Gå til innhold

Nytt for Hemsila 2006


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

hvem pisser lengst' date=' erik eller tor? :shock:

 

hvem har ekte pupper, tanya hansen eller lola ferrari? :mrgreen:[/quote']

Jeg har ihvertfall ekte pupper, det kan du se på størrelsen. laugh.png' alt=':lol:'> Forøvrig mener jeg innlegget er noe urettferdig i sin hentydning. Jeg har vel ikke på noe tidspunkt forsøkt å pisse like langt, eller enda verre - lenger?

 

Enig i at det er greit å stoppe her (burde vært stoppet for lenge siden). Hvis det da ikke skulle dukke opp nye interessante innfallsvinkler med tanke på forvaltning av Hemsil eller lignende vassdrag.

 

sorry, mr eikre, det var litt flåsete av meg. fint du tok det med en dose humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta det privat neste gang!

 

En liten oppfordring til deg Fjellfant: Neste gang du føler behov for å belyse folks identitet og bakgrunn ovenfor dette forum, burde du gå foran med et godt eksempel selv. Måten du har fremstått på i denne tråden, levner deg ingen ære.

 

Hans Jørgen Rigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Takker for tipset Hoje, men ære har jeg alltid gitt blanke balffen i.

 

(hehe - blanke blaffen skulle det stå)

 

Endring nr.2:

Fikk bare lyst til å nevne at dersom ære her var det viktige, hadde jeg selvsagt skrevet under fult navn.

Dessuten hadde jeg hold meg flere langkast unna denne diskusjonen hvis det ikke var for at bonden på Grøthe skrev at han prøver å spre prinsippet for denne "forvaltningen" sin til andre elver.

Da blir det bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvis det ikke var for at bonden på Grøthe skrev at han prøver å spre prinsippet for denne "forvaltningen" sin til andre elver.

Da blir det bråk.

 

:shock:

 

måtte allmektige g.w. bush forhindre at det blir tilfelle.

 

men klart, dersom grøthe sin saliggjørende "filosofi" blir en braksuksess økonomisk, så er det fristende for andre grunneiere å kopiere.

 

money talks, baby! :smt098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ja - hvis grøthemodellen spres, altså at kortprisen blir det eneste virkemidlet for å redusere fisketrykket - da trengs det nok at både fjellfanter, spidermen og de fleste andre kaster jakka ... :smt066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rolig nå, fjellfant, og legg vekk maskingeværene!

 

heretter holder jeg KJEFT om hvor fortreffelig fluefisket er. det er jo blitt for mange av oss og for få vann/elver i dette landet.

 

ja, ja, får holde meg til min lille pytt i oslo marka og fanger småfallen ørret :cry:

 

heldigvis har jeg fortsatt to hobbyer til som jeg kan evt sløse penger på. (nei, familien teller ikke :mrgreen: !).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser jeg meg nødt til å moderer tråden!

 

Siden vi i fluefiskesiden er svært lite glad i anarki låser vi ikke tråden for nye bidrag, men alle fremtidige innlegg som inneholder åpenbare usakligheter og personangrep vil bli slettet.

Husk trådens opprinnelige tema folkens; kortpriser i Hemsila.

 

Kjør debatt! (om det er mer å si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehe. Jeg har vært vekke fra dataen i påsken, men har nå lest meg litt opp igjen på temaet. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at historien repeterer seg selv. DET TAR JO HELT AV MAN! Jeg ser for meg laange kvelder med redigering igjen her Tor? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig, de siste sidene av denne tråden var svært unødvendig.

 

Men tilbake til saken, personlig synes jeg tråden er av interesse. Ikke grunnet Hemsila, men det faktum at det gjenspeiler holdningene til den type forvaltning av elver som Hemsila representerer og hvordan vi som privat personer liker utviklingen. Som Tor selv skriver til slutt er hans eneste formål å tjene penger inn til foreningen og at fremtiden kan være en form for begrenset kortsalg men da måtte man leie hytter hos grunneierne. Dette setter saken i et helt annet lys. Jeg har hatt den mistanken hele tiden, dere ønsker å lage en eksklusiv fiskeelv for de få. Og det har dere lykkes med, få fiskere, mindre fiskepress og samme omsetning. Men jeg skjønner at mange grunneiere som Hemsedal sport osv ser problemet. De lever av antall fiskere som legger igjen penger på lik linje som mange andre i bygda som lever av turisme uten selv å være grunneier. Det er bedre med 200 stk som legger igjen penger enn 10 stk fiskere. Der får du problemet ditt, elva er enn naturressurs for bygda ikke bare for grunneierne. Det er nettopp derfor Staten bør være aktive ved kjøp av store naturområder fra de private, de private har alt for mange ganger vist for stor grådighet. Grunneiere har et stort ansvar med forvaltning av naturressursene våre, husk det skal være en hvis tilgjenglighet for alle samfunnslag og hele bygda bør nyte bra av forvaltningene. Skal vi sikre bosetting i distriktene bør vi tenke større. Nå her ikke akkurat Hemsedal representativ her, dere tjener bra på turisme fra før, men for andre steder er dette viktig.

 

Jeg gidder ikke å gjenta alt som ble skrevet av meg tidligere, men jeg håper alle ser de negative sidene med disse holdningene. Som sakt jeg er ikke i mot nye næringsveier i distriktet, jeg er av de som vil beholde distrikts Norge og synes vår distriktspolitikk stinker. Nå er vel du bonde selv Tor, så dette kjenner du sikker bra til.

 

Jeg håper du ser poenget, men du besitter mye kunnskap angående forvaltning av denne typen ressurs som mange kunne lære av. Men jeg tror det er viktig å bygge opp en modell som gir hele bygda mer inntekt samtidig som tilgjengligheten opprettholdes sånn noenlunde. Noen vil sikker legge igjen mye penger, men andre vil ha med seg teltet sammen med familien og kose seg med det. Og slik bør det være.

 

Ha en fortsatt fin påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ja moderator - det tok av litt mer enn ønskelig foran her, men jeg kan ikke noe for det, Grøthes forsvar av hans egen "forvaltning" opplever jeg som svært provoserende - all den tid han forsøker å eksportere den. Hvilken hatt har han egentlig på seg - fluefiskerens eller grunneierens?

 

Hvis dette skulle gå så langt at det innføres begrenset kortsalg som knyttes til å leie overnattingsplass hos grunneierne, som Grøthe uten skjemsel forespeiler seg, da har man en interressant sak. Tidlig på 90-tallet (92?) ble det innført en ny lovpragraf som gir off. myndigheter anledning til å gripe inn og overta forvaltningen for å sikre lik tilgang til sportsfiske for alle. En brutal kortpris knyttet til pliktig hytteleier etc. kan antagelig defineres som å bryte med dette - altså en slags snikinnføring av et esklusivt sportsfiske for den som har nok å betale med.

Denne loven er ikke prøvd i praksis, men regimnet i Hemisla styrer i en retning som kvalifiserer for at det kan skje.

 

Det aller beste hadde vært om myndighetene opphever all privat fiskerett i Norge og overtar forvaltningen ut fra vitenskapelig baserte prisipper - ikke som i dag, der grunneiernes ønsker om "penger på bok" i stor grad legger føringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Det aller beste hadde vært om myndighetene opphever all privat fiskerett i Norge og overtar forvaltningen ut fra vitenskapelig baserte prisipper - ikke som i dag' date=' der grunneiernes ønsker om "penger på bok" i stor grad legger føringene.[/quote']

 

http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=862&highlight=statlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du sier der stemmer Fjellfant, da er det kansje håp om og motstå de kreftene som først og fremst er ute etter og setta fiskeforvaltning, rettighetsoppkjøp og albuerom for pengesterke fiskere i system utover det ganske land for egen vinnings skyld!

Er veldig i tvil om dagen, understrømmer bryter overflata her og der, ikke bare det som Grøthe sier, men i artikler i blader og fra folk på disse 16 sidene som tydelig forteller om ei bekymring for framtia!

Hva med NJFF???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant
Hvis det du sier der stemmer Fjellfant' date=' da er det kansje håp om og motstå de kreftene som først og fremst er ute etter og setta fiskeforvaltning, rettighetsoppkjøp og albuerom for pengesterke fiskere i system utover det ganske land for egen vinnings skyld!

Er veldig i tvil om dagen, understrømmer bryter overflata her og der, ikke bare det som Grøthe sier, men i artikler i blader og fra folk på disse 16 sidene som tydelig forteller om ei bekymring for framtia!

Hva med NJFF???[/quote']

 

Denne loven er et faktum, og ble innført i Thorbjørn Berntsens tid som miljøvernminister, forøvrig parallelt med fjerningen av fisketrygdavgiften - som i sin tur har vært negativt for fiskestellet blant idealister rundt omkring.

 

Lovparaqrafen (i innlandsfiskeloven) har ikke vært brukt i praksis, tror jeg da, og er vel ment som et slags "ris bak speilet" i første omgang. Men det er klart at kommer det en sak som er tydelig nok, og f.eks. NJFF går i bresjen, blir det satt en standard for hva grunneiere kan tillate seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du sier der stemmer Fjellfant' date=' da er det kansje håp om og motstå de kreftene som først og fremst er ute etter og setta fiskeforvaltning, rettighetsoppkjøp og albuerom for pengesterke fiskere i system utover det ganske land for egen vinnings skyld!

Er veldig i tvil om dagen, understrømmer bryter overflata her og der, ikke bare det som Grøthe sier, men i artikler i blader og fra folk på disse 16 sidene som tydelig forteller om ei bekymring for framtia!

Hva med NJFF???[/quote']

 

Denne loven er et faktum, og ble innført i Thorbjørn Berntsens tid som miljøvernminister, forøvrig parallelt med fjerningen av fisketrygdavgiften - som i sin tur har vært negativt for fiskestellet blant idealister rundt omkring.

 

Lovparaqrafen (i innlandsfiskeloven) har ikke vært brukt i praksis, tror jeg da, og er vel ment som et slags "ris bak speilet" i første omgang. Men det er klart at kommer det en sak som er tydelig nok, og f.eks. NJFF går i bresjen, blir det satt en standard for hva grunneiere kan tillate seg.

 

 

Er vel denne du tenkte på. Var ikke klar over den :) Skal vel mye til for at den blir tatt i bruk?

 

 

§ 27. Pålegg om salg av fiskekort.

 

Fiskeforvaltningen skal gjennom frivillige ordninger tilrettelegge for best mulig tilbud om fiske til allmennheten. I vassdrag hvor allmennheten ikke har rimelig adgang til fiske, eller fiskerettshaverne ikke utnytter fiskeproduksjonen, kan departementet, dersom forholdene ellers gjør det rimelig, gi pålegg om et bedre tilbud til fiske ved bortleie eller kortsalg. Det skal i tilfelle tas hensyn til rettighetshavernes egen utnytting av fiske.

 

Pålegget skal være tidsbegrenset og kan gis for inntil 10 år om gangen. Prisen på fisket settes til det som er vanlig for tilsvarende fiske. Pålegget kan gjennomføres ved tvangsmulkt.

 

Spørsmål om rettighetshaverne etter alminnelige rettsgrunnsetninger har krav på erstatning for tap som følge av vedtak etter denne paragraf, avgjøres ved rettslig skjønn om ikke annet blir avtalt. Begjæring om skjønn må fremmes innen ett år etter at vedtaket er kunngjort. Departementet kan forlenge fristen. Reglene i domstolloven §§ 153-158 gjelder så langt de passer. Lov av 23. oktober 1959 om oreigning av fast eiendom kommer ikke til anvendelse.

 

Kongen kan gi regler om forbud mot framleie av fiskerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, Spark NJFF, kansje kan det komme noe godt ut av dette også.

EN, TO, TRE, og HOPP..............................Jammen så hoppa alle sammen gitt!!!!! Det var jo positivt

I år er det slik Nicolai at jeg snakker kun for meg selv, derfor ingen redigering i år.

Svein Vågslid Kaasa: Er du villig til å betale dyre fiskekort, legger du nok mere penger igjen i bygda også. Foreningen her oppe ønsker jo å utvide flere tilbod til sportsfiske, så på sikt blir det mange flere fiskere i bygda. Det vil bli bedre fiske i de øvre deler av vassdraget på sikt, noe som også vil være med på å spre fiskerne mere utover vassdraget. Når dette er sagt, så blir jo allt stort sett som før også i 2006, men fiskekort prisene blir bare litt høyere. Alle i bygda vil nyte svært godt av den forvaltning og de tiltak som gjøres av fiskeforeningen i Hemsedal. Sportsfiske i hemsedal gir ringvirkninger på omlag 20 mill, slik sett blir bønda dårlig betalt.

 

Tore Slettengen: Ikke la deg lure av kunnskap fra anonyme i dette forumet. I lov om laksefik og innlandsfisk m.v. av 1992, er det ikke slik som det blir fremstilt på denne sida. Jeg kjenner nok denne loven litt for godt. Dette er en lov som ivaretar grunneiersamarbeidet langs vassdraga. Loven setter blant annet krav om en driftsplan osv, og gir retningslinjer som krever at grunneiere skal samarbeide. Derfor er dette en svært god lov. Den gir ikke rom for slikt vås som er kommet frem i de siste innlegg, men: En grunneier som nekter samarbeide må vise at han kan forvalte sin egen ressurs på en forsvarlig måte. Om denne grunneier f.eks ikke bryr seg eller setter ressursen tilbake som også vil ha betydning for andre grunneiere, så kan et flertall av grunneierne bestemme hva som skal skje av forvaltning på den "vanskelige" grunneiers område. Denne loven har et overordnet mål om en flertassbeslutning. Om en grunneier på en strekning f.eks. ikke vil samarbeide, kan flertallet bestemme over denne, og kansje flere grunneiere. Om det derimot er flere grunneiere som går sammen om et felles sammenhengende område av f.eks en elv, kan de ha retten på sin side.

 

Hemsedal fiskeforening er svært godt organisert, vi har gode vedtekter, en driftsplan, og tilslutning fra 95% av alle grunneiere langs vassdraget. Om et flertall i foreningen mener at vi ikke utnytter ressursen godt nok, kan de selvfølgelig kreve tiltak som sørger for en bedre utnyttelse. Dette vil nok i stor grad ha med økonomi å gjøre. Om foreningen f.eks presser en grunneier til samarbeide som tidligere hadde større inntekter en det et flertalls system/forvaltning ville gitt så ville nok en flertals beslutning få problemer, og bli stilt til økonomisk ansvar. Derfor er dette med fiskekort opp mot overnatting litt farlig, fordi det vil gi større økonomisk vinst, og splitting i grunneiersamarbeidet.

 

Vranglære kan man godt komme med, men i manko på gode motiv, må en jo få lov å prøve seg!! :oops: Tror ikke NJFF skjønner så mye av dette, og det sier jo bare litt....................

 

Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her kom det to forskjellige lover samtidig.

Den loven jeg henviste til var lov om laksefisk og innlandsfisk mv. av 1992, § 25. Jeg har ikke denne loven nå, men mener den andre loven/paragrafen det henvises til kom på bakgrunn av lakseelvene.(det skal være en forklaring til § 27 som redegjør for denne loven) Om vilkårene i paragraf (§) 25 ikke blir fulgt er det mye lettere å gå til anvendelse av § 27, men denne § 27 vil nok ikke komme til anvendelse i vassdrag med ørretfiske. Jeg vet at alle lakseelver som kun har privat salg av fiskekort er pålagt et fiskestrekk for allmenheten med rimelige priser, som f.eks Lærdalselva. ( tror Lærdalselva var en årsak til denne loven), (forøvrig er denne strekningen i Lærdal et møkkastrekk)

 

Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har T. Grøthe rett. Lovparagrafene skal sikre fornuftig ressursforvaltning, bl.a. ivaretakelse av villfiskstammer. I Hemsila drives en aktiv forvaltning etter en utarbeidet driftsplan, og slik sett er alt på plass ifølge loven. Problemet sett fra allmennhetens side ang. kortpriser, er at loven her sier at prisene skal være på nivå med tilsvarende fisketilbud andre steder, og siden Hemsila er så vidt spesiell kommer heller ikke loven til anvendelse på dette området. Derfor er sannsynligheten stor for at fremtidige lokaliteter med liknende aurefiske vil bli priset i hht prissetting i Hemsila. Ressursforvaltningen de driver skjer med loven i hånd. Alt koker derfor ned til følelser og rettferdighetssans. Ikke rart usaklighet og ufin språkbruk kommer til uttrykk. Sportsfiskerne er prisgitt sin privatøkonomi og forvalternes agenda ;)

 

Magne Farlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor!

Som du sikkert har forstått av og lese innlegget mitt på side 15 som beskriver litt av den maktesløsheta jeg og kansje andre føler ovenfor ei utvikling som synes og gå i en litt grim retning for døm av oss som virkelig føler "maksprisforvaltninga" i Hemsila som en trussel!

Trusselen blir selvsakt enda mer truende på oss når du forteller att du har planer om og dra på "korstog" med Hemsila-modellen til andre elvedaler i fedrelandet vårt!

Naturen er en resurs for Alle som bor idetta landet, og det er derfor det føles så tungt att det kun er ett fåtall som sitter med den endelige makta!

Trusselen som skremmer mest er ikke og forvalte ei fiskelv til beste for komunen, fiskestammen og neringslivet på en posetiv måte som faktisk til slutt kansje gagner flertallet!

Trusselen som skremmer mest er att det ofte ser ut til og være folk som sitter i en veldig god posisjon til og kunne mele sin egen kake med urgamle lover om hevd og rett på sin side fordi døm har lært seg og gå gjennom grunneiererne som sitter med bukta og begge enda for og nå sitt eget til tider mer eller mindre godt kamuflerte mål!

Målet ser desverre ofte ut til og vere det og tjene mest mulig på naturen, og siden penger undergraver grunnmurer som sånne ord som heder og verdihet ofte hviler på er det lett og se att døm forsvinner når enkelte profitører drar i snora etter att døm har gjort seg ferdig!

Jeg stilte deg ett spørsmål på side 12, om dine korstog til andre elvedaler ville foregå i det offentlige lys, eller i nattens mulm og mørke!

Fikk aldri noe svar på det, men er fortsatt intresert!!!

Du skjønner det Tor, att det som virkelig skremmer er den utviklinga som griper inn i vår hverdag på en sånn måte att vi nesten føler oss mer som ett byttedyr som blir fordrevet fra det vi er glad i til fordel for ett fåtall med større resurser og årelate og som gliser bredt av det albuerommet døm får uten og ofre døm som er fortengt en eneste tanke!

Den eneste "makta" vi uten stor takhøyde på bankkontoen har er den muligheten vi får når vi blir drevet bort fra ei bygd og det omsider går opp for neringslivet i den bygda at ordtaket "mange bekker små gjør ei stor å" faktisk er sant!?

Hemsila ER spesiell, mest av allt på grunn av manges kansje litt fantasiløse trang til og kopiere det som gutta i Tørrfluelandet og andre utmerkede fluefiskefilmer beskriver i en lettvind fei.

Den dagen kommer kansje da massen finner ut att den modellen til og oppleve naturen litt mer som Lars Monsen beskriver den får oss til og spre oss mer utover gir oss en bedre ettersmak enn det og dilte i fotspora til det mest iøyenfalne!

Kansje det blir igjen nok folk med nok penger til og få de store fine og blankpussa hjula som blir bygd opp av folk som tenker for stort for egen vinnings skyld.....kansje ikke?!

Det jeg alltid har lurt mest på som fluefisker, er det som rører seg under overflata!

Takket være deg og noen andre like driftige karer vet jeg mer og mer av det som rører seg under overflata hos deg og dine likesinnede,.....og det skal du vel egentlig ha takk for sjøl om jeg ikke liker budskapet ditt så godt!

Det jeg håper er att forskjellige komuner rundt om kring innser att det ikke finnes så mange ivrige betalere att det holder til alle i like store mengder og att ei gjennomsnitts mjølkeku ikke har mer enn ett visst antall spener og en gitt mengde mjølk!!!

Det att det er ett fåtall som allerede er godt påskrudd de få spenene som er, er også ett faktum!!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Så langt jeg har forstått dette, er det ingen rettslig presedens knyttet til det aktuelle lovtillegget ennå, ingen saker har vært oppe, så sterke meninger om hvordan denne paragrafen kommer til å virke i praksis er det neppe særlig grunnlag for, verken i den ene eller andre retningen.

En slik sak vil antagelig avgjøres i Høyesterett, og den står helt helt fritt til å tolke loven slik den vil. Det er Høyesteretts rolle og oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt jeg har forstått dette' date=' er det ingen rettslig presedens knyttet til det aktuelle lovtillegget ennå, ingen saker har vært oppe, så sterke meninger om hvordan denne paragrafen kommer til å virke i praksis er det neppe særlig grunnlag for, verken i den ene eller andre retningen.

En slik sak vil antagelig avgjøres i Høyesterett, og den står helt helt fritt til å tolke loven slik den vil. Det er Høyesteretts rolle og oppgave.[/quote']

 

Det tror jeg du har rett i.

 

Så en annen pussighet i forskriften til § 27. Hvis en grunneierforening/fiskeforening har mer enn 100 medlemmer kan de fremleie et vassdrag uten godkjenning fra fylkesmannen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt uenig der Tor, jeg har som jeg kansje har nevnt hatt årskort i Hemsila 2-3 år. Med dagens priser lar jeg det være i år og det gjør nok mine venner også. Så jeg tror nok interessekonflikter kan oppstå i bygder der samme modell som i Hemsila innføres. Jeg er i prinsippet i mot "natur" til høystbydende. Det er for mange negative sider ved det. Og det er de jeg har prøvd å avdekke i mine innlegg.

 

Men samtidig vil jeg gi honør til dere for den jobben dere har gjort i Hemsila, og det er en fin elv med mange hyggelige fiskere. Både med og uten Sims. Og vi trenger flere profilerte elver og det vil nok den forvaltningen dere har utført bidra til. Flere dårlige elver vil nok kopiere modellen.

 

Skal bli artig å følge utviklingen.

 

Ps. Tor du skal ha honør for at du tør å stå for egne meninger tross at de kan provosere mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Tore Slettengen: Mine korstog til andre vassdrag går alltid i full offentlighet, slik har det alltid vært, og det blir stort sett alltid mye engasjement. Forskjellen er at slike foredrag har en helt annen mengde mennesker enn hva som er tilfelle her på Fluefiskesiden. Nå er det jo en del som sannsynlig følger tråden uten å si noe.

 

Når det gjelder denne paragraf (§) 27, så skal det være en lovformular, som går dypere inn i hva loven skal gjelde for. Slike forklaringer er det til alle lover, fordi lover ikke skal kunne tolkes i alle retninger.

§ 25 er helt klart det beste som er laget av lover for å fremme grunneier samarbeide langs alle vassdrag. Deler av § 27 har direkte konsekvenser fra § 25. Denne § 27 hadde ikke hatt livets rett om ikke § 25 hadde vært til stede. Etter mitt syn tror jeg ikke det vil bli noen saker på § 27 i innlandsfiske vassdrag, men derimot i Lakseførendes vassdrag.

 

Det er helt vanlig med forskjellige holdninger og syn på fiske. Det meste gjenspeiles av kunnskap/ikke kunnskap. Her i Hemsedal har ikke alt gått like lett, og den største utfordringen har vært Fang og slipp motstandere. I Hemsil har foreningen en forvaltning som heter fangstbegrensning, medan en del fiskere praktiserer fang og slipp. Det er her konflikten har stått. For utenom fang og slipp motstanden hadde vi også problemer med Hemsedal Sport i fjor. Jeg tror de aller fleste gjennomskuet sporten raskt, og såg at støntet de kom med var basert på egeninteresser. Skal man drive med forvaltning må man alltid være utviklingen i forkjøpet, det er nemlig her vi kan vinne tid og "penger". Så fort man forvalter riktig og gjør de riktige tiltak, kan man ta den betaling som grunneieren selv ønsker. De nye tiltakene i Hemsil i år, skulle allerede kommet i fjor, slik sett så tapte vi ett år. Men det viktigste er jo å lykkes til slutt. Hemsil bør være en elv med kvalitet, og passe med folk. Slik tar vi best vare på elva for framtida.

 

Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...