Gå til innhold

Nytt for Hemsila 2006


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

Jeg har den største respekt for de altfor få ildsjelene som virkelig prøver å få til noe bra , noe mange av oss kan ha glede av i mange år fremmover. Å da er det jo litt synd at disse nesten utelukkende får kjeft fra oss forbrukere for at det arbeidet de gjør ,det medfører en merkostnad for oss?

 

Jeg har en noen kompiser som driver mange timer dugnad for å ta vare på historiske minnesmerker ( kanonmuseet i kr.sand) . arbeidet de gjør fører til at vi kan ta vare på vår historiearv. mye av dette koster penger som finansieres med ingangsbilletter , men arbeidstimene som legges ned kompenseres ikke!

men her er det få som klager for at de må betale for å komme å se ( her får du ingenting annet en bilder å minner med hjem ).

 

Jeg trekker en dirrekte linje mellom det som gjøres på museer å det som gjøres i endel elver. Men i elvene så klager vi mye over at det skal koste oss noe :?:

Hvorfor , jo vi i Norge mener det er vår rett som borgere å få høste av naturen etter eget skjønn , ta for oss av naturrikdommene helt ukritisk til hva som kommer etterpå.

 

Tenk om det ikke fantes slike som Tor Grøthe ? hva hadde skjedd med naturarven vår da ?

Hva hadde skjedd uten alle de som jobber dugnad på museer for å ta vare på historiearven vår?

Skal vi være den genreasjonen som bryter ned alt rundt oss , eller skal vi være den generasjonen som bygger opp , forbedrer å tar vare på de ressursene vi har igjen ( mange er allerede tapt ).

 

Vi må slutte å være så egoistiske på nåtiden at vi glemmer å se fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste innlegg i denne tråden

 

Hvorfor det? En god debatt trenger synspunkter fra alle vinkler. Dessuten er du god til å uttrykke deg på en passe diplomatisk og saklig måte.. Det er ingen her inne som hugger hodet av noen bare fordi man har forskjellig synspunkter på et og annet tema.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når jeg gladelig betaler kr. 350' date='- for klaske en hvit ball ørten ganger på atten hull, så skal jeg sannelig klare å stå over en dag for å fiske i Hemsil - HELE DAGEN. Eller la være å kjøre for fort, eller..... Jeg skal nok få det til på en eller annen måte. :D

 

 

[/quote']

 

hmm. så deg ikke i Masters i helga? Glemte du det? laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett innstilling til C&R, kultivering, forvaltning og kortpriser, ser det ut til at dere fluefiskende Bærums-soss har en jobb å gjøre i Hemsedal, rent pr-messig. Se bare på hva sambygdingene deres får ut av en skarve romjulsferie!

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117731

 

Rocha

Jeg orker ikke legge inn 416 smilefjes for å sikre at ingen tar dette innlegget på alvor, men smilefjesene er å betrakte som avlevert likevel. Altså, for å være på den sikre siden: Dette var ment som et muntert bidrag til tråden om Hemsila. Jeg har naturligvis intet annet belegg for å påstå at skituristene var fra Bærum, enn at det står i avisa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

 

Når jeg gladelig betaler kr. 350' date='- for klaske en hvit ball ørten ganger på atten hull, så skal jeg sannelig klare å stå over en dag for å fiske i Hemsil - HELE DAGEN. Eller la være å kjøre for fort, eller..... Jeg skal nok få det til på en eller annen måte. :D

 

 

[/quote']

 

hmm. så deg ikke i Masters i helga? Glemte du det? laugh.png' alt=':lol:'>

Caddien (Bjørnstad) hadde glemt å ta ut 5-wooden (satset på 2er jernet)og dermed hadde jeg en kølle for mye. Rett ut etter 1. hull, dessverre!!! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Flemming!

 

Skal la golf-diskusjonen ligge, det har jeg i hvert fall ikke peiling på. Trodde jeg hadde havnet i feil forum...- :shock:

 

Jeg har tidligere gitt Grøthe og forvaltningen av Hemsila kredit. Og jeg mente det. De har lyktes med prosjektet. At man nå har et luksusproblem med for stor interesse vil de selvsagt finne løsninger på. Dette er på mange måter et pilotprosjekt slik jeg ser det, og det tar tid før man får høstet ulike erfaringer og evaluert opplegget. Tipper regler og priser vil bli justert også i tiden framover.

 

Etter inneværende år får man svar på prisjusteringen. Og jeg tror (dessverre for mange) man oppdager at Hemsilas beste soner har en langt høyere markedsverdi som underholdningsvare enn det de nye prisene anslår.

 

Det mest spennende for meg er å se hvilke erfaringer man har og vil få de kommende to-tre år. Det vil bli nyttig for hva som skal gjøres videre i Hemsila og andre steder i landet. Håper det blir gjort en objektiv analyse og utarbeidet en fyldig rapport om prosjektet i sin helhet etter hvert som man kommer i mål med håndteringen av fiskepresset.

 

Skal selvsagt ønske lykke til i fortsettelsen, men håper man kan tallfeste hva fisket betyr for regionen og jobbe hardere for å få flere på banen til å dele på utgiftene. Reell markedspris for fluefiske på de beste sonene i Hemsila tror jeg nemlig ikke så mange har råd til å betale. Kanskje ligger den på det dobbelte av i dag eller mer. Det går an å regulere fiskepresset på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det siste du skriver Eirik angående Hemsila. Har selv hatt årskort i 2-3 år og sett utviklingen. Den er blitt hauset opp og det er kansje vanskelig å unngå en prisøkning for å redusere trykket. Et tak på antall fiskekort vil også muligens bli urettferdig. Det er riktig nok gjort slike innføringer på rypejakt med hell. Med at Tor ønsker å spre konseptet til andre steder blir bare for å provosere og er lite ønskelig.

 

At vi har en dårlig forvaltning mange steder i Norge er nok riktig, men man må ikke glemme at friluftsliv er en av godene det NORSKE folk har hatt. Det bør ikke skapes et skille mellom samfunnslag. Et slikt amerikanisert samfunn ønskes ikke i lille Norge. Dessverre ser vi på rypejakt og laksefiske at mange ekskluderes fra dette. Og spesielt de unge lider med få muligheter og dermed mister interessen. Og det er ikke bra, og fremtiden ser lite lyst ut når det gjelder forvaltningen av naturen for flertallet. Vi bør ikke bygge opp en forvaltning som kun kan gjennomføres gjennom høye priser på aktivitetene. Vi har alle lest om bygder der noen få grunneiere har tjent bra på naturens gaver til noen få pengesterke folk. Bygda får lite igjen da dette er forbehold noen få og på toppen får ikke bygdefolket selv råd eller mulighet til å benytte seg av tilbudene som er rett utenfor døren.

For min egen del er det som provoserer meg med prisen på Hemsila, det er en feil utvikling og signaler til resten av grunneierene i Norge. Hvis dette kun skjer i Hemsedal greit nok, men blir dette vanlig i Norge om 20 år mener jeg at grunneiere og andre ikke har forstått sin rolle og sitt ansvar.

Kjenner til andre steder i Norge der grunneierlaget forvalter naturressursene sine bra, prisene er normale og all inntjening foruten det som går til diverse tiltak går til hele bygda i form av veibygging, skoler osv. Jeg tror det er denne typen mennesker og erfaringer vi må lytte til. Ikke noe negativt om deg Tor og Hemsedal fiskeforening, med måten dere har gjort det på bør ikke være noen modell. Jeg tror vi skal klare oss med en ”Hemsila”

Vi bør klare å bygge om en forvaltning som ikke ekskluderer folk fra naturen og kanskje se på helheten i det vi gjør.

 

Forvaltning av natur ressurser er også et samfunnsansvar og ikke bare stor fisk og penger.

 

Mulig jeg er dum og ideologisk nå, men vi trenger en motvekt til kapitalismen også.

 

 

PS med dagens kortpris får ladden, hemsedal sport osv klare seg uten mitt bidrag i år. Ha et fint fiskeår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke veldig overrasket om det neste som blir innført i hemsila er påbudt lokal guide for å få fiske,og som selvfølgelig også skal ha sitt ;)

Når man leser flere av de siste innleggene her får man nesten inntrykk av at det kun er i hemsila man driver c & r !

Jeg fisker i flere elver på østlandet hver sommer, og mitt inntrykk er at dette er de fleste fluefiskere nesten overdrevent bevisst på, om de ikke har Tor med pekefingeren hengende over seg laugh.png' alt=':lol:'>

At ikke alle vet helt hvorfor de setter ut igjen fisken, annet enn at de har sett Bård og Lars gjøre det, får så være :oops:

All ære til Lenth & Co for å ha gjort et stort antall fiskere bevisst på at man ikke behøver å drepe mer fisk enn man skal ha til mat !

Sluk og markfiskere tar gjerne opp mer fisk, men jeg syntes å legge merke til at man (ihvertfall der jeg fisker)etterhvert ser mindre og mindre av disse langs elva ! De foretrekker vel heller å fiske i stille vann, kanskje !

At fisketrykket i hemsila har økt betraktelig de senere årene er det ingen tvil om, men jeg skulle likt å visst hvor stor prosent av de som løser fiskekort der i løpet av sommeren som kommer fra oslo-området ?

Jeg mener, reiser mange til hemsila fordi de mener det er ei sånn fantastisk elv, eller er det like mye fordi de ikke kjenner til de mange andre mulighetene innen omtrent samme avstand ?

Som i de fleste andre elver er man heller ikke i hemsila garantert å få fisk(heldigvis), og skulle man få en rugg er sjansene veeeldig store for at andre har kroket den flere ganger før deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vi mennesker er desverre slik anlagt at vi forsyner oss av fatet til det er helt tomt, for så å spørre om å få mer. Når svaret er at det desverre er tomt, så står vi der som spørsmålstegn og lurer på hva som gikk galt.

Kall det gjerne grådighet. Vi skal liksom ha tilgang på alt.

Gud hjelpe hvis noen begynner å sette begrensninger for hva vi skal ha lov til å gjøre. Detta vet vi best sjøl...."slik har vi gjort det i ællle år".....

 

Jeg er veldig glad for at det finnes regler og at noen tør å gå foran for å sette nødvendige grenser for hva vi kan og ikke kan gjøre.

Når et barn skriker og skråler og går helt av skaftet så er det faktisk et rop til oss voksne om å "være så snill å sette grenser for meg".... (oopps nå var det pedagogen i meg som snakket....)

Vi voksne trenger også grenser i form av at det faktisk finnes regler og lover som vi må forholde oss til. Vi kan selvfølgelig forsøke å få endret reglene ved å skape et trykk på de som bestemmer ved å uttrykke missnøye eller komme med konstruktive forslag til endring. Men inntil vi eventuellt har klart det må vi godta de lover og regler som gjelder.

 

Det har flere ganger her inne blitt sagt at det er nordmenns mentalitet og holdninger som hindrer oss i å tenke nytt. Tøys og tull!!!! Nordmenn er ekstremt påvirkelige, det er sannheten. Hvis ikke hadde vel som et eksempel Fremskrittspartiet fortsatt hatt 5% oppslutning og effekten av tørrfluelandet hadde vært lik null for Hemsila.

 

Den pris og forvaltningsdiskusjonen som for tiden pågår her og på andre nettsteder er utrolig vanskelig fordi vi er så mange med så uendelig forskjellige innfallsvinkler til problemet. Dette er i allefall for min del med på å gjøre meg tiltider totalt forvirra om hva som er det rette og hva som er galt.

I det øyeblikket jeg tror jeg har dannet meg en mening så kommer det forskyne meg et nytt innlegg som får meg til å se saken fra en helt annen side.

 

 

- Jeg ønsker ikke å ekskludere andre fiskere fra gode fiskeplasser, men jeg ser at vi i noen elver og vassdrag må sette knallharde grenser for fiske.

- Jeg ønsker ikke å fiske i et oppdrettsanlegg i årene som kommer.

- Jeg ønsker ikke å se at storfisken forsvinner på grunn av utfisking.

- Jeg ønsker meg helt klart enda strengere begrensninger i antall fisk.

- Jeg ønsker meg maksmål på fisken.

- Jeg ønsker rett og slett ikke å komme til elva om noen år å spørre om "hva er det som har skjedd her a...." :?: :?:

 

- Jeg ønsker heller ikke at man skal ende opp med å betale tusenvis av kroner for å få fiske noen dager/uker i elva, men så billig som det er å fiske i Norge kan jeg strekke meg noe lenger enn i dag.(HVOR LANGT DA??????.....VET IKKE ENDA, SER IKKE GODE NOK ARGUMENTER ENDA FOR Å BETALE MER....)

 

- Jeg ønsker ikke at noen skal kjøpe opp rettigheter til enkelte strekker slik at jeg og andre må betale 5000 kroner i lisens pluss fiskekort på flere hundre/tusen for å få lov til å fiske der.(JÅLERI OG EKSKLUDERING!!!!!) :oops: :oops:

 

- Jeg ønsker ikke å se at de som sitter med ansvar for styre og stell og sier at de bare tenker på fiskens beste - viser seg å ha store kommersielle interesser i den samme elva. (de selger pakketurer med overnatting, de jobber som guider, de jobber for en bestemt produsent) Da er det kanskje ikke så rart at man ønsker å ha høye fiskekort priser og så langt det er mulig opprettholde eksklusiviteten. :evil: :twisted: ROLLEBLANDING..... OG BEINA GODT PLANTA I BEGGE REIR.......

 

MEN HVORDAN DET EGENTLIG BURDE VÆRE ?????? :roll: :roll:

Jeg leter forsatt etter svaret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har flere ganger her inne blitt sagt at det er nordmenns mentalitet og holdninger som hindrer oss i å tenke nytt. Tøys og tull!!!! Nordmenn er ekstremt påvirkelige' date=' det er sannheten. Hvis ikke hadde vel som et eksempel Fremskrittspartiet fortsatt hatt 5% oppslutning og effekten av tørrfluelandet hadde vært lik null for Hemsila.[/b']

 

Hei Terje.

Helt på siden men...

Fremskrittspartiets politikk er jo nettopp basert på nordmenns mentalitet, "du skal ikke komme her og komme her!" og "ikke spør hva du kan gjøre for staten, spør hva staten kan gjøre for deg", og "alt mitt er mitt og alt ditt er mitt"...I could go on :D

Derav fremgangen i enkelte samfunnslag.

 

Hvor påvirkelige har vi vært når det gjelder hvalfangst, rovdyrpolitikk etc. etc. I det hele tatt er vi lite lydhøre når det gjelder en annen type forvaltning enn den som har vært de siste 300 år (eller noe deromkring)

Den diskusjonen bør vi vel la ligge... :?

 

Poenget dit var vel at det må en holdningsendring til, og at det er den rette veien å gå? I så fall er vi enige, men du har tydeligvis større tro på nordmenn i målgruppen enn det jeg har. Det ser jeg som positivt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bjerkreimselva (lakseelv i rogaland) der jeg kommer fra, sliter man etter hvert ganske betraktelig med folks mentalitet og vaner i forhold til fisket. Det viser seg at hva som blir vedtatt av elveeierlag\etc. og som deretter blir trykket på fiskekort som reglement ikke "når helt inn". Jeg tror dette henger svært tett sammen med den mentaliteten som terje og tmags snakker om. I Bjerkreim sliter man veldig med å får folk til å forstå poenget med "bevelig fiske". Noe som for svært mange andre, andre steder i landet er naturlig, og også den mest effektive måten å fange fisk (i denne sammenhengen laks).

Men det som slår meg... I det øyeblikket det ser ut som om en "holdningskampanje" faktisk begynner å virke, så blir elven så populær at den trekker til seg fiskere fra andre land. Noen blir fryktelig overgitt over de latterlige bøndene som nesten står med høygaffel for å fange fisk, og andre igjen er nesten værre enn de lokale.

Jeg tror at med det markedsføringspotensialet Hemsil, og andre elver har vist, er ikke holdinger nok. Man må rett og slett lage regler. dessverre.

 

Hvor mange av dere fiskere her inne ville f.eks på grunn av holding betalt skatt med glede, om det var ett hull i skatteloven som lot alle fluefiskere skrive av alt fiskeutstyr med 60%? Sikkert ingen. for det gagner oss ikke.

 

Det jeg imiddlertid er tilhenger av, er å lage lover og regler som er ENKLE å forholde seg til. Da må man ofte gi litt, og ta litt.. I stede for disse vadesonene som nå er innført i hemsil, som gjør det totalt uoversiktelig om man ikke er lokalkjent å forstå hvor man kan vade og ikke. Håper i allefall at dette blir merket på en skikkelig måte. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er desverre slik anlagt at vi forsyner oss av fatet til det er helt tomt' date=' for så å spørre om å få mer. Når svaret er at det desverre er tomt, så står vi der som spørsmålstegn og lurer på hva som gikk galt.[/quote']

Mye sannhet i dette, men ikke helt uten modifikasjoner !

Vi nordmenn er nemlig utrolig late, samtidig som veldig mange av oss er flokkdyr !

Dette er nok mye av grunnen til fiskepresset i elver som hemsila, rena mfl blir såpass kraftig at man må gjøre visse tiltak !

Ola Nordmann vil helst ikke gå lenger enn at han ser bilen, og gjerne en bensinstasjon også !

Faktum er at om man orker å gå en times tid fra bilen finnes det flere vassdrag det faktisk ikke står så dårlig til med, selv her på østlandet !

Og gidder man gå enda lengre får man gjerne problemet i andre enden av skalaen : Her er det kanskje for lite uttak som kan være det største problemet, med de følger at det kryr av tusenbrødre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Liten stund siden jeg var her, måtte nemlig ha ferdig momsen til den 10 april, har blitt mange lange kvelder med dette.

 

Ganske mange gode innlegg og poenger etterhvert!!!

Såpass mange at jeg ikke kan kommentere så mye.

Litt morsomt er det jo å lese hele denne tråden siden sist, selv om det tar tid.

 

MEN; Nytt styre i NJFF er som følger: (Det gamle er kasta!)

Styreleder: Flemming (særdeles gode og fornuftige innlegg.)

Styremedlem: "Anton", (vet ikke annet enn at han var fra Trøndelag)

Styremedlem: Eirik Kittilsen. "Prøvetid"

Styremedlem: Pål Andersen. "Klok og saklig, men kansje litt rask"

Styremedlem: Tidligere leiar i Hemsedal Fremskrittsparti. Hmmmm..

Sistnevnte vil også være økonomisk rådgiver.

 

Viktig at ingen føler seg tråkka på her, men det får være min måte å kommentere på.

Til noen av synspunkta: Den nye forvaltninga i Hemsil er ikke noe "nytt prosjekt", Bare en naturlig følge av utviklinga i Hemsil.

Flemming har særdeles gode poeng ang NJFF, og utvikling/forvaltning av Norsk innlandsfiske i elver og vassdrag. Vi trenger mange minst like gode elver som Hemsil, for å holde prisene nede.

Henning Sæbø: Som du sier, slipper man til "Ulvene" er alt ødelagt på ett år."varamedlem"

Man blir ikke rik av fiskekort priser, men man blir rik på verdiskapning, og god forvaltning! "2 matfisk er helt topp, selv i Hemsil."

Før eller seinere blir nok all forvaltning mye lik på den vi har i Hemsil. Økologien går sin gang, og markfiskerne blir borte/færre når fisken forsvinner. Erik, man skal ikke rakke ned på de som betaler 10.000- for ei fiskestang, for ellers blir det dårlig med kroner i sporten. Sammenblanding av flere interesser er som det blir sagt her også om meg, noe vanskelig. "Her mista Erik sin Styreplass", mista den egentlig allerede i fjor, da han ikke såg fremtiden godt nok. "Mon tro om Hemsedal Sport vil selge fiskekort i år?" Ta det gjerne som en fleip.

Svein, forvaltningen rundt om i Norge er ikke dårlig, men en stor skam!!! Den er rett og slett ødeleggende, og alle andre elver er tilnærmet lik Hemsil.

Jeg tjener litt på guiding osv, men det er ikke her min store interesse ligger, den ligger nemlig i Forvaltning av Hemsil og andre elver/vassdrag.

 

Jeg mener prisene på fiske i Norge er latterlig lave. Det at noen synes det blir for dyrt i Hemsil er helt topp. Misjonen er nådd. Priser for fiske tror jeg er eneste vei å gå for å få med seg grunneierlag rundt om, fordi det for noen vil være deres eneste inntektskilde. Godt ikke brukere av dette forumet får påvirket prising!!! "Jeg drar ut den krona jeg kan!"

 

Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor!

Først vil jeg si att jeg er for nye regler som verner resursjene ei god fiskeelv har og by på når fiskepresset av forskjellige grunner blir for høyt!

Gidder ikke og slå meg skjøl på brøstet og ramse opp i detalj hva jeg mener er riktig, men siden jeg er en av dem som mener att den prispolitikken som det er lagt opp til i Hemsila ikke bare årelater mange, men faktisk bløgger døm tomme er det riktig og fortelle deg dette så du vet hvor jeg står!

Den stillingen Hemsila befinner seg i er nok spesiell, og det var vel innlegget til Eikre på side 10 som for alvor fikk meg til og se det litt klarere!

Har aldri fiska i Hemsila, men kommer nok til og ta en liten...kall det gjerne en studietur, dit til sommeren.

Det er ikke det att jeg tror jeg vil "forstå" alt sammen på en sånn liten tur, men litt større perspektiv vil jeg muligens få!

Av mye av det du har skrevet i tidlige inlegg har jeg forstått det sånn att du brenner for både egne næringsintresser i din egen elv Hemsila, og att du planlegger ett korstog til grunneiere i andre elvedaler!

Er det budskapet: "Jeg drar ut den krona jeg kan" innpakka i fine ord om forvaltning du ønsker og predike på turneen din?

Er det honorar ved holdte foredrag, muligheten til og spre oppmerksomheta fra ditt eget for deg ganske lukrative forhold til "egen" elv utover så mye av fjøla som mulig, eller er det en eller annen ryggmargsfestet religion som driver deg......huff...detta ble vist litt krasst, men det får gå...da sitter vi ivertfall i samma båt ei lita stønn! :)

Er det grunneierne alene du vil henvende deg til, eller blir det med komunen også?

Blir det en mulighet for sånne "brukere" som meg, av den aktuelle elva og delta på hva framtia døms vil bringe, eller vil korstoget foregå "i nattens mulm og mørke" slik att konklusjonene av disse møtene spretter fram og gir den største resursjen i sånne saker, nemlig oss fiskere en økonomisk uppercut sånn rett ut av det blå???

 

Med kansje ikke fullt så vennlig hilsen Tore Slettengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tor Skriver:

Liten stund siden jeg var her, måtte nemlig ha ferdig momsen til den 10 april, har blitt mange lange kvelder med dette.

:D (En businessmann)

 

Ganske mange gode innlegg og poenger etterhvert!!!

:D (Fasiten, alle innlegg er gjennomlest og rettet)

 

Såpass mange at jeg ikke kan kommentere så mye.

Litt morsomt er det jo å lese hele denne tråden siden sist, selv om det tar tid.

:D (Liten tid)

 

MEN; Nytt styre i NJFF er som følger: (Det gamle er kasta!)

Styreleder: Flemming (særdeles gode og fornuftige innlegg.)

Styremedlem: "Anton", (vet ikke annet enn at han var fra Trøndelag)

Styremedlem: Eirik Kittilsen. "Prøvetid"

Styremedlem: Pål Andersen. "Klok og saklig, men kansje litt rask"

Styremedlem: Tidligere leiar i Hemsedal Fremskrittsparti. Hmmmm..

Sistnevnte vil også være økonomisk rådgiver.

:D (Diktatoren og hans menn)

 

Viktig at ingen føler seg tråkka på her, men det får være min måte å kommentere på.

:D (Forsøker å være ydmyk)

 

Til noen av synspunkta: Den nye forvaltninga i Hemsil er ikke noe "nytt prosjekt", Bare en naturlig følge av utviklinga i Hemsil.

:D (Beskytter sitt regime med utviklingslæren)

 

Flemming har særdeles gode poeng ang NJFF, og utvikling/forvaltning av Norsk innlandsfiske i elver og vassdrag. Vi trenger mange minst like gode elver som Hemsil, for å holde prisene nede.

:D (Fundamenterer det hel med sunne gode regnskapsmessige og økonomiske prinsipper, samtidig som han ser at han trenger allierte, Flemming.)

 

Henning Sæbø: Som du sier, slipper man til "Ulvene" er alt ødelagt på ett år. "varamedlem"

:D (Skaper lojalitet og allierte gjennom å dele ut ros, heder og titler)

 

Man blir ikke rik av fiskekort priser, men man blir rik på verdiskapning, og god forvaltning! "2 matfisk er helt topp, selv i Hemsil."

:D (Økonomi og forvaltning i skjønn forening)

 

Før eller seinere blir nok all forvaltning mye lik på den vi har i Hemsil. Økologien går sin gang,

:D (Evolusjon)

 

og markfiskerne blir borte/færre når fisken forsvinner.

:D???

 

Erik, man skal ikke rakke ned på de som betaler 10.000- for ei fiskestang, for ellers blir det dårlig med kroner i sporten. Sammenblanding av flere interesser er som det blir sagt her også om meg, noe vanskelig. "Her mista Erik sin Styreplass", mista den egentlig allerede i fjor, da han ikke såg fremtiden godt nok. "Mon tro om Hemsedal Sport vil selge fiskekort i år?" Ta det gjerne som en fleip.

:D (Straffer de som tør å opponere)

 

Svein, forvaltningen rundt om i Norge er ikke dårlig, men en stor skam!!! Den er rett og slett ødeleggende, og alle andre elver er tilnærmet lik Hemsil.

Jeg tjener litt på guiding osv, men det er ikke her min store interesse ligger, den ligger nemlig i Forvaltning av Hemsil og andre elver/vassdrag.

:D (Idealisten som gjør alt til alles beste)

 

Jeg mener prisene på fiske i Norge er latterlig lave.

:D (Latterliggjør alle som ikke forstår at det å fiske ikke er noe man har rett til, men noe bonden mot kompensasjon gir deg rett til)

 

Det at noen synes det blir for dyrt i Hemsil er helt topp.

:D (Gleder seg over at alle ikke lenger har muligheten til å fiske som før)

 

Misjonen er nådd.

:D (Jeg har lykkes)

 

Priser for fiske tror jeg er eneste vei å gå for å få med seg grunneierlag rundt om, fordi det for noen vil være deres eneste inntektskilde.

:D (Sunne økonomiske prinsipper og forvaltning hånd i hånd og eneste vei.)

 

Godt ikke brukere av dette forumet får påvirket prising!!!

:D (Drit i brukerne de har ikke skjønt det)

 

"Jeg drar ut den krona jeg kan!"

:D (Herlig med diktatur)

 

Lett omskrevet sitter vi igjen med følgende:

 

Dette dreier seg om en businessmann fra Hemsedal som vet alt og beærer oss alle med å rette og sette karakter på våre meninger og vår kunnskap.

For å få orden på NJFF ser han nødvendigheten av å kuppe organisasjonen og innføre diktatur. Han erkjenner at han trenger støttespillere og utpeker Flemming og flere ”vennligsinnede rettroende som sin skyggeregjering” (Ikke meningen å blande deg Flemming og resten av forumet inn i dette)

For å være sikker på at alle forstår sitt eget beste gir han utrykk for at han er ydmyk.

Ideologisk forsvarer han regimet med utviklingslæren, regnskapsmessige og økonomisk sunne prinsipper.

Lojalitet skapes gjennom å dele ut ros, heder og titler

Utopia oppstår som en konsekvens av evolusjon og sunne økonomiske prinsipper.

For å holde orden i rekkene og for at alle skal forstå sitt eget beste, straffes de som tør å opponere med eksklusjon. For at dette skal fungere må man hvite hvem som opponerer. Meninger uten navn teller følgelig ikke.

Idealisten, som gjør alt til alles beste, latterliggjør de som ikke forstår at det å fiske ikke er noe man har rett til, men noe diktatoren mot kompensasjon gir deg rett til

Diktatoren gleder seg over at alle ikke lenger har muligheten til å fiske som før. Han har lykkes

Sunne økonomiske prinsipper er eneste vei til god forvaltning.

Drit i brukerne de forstår uansett ikke sitt eget beste

 

Herlig med diktatur

 

Mvh og GOD PÅSKE

Stig Mjåtvedt

 

:D PS: Tor, saken hadde profitert på at du formulerte deg litt annerledes. Jeg er nemmelig enig med det meste du sier, men helt uenig i måten du sier det på. Jeg burde selvsagt skrevet dette i 2005 og ikke nå. Du har nemmelig moderert deg kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg synes innlegget til STIG var meget interessant og godt formulert.

 

Hvis det var meg (med forbehold) Tor refererte til som nytt styremedlem og "tidligere leiar av Hemsedal Fremskrittsparti" blir jeg nok desverre nødt til å opplyse om at dette nok er en feil i medlemspapirene og at undertegnede ikke er medlem og overhode ikke kunne tenke seg å være medlem i dette partiet eller andre partier for den saks skyld. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje Refsahl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Mye skremmende lesning her. Men det gir inspirasjon til å kjempe med nebb og klør for at dette amerikaniserte fjolleriet ikke skal spre seg til andre elver.

 

De som her gjør sitt ytterste for å presse ut den vanlige fluefiskeren ved hjelp av latterlige kortpriser, bør legge seg på minnet at gjedda har dukket opp i mange elver og vann i Norge etter slik eksluderende opptreden av lokale rettighetshavere med mulla-tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten
Mye skremmende lesning her. Men det gir inspirasjon til å kjempe med nebb og klør for at dette amerikaniserte fjolleriet ikke skal spre seg til andre elver.

 

De som her gjør sitt ytterste for å presse ut den vanlige fluefiskeren ved hjelp av latterlige kortpriser' date=' bør legge seg på minnet at gjedda har dukket opp i mange elver og vann i Norge etter slik eksluderende opptreden av lokale rettighetshavere med mulla-tendenser.[/quote']

 

Dette er riktig! Hadde ikke tenkt på det før nå jeg, men det skjedde jo faktisk der jeg pleide å fiske før, og hvor det ble innført fiskekort:

http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article1323955.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

HæHæ Stig.. Der ble det 12 nye sider.. Men jeg velger og IKKE anse Tor som diktatorisk ovenfor meg.. Hyggelig å bli utpekt som styremedlem i NJFF.. :) Skulle vært fint det, hvis NJFF hadde sitti som forvalter, og staten var eneste grunneier... MEN, er nok utopi at ting blir så enkelt... Overlater til gutta i dalen å styre egne ressurser, så vil tiden vise hva som er riktig.. For meg vil ALLTID hensynet til naturen og fisken veie tyngst.. Lenge leve de som virkelig prøver å gjøre noe...... (men er fortsatt FOR dagskort...hæhæ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

PS OG forvaltningen, sett bortsett fra noen hederlige unntak, ER en stor skam....

 

OG det finnes unntak på grunneieierregímer som bør få bestemme: Samer... Uf OG uff... veit det: digresjon og ennå en diskusjon.. Her fiskes, GOD PÅSKE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten
For meg vil ALLTID hensynet til naturen og fisken veie tyngst..

 

Er vel dette samtlige prøver å si her da!! Men du har jo tydeligvis slengt deg sammen med bølgen med økonomiske interesser... Litt rart egentlig, men da var kansje ikke beskrivelsen til Stig så hakkanes gæli allikevel?

Det er jo klart at Tor vet hva han snakker om, og at fisket sikkert blir bra, men prisen bør da på ingenn måte være så høy.

Før fantes det jo en mellomting som alle var fornøyd med.. hvorfor endre på det? Virket jo som dere hadde et greit resultat før også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

:D PS: Tor' date=' saken hadde profitert på at du formulerte deg litt annerledes. Jeg er nemmelig enig med det meste du sier, men helt uenig i måten du sier det på. Jeg burde selvsagt skrevet dette i 2005 og ikke nå. Du har nemmelig moderert deg kraftig.[/quote']

 

Enig!

 

Mye skremmende lesning her. Men det gir inspirasjon til å kjempe med nebb og klør for at dette amerikaniserte fjolleriet ikke skal spre seg til andre elver.

 

De som her gjør sitt ytterste for å presse ut den vanlige fluefiskeren ved hjelp av latterlige kortpriser' date=' bør legge seg på minnet at gjedda har dukket opp i mange elver og vann i Norge etter slik eksluderende opptreden av lokale rettighetshavere med mulla-tendenser.[/quote']

 

Er dette en trussel? Det finnes mange idioter er du en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...