme. Om dere skjønner. Det som avgjør mer er hvor få eller graverende  feil jeg klarer å unngå å gjøre. Tror jeg.

Myk stang er for meg bedre med tanke på bla. fortomsbrudd på kort avstand og bla. altfor krevende på lang avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg mener bestemt at ei stang slik Raymon liker, ikke har noen fordeler i praktisk fiske. Ei klasse 4 glassstang med et sekser snøre krever konsentrasjon føler jeg. Fokuset og konsentrasjonen SKAL være hvor flua og lina lander!!!

Jeg kjøper faktisk ikke argumenter som at det er mindre sjangse for fortommsbrudd. Det går mye mer på hvor erfaren du er. Ok, når fisken er i luften har det sikkert en misjon. Heller ikke kjøper jeg at krokfestet holder bedre.

Foe ikke snakke om kroking.

Shoot mee if am wrong :)

Hvordan kan du vite det når du ikke har prøvd det? ???

En myk stang vil selvsagt være snillere med fortommen kontra et spett, det er bare logisk. Samme hvor mye du bruker håndleddet, så vil den myke stanga gjøre jobben enklere.

Du kjøper deg en Mercedes som har myk fjæring og kjører på en humpete vei, vil ikke det være mer komfortabelt enn en blodsenka BMW med steinhard fjæring? Blir det samme med stenger, en myk stang vil dempe bedre og trette ut fisken fortere enn en stiv pinne. Er enkelte som hevder at fisken vil bli villere om stanga blir for stiv uten at jeg kan bekrefte den påstanden

Krokfestet vil også sitte bedre med ei myk stang på det enkle grunnlaget at stanga demper fiskens bevegelser bedre og er dermed snillere med krokfestet. Det også burde være logisk?

Og til din informasjon, så fisker jeg ikke med ei 4'er glassfiber og 6'er line. Er da ikke så ekstrem ;D

Edit: er enig med Erik, jeg velger også stang ut ifra hvor jeg fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også tilfeller der man ikke bruker fleksen i stanga for å dempe fiskens rykk og napp . . . man kjører nærmest fisken på snøret og snella, og i disse tilfellene kan man ikke skylde stanga for evt fortomsbrudd eller mistet fisk.

Regner med at du her sikter til nissene som kjører stor fisk på klasse 1 og 2 stenger. Da stengene står i fullt spenn og det bare er korken igjen som flekser? Hvis ikke fikk i hvertfall jeg endelig frem mitt poeng i tråden "klasse #1 og #2 stenger"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...