Gå til innhold

Nytt for Hemsila 2006


Robin Fjelldal

Anbefalte innlegg

Gjest Henning
Skulle jeg foreslå noe så måtte det være å frede hele vestsida langs hele elva. Kun fiske fra veisida!

Og dette sier du mens du i avataren kysser en fisk som er tatt fra vestsida!?! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Er ikke akkurat uenig i innlegget ditt. Og dersom noen ikke har forstått det før - Tor og fiskeforeningen bryr seg mer om fisken enn pengene som genereres gjennom fiskekortsalget. Men som Tor forklarte i et tidligere innlegg' date=' så koster det å holde elva i orden. Dessuten er det vel på sin plass at grunneierne får litt igjen for nedtråkkede jorder, søppel og lyden fra skrålende fiskere når de helst vil sove?[/quote']

 

Ja det er vel ingen som blir rike på drive med dette.

 

ALLE vassdrag hadde hatt godt av å ha ildskjeler som er som Tor!!

 

Hadde eg bodd i Hemsedal, hadde eg glatt betalt for sesongkort!!

 

Tenk ka fiskeplass dere bor i nærheten av!!

 

Og for dei som er imot heile opplegget, så finnes det 100000 andre fiskeplasser i norges land!!Mann er jo ikkje nødt å fske i Hemsila!!

 

 

Vi bor i Norge folkens, og det er vanvittig mange fiskeplasser her.

 

 

Mvh

Henning Sæbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pål.

 

Et døgn kort blir helt feil, men hva med et dagkort? (fra kl 0800 til 2400)

Om foreningen ønsker mer penger, så er dette kansje bra?

Når det gjelder nedre Hjelmen, så ligger alt bunngress på vestsida, men det er mye vierkratt og lure plasser på grunna/veisida. For øvrig så er vel Hjelmen den strekningen som virkelig vil ha nytte av de nye tiltakene. Fisken vil få mye mere ro, og den vil få stå i fred på sine spise/standplasser.

 

Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri og vil aldri fiske i Hemsila' date=' men utviklingen jeg ser skremmer litt. Selv har jeg kommet så langt i livet at jeg vil finne elver med villfisk jeg kan plage til en akseptabel pris. Hva neste generasjon blir møtt med om to tiår er det vel ingen som bryr seg om.

 

 

Jeg har fisket, og kommer til å fiske i Hemsil, men alikevel mafa: MEGET VEL TALT! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Det finnes utrolig mange elver å fiske i for de som vil øse opp småfisk for en billig penge. De som ikke liker det som skjer i Hemsila har da nok andre valg? Mens vi som har hatt lyst på ei elv som Hemsila har vært sultefora så lenge jeg har drivi med fluefiske. Det finnes riktignok gode ørretelver ellers i Sør-Norge, men de er sjelden gode grunnet intelligent forvaltning. Da dreier det seg ofte om elver med ytre forutsetninger i særklasse, som i mange år har vært bra fiske-elver PÅ TROSS av den såkalte kultiveringa som har vært drevet der.

 

Tor Grøthe har vært en foregangsmann når det gjelder nytenking innen ørretforvaltning. Jeg tør gjette på at han enkelte ganger har følt at han har tatt på seg en utakknemlig oppgave, men rist det av deg, Tor! Dette er en levende forvaltning som dere forandrer etter behov, der flere ting blir tatt hensyn til. Gjør dere noe som virker mot sin hensikt, så regner jeg med at dette blir forandret året etter.

 

Når det gjelder prisen på fisket i Hemsila, er ikke det noe problem for meg, for jeg har ikke råd til dieselen som går med på turen! laugh.png' alt=':lol:'> Men hvis det skulle bli aktuelt med en tur, så ser jeg for meg et lite forklaringsproblem for min bedre halvdel, det nærmer seg nok en smerteterskel for mange. Men som jeg har skjønt er dette gjort med hensyn til fiskepress, inntjening og kultivering. Flott at det går så mye penger tilbake til både Hemsila og elvene ellers i området. Hvis prisene stiger også til neste år, kan jeg jo heller komme tilbake og lage et innlegg med en sangtekst fra Hellbillies ;)

 

Hva angår "blærete sossefiskere" kan dette sjelden stemme hva angår de mest profilerte og kjente fluefiskerne. Min erfaring er at jo mer kunnskap en fluefisker har, jo rausere er han til å dele sin kunnskap med andre. Her kan jeg jo bruke en lokal variant som eksempel: Jeg kjenner en som traff Erik Eikre ved Trysilelva, og ikke hadde han truffet hyggeligere og mer hjelpsom kar noen gang! Nei, har jeg merka slike tendenser hos fluefiskere, er det som regel fra den typen som akkurat har lært seg tre ord på latin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til T. Grøthe.

 

Takk for svar. Siste forsøk: Jeg har aldri og vil (les: kommer ikke til) aldri fiske i Hemsila. Det skyldes først og fremst avstand geografisk og pris. Det du skriver om overskuddsfisk i 2004 stemmer med det karen jeg snakket med sa. Også at det er uvanlig med sååå stor settefisk.

 

Dere har forvaltet fram et resultat ut fra et mål og lykkes, all honnør for det. Så kan man være enig eller uenig om målsetting og prisutvikling.

 

Riktig at mange plasser i Telemark er et uland innen fiskeforvaltning. Men så er jo fylkets elver og vassdrag også 95% utbygget for el-prod. Og mere står for tur. Likevel, det finnes mange vann og noen elver med stor aurebestand (for stor), og noen har fin og riktig stor fisk. Men at det bør gjøres mye mer er jeg enig i. Men ikke dersom kortprisen blir tilsvarende den i Hemsila. Så av utgiftsoversikten du ga at tiltakene også krever stor finansiell innsats, og at overskuddet ikke var all verden. Men for svært mange blir prisen for tøff de beste plassene. Håper i hvert fall de holder prisene forøvrig på et nivå ungdommen kan leve godt med. Håper også, generelt, at opprettelsen av rene fluesoner rundt om ikke stiller fluefisket i et dårlig lys sportsfiskere mellom. Det vi trenger minst av alt er indre konflikter. Det er haugevis av andre saker å kjempe for som det er viktig å stå sammen om.

 

Magne Farlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at markedet vil regulere prisen hvis flere elver blir som Hemsila har jeg god tro på. Da blir det kanskje som i lakseelvene, der det koster skjorta å fiske en bra strekning, men bare den ene skjortearmen på en campingstrekning. Det blir jo flott. Da vil jeg måtte begrense fisket mitt til én elv, fordi jeg ikke har råd til å farte rundt som i dag.

 

Da hjelper det lite at det vaker tokiloser der jeg uansett ikke kan fiske.

 

NZ har fram til de siste årene hatt en av verdens mest liberale markedstankegang etter USA og England. De har også en mye strengere "trespassing"-tankegang enn oss (noe allemannsretten heldigvis setter en stopper for). De har utrolig nok klart å lage reglement for fiske _de aller fleste steder_ uten at det koster 350 kr/døgnet. (koster vel 400kr. året for hele Sør-Øya.).

 

Markedsliberalismen lenge leve! Den har alltid gått hånd i hånd med naturforvaltningen og resultatene er jo stort sett flotte.

 

Legger med en link til antall konsesjoner for kraftverk gitt etter 2005. Skremmende lesning for alle som er interessert i natur og friluftsliv:

http://www.nve.no/Konsesjon/S-30.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes prisene på fiske i Hemsila er nå vel høye og selv om kultivering koster, gjøres det nesten gratis andre steder i landet. (med gratis mener jeg fiske kortet ikke koster skjorta). Og så nært Hemsila er vei og transport er det sannsynlig ikke et slit å sette ut fisk heller.

 

Det som irriterer meg mest er at dere ikke tar hensyn i denne debatten de pengene vi legger igjen i det lokale næringlivet under et opphold på feks. en uke i Hemsil.

 

Jeg kommer ikke dit i år, dessverre -det er for dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Espen!

Det er nok ikke så sikkert at den gjennomsnittlige grunneieren langs elva får så mye tilbake for den økte omsetningen i butikkene i nærområdet. Det måtte i så fall være at de er sikret at disse forretningene ikke går nedenom og hjem.

 

Hvis ikke næringslivet vil gå inn og støtte elveeierne økonomisk som en takk for økt omsetning, kan det jo være at elveeierne må få litt av det ekstra overskuddet av kortsalget for å være interessert i en slik, for dem, "moderne tullball-forvaltning". Man må klare å overtale kara i elveeierlaget om at de vil få noe igjen hvis de går med på en forandring i fiskeregler og forvaltning forøvrig. Trur jeg da :? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen!

Det er nok ikke så sikkert at den gjennomsnittlige grunneieren langs elva får så mye tilbake for den økte omsetningen i butikkene i nærområdet. Det måtte i så fall være at de er sikret at disse forretningene ikke går nedenom og hjem.

 

Burde ikke bygdenorge ta til takke med det de får da? Kan ikke komme å kreve her og der......

:Dlaugh.png' alt=':lol:'>

 

(Kunne ikke dy meg....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Hei pål.

 

Et døgn kort blir helt feil' date=' men hva med et dagkort? (fra kl 0800 til 2400)

Om foreningen ønsker mer penger, så er dette kansje bra?

Når det gjelder nedre Hjelmen, så ligger alt bunngress på vestsida, men det er mye vierkratt og lure plasser på grunna/veisida. For øvrig så er vel Hjelmen den strekningen som virkelig vil ha nytte av de nye tiltakene. Fisken vil få mye mere ro, og den vil få stå i fred på sine spise/standplasser.

 

Hilsen Tor[/quote']

 

Sant det med hjælmen.. var en spesiell plass jeg tenkte på da hehe... Ellers er jeg enig: dagskort ville gitt mer penger, samtidig som kjøperne som skulle fiske en dag fikk "valuta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming, har ikke rukket å svare på ditt tidligere innlegg, men bedre kunne det vel ikke vært sagt, derfor ikke så mye å si.

 

Har lyst til å si litt om Hallingdalselvas forvaltning:

Det aller meste er ødelagt, iallefall for de som vet hva denne elva stod for fram til først på 90` tallet. Nå har de tenkt å sette ut "krokodiller", for å få et bedre fiske. Krokodillene kan være nyttige om de freder dem, så de kan være med å regulere rekruttene. De vil nok ha dem som trekkplaster. Dette gjorde også vi i Hemsil for 10 - 15 år siden. Foreningen der nede omsetter fiskekort for ca 80.000- på en sesong. De har ikke råd til å sette fisken selv, de mener reguleringen har ødelagt elva (fantastisk fiske frem til først på 90`talet), og de vil med det at regulanten skal sette ut fisken, ev turistnæringa. De har som mål å bli Nord Europas beste ørretelv. De har også en ny driftsplan, uten andre mål enn å sette ut fisk. Er det noen på dette forumet som tror dette funker?

 

Tisleia: Denne elva var også fantastisk for 10-15 år siden. Glemmer ikke en flott kveld, 3 - 4 store fisker kom ruslende oppover fra hølen lenger nede. Dette var fisker fra ca. 1,2 kg til ca 2 kg. det var fantastisk bare å få se bevegelsene deres på det grunne riflevannet, og de flotte vaka. Denne kvelden var fantastisk vakker, Det tok ikke lange tida før alle vart borte, de kom aldri igjen. Dette er vel typisk Norsk, og slik er det fremdeles. Denne elva er mindre enn Hemsil, Hallingdalselva er større,

Er det noen som tror at vi kan få tilbake desse minnene fra Tisleia og Hallingdal? Hva må gjøres?

 

For meg er begge elvene et resultat på holdninger som ofte gjenspeiles fra noen anonyme i forumet. En av mine beste fiskekompiser kommer fra Bærum. "Merkelig nok" er det han som har påvirket meg mest i hva jeg har tengt og besluttet om Hemsil. Ikke så værst desse Bærumsfolka :!:

 

Hilsen Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Er enig at det var helt bak mål å henge ut bærumsfolk, dette er usakelig!

 

Spørsmålet tror jeg egentlig er ganske enkelt blant de fleste (mulig jeg misforstår):

Er Hemsila blitt en dyr fonøyelsespak? Er det verdt prisen? Og på hvilken bakgrunn har dere vurdert disse nye tiltakene?(Om dere har hatt med fagfolk).

Tviler ikke på at Hemsila etter hvert kan være verdt prisen, men siden vilkårene for fisken er blitt dårligere i det siste, og at dere må ty til nye tiltak, er det riktig da å sette opp prisene nå? Eller gjør dere dette for at dere trenger penger for riktig kultivering framover, og at det først da blir verdt den prisen?

 

På en annen side, har jeg lyst til å rose Tor for å tenke nye tanker, og med å utvikle det potensialet Norge har. Håper dette prosjektet kan lykkes.

 

Hilsen

Marius Book

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det som er problemet i mange elver i dag, er, bortsett fra reguleringer og annet menneskeskapt, klin hakke sprø nordmenn som tror at vår kjære natur har selvfornyende ressurser til evig tid.. Er ikke det...

 

Sett mange vassdrag ødelagt av såkalte sportsfiskere.. de dukker opp som paddehatter når de får greie på et nytt bra sted/vassdrag... voldtar dette skikkelig og reiser videre.... Når sportsfiskere og grunneiere får blod på tann er det ingen nåde,, fisken skal utryddes her og nå... Må jo ha med fisk hjem så kjerringa tror jeg har vært på tur!!! Å... je lyt det bli rakalag da serru.:. Gøy med garn.. åsså så mye fisk......

 

TAKk å pris at det finnes folk som ser dette, og ønsker bedring.. Men ikke minst, har en lokalposisjon som gjør det mulig..

 

Et annet eksempel er Gjerfloen fluefiske i Trysilelva.. Alle vet hvor mye bra fisk det er der nå kontra før.. Ingen utsettinger, kun regulering av fiske..

 

ALLE vassdrag som gjør om regelverk osv (tilpasset sitt vassdrag) får en rask synlig forbedring.. Det viser seg at i mange tilfeller er det faktisk fiskerne selv som har ødelagt ALT.. Hvor ironisk er det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med deg, Pål. Tenker på hvor bra Drammenselva og Snarumselva kunne ha vært, f.eks...

 

Det jeg ønsker er at det ikke trenger å ekskludere folk på inntekt. Begrenset kortsalg er jeg for, men å prise seg slik at bare folk med mye penger får fiske, det blir galt. Det koster nødvendigvis ikke så mye å innføre et strengere regime.

 

Det er ikke så lenge siden noen ville prise de beste stiene/turene her i landet også. Hva blir det neste? Jeg frykter utviklingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI TOR. LURER BARE PÅ OM DU HAR NOEN OVERSIKT OVER HVOR MANGE FISKEKORT SOM SELGES I DE FORSKJELLIGE UKENE/MND.

 

HADDE DET IKKE VÆRT BEDRE Å SETTE ETT TAK PÅ ANTALL KORT SOM SELGES, OG HELLER TA MER BETALT I DE PERIODENE DET ER MEST TRØKK??

 

FOR MIN EGEN DEL VILLE JEG HELLER VÆRT VILLIG TIL Å BETALE MER, HVIS JEG VISTE AT DET IKKE VAR SÅ MANGE SOM FISKET.

 

ER NOEN ENIG I DETTE TRO??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Fullstendig enig med deg' date=' Pål. Tenker på hvor bra Drammenselva og Snarumselva kunne ha vært, f.eks...

 

Det jeg ønsker er at det ikke trenger å ekskludere folk på inntekt. Begrenset kortsalg er jeg for, men å prise seg slik at bare folk med mye penger får fiske, det blir galt. Det koster nødvendigvis ikke så mye å innføre et strengere regime.

 

Det er ikke så lenge siden noen ville prise de beste stiene/turene her i landet også. Hva blir det neste? Jeg frykter utviklingen...[/quote']

 

 

Jepp, det er ikke mer enn 10-15 år siden fisken var fler og større enn i bla. Hemsila.. Gone forever :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hevet over enhver tvil at flere vassdrag i dette landet kunne hatt godt av kultivering/forvaltning som i hemsila ! Men ifølge Tor så er jo dette også grunnen til de mildt sagt stive prisene for å få fiske der !

Hvis dette skulle videreføres til andre vassdrag, sånn at det blir vanlig å måtte betale 200kr for ett døgns fiske etter ørret, tror jeg vi ekskluderer svært mange !

Jeg vet at mange forbinder fluefiske med status, men det blir bare latterlig !

Greit nok at man opererer med de prisene man gjør i hemsila, men jeg håper for fremtiden at dette blir mer unntaket enn regelen i våre vassdrag!

Det er vel nok klasseskille i samfunnet ellers, om vi ikke skal ha det innen sportsfiske også ?

Dette kan på en måte sammenlignes med forslaget til fyren som ville begrense utenbygds fiskeres tilgang til Tana : Der ville man ekskludere ut i fra bosted, her vil man ekskludere ut i fra økonomi !

Man finner igjen noe av det samme i jakt også ! Jeg sluttet med rypejakt for noen år siden pga den elendige bestanden de fleste steder her på østlandet, og undret meg hvorfor det ikke ble innført fredning ! I stedet valgte man å justere prisene for jaktkort kraftig opp, for på den måten å få både i pose og sekk , da det alltid vil være noen som betaler uansett !

Å tro at en satt pris på fiskekort i hemsila eller andre vassdrag vil bli justert ned igjen, uansett utvikling, er i beste fall å være farlig naiv !

Noe som forundrer meg er at i vassdrag der det er innført rene fluestrekker, er disse strekkene gjerne de dyreste å fiske på ! Hvor logisk er dette, all den tid vi fluefiskere liker å tro at vi på alle måter er mer skånsomme mot fisken enn sluk/markfiskerne ?

Ang hemsila må jeg si som flere andre her : Kall en spade for en spade !

Til syvende og sist er det penga som rår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle fiskevenner!

 

Sitter og leser denne tråden med stor interesse og synes egentlig at det er litt vanskelig å vite hva man bør mene denne saken (tenker da på pris- og kultiveringspolitikken i Hemsila.

I utgangspunktet ser jeg ikke helt problemet med det som skjer i Hemsila, har egentlig stor respekt for jobben som blir gjort der oppe på vegne av rettighetsinnehaverne og bygda ellers. Dersom jeg ikke har misforstått, er det jo kun deler av elva som blir kultivert og priset på denne måten. Vi som ikke synes noe om å måtte betale slike priser for å fiske, har jo fremdeles mye å velge i. Men det er jo kanskje nå jeg synes det blir vanskelig..... forstod det jo sånn at Tor Grøthe jobber for at denne modellen også bør innføres andre steder.

 

Jeg er fersk som fluefisker, men har lang fartstid som fisker, jeger og friluftsmenneske. For meg fremstår fisket i de berørte deler av Hemsila som en slags "lekedam" som blir litt fjern med tanke på hva jeg forbinder med fiske og friluftsliv. C&R blir på en måte det samme som vi elgjegere skulle skyte elg med bedøvelsespiler for sportens skyld. Skal være forsiktig med å sammenligne fisk med pattedyr, men ellers er sammenligningen reell for mitt vedkommende.

Fluefiske og sportsfiske generelt betyr primært for meg nærhet til naturen, sjelefred, kos og hygge....iblandet et snev av spenning og opplevelse. Det å legge fangsten på bålet eller i røykeovnen etter en lang dag i elva er for meg en vesentlig del av det hele, gjerne ispedd en liten XO eller annet snacks...noen ganger i hyggelig lag og andre ganger alene. At man ikke tar opp mer fisk enn hva som er fornuftig, er en selvfølgelighet.

 

Dersom "Hemsila-modellen" skulle bli gjeldende rundt omkring, er det ikke fritt for at jeg føler mine og mine barns rettigheter og muligheter for sportsfiske truet. Jeg har som tidligere nevnt respekt for hva Grøthe og de andre i Hemsila har gjort, men jeg synes nå i edruelighetens navn at man burde være mer "ærlige" med hva man har av motiver. For meg fremstår dette som bygdepolitikk og næringspolitikk og ikke først og fremst fiskekultivering. Dersom man først og fremst hadde fiskens levevilkår i tankene, burde man heller begrenset antall fiskere enn å øke prisene.

Vi er jo heldigvis forskjellige og jeg ser derfor selvfølgelig intet galt i at andre finner denne formen for fiske minst like givende som jeg finner mitt, håper bare ikke at alle de beste elvene til slutt ender opp som Hemsila. Når det er sagt, så må jeg vel legge til at jeg håper jeg en gang får anledning til å prøve fisket i Hemsila også.......kanske jeg da får et mer nyansert syn på saken. :D

 

Med fiskehilsen Hans Jørgen Rigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjen, tar litt tid med tilbakemelding, for jeg har hatt en del å gjøre.

 

Espen Sjøberg stilte noen vesentlige spørsmål:Det vart solgt 800 fiskekort i fluesona sesongen 2005. Det vart solgt 81 årskort, ca 300 ukeskort, og 400 weekendkort. Dette vil gi ca årskort (snitt 20 dager) blir

1600 dager. Uke (snitt 6 dager) 1800 dager, og weekend 2 dager som da blir 800 dager. Totalt blir dette ca 4200 fiskedager. Om man sier det er 2700 fiskedager fra 15 juni til 15 juli, deler vi dette på 30 dager, og får da en kvote på 90 fiskere pr dag sesongen 2005. jeg vil tro at en kvote på 30 fiskere pr. dag ville være passe i fluesone områda, altså en reduksjon på 67%. Dette ville selvfølgelig vært mye bedre for elva, men med de nye priser og reglement må en regne med en reduksjon på ca 50%, ikke så værst det heller, og da alikevel få de samme inntektene. Ved å sette en dagspris på kr. 400 pr dag, og forutsette at man fyller alle dagene i 30 dager, blir faktisk dette regnestykket brukbart. Man ville da ende opp med en inntekt på kr. 360.000- for de 30 dagene med størst press på elva, dette er ikke så dårlig, og jeg tror det kansje kan forsvares? Skulle jeg da bestemt systemet ville jeg foreslått kr. 500,-

pr dag eller kr. 3000,- for ei uke, og ingen mulighel for å kjøpe årskort.

(Jeg har ikke regnet på denne modellen før, og trodde faktisk det skulle blitt dyrere.

 

Hans Jørgen Rigan har noen poeng jeg vil kommentere. For meg er det også riktig og fornuftig å ta med seg matfisk, men kun av de små størrelser. Men en ting må være helt klart. Uttaket av fisk MÅ settes i et system, regler som skal basere seg på fornuft fungerer IKKE!!!!!! Til det er Ola Nordmann alt for rå! Tror nok du ville fått et nyansert syn om du prøver Hemsil.

 

Håper vinkling på begrenset kortsalg gir eit greit bilde.

For 2 år fremover er det allerede bestemt hvordan det skal være. Det er godt ikke jeg skal ha noe med denne utviklingen lenger, til det er jeg alt for mye involvert i Hemsil utenom foreningen. Egoistisk sett ville selvfølgelig jeg valgt begrenset kortsalg. Bare HF tjener penger gir jeg F.

 

Tor Grøthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle fiskevenner!

 

Sitter og leser denne tråden med stor interesse og synes egentlig at det er litt vanskelig å vite hva man bør mene denne saken (tenker da på pris- og kultiveringspolitikken i Hemsila.

I utgangspunktet ser jeg ikke helt problemet med det som skjer i Hemsila' date=' har egentlig stor respekt for jobben som blir gjort der oppe på vegne av rettighetsinnehaverne og bygda ellers. Dersom jeg ikke har misforstått, er det jo kun deler av elva som blir kultivert og priset på denne måten. Vi som ikke synes noe om å måtte betale slike priser for å fiske, har jo fremdeles mye å velge i. Men det er jo kanskje nå jeg synes det blir vanskelig..... forstod det jo sånn at Tor Grøthe jobber for at denne modellen også bør innføres andre steder.

 

Jeg er fersk som fluefisker, men har lang fartstid som fisker, jeger og friluftsmenneske. For meg fremstår fisket i de berørte deler av Hemsila som en slags "lekedam" som blir litt fjern med tanke på hva jeg forbinder med fiske og friluftsliv. C&R blir på en måte det samme som vi elgjegere skulle skyte elg med bedøvelsespiler for sportens skyld. Skal være forsiktig med å sammenligne fisk med pattedyr, men ellers er sammenligningen reell for mitt vedkommende.

Fluefiske og sportsfiske generelt betyr primært for meg nærhet til naturen, sjelefred, kos og hygge....iblandet et snev av spenning og opplevelse. Det å legge fangsten på bålet eller i røykeovnen etter en lang dag i elva er for meg en vesentlig del av det hele, gjerne ispedd en liten XO eller annet snacks...noen ganger i hyggelig lag og andre ganger alene. At man ikke tar opp mer fisk enn hva som er fornuftig, er en selvfølgelighet.

 

Dersom "Hemsila-modellen" skulle bli gjeldende rundt omkring, er det ikke fritt for at jeg føler mine og mine barns rettigheter og muligheter for sportsfiske truet. Jeg har som tidligere nevnt respekt for hva Grøthe og de andre i Hemsila har gjort, men jeg synes nå i edruelighetens navn at man burde være mer "ærlige" med hva man har av motiver. For meg fremstår dette som bygdepolitikk og næringspolitikk og ikke først og fremst fiskekultivering. Dersom man først og fremst hadde fiskens levevilkår i tankene, burde man heller begrenset antall fiskere enn å øke prisene.

Vi er jo heldigvis forskjellige og jeg ser derfor selvfølgelig intet galt i at andre finner denne formen for fiske minst like givende som jeg finner mitt, håper bare ikke at alle de beste elvene til slutt ender opp som Hemsila. Når det er sagt, så må jeg vel legge til at jeg håper jeg en gang får anledning til å prøve fisket i Hemsila også.......kanske jeg da får et mer nyansert syn på saken. :D

 

Med fiskehilsen Hans Jørgen Rigan[/quote']

 

Dette er ditt syn på saken, Hans Jørgen, og det respekterer jeg 100%. Men deler av innlegget egner seg vel egentlig bedre i en C&R debatt, noe denne tråden ikke bør utvikle seg til. Det er egentlig irrelevant i denne saken. Jeg og mange med meg fisker heller i en elv som er ren flueelv, OG C&R. Det er også irrelevant...

 

Hva folk foretrekker varierer, men i Norge foretrekker de fleste sportsfiskere å spise fisken de får. Det er helt greit, men for at det skal fungere så MÅ det settes i system, som Tor sier.

Jeg mener det er på høy tid at noen tar dette seriøst og er foregangsmenn på området. Hemsila som elv tiltaler meg veldig. Problemet er at det er for få slike elver, og dermed for mange om beinet. Med den kunnskapen som tilegnes i Hemsedal kan vi få lignende tilstander i mange andre norske elver. Spesielt i elver som i dag er fullstendig neglisjert forvaltningsmessig. Det er absolutt behov for å finne et mønster som fungerer og prøve det ut i praksis. Mitt inntrykk er at det er det de gjør i Hemsedal.

 

At de i tillegg gjør dette utifra et bygde- og næringspolitisk ståsted er kanskje en forutsetning for å få det gjennomført i praksis? Jeg vet ikke, men synes det er helt greit. Ihvertfall på det stadiet Norge er i forvaltningsmessig for øyeblikket.

 

Til syvende og sist er det plass til alle typer sportsfiskere i Norge, med unntak av dem som tar en god fangst for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ditt syn på saken' date=' Hans Jørgen, og det respekterer jeg 100%. Men deler av innlegget egner seg vel egentlig bedre i en C&R debatt, noe denne tråden ikke bør utvikle seg til. Det er egentlig irrelevant i denne saken. Jeg og mange med meg fisker heller i en elv som er ren flueelv, OG C&R. Det er også irrelevant... .[/quote']

 

Enig, dette er ingen C&R debatt...beklager avsporinga.

 

At de i tillegg gjør dette utifra et bygde- og næringspolitisk ståsted er kanskje en forutsetning for å få det gjennomført i praksis? Jeg vet ikke' date=' men synes det er helt greit. Ihvertfall på det stadiet Norge er i forvaltningsmessig for øyeblikket.

 

Til syvende og sist er det plass til alle typer sportsfiskere i Norge, med unntak av dem som tar en god fangst for gitt.[/quote']

 

Jeg synes også dette er helt greit, håper det kom frem i forrige innlegg. Det er nå dessverre sånn at det er på plasser hvor noen har økonomiske interesser hvor vi ser de beste eksempler på fiskeforvaltning, mulig det er blitt en forutsetning som du skriver... Bygdeutvikling er et helt greit motiv synes nå jeg. Men jeg blir litt frustrert over hvor mange grunneiere som gjør butikk på fiskeutleie uten å legge noen penger eller innsats tilbake på fisk eller miljø. Her skulle det rett og slett vært stilt krav til grunneierne om fiskestell dersom de skulle få tillatelse til å selge fiskekort. Å "eie" naturressurser betyr ikke bare rettigheter, men også forpliktelser etter min mening. Sånn sett er forvaltninga av deler av Hemsil et eksempel til etterfølgelse. Prispolitikken har jeg andre oppfatninger av. :D

 

Hans Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at folk skal bestemme over mitt fiske' date=' jeg vil fiske med det jeg vil og drepe den fisken jeg vil uansett om den er 2 kg eller 300 gram. [/quote']

 

Dette er vel en gjennomsnittlig holdning i Norges befolkning, tenker jeg.

Det høres i utgangspunktet ikke galt ut med slike holdninger heller, og fiskereglene i 99,999% av alle norske elver og vann er basert på at vi har (skal ha) denne holdningen. I de aller aller fleste tilfeller har også grunneiere og de som forvalter elvene de samme holdningene...

 

Men så skjer det da, at noen luringer finner på løsninger og strenge regler som skal gjøre fisket bedre og snittstørrelsen på ørreten større. Regler som bryter med norske "Veidemann"-holdninger, urgamle fangsttradisjoner og retten til å ta med så mye fisk vi klarer å bære med hjem til en stolt kone, som sikkert venter på kjøkkenet. Regler som setter en stopper for vårt behov for å vise hvor fryktelig dyktige vi er, og hvor store fisk vi egentlig klarer å lure. Regler som får steikepanna til å virke fryktelig stor, for fisken vi kan ta med hjem går det jo hele to stk av i panna. Nei, slike steder holder vi oss unna...!! :shock:

 

I stedet holder vi oss til den vanlige "put & take" elva som de lokale forvalterne setter ut tusenvis av settefisk i hvert år for at vi skal unngå å innføre slike strenge regler. Det er bedre å fiske 350gr settefisk i elv uten strenge regler, enn å fiske kilosørreter i elva med de strenge reglene, ikke sant?!! :shock:

 

Så begynner rapportene å renne inn fra denne elva med så strenge regler. Vi hører om store ørretter som villig stiger til en tørrflue, og det er mange av dem. Sjansen for stor ørret er maksimal. Noen reiser dit, og etter hvert gjør "halve Norge" det samme. Hva er dette for noe tull, tenker vi! Rene fluesoner og c&r på stor fisk- for en tegneserieelv dette må være!! :shock:

 

-Spør deg selv; Er den det? Hva er egentlig alternativet når trengselen blir for stor? Hva er alternativet når uttaket av stor villfisk blir for stort?

 

---------------------------

 

-Jeg vil gjerne nevne to elver her på østlandet som et "skrekk-eksempel" på feil kultivering. Hallingdalselva og Renaelva er to elver med et fantastisk potensiale. De er ekstremt næringsrike, lett tilgjengelige, og har nydelige strekker for både flue- og slukfiskere. Hvorfor er ikke da disse elvene så gode som de burde være?? Tenk litt på det!! :!:

 

Det er vel egentlig ganske lett å svare på dette spørsmålet; måten de blir kultivert på! Hvis nordmenn kan ta opp så mye fisk de vil - lovlig - så gjør de det!! Så enkelt er det! Basta! For å kompensere for det store uttaket av viktig formeringsdyktig produksjonsfisk, så settes det ut settefisk i stort omfang. Settefisk som tydelig bærer preg av å IKKE være like formeringsdyktige, så utsettingene bare fortsetter i stort omfang. :?

Er det slikt vi ønsker oss det?? Er dette prisen vi betaler for at så mange i Norge er (har vært) motstandere av å sette tilbake stor fisk (c&r)?? Vil vi kanskje ikke ha så store fisker i elva? For da kommer det jo bare tusenvis av fiskere som har hørt rykter om elva, og da kan vi risikere at noen finner på noe så idiotisk som å innføre tiltak for å begrense uttak av stor fisk, eller begrense tilreisning av fiskere fra østlandet.. :shock:

 

Spør deg selv; hvilke regler ville du ønsket innført om den idylliske elva du fisker ved i dag plutselig ble innvandet av fluefiskere som tok opp all den fine kilosørretten du vanligvis kunne gå og fiske uforstyrret på, og som det ikke gjorde noe om du tok opp en og annen av i løpet av sommeren, fordi du var der nesten alene hele sommeren. -Hvilke tilltak ville du innført??

 

-Hele problemstillingen er jo ganske søkt for en fra Finnmark eller Troms, som har hundrevis av elver og vann de kan boltre seg alene i om sommeren. Om én elv blir innvandert, så finnes det alltid andre. Sett deg da inn i situasjonen på østlandet, der en økende masse på tusenvis av meite-, sluk- og fluefiskere må sloss om de få plassene som finnes, og ryktene sprer seg fort. Hva bør vi finne på når en tidligere godelv er ødelagt av grådige fiskere, og forvalterne ikke vet hva de skal finne på annet enn å dumpe ut tusenvis av små settefisk? Skal vi fortsatt få lov til å ta opp all den store fisken vi måtte ønske? Skal vi fortsatt være skeptiske til strengere regler på uttak av fisk? Er strenge regler virkelig så feil for våre elver på østlandet? Jeg bare spør....??? :shock:

 

Puhh!! Kjør debatt!!!! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...