Gå til innhold

Nytt for Hemsila 2006


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Flemming, Du kjære Flemming, leste du hele innlegget mitt? Du får meg til å opptre som en mataukfisker, og det er jeg ikke. Nå skal det fortelles at jeg bryr meg minimalt om hva andre folk tror om meg og mitt fiske.

 

Men vi må gjøre en holdningskampanje blandt alle fiskere,alt fra sportsfiskere til feriefiskere, klarer vi det så trenger vi ingen strenge regler og dyre fiskekort for å få til ett fint fiske i de fleste elver rundt om i Norges land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å fremstille deg som en "matauker" Hermansen laugh.png' alt=':lol:'>, men jeg tror mange nordmenn (dessverre) samtykker med den uttalelsen din....

 

Holdningskampanjener har sikkert en virkning på noen, men ser du for deg en feriefisker med sluk som setter ut kilosfisker i den elva oppe hos deg...? Neppe! Som jeg skrev over: Er det TILLATT å ta med seg fisk hjem, så gjør Ola Nordmann på ferie det! Mange sportsfiskere også! Ja, til og med fluefiskere... laugh.png' alt=':lol:'> Regler må innføres for at unntakene ikke skal bli for mange. Å tro noe annet er naivt..... ;)

 

Du kan jo foreslå å oppheve trafikkregelen "stopp ved rødt lys" i trafikken, og starte en holdningskamanje i stedet! Tror du mange ville stoppet på rødt lys da...? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Klart Ola Normann tar med seg det de kan av fisk fordi de ikke veit bedre, jeg tror faktisk at folk kan bli mer og mer åpne for samspillet mellom mennesker og dyr i naturen bare de for informasjonen. Klart noen idioter finnes det av feriefiskere men fyfaen så mange det finnes plant fluefiskere også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke sammenlignbart' date=' da feks. NZ og Australia får penger fra staten fordi staten eier alt... Staten ansetter også oppsyn mmm...[/quote']

 

Nah, det aller meste er privat. Men man får ikke lov til å ta betalt for å la folk fiske på privat grunn.

Det er Department of Conservation som har ansvaret for forvaltning og oppsyn av stort sett all natur i NZ. Hvis de føler det er behov for diverse tiltak for å opprettholde visse mål i en elv, så får de, som du sier Pål, midler fra staten. Husk at NZ er lutfattig sammenlignet med Norge.

 

Jeg synes absolutt det er sammenlignbart. Her har de fått til ett felles kort for hele NZ (to hvis du vil fiske i Taupo). Vær klar over at forfedrene til de som var del av denne avtalen (bøndene og Maoriene) kjempet med livet som innsats for å vinne de landområdene de nå eier. Det pågår fortsatt landkonflikter over hele landet, om enn ikke like voldsomme. Alliekevel klarer de å få til et slikt system. I så måte hadde de et dårligere utgangspunkt enn det Norge har i dag (jeg snakker om ørretfiske).

 

Det som gjør det vanskelig å sammenligne er antagelig mentaliteten i de to landene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå dessverre sånn at det er på plasser hvor noen har økonomiske interesser hvor vi ser de beste eksempler på fiskeforvaltning' date=' mulig det er blitt en forutsetning som du skriver... Bygdeutvikling er et helt greit motiv synes nå jeg. Men jeg blir litt frustrert over hvor mange grunneiere som gjør butikk på fiskeutleie uten å legge noen penger eller innsats tilbake på fisk eller miljø. Her skulle det rett og slett vært stilt krav til grunneierne om fiskestell dersom de skulle få tillatelse til å selge fiskekort. Å "eie" naturressurser betyr ikke bare rettigheter, men også forpliktelser etter min mening. Sånn sett er forvaltninga av deler av Hemsil et eksempel til etterfølgelse. Prispolitikken har jeg andre oppfatninger av. :D

 

Hans Jørgen[/quote']

 

Der er jeg 100% enig, Hans Jørgen. Det burde være obligatorisk at fiskekortinntekter går tilbake til elva/vannet. Fisk er en naturlig ressurs, og det burde være ulovlig å ha passiv inntekt av en slik ressurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo relativ ny med fluefiske . å ble medlem av dette forumet samtidig som jeg startet å fiske med flue.

Tiligere hadde jeg den holdningen at jeg skulle beholde all fisk jeg fikk over minste mål. i dag etter å ha jest å debattert diverse tråder så føler jeg det mye mer naturlig å drive C&R. faen , jeg syntes tilogmed at det føles fint å sette tilbake fisk i sjøen.

Mentaliteten til Ola å Kari Dunk må endres litt på dette området. vi har ikke råd til å fortsette å ta ut alt vi får.

Jeg liker som mange andre å ha en ørret til middag en gang i mellom , men det betyr ikke at jeg skal fylle fryseren!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

 

Ikke sammenlignbart' date=' da feks. NZ og Australia får penger fra staten fordi staten eier alt... Staten ansetter også oppsyn mmm...[/quote']

 

Nah, det aller meste er privat. Men man får ikke lov til å ta betalt for å la folk fiske på privat grunn.

Det er Department of Conservation som har ansvaret for forvaltning og oppsyn av stort sett all natur i NZ. Hvis de føler det er behov for diverse tiltak for å opprettholde visse mål i en elv, så får de, som du sier Pål, midler fra staten. Husk at NZ er lutfattig sammenlignet med Norge.

 

Jeg synes absolutt det er sammenlignbart. Her har de fått til ett felles kort for hele NZ (to hvis du vil fiske i Taupo). Vær klar over at forfedrene til de som var del av denne avtalen (bøndene og Maoriene) kjempet med livet som innsats for å vinne de landområdene de nå eier. Det pågår fortsatt landkonflikter over hele landet, om enn ikke like voldsomme. Alliekevel klarer de å få til et slikt system. I så måte hadde de et dårligere utgangspunkt enn det Norge har i dag (jeg snakker om ørretfiske).

 

Det som gjør det vanskelig å sammenligne er antagelig mentaliteten i de to landene...

 

Her har du selfølgelig rett sjef :) NZ har jeg ikke greie på.. Fikk bare et inntrykk av at det var slik..

 

Men AUSTRALIA, der er det ingen tvil.. Allemannsretten er "pålagt" av staten osv...

 

Uansett en digresjon fra temaet,,, sojjy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det er iallefall INGEN tvil om at Hemsila hadde vert ødelagt etter to sesonger vist alt hadde vert ovelatt til Den Norske sportsfisker!!!

 

Vist det hadde blitt "null" regler og ingen som tenkte C&R så hadde det kanskje vert over på 1 sesong og.

 

Tipper feks at "skrokkedalsrenna" er ein del dårligere nå en den var for 4 år siden?

Og den er det jo ikkje "så" mengen som veit om!!!

 

Hemsila veit alle om, og alt hadde vert borte vist det ikkje hadde vert dyrt med strenge regler!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Men vi er inne på det essensielle... MENTALITET... Vi lever fortsatt i et land som i de fleste tilfeller har steinaldermentalitet på kultivering... Jeg er sikker på at selv vikingene var flinkere til å kultivere enn mange er i dag.. Og før forsto man i allefall at fisk av en viss størrelse (stor) og et fornuftig uttak førte til at familien fikk mat.. I dag er det jo viktigere og imponere naboen og kjerringa.. Altså man tar ikke hjem matfisk men skrytefisk...

 

Misforstå meg rett; jeg tar også opp plenty av fisk der det er kultiveringsmessig forsvalig.

 

Legger til at jeg så lett ble trukket litt med i C&R "avsporingen...

 

Men jeg vil uansett komme med en apell: Hvis alle de som sitter å taster på PC´n og tilsynelatende bryr seg så mye om vår kjære natur... Hva med å skru av PC´n inneimellom for å bruke tia til å sette seg inn biotoper og biologisk mangfold i "sitt" område... Gå å rydd en gytebekk, og lag terskler i de som ikke er store nok.. Påvirk eller jobb selv i din lokalforening... MED ANDRE ORD: GJØR NOE PRAKTISK. Tenk hvis alle ivrige sportsfiskere hadde gjort dette!? Hadde vel skjedd litt rundt omkring da.. Takk å pris for at Tor bruker så lite tid med data.. Han bruker heller tia I ELVA. Benytter anledningen til å takke de som allerede driver med slikt arbeide.... SÅ; skru av PC´n og ut å jobbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Der er jeg 100% enig' date=' Hans Jørgen. Det burde være obligatorisk at fiskekortinntekter går tilbake til elva/vannet. Fisk er en naturlig ressurs, og det burde være ulovlig å ha passiv inntekt av en slik ressurs.[/quote']

 

Ihvertfall en del av inntektene. Som jeg nevnte tidligere så viser det seg vel at økonomiske interesser er god motivasjon for kultivering, hvor god butikk det egentlig er kan vel muligens Tor svare på....tror ingen blir rike av ørretkultivering.

 

I bygder hvor det er generelt lite med arbeidsplasser er det vel naturlig at man ser potensiale i naturressursene, problemet oppstår etter min mening dersom prispolitikken blir sånn at den ekskluderer mange brukere..spesielt dersom dette blir et utbredt fenomen. At vi har noen få slike elver er vel ok, disse elvene kan jo da tilby noe annet enn hva vi finner rundt omkring i ødemarka...sånn sett er vel dette bare med på å øke mangfoldet.

 

Jeg har ikke noe problem med å se at dersom Grøthe & Co ikke hadde innført gjeldende regime, så hadde Hemsil vært av mindre interesse som ørretelv. Er enig med Tor i at man ikke kan overlate dette til folks "sunne fornuft". Ser jo eksempler på hvordan dette har gått andre steder. Kan vel forestille meg hvordan elgbestanden hadde sett ut uten kvoteregulering.

Men å ta opp et par mindre fisk til å legge i panna, synes jeg er en naturlig del av det hele. Trofefisken kan man jo la gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho... Ser for meg en ny debatt her nå på minst 15 sider!! :D

 

Personlig har jeg egentlig ikke problemer med noen av de nye reglene' date=' selv om jeg selvfølgelig ikke liker prisen frem til 15.juli, men hvilken forbruker jubler over høyere priser? Tror nok derfor det blir litt "bråk" rundt de nye prisene...

 

Kjør debatt!! laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

passerte ti sider nå hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter nok heller ikke når det gjelder begrensninger i hvor å hvordan man kan fiske. Det er jo ( velger jeg å tro ) er gjort i den aller beste mening å tro. Men når det gjelder å dramatisk øke prisen er vel litt mer omstridt. Men det er jo en gang slik at folk betaler uansett , for enkelte så er den nå en gang slik at tradisjoner om å fiske på enkelte plasser ikke kan måles i penger. å så er det jo litt snålt , enkelte kjøper seg stenger å sneller til (samlet)10-12000 ,- å syntes det er helit ok. men å betale for å fiske er skandaløst? hvor er logikken her.

hvor mye koster det å reise til Kola eller NZ å fiske ei uke? sikkert vesentlig mer enn å fiske i Hemsila :roll: men enkelte betaler å syntes det er verdt hver krone , hvorfor? Jo , fordi det er i utlandet å en kan få stor fisk der!

Hvem stikker av med pengene på Kola ? helt sikkert ikke lokalbefolkningen!!

hva med å betale 1500 for å fiske i Hemsila , kostbart ? Ja , men er det dyrt? du har da tilgang på ei elv som du ikke bruker ett til to døgn for å komme frem til , du kan få gode natur opplevelser å kan få muligheten til å fiske på vakende fisk , kanskje en stor en .du kan også oppsøke den fler ganger i uken .

Men hadde det vært slik at pengene gikk tilbake til elva så hadde det nok bare vært halve bråket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein
å så er det jo litt snålt ' date=' enkelte kjøper seg stenger å sneller til (samlet)10-12000 ,- å syntes det er helit ok. men å betale for å fiske er skandaløst? hvor er logikken her.[/quote']

 

Jeg er dritlei denne typen komentarer, greit at vi har dyrt utstyr men deler du prisen på utstyret på antalet fisketimer så er ikke prisen spesssielt høy.

 

Tankemåten din funker bare dersom du kjøper stenger til 10000 for å fiske ei uke i hemsil for så å kaste dem i søpla. :idea:

 

Det er ingen menneskerett å fiske i hemsil, desom det blir for dyrt så fisk et sted dere har råd til å fiske, eller prioriter anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste innlegg i denne tråden må være en bønn om at T. Grøthe får til samarbeid med grunneierlag to eller tre steder i landet for å gjennomføre en kultivering tilnærmet den i Hemsila, og at tilhengerne av dette opplegget, med ekskludering og vanvittig prissetting, holder seg til disse to-tre stedene. Da kan alle vi andre fortsette å kose oss med fluefiske, høste en middag av og til og forøvrig nyte hobbyen som vi har gjort. Uten risiko for å treffe den nye norske fluefiskeadelen langs elver og vann. Makan til gjeng! Hadde de vært opptatt av å begrense fiskepresset hadde de enstemmig gått inn for begrensning i antall solgte kort og loddtrekning istedenfor blodpris. Trodde vi ville slippe denslags holdninger blant hobbybrødre, men den gang ei. Noen har godt med penger og vil heller kjøpe seg foran andre enn å kjempe for felles mulighet til fiske. Det handler om prinsipper som berører mange mennesker, og jeg synes tiljublerne viser en side av seg selv som i hvert fall ikke gjør dem større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste innlegg i denne tråden må være en bønn om at T. Grøthe får til samarbeid med grunneierlag to eller tre steder i landet for å gjennomføre en kultivering tilnærmet den i Hemsila' date=' og at tilhengerne av dette opplegget, med ekskludering og vanvittig prissetting, holder seg til disse to-tre stedene. Da kan alle vi andre fortsette å kose oss med fluefiske, høste en middag av og til og forøvrig nyte hobbyen som vi har gjort. Uten risiko for å treffe den nye norske fluefiskeadelen langs elver og vann. Makan til gjeng! Hadde de vært opptatt av å begrense fiskepresset hadde de enstemmig gått inn for begrensning i antall solgte kort og loddtrekning istedenfor blodpris. Trodde vi ville slippe denslags holdninger blant hobbybrødre, men den gang ei. Noen har godt med penger og vil heller kjøpe seg foran andre enn å kjempe for felles mulighet til fiske. Det handler om prinsipper som berører mange mennesker, og jeg synes tiljublerne viser en side av seg selv som i hvert fall ikke gjør dem større.[/quote']

 

:?

Trist å se voksne folk furte såpass over at noen har forskjellige syn. Og på det grunnlaget fornærmer du en stor, og stadig voksende gruppe fluefiskere. Dette var skuffende Hr. Farlund! Jeg aner en viss inspirasjon fra Mao's Lille Røde...

 

Jeg fisker heller ikke i Hemsila. Har ikke vært der siden 1995. Men etter å ha fisket forskjellige steder rundt i verden, og i ha hørt erfaringer fra andre fiskere fra alle verdens hjørner ser jeg helt klart at det er behov for å tenke nytt i Norge.

 

For meg er og forblir NZ mitt store forbilde. Her kan alle fiske under samme forutsetninger, nesten. Et fiskekort for hele landet koster 360 kroner. Vil du ha med deg vinterfisket i Taupo koster det 280,- i tillegg. Så for 640 kroner får du fisket i noen av de beste elvene i verden. Der det er høyt press her de innført baglimit eller C&R. Alle områder har en fin balanse av både fluesoner og 'frie' soner. I troféelver er det maksmål. Staten styrer forvaltningen, setter opp diverse hytter og camping områder, "angler's Access" skilt, de rydder vekk buskas og skit langs bredden, fører oppsyn, osv. osv. I tillegg har du en jeger og fiskeforening som tar seg av kortsalg og informasjonsvirksomhet, og som generelt fungerer som et støtteaparat for alle parter.

 

Ideelt sett skulle jeg ønske vi kunne få til det samme i Norge. Men jeg ser på det som umulig. Og hovedgrunenn er nordmenns mentalitet. Da er det bedre at ihvertfall noen gidder å prøve ut nye løsninger, fremfor å la det skure.

 

Hemsila er altfor dyrt for meg, og i tillegg er det altfor mange fiskere der. (Jeg bor en millionby, så jeg vil helst unngå folk når jeg er på fisketur.) Men jeg skjønner at noen heller vil betale 700 kroner å vite at de fisker i en topp elv, fremfor å betale 100 kroner og fiske på "pinner". Det er sistnevnte som ofte er tilfellet når man kjøper fiskekort i Norge. Jeg blir faktisk mer frustret over det. Det er DETTE som er tyveri i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein:

 

Nå tror jeg du misforstår meg noget.Eller så har jeg formulert meg på en snål måte. :?

Har ingenting imot kostbart utstyr jeg . det jeg sier er at det er litt snålt at enkelte tar seg råd til kostbart utstyr , men er ikke villige til å betale litt for å fiske i elver som Hemsila.

Med andre ord : har en råd til å kjøpe så kostbart utstyr så har en jaggu råd til å betale noen lapper for å fiske i ei flott elv om det er det de ønsker. :D

Ukeskort i hemsil koster kr 11,6 pr time (ca) :D om en regner fra kl 08 til kl 24 i 7 dager

simms G3 vade jakke og bukse i 1000 timers (125 dager med 8 timers fiskedager )bruk koster kr 10,6 pr time :roll:

Dette var et søkt å sykt eksempel , men da er jo ikke kortet så dyrt lenger. :?:

Jeg kommer nok til å ta meg en tur i Hemsil i år , å betale det det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tmags!

 

Takk for svar, måtte svare. Godt skrevet, men furte blir feil ord. Jeg har råd til å fiske de fleste steder. Jeg har mine godplasser hvor jeg svinger fluestanga og berøres for eksempel ikke av kortprisene i Hemsila. Det handler verken om Hemsila spesifikt eller om meg, men om prinsipp. Historien sier mye om kampen for allemannsretten til å jakte og fiske.

 

Heldigvis samarbeider grunneiere og fiskelag, med støtte fra kommune og næringsliv, noen steder. De oppdager at sportsfiske gir økonomiske ringvirkninger som langt overstiger salg av fiskekort. Tanken på at grunneierne en dag ser verdien av resultatet fra det frivillige arbeidet og priser ut noen av fiskelagets medlemmer fra å fiske, er ingen god tanke.

 

Jeg ser selvsagt at tilbud og etterspørsel styrer mer og mer. Også innenfor jakt og fiske. Det jeg ikke ser, er gode grunner for at sportsfiskere ikke skal stå sammen og kjempe for hverandre. Kanskje må enda flere prises bort fra sine fiskeområder før de ser hvor det bærer. Og kanskje er jeg gammeldags og slike tanker avlegs, men det får jeg tåle å høre.

 

Når jeg setter ting på spissen er det i håp om å filleriste noen såpass at de går en runde til med seg selv. Effekten av det er kanskje tvilsom - ?

 

“Maos lille røde”… - artig laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Det er ingen menneskerett å fiske i hemsil' date=' desom det blir for dyrt så fisk et sted dere har råd til å fiske, eller prioriter anderledes.[/quote']

 

Problemet er at dette faktisk kan være en utvikling framover som kan komme i mange av elvene våre, det er dette jeg er redd for. Hadde det bare vært i Hemsil, -ingen problem, men andre vil se på kortprisene og utviklingen etter det er jeg stygt redd for... Jeg synes vi skal holde på kortprisene våre, men heller innføre strengere regler. Kun Catch & Realease, eller bag limit på 1, og maks. mål på 35-40 cm. Minstemål trenger man ikke når man har bag limit på 1. (mulig jeg er på bærtur)

 

Strenge regler har jeg ingen problemer med, og praktiserer selv for det meste kun C&R, men det er kortprisene i Hemsila jeg er skremt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng, terje. har fiska i hemsila en gang, og kan konstatere at det var overdådig, det utstyret til de stolte fiskere langs bredden(da har jeg ikke fått sett hva de ellers har liggende hjemme av stenger og stæsj). og de fete bilene, da! dæven, som jeg var misunnelig laugh.png' alt=':lol:'>

 

2800 kr for sesongkort? bare jobb overtid 2-3 dager, så er det i boks. eller kjøp en ny stang mindre i år.

 

selv holder jeg meg unna. det blir ikke sprading langs skjønne åkre, med deilig motorvei-dur i bakgrunnen, gitt! :( jeg får venne meg til å juble like høyt for en 500 gr et annet sted fremfor 1kg "kroket ca 30 ganger i dag" på hemsila laugh.png' alt=':lol:'>

 

ps! dette er ikke kritikk av hemsedølingene. skjønner godt at noe må gjøres, akkurat som det som skjedde der på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste innlegg i denne tråden må være en bønn om at T. Grøthe får til samarbeid med grunneierlag to eller tre steder i landet for å gjennomføre en kultivering tilnærmet den i Hemsila' date=' og at tilhengerne av dette opplegget, med ekskludering og vanvittig prissetting, holder seg til disse to-tre stedene.[/quote']

 

Noen drar slutningen "strenge fiskeregler = dyre fiskekort"! Det behøver da absolutt ikke være slik at kultivering av typen som gjennomføres i Hemsila er synonymt med høye kortpriser? Det er nok også billigere for en fiskeforening å satse på villfisk ved å innføre maxmål og baglimit, enn det er å kjøpe tusenvis av settefisk fra en oppdretter for å kompensere for det uttaket vi sportsfiskere tar med oss hjem derfra. Jeg tørr faktisk påstå (satt litt på spissen) at det er de sportsfiskere som er motstandere av begrenset uttak (baglimit) og motstandere av maxmål (c&r på stor fisk) som har gjort at fiskeforeninger over hele Norge ikke tørr å satse på en annen type kultivering, det blir for mye internt bråk, og dermed får Hemsila et slags "monopol" på godt fiske. De aller fleste lokale JFF fortsetter jo dessverre med å kun bygge kultiveringen på utsetting av settefisk i elva.. :evil:

 

En annen sak er at NJFF er totalt passive til dette! Hvis NJFF hadde hatt litt "baller" så hadde de nå sett sin besøkelsestid, og påvirket lokale fiskeforeninger og grunneiere til å innføre de samme tiltakene som er gjort i Hemsila, i andre vassdrag. Hvis NJFF hadde fått til dette, så ville vi heller reist til disse billige plassene med godt fiske, fremfor å dra til det dyreste alternativet, Hemsila.. Er det ikke meningen at NJFF skal jobbe for at godt fiske skal være tilgjengelig for alle, og ikke bare de som har råd til å fiske i elver som Hemsila? Hvorfor jobber ikke NJFF for å få til elver med like godt fiske, til en billig pris?

 

At enkelte grunneiere ønsker å øke fiskekortprisene etter at fisket har blitt bra er jo litt synd, men hvis alternativet er en dårlig elv, så vet jeg hva jeg ville valgt...

 

For mange år siden var det "normale" priser i Hemsila, og det var en utbredt praksis at man satte tilbake de store fiskene. Antall besøkende gikk i bølgedaler, men de siste årene har det tatt helt av (også takket være et par norske fiskefilmer), og kvaliteten på fisket gikk nedover. Det er klart at når fiskepresset blir såå stort, og man ser at man nærmest har "monopol" på et slikt unikt fiske etter div strenge tiltak, så ser jo både grunneiere og andre at man uten problemer kan innføre høyere priser. "Monopol" har en tendens til å ende med høye priser...

 

Lag flere Hemsiler!!!, er mitt budskap. Få NJFF på banen, og få de til å innse at dersom vi ikke skal ha så store klasseskiller på elvene våre i fremtiden, så må flere elver få strenge regler, og dermed bedre fiske for å (rett og slett) konkurere med Hemsila....

 

Hadde de vært opptatt av å begrense fiskepresset hadde de enstemmig gått inn for begrensning i antall solgte kort og loddtrekning istedenfor blodpris.

 

Vel' date=' jeg vet ikke om jeg er så glad i den løsningen jeg...

Begrenset antall kort fører nok til slike tilstander man har i enkelte lakselver, der man må booke inn kort lang tid i forveien for å sikre seg plass. De som er sent ute er dermed utestengt!! Da blir i hvert fall [u']ikke[/u] elva mindre eksklusiv!! Man kan også glemme å dra opp på sparket når man hører om gode klekkinger, eller at været ser svært lovende ut for et godt fiske. Det er jo det vi ørretfiskere ofte gjør. Nei, takke meg til høye priser da!

 

Da kan alle vi andre fortsette å kose oss med fluefiske' date=' høste en middag av og til og forøvrig nyte hobbyen som vi har gjort. Uten risiko for å treffe den nye norske fluefiskeadelen langs elver og vann. Makan til gjeng![/quote']

 

Ikke glem at Hemsila også har glimrende sluk- og markstrekker der kanskje den aller største fisken i elva står, til en god pris. Det er også fult lovlig å spise en fisk fra Hemsila, ja man er faktisk pålagt å spise det man får av fisk under 35cm på ett av strekkene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Flemming!

Det å få en forvaltning der det satses på villfisk, der de viktigste produksjonsfiskene spares, er utrolig viktig. Vi må få flere kvalitetselver, og på denne måten spre fiskepresset litt bort fra Hemsila. Tenk hvilket fiske vi kan få oppleve om noen år, hvis vi bare klarer å overbevise forvalterne om dette! Tror ikke Hemsila vil bli noe dårligere om fem-seks år hvis bedre forvaltning i andre vassdrag kunne fjerne halvparten av fiskepresset der!

 

Jeg har ei elv her jeg bor, som jeg tror kan bli brukbar hvis de endrer forvaltningen litt... Det skulle ikke forundre meg mye om Glomma har brukbart potensial i seg heller, men med den samrøre-forvaltninga som er her, hender det jeg tviler litt angående fremtiden. Men det er von i hangande snøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For det første så kan ikke Hemsil sammenlignes med noen andre ørretelver i Norge, foreløpig. Ikke fordi det er stor fisk, flottere natur enn andre steder eller mer tilgjengelig enn andre. Det er ingen andre ørretelver i Norge som har hatt like mye omtale i fiske/jakt-blader. Elva er blitt hauset opp som fantastisk og unik gjennom kultflimer som Tørrfluelandet 1 & 2. Den er i passe avstand fra de største fluefiskemiljøene i flere himmelretninger. Og den er faktisk som skapt for fluefiske. Ikke rart det er mange som vil fiske i denne elva. Om ikke annet, så bare for å ha vært der. Problemet er at det er mange. Alle vil ha sin bit av kaka og ingen er interessert i hvor stor innvirkning de til sammen har på den korte strekningen. Elva er svært kort i forhold til det presset den utsettes for.

 

Så hva skjer? Joda, noen finner ut at det går dårlig med bestanden når alle skal ha fisk til stekepanna, røyking, skrytebilder og/eller til julemiddag for hele familien. Javel, så må uttaket begrenses, men hvordan? Færre kort = mange misfornøyde som ikke får fisket. Første mann til mølla? Hva med de som faktisk bor i bygda? Skal de konkurrere om å få fiskekort på lik linje med alle andre som krever sin rett til å fiske hvor de vil og når de vil? Hvordan skal det trekkes hvis det er den beste løsningen? Skal man ikke ta hensyn til de som faktisk har kjøpt seg hytte i Hemsedal, nettopp for å fiske om sommeren? Ville du likt å reise til Hemsedal for å fiske for så å finne ut at det ikke var du som vant loddtrekningen? Eller enda verre - bare reisekameratene dine som fikk kort? Dersom det skal unngås må det altså være en form for booking. Tipper dere hadde hatt enda mer å snakke om dersom dere fant ut at det ikke var ledig før 10. september 2009!!! Er det slik du ønsker det mafa? Jeg bare spør....

 

Fiskeforeningen i Hemsedal forsøker å legge til rette for at alle skal ha tilgang på fiske i Hemsil og andre vassdrag i Hemsedal. At de må ha spesielle regler for Hemsil har blitt svært så innlysende med det trykket som vi fiskere utsetter den for. Disse reglene må selvfølgelig overholdes av alle og siden ikke alle har like god moral, trengs kontrollører. De må jo ha en viss kompensasjon for all den tiden de må bruke på dette. Altså koster det penger. Kortprisen må skrus opp. I takt med økende kortpris, øker forventningen til hva man som betalende fisker får igjen. Kravet blir da bedre tilretteleggelse for fisket. Igjen mer arbeid og enda dyrere kort. Når det kommer så mange fiskere som det gjør, vil selvsagt også de som bor ved elva (grunneiere) gjerne også ha en kompensasjon for all trafikken som foregår til alle døgnets tider rundt om på deres grunn. Nå begynner kortet å bli dyrt - synes vi. Ikke utlendinger (bortsett fra de som kommer fra NZ og et par andre land med tilsvarende regler, men de er i et klart fåtall)!!! Det er bare å ta seg en tur rundt om i Europa og sjekke prisene fiskerne der må betale og hva de får igjen for det. I forhold til hva vi i Norge tjener kan jeg bare si - IKKE KLAG ET SEKUND! Og ikke kom med den at jeg som gjerne betaler mer for å fiske er rik eller later som jeg er det. Jeg har aldri vært og kommer mest sannsynlig aldri til å bli det, men jeg er forberedt på å betale en god del for kvalitet innen min kjære hobby. Eller livsstil som jeg liker å kalle det. Det er bare snakk om prioritering.

 

Hvorfor kan vi ikke gjøre som i NZ? Jeg tror ikke norske fluefiskere eller fiskere generelt er klare for det. Vi hadde blitt som en gresshoppesverm som hadde reist rundt og tømt det ene vassdraget etter det andre, i håp om at det første vi tømte hadde tatt seg opp igjen når vi var ferdig med runden. Det hadde dessverre blitt en alt for kort runde, ettersom vi ikke gidder å fiske der det er småfisk. Hvilket det er i mange elver i Norge. Istedenfor å gjøre noe med disse for å få enda flere elver med flott ørretbestand, kjører vi nemlig heller et par mil ekstra dit "alle" andre er. Har du tenkt på at Hemsil mest sannsynlig ikke hadde vært særlig aktuell å diskutere slik vi gjør nå, hvis du hadde gjort en innsats i nærmiljøet? Jo flere elver som oppnår samme kvalitet, jo mindre trenger vi å gå oppå hverandre - og prisene vil heller ikke kunne skrus til himmels. Nei, slik det er i dag er det bare noen få ildsjeler som forsøker å gjøre en innsats og disse får på pukkelen så fort de skal ha igjen litt for innsatsen. Og er det noen som vet om noe annet som er like bra til en langt lavere pris, så holder de selvsagt dette for seg selv. Hvorfor? Hmmm.... kanskje gresshopper kan gi svaret på det ;)

 

Når jeg gladelig betaler kr. 350,- for klaske en hvit ball ørten ganger på atten hull, så skal jeg sannelig klare å stå over en dag for å fiske i Hemsil - HELE DAGEN. Eller la være å kjøre for fort, eller..... Jeg skal nok få det til på en eller annen måte. :D

 

 

PS. Det er blodig urettferdig å rakke ned på fiskere som har spinket å spart for å få drømmeutstyret, fordi de setter stor pris på sin hobby. Hva er galt med det? Det kan til og med hende at det er Lenth som er en kopi av disse og ikke omvendt. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her det det etterhvert kommet mange bra argumenter og meninger synes jeg, enten man er for eller imot prispolitikken eller rett og slett mener den er en nødvendighet. Selv føler jeg meg ihvertfall mer opplyst nå enn hva jeg tydligvis var ved debattens begynnelse og det er jo ingen uting.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...