Gå til innhold

Peneste fabrikk enhåndsstang


moby

Anbefalte innlegg

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Hvis korkkvalitet teller er Sage #1 for meg... Håndtverk ellers må jeg si Winston. 

Synes også det er ekstrapoints for håndskrift på hver enkelt stang. Der er både Winston og Scott frampå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være HELT ærlig (og det skal man jo) så synes jeg nå at de større amerikanske merkene henger etter de beste i Korea og Kina på finish. Og av dem er det stort sett kun T&T som skiller seg ut positivt (bortsett fra kork...), samt M-serien til Scott.

Jevnheten i produksjonen er også bedre hos de beste asiaterne.

Av de mindre amerikanske merkene så er Burkheimer bra på finish. Og jeg har store forventninger til Sam Drukman et co's nye stenger. Det ser ihvertfall lovende ut: http://www.freestonerods.com/freestone-rod-905/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snurra sammen stort sett alle mine stenger før senere tid. Nå spiller det liksom ikke noen rolle for meg lenger.

Men veldig enig med Tore her at noen av mine gamle favorittmerker faktisk stiller seg dårliger nå en Korea og kina.

Ble faktisk for første gang på lenge overasket over den NRX som broder'n bygger om nå, den så meget bra ut i forhold til hva samme merke  har prestert på mange av de jeg har i skapet.

Må likevel fremheve at den Winston'n Gisle  hadde meg seg på en fisketur virkelig vekte gamle følelser om finnish.

Ble nesten mo i knæra når jeg holdt den, den var nydelig på alle måter. Erotisk flott fiskestang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skal jeg være HELT ærlig (og det skal man jo) så synes jeg nå at de større amerikanske merkene henger etter de beste i Korea og Kina på finish. Og av dem er det stort sett kun T&T som skiller seg ut positivt (bortsett fra kork...), samt M-serien til Scott.

Jevnheten i produksjonen er også bedre hos de beste asiaterne.

Av de mindre amerikanske merkene så er Burkheimer bra på finish. Og jeg har store forventninger til Sam Drukman et co's nye stenger. Det ser ihvertfall lovende ut: http://www.freestonerods.com/freestone-rod-905/

Dette har du hevdet før Tore, og jeg ser ikke den altså....

Ja Fario og er et eksempel på god finish, men det er jo ikke BEDRE ennn f.eks Saga ZXL.

Metalldelene på nye One holder jo høy standard. Kork og surringer/lakk er feilfritt på alle mine Sage'er og her er ingen "plastikkwindingcheck'er"

Lite fyllinger i kork etc... 

Gi meg eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være HELT ærlig (og det skal man jo) så synes jeg nå at de større amerikanske merkene henger etter de beste i Korea og Kina på finish. Og av dem er det stort sett kun T&T som skiller seg ut positivt (bortsett fra kork...), samt M-serien til Scott.

Jevnheten i produksjonen er også bedre hos de beste asiaterne.

Av de mindre amerikanske merkene så er Burkheimer bra på finish. Og jeg har store forventninger til Sam Drukman et co's nye stenger. Det ser ihvertfall lovende ut: http://www.freestonerods.com/freestone-r

Meget bra håndarbeid, men mangler faktisk en pyntesurring eller to for å nå opp til da han var på Sweetgrass. Minimalistisk, og en klar nr.2:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er sikkert jeg litt rar, men PEN er for meg helt irrelevant når det gjelder stenger. "Kaste bra", er et parameter jeg setter pris på når det gjelder stenger. Ikke at noen har hatt fokus på "pen" under jobbinga med stanga.

Jeg skyter meg sikkert selv i foten her, i og med at min egen stangprodusent satser veldig på pene/fine stenger i tillegg til kasteegenskaper på nyeste stangserie.

Men for min del. Pen stang? For min del kunne stenger vært matta ned med 80-korns sandpapir for å ikke gi reflekser når jeg kasta på fisk på 5 meters hold, og surringne kunne gjerne vært helt i samme farge som blanksen for å ikke gi økte kontraster. Og Blanksen kunne gjerne hatt farge som vegetasjonen rundt meg.

Men det er meg  :)

Damer skal være pene - stenger skal være fiskeverktøy  :D

Men jeg har samtidig veldig respekt for de som lager pene stenger altså. Det er - paradoksalt nok - en håndtverk jeg kunne tenkt meg å kunne. Bare så det er sagt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være HELT ærlig (og det skal man jo) så synes jeg nå at de større amerikanske merkene henger etter de beste i Korea og Kina på finish. Og av dem er det stort sett kun T&T som skiller seg ut positivt (bortsett fra kork...), samt M-serien til Scott.

Jevnheten i produksjonen er også bedre hos de beste asiaterne.

Av de mindre amerikanske merkene så er Burkheimer bra på finish. Og jeg har store forventninger til Sam Drukman et co's nye stenger. Det ser ihvertfall lovende ut: http://www.freestonerods.com/freestone-rod-905/

Dette har du hevdet før Tore, og jeg ser ikke den altså....

Ja Fario og er et eksempel på god finish, men det er jo ikke BEDRE ennn f.eks Saga ZXL.

Metalldelene på nye One holder jo høy standard. Kork og surringer/lakk er feilfritt på alle mine Sage'er og her er ingen "plastikkwindingcheck'er"

Lite fyllinger i kork etc... 

Gi meg eksempler.

Frederique  :)

Jeg snakker om selve håndtverket. Ja, amerikanere er flinke til å bruke REC, Struble osv. Men når det gjelder rette og jevne surringer, "rett" finish (ikke tønneformet), bobler osv. så synes jeg som sagt utvalgte asiatiske fabrikker er bedre. Kork er som regel bedre hos noen amerikanere, men de har også bedre tilgang på råmaterialer.

VXP har forøvrig gummi-checks, uten at det plager meg nevneverdig. Men generelt er det for mye og ujevn finish. Ofte trådender som stikker ut (overdrevet her, men synlig) osv.

Hadde du sendt et ZXL byggesett med originalkomponenter til den beste fabrikken i Asia så har jeg en sterk mistanke om at du hadde fått tilbake en penere stang en de du finner i stangracket på Nordisk.  ;)

Men som sagt er Yanksene flinkere til å bruke anerkjente komponenter (selv om jeg ikke er tilhenger av aluminiumsfester på toppmodellene til Sage). Sage har i mange år brukt utelukkende Struble fester, H&H ringer, og senere Snakebrand ringer, uten å gjøre noe ståhei utav det. Jeg har  aldri sett at de har nevnt det i noen markedsføring. Det er liksom selvsagt at de bruker det beste de kan finne. T&T lager til og med komponentene selv. Det er ting som det som gjør at jeg liker amerikanske stenger. Pluss all tradisjonen som ligger bak. At de som utfører finishen ikke alltid treffer innertier kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være HELT ærlig (og det skal man jo) så synes jeg nå at de større amerikanske merkene henger etter de beste i Korea og Kina på finish. Og av dem er det stort sett kun T&T som skiller seg ut positivt (bortsett fra kork...), samt M-serien til Scott.

Jevnheten i produksjonen er også bedre hos de beste asiaterne.

Av de mindre amerikanske merkene så er Burkheimer bra på finish. Og jeg har store forventninger til Sam Drukman et co's nye stenger. Det ser ihvertfall lovende ut: http://www.freestonerods.com/freestone-rod-905/

Dette har du hevdet før Tore, og jeg ser ikke den altså....

Ja Fario og er et eksempel på god finish, men det er jo ikke BEDRE ennn f.eks Saga ZXL.

Metalldelene på nye One holder jo høy standard. Kork og surringer/lakk er feilfritt på alle mine Sage'er og her er ingen "plastikkwindingcheck'er"

Lite fyllinger i kork etc... 

Gi meg eksempler.

Hadde du sendt et ZXL byggesett med originalkomponenter til den beste fabrikken i Asia så har jeg en sterk mistanke om at du hadde fått tilbake en penere stang en de du finner i stangracket på Nordisk.  ;)

Sikker på det Tore... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...