Jump to content

Recommended Posts

Ja, sesongen er jo i gang. Var en kjempekort tur sist helg, da var det fortsatt is på halve vannet, og ingen lugg i zonkern som ble testet. 

I helgen hadde jeg en tur til. Ingen fisk denne gangen heller, selv om jeg denne gangen så minst to 100-grammere som vaket. Hadde jeg valgt et annet sted og bellyfiske, så ville jeg kanskje hadd større suksess, men tror vanna må over 7 grader før jeg gidder :)

Ble relativt kort tur denne gangen også, da jeg måtte være hjemme ganske tidlig. Uansett kjekt å være i gang. 

Så noen vak i helga jeg også... Indre Østfold... Var forholdsvis pen fisk som gikk langs land...  Midt på dagen....vil tru det kanskje er noe myggvak mot kvelden... Hadde ikke med stanga da frua og unga var med..

Jeg surra meg en beta sørover her på søndagen, besøkte et vann som går langt tidligere enn der jeg bor. Ikke noen perle bortsett fra at det er pent rundt. Ørreten er stort sett passe dårlig kondis og veier typ 350-500gram som de 4 jeg fikk. Men, de vaker jo, og de er steady der... og det klekket små mygg. Tok 3 på cdc myggen krok 19 og siste luringen skulle ikke ha det så jeg satte på en glassbead buzzer krok 18 i bøyen på den cdcmyggen og fikk lurt trassigper.  En kort, fin tur på par-tre timer. Fikk nappa bom på den første, som jeg ofte pleier, hehe.. ganske uforbredt etter mange måneder off og kfikk også stå å se på at tørrflua gikk under på en fisk som tok buzzern svært rolig... Ganske funny... den lille lorteflua 15 m unna... såvidt jeg ser den... Flytta den på seg?? Jaggu, den flytter seg... oi der gikk den under... ingen reaksjon i høyrearmen :4_joy: Legger ved et smykke av et bilde... slik folk gjerne fotograferer fisk som er litt under pari :8_laughing:

Var en tur i traktene rundt Ørje på søndag. Litt vel mye vind og lite synlig aktivitet. Pælma litt sporadisk med en RAS-Zonker, men ingen ting skjedde. Lå stort sett i lyngen og koste meg. Holder lenge det på denne tida av året. Snakka med en kompis som hadde vært i Degernes-fjella på tirsdag. En del aktivitet på knøttsmå biller som var helt svarte på undersida. Også en del myggvak mot kvelden. Men jævlig kaldt! En par tre uker til nå så smeller det vel skikkelig...

• 2 weeks later...

Måtte bli Mai før jeg fikk åpna kontoen på tørt gitt :) Var ved et vann jeg ikke har fisket noe - men det er så nært der jeg bor at jeg er programforpliktet til å besøke det.

Så ikke mye innsekter, men noen mygg var det, og jeg så noen få vak. Jeg greide by opp noen av vakerne til dans med en danseflue,  og fasit ble to i håven og en ryk (fordi det er vanskelig å lage knuter :( ) Ingen kjempefisk, alle typ fire hekto. Men så utrolig digg :)

• 2 weeks later...

Prøvde for første gang å fiske fra packraften i går. Hadde sett for meg at den lave sittestillingen ville by på utfordringer, og hadde derfor kjøpt en ekstra setepute for å legge oppå den andre for å få en høyere sittestilling. Prøvde med både en og to seteputer, og de få cm gjorde merkbar forskjell. Det var faktisk bedre å padle med to puter også, og stabiliteten var mer enn god nok på flatt vann. Vil nok fortsatt padle elv med bare en setepute (lav sittestilling).

Det var ingen aktivitet å se på overflaten, så jeg prøvde først streamer, uten resultat. Etter en behagelig kaffepause (jeg tror jeg så vidt sovnet i packraften), satte jeg på en oliven/brun vannymfe-nymfe, og det resulterte i en fisk på ca 400 g / 35 cm.

Vannet ligger sør-vest i Oslomarka, drøyt 200 moh. De siste isrestene forsvant for en snau uke siden. Jeg glemte å måle vanntemperaturen. Det blåste nordavind, varierende antatt 3-6 m/s. 15-17 grader i lufta, lettskyet, sol. Fisket i le for vinden, på tilnærmet stille vann.

• Create New...