Gå til innhold

Opprop - Si JA til stille natur!


Lillevann

Anbefalte innlegg

Følg denne linken for å komme til oppropet til DNT:

http://www.turistforeningen.no/stillenatur/?utm_campaign=Stillenatur&utm_source=Turistforeningen

Bakgrunn:

SNØSCOOTER- KJØRING

«Dette er ikke lenger en forsøksordning, men et frislipp»

Regjeringens vedtak om å utvide forsøksordningen for snø- scooterkjøring må kjennes ugyldig, mener Turistforeningen.

Sammen med organisasjonene Virke og Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO) går Den Norske Turistforening (DNT) til motangrep mot det de kaller «en krigserklæring» fra Miljøverndepartementet.

De mener at det ikke er hjemmel for å vedta gjennomføring av forsøksordningen for fornøyelseskjøring med snøscooter i over 100 kommuner, og at man har tatt en snarvei helt utenom vanlige politiske prosesser i denne saken.

For en uke siden kom meldingen fra Regjeringen om at alle kommuner som har meldt sin interesse for å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring får delta i forsøksordningen.

- Vi nærmer oss det antallet kommuner som har snø om vinteren i dette landet. Dette er ikke lenger en forsøksordning, men et frislipp for snøscooterkjøring for fornøyelsens skyld, sier generalsekretær i DNT, Nils Øveraas.

- Når alle som har ønsket det har fått dispensasjon, er det etter vår vurdering ikke tale om reelle forsøk, men om en alminnelig dispensasjonsadgang.

Øveraas kaller det «en krigserklæring mot norsk friluftsliv».

Handler om verdivalg

Styreleder Berit Kjøll mener at alle som setter pris på den urørte naturen og fredelig friluftsliv i Norge kommer til å bli berørt av dette.

- Det handler om et verdivalg, nemlig frihet fra støy. Naturens ro og stillhet blir viktigere og viktigere i et hektisk samfunn. Selv om det er snakk om regulerte løyper, kommer vi ikke til å klare å begrense snøscooterkjøring i fjellet når mange etter hvert kommer til å kjøpe seg cross-snøscootere. I Sverige overtok snøscooterkulturen for skikulturen etter at man innførte frislipp, påpeker hun.

Misbruker forsøksordning

I et brev til Sivilombudsmannen skriver organisasjonene at Regjeringen misbruker forsøksordningen i denne saken, fordi Regjeringen alt har bestemt at den ønsker at kommunene skal forvalte motorisert ferdsel i utmark - det fremkommer av regjeringsplattformen. Miljøverndepartementet er i gang med et høringsnotat om endringer i motorferdselsloven, med tanke på etablering av snøscooterløyper for fornøyelsens skyld på vinterføre.

- Når man har bestemt seg for hva slags løsning som ønskes, er ikke formålet med forsøksordningen «læring og fremskaffelse av konkret erfaringsmateriale,» slik det skal være ifølge forsøksloven, sier Øveraas.

I brevet til Sivilombudsmannen hevder organisasjonene at Miljøverndepartementet bruker loven til indirekte å innføre en lovendring. «Dersom regjeringen ønsker å oppheve forbudet mot fornøyelseskjøring med snøscooter, må regjeringen fremme forslag til endringer av motorferdselsloven med de prosesser et slikt forslag vil innebære».

- Stortinget blir fullstendig overkjørt og alle som har interesse av å uttale seg i saken blir satt ut av spill, uten mulighet for å påvirke, påpeker Øveraas og Kjøll.

Får støtte av jusprofessor

-  For meg fremstår det som mer enn tvilsomt om departementet kan hjemle disse endringene i forsøksloven. Jeg føler meg rimelig trygg på at Turistforeningen i dette tilfellet har rett, forsøksloven kan ikke brukes på denne måten, sier jusprofessor Jan Fridthjof Bernt ved Universitetet i Bergen til Aftenposten.

Han har lest brevet DNT har sendt Sivilombudsmannen, og sett på forarbeidene til forsøksloven. Professoren sier denne loven bare gir adgang til begrensede forsøk med hvordan staten, fylkeskommuner eller kommuner organiserer arbeidet sitt.

- Den kan ikke brukes som hjemmel for unntak fra den materielle lovgivningen om hva som er tillatt og hva som er forbudt. Her må man gå veien om reglene i motorferdselsloven om man vil lempe på forbudene der. Og så vidt jeg kan se, er det ingen av unntaks- eller forskriftshjemlene i denne loven som passer på et så bredt og generelt unntak fra lovens hovedregel. Dette er en sak som Stortinget som lovgiver må få ta stilling til, sier Bernt.

«Ingen kommentar»

Kjøll og Øveraas understreker at de ikke er imot en regulert snøscooterkjøring til nyttetrafikk, og at de mener loven om motorferdsel i utmark trenger en oppdatering.

- Men når over 100 kommuner nå kan sette i gang med dette, kommer det hele ut av kontroll. Det blir en prosess som ikke er mulig å reversere, og erfaringene fra forsøkskommuner tidligere viser oss at det kommer til å bli mye ulovlig kjøring, mener de.

Direktør for Virke reise Norge, Hilde Charlotte Solheim, påpeker at reiselivet er avhengig av at Norge fremstår som et fredelig og naturskjønt reisemål for å tiltrekke seg turister - og det er ikke forenlig med motorstøy.

- De fleste norske reiselivsbedrifter har uberørt natur som levebrød. Hyttefolket som legger igjen 6,5 milliarder kroner årlig i distriktskommunene vil heller ikke ha roen ødelagt, påpeker hun.

Aftenposten kontaktet i går departementet og fikk følgende svar på de negative reaksjonene:

«Kommunal- og regionaldepartementet er kopimottager av en klage som organisasjonene i dag har sendt til Sivilombudsmannen. Vi legger derfor til grunn at Sivilombudsmannen vil vurdere klagen innenfor rammene av sin kompetanse og har derfor ingen kommentarer til saken på nåværende tidspunkt.»

Miljøverndepartementet vil heller ikke kommentere saken, ettersom forsøksloven hører hjemme i Kommunal- og regionaldepartementet.

LENE SKOGSTRØM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hva med overvektige og sterkt handikappede, skal ikke de få oppleve vill natur, vidde og høye fjelltopper? Her var det ikke mye hjertevarme og inkludering, men desto flere talsmenn for diskrimineringssamfunnet!

;) 

På ingen måte.  Det er først og fremst funksjonsfriske et frislipp vil åpne opp for.  De andre har allerede i dag dispensasjonsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signert ! Er ikke imot snøscootere, men ser for meg hvordan dette kommer til å funke. Garantert at det ikke bare blir i løypene det herjes. Støtter opp om en noe mer liberal nyttekjøring, til og fra hytter uten bilforbindelse om vinteren, men ikke det som det legges opp til her. Forøvrig innrømmer jeg glatt at snøscooter er noe av det artigste jeg har kjørt, med motor på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket på linken og signerte. Så mottok jeg en mail der jeg ble bedt om å trykke på en link for å bekrefte eller avkrefte signeringen. En mail med to setninger og to skrivefeil, samt at den ikke var signert med navn men med: Opprop.net.

Har virusfobi etter å ha opplevd det ved et par anledninger, så jeg må spørre om flere har mottatt samme mail?

Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Trykket på linken og signerte. Så mottok jeg en mail der jeg ble bedt om å trykke på en link for å bekrefte eller avkrefte signeringen. En mail med to setninger og to skrivefeil, samt at den ikke var signert med navn men med: Opprop.net.

Har virusfobi etter å ha opplevd det ved et par anledninger, så jeg må spørre om flere har mottatt samme mail?

Magne.

Jeg fikk også mail om å bekrefte og gjorde dette uten noen problemer. Når jeg klikka på linken i mailen så kom jeg til rett sted hvor det sto "signering bekreftet". Tror dette skal være helt greit, Magne :-)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Trykket på linken og signerte. Så mottok jeg en mail der jeg ble bedt om å trykke på en link for å bekrefte eller avkrefte signeringen. En mail med to setninger og to skrivefeil, samt at den ikke var signert med navn men med: Opprop.net.

Har virusfobi etter å ha opplevd det ved et par anledninger, så jeg må spørre om flere har mottatt samme mail?

Magne.

Jeg fikk også mail om å bekrefte og gjorde dette uten noen problemer. Når jeg klikka på linken i mailen så kom jeg til samme tid hvor det sto "signering bekreftet". Tror dette skal være helt greit, Magne :-)

Terje

Jeg gjorde det uten å bekrefte min signering og sjekket listen over signeringer etterpå og navnet mitt var der.

Signert og delt på Facebook (som er delt igjen og igjen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske mange i Norge som har mye penger, og råd til å kjøpe snøscooter. Når man f.eks kan  kjøpe jakke til 5000, lue til 2000 til 3-åringer har man vel også råd til en snøscooter. Det vil vel bli et bruktmarked med billige scootere etterhvert også.

Men ennå verre er det at dette antageligvis også er et frislipp av ATV - kjøring med alt det innebærer.

Ikke alle "fremskritt" er av det gode, så her er det bare å signere!

Sendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...