Gå til innhold

CCS - supernerdenes egen tråd for tolkning av tall!


.JB

Anbefalte innlegg

Hei, Tom  :) Ja, det var bra du sa, og at jeg fikk det bekreftet fra flere.

For en stangprodusent på forumet her påstod for litt siden at en femmer (altså en typisk riktig femmer i følge systemet) var 5,5-6,5. Og det er ikke riktig i mi bok.

En femmer (hva nå det måtte være, men altså en 'typisk' klasse 5) er jo 5,0-6,0.

A

Riktig, men det er generelt vanlig at dagens femmere er 5,5 og 6,5.

Men som alt annet er jo også dette en trend som ellers i samfunnet som varierer fra generasjon til generasjon osv.....

Tja, jeg er personlig helt uenig i det.

Ei fiskestang, som jeg skal trives med til ørretfiske, har aldri opp mot 6,5. Det blir for ufølsomt  :)

Rundt 5,5 er et ideal, for min del.

Men vi har alle forskjellig smak.

Altså enig der andre, en 5er med ERN på 6,5 er jo egentlig en 6er stang sånn sett  :)

Man kan diskutere dette og ikke alle vil være enige, men tallene lyver ikke  :)

Hvordan er det produsentene klassifiserer stengene sine egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 412
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tenkte og veksle så jeg fikk noen 50øringer, hvor mange trenger jeg? for og ha nok til de fleste stenger ?

Egentlig trenger du ikke femtiøringer i det hele tatt.

Mye enklere med en billig digital vekt,og ting og tang som du

kan putte opp i en liten pose.

Ting og tang kan være småstein,skruer,muttere,skiver,fiskesøkker,og bla,bla,bla.... ;D

Hvis du absolutt vil bruke femtiøringer så trenger du 120 femtiøringer for å kunne måle

ERN=16 (Da er vi området castingstang enhånds)

For å måle en tøff og barsk enhånds med ERN=12,5 så trenger du 82 femtiøringer.

Med 30 femtiøringer kan du måle opp til ERN=5,5.

ERN=5,5 er det mange kaller en femmerstang,men en femmerstang kan også

også ha mange andre verdier enn 5,5.

Og noe alle vet nå,er jo at en femmerstang er en firerstang for noen,mens den er

en sekserstang for andre,eller en treer,eller sjuer..... ;D

Tom.

Ja det sikkert mulig.  :)

Men går for 50øringer jeg  :)

takk for svar Tom  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo gått greit i mange år, så hvorfor det skal bli så jævla vanskelig etter at man har lært seg ccs etc, forstår jeg ikke.

Det er ikke noe vanskelig i det hele tatt.Det er ikke noe problem å bruke et treersnøre på

en femmerstang?

Du har tydligvis bestemt deg for hva en femmerstang er?Eller har du ikke?

Det blir litt som å kjefte på terrenget når kartet viser feil.

Hvis kartet er feil,hvorfor bruker du det da?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dette har jo gått greit i mange år, så hvorfor det skal bli så jævla vanskelig etter at man har lært seg ccs etc, forstår jeg ikke.

Det er ikke noe vanskelig i det hele tatt.Det er ikke noe problem å bruke et treersnøre på

en femmerstang?

Du har tydligvis bestemt deg for hva en femmerstang er?Eller har du ikke?

Det blir litt som å kjefte på terrenget når kartet viser feil.

Hvis kartet er feil,hvorfor bruker du det da?

Tom.

jeg står ikke med en  tjukk klump av en femmerstang med treerline på i elva, det gjør jeg bare ikke, så sånn sett bar du rett.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså enig der andre, en 5er med ERN på 6,5 er jo egentlig en 6er stang sånn sett  :)

Nei,ikke enig i det hele tatt.Det er,og blir helt feil.

Hva en sekser stang er er ikke noe annet enn subjektivt.

Man kan diskutere dette og ikke alle vil være enige, men tallene lyver ikke  :)

Fullstendig enig.Tallene lyver ikke.Det vi diskuterer er smak og behag.

Hvordan er det produsentene klassifiserer stengene sine egentlig?

Personlige preferanser.

Tom,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nei,ikke enig,det er akkurat det som er greia.

Lina og stanga passer ikke nødvendigvis sammen fordi det står 5 på stang og 5 på snøre esken.

Hvis man tror at man kan stole på det så er jeg redd for at de fleste av oss ville bli skuffet,og for de som har

mindre erfaring ville det bare gjøre det ennå verre.

Hva skal det stå på stanga og pakken da? Ingenting?

Uansett hva det skulle stå på stanga og en snørepakka,så vil det aldri

kunne si hva som passer sammen eller ikke.

Tom.

Så det er slik at nybegynnere som meg som bare har prøvd noen få hundre stenger og snører, OG som har erfart at i over 95% tilfellene vil feks. ei klasse 5 stang (merket aftma 5) og et snøre merket med det samme passe absolutt best sammen. Ikke bare for meg men for 98 av 100 andre fluefiskere.

Har jeg blitt lurt i alle disse åra jeg da? Kan jeg saksøke menneskene bak AFTMA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

klart mine erfaringer også.

det er en fullstendig undervurdering av teknologien at en  rolig femmerstang er en rask stang med treer-line.

Denne forenklingen skjønner jeg meg ikke på. (etter 25 år med fluestenger)

er en 14 fots #9 en ultrarask femmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er slik at nybegynnere som meg som bare har prøvd noen få hundre stenger og snører, OG som har erfart at i over 95% tilfellene vil feks. ei klasse 5 stang (merket aftma 5) og et snøre merket med det samme passe absolutt best sammen. Ikke bare for meg men for 98 av 100 andre fluefiskere.

Har jeg blitt lurt i alle disse åra jeg da? Kan jeg saksøke menneskene bak AFTMA?

Enig med Pål.

De som lager gode snører har en viss peil på hva de driver med og klassifiserer deretter (understatement).

Jeg har ikke mange år med fluefiske bak meg, men i hvert fall 30 år, av mine 38 år, og jeg ser trenden som Pål ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med André. En femmerstang bør ligge rundt ERN 5,5, pluss minus.  Når snøreprodusentene begynner å gjøre snørene tyngre og tyngre for at de skal passe til de stadig stivere stengene blir det hele nokså absurd, spør du meg.

Hva er vitsen? At vi skal la oss imponere av en femmerstang som føles "like rask som en sekserstang", når den i virkeligheten er nettopp en sekserstang? Verden vil bedras...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

jeg synes alltid det er interessant å lese dine innlegg om fysikken i fluekastet, og du har gitt mange gode svar til meg og andre, spesielt på et konkurrerende forum. Før jeg begynte å lese dine (og Kalmar sine) innlegg hadde jeg aldri noe systematisk forhold til min fluekasting, men det har jeg nå. Det er kult.

Det som ikke er like kult, er at du alltid besvarer et hvert spørsmål med et nytt spørsmål. Måten du stiller motsvaret på gjør ofte at man føler seg dum som spurte, og det er vel neppe din mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Da kjøper vi treerstenger (som er femmere).. Eller vent, forresten, noen som har testet ei treer stang i det siste med femmer snøre?? Femmersnøret føltes vel ikke tungt i det hele tatt tenker jeg ? Tullprat. De fleste treerstenger av anerkjente merker ville ikke "kledd" et femmersnøre.

Så hva sitter man igjen med da? For å unngå at "vektklassene" sniker som oppover, burde man faktisk forholde seg til det gode gamle AFTMA systemet på snører. Hvis ei stang da ikke passer ganske greit til "sitt" snøre, betyr det at stanga er feilklassifisert. Trenger vi 50 øringer for å finne ut av dette? Minner om at femtiøringer er på vei ut av systemet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er helt enig med André. En femmerstang bør ligge rundt ERN 5,5, pluss minus.  Når snøreprodusentene begynner å gjøre snørene tyngre og tyngre for at de skal passe til de stadig stivere stengene blir det hele nokså absurd, spør du meg.

Hva er vitsen? At vi skal la oss imponere av en femmerstang som føles "like rask som en sekserstang", når den i virkeligheten er nettopp en sekserstang? Verden vil bedras...

Nei, verden vil nødvendigvis ikke bedras Håvard.

Min Scott G2 klasse 6 er en kjøttfull sak i forhold tol G2 #5... Skal man se bort fra dette, er en dyp åtter en rå firer ??

Nei selvfølgelig er det ikke det. 

Sånne argumenter hører ikke til i 2011 (ikke til deg da Håvard  :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med André. En femmerstang bør ligge rundt ERN 5,5, pluss minus.  Når snøreprodusentene begynner å gjøre snørene tyngre og tyngre for at de skal passe til de stadig stivere stengene blir det hele nokså absurd, spør du meg.

Hva er vitsen? At vi skal la oss imponere av en femmerstang som føles "like rask som en sekserstang", når den i virkeligheten er nettopp en sekserstang? Verden vil bedras...

Nei, verden vil nødvendigvis ikke bedras Håvard.

Min Scott G2 klasse 6 er en kjøttfull sak i forhold tol G2 #5... Skal man se bort fra dette, er en dyp åtter en rå firer ??

Nei selvfølgelig er det ikke det. 

Sånne argumenter hører ikke til i 2011 (ikke til deg da Håvard   :) )

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner ikke helt hva du mener, ₣Яedriκ (no offence;). Mitt poeng var bare at jeg ikke skjønner vitsen med å flytte grensene for klassifiseringen, sånn at en femmerstang blir en sekserstang (eller sjuerstang) osv. Hvorfor ikke kalle en spade for en spade? En sekserstang som markedsføres som en femmerstang blir ikke "raskere" av den grunn, den er fortsatt en sekserstang. Jeg synes bare dette blir forvirrende for forbrukeren (meg). Og nå er jo forvirringen gjort komplett av snøreprodusentene, som lager tyngre og snører for å matche utviklingen hos stangprodusentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Derfor skrev jeg ikke til deg Håvard  :)

Jeg spør i gjen til alle som gidder å høre, er en rask firer en fullgod rolig sekserstang, eller er en sekserstang en kraftigere sak enn en rask firer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det meste av dette konstruert problematikk, siden jeg aldri har følt noe problem med å finne rett snøre til stengene mine.

Skal jeg ha et snøre til ei stang merket med #5, så detter jeg stort sett ned på et snøre merket med samme tall, og det syntes jeg er kurant å forholde seg til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,ikke enig,det er akkurat det som er greia.

Lina og stanga passer ikke nødvendigvis sammen fordi det står 5 på stang og 5 på snøre esken.

Hvis man tror at man kan stole på det så er jeg redd for at de fleste av oss ville bli skuffet,og for de som har

mindre erfaring ville det bare gjøre det ennå verre.

Hva skal det stå på stanga og pakken da? Ingenting?

Uansett hva det skulle stå på stanga og en snørepakka,så vil det aldri

kunne si hva som passer sammen eller ikke.

Tom.

Så det er slik at nybegynnere som meg som bare har prøvd noen få hundre stenger og snører, OG som har erfart at i over 95% tilfellene vil feks. ei klasse 5 stang (merket aftma 5) og et snøre merket med det samme passe absolutt best sammen. Ikke bare for meg men for 98 av 100 andre fluefiskere.

Har jeg blitt lurt i alle disse åra jeg da? Kan jeg saksøke menneskene bak AFTMA?

Ikke prøv å gjør deg mindre enn det du er da.AFTMA  eller AFFTA gjelder snører og ikke stenger.

Hvem er det du skal saksøke og hvorfor?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

jeg synes alltid det er interessant å lese dine innlegg om fysikken i fluekastet, og du har gitt mange gode svar til meg og andre, spesielt på et konkurrerende forum. Før jeg begynte å lese dine (og Kalmar sine) innlegg hadde jeg aldri noe systematisk forhold til min fluekasting, men det har jeg nå. Det er kult.

Det som ikke er like kult, er at du alltid besvarer et hvert spørsmål med et nytt spørsmål. Måten du stiller motsvaret på gjør ofte at man føler seg dum som spurte, og det er vel neppe din mening?

Hvorfor i allverdens navn skal du føle deg dum?

Skal jeg alltid bare kunne svare da eller?Og aldri kunne prøve å føre diskusjonen videre?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke rart med det Lars.

Man kan fort bli forelsket i sin nye kunnskap.

Eller forvirret av sin nye forelskelse.

Neida, spøk og så. Men jeg, i likhet med dere, Lars og Fredrik, lever veldig godt med det som står på snørepakka. Så enkel tillater jeg meg å være.

Og de som lager snører er jo som oftest ikke født på planeten Pluto akkurat (som forøvrig ikke er noen planet lengre). Det viser seg jo å stemme i praksis ofte dette med snører og stenger...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper vi treerstenger (som er femmere).. Eller vent, forresten, noen som har testet ei treer stang i det siste med femmer snøre?? Femmersnøret føltes vel ikke tungt i det hele tatt tenker jeg ? Tullprat. De fleste treerstenger av anerkjente merker ville ikke "kledd" et femmersnøre.

Så hva sitter man igjen med da? For å unngå at "vektklassene" sniker som oppover, burde man faktisk forholde seg til det gode gamle AFTMA systemet på snører. Hvis ei stang da ikke passer ganske greit til "sitt" snøre, betyr det at stanga er feilklassifisert. Trenger vi 50 øringer for å finne ut av dette? Minner om at femtiøringer er på vei ut av systemet.......

Hvilket snøre setter du på T5 stanga?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det meste av dette konstruert problematikk, siden jeg aldri har følt noe problem med å finne rett snøre til stengene mine.

Skal jeg ha et snøre til ei stang merket med #5, så detter jeg stort sett ned på et snøre merket med samme tall, og det syntes jeg er kurant å forholde seg til  :)

Du har rett -Lars-, vi snakker ikke om et av tilværelsens større problemer...

At dette er konstruert, er jeg derimot ikke med på. En gjennomsnittlig femmerstang i 2011 er betydelig stivere enn en tilsvarende stang var for f.eks. tyve-tredve år siden, noe som har ført til at snøreprodusentene har økt gjennomsnittsvekta på snørene.

Det er definitivt ikke noe stort problem, uansett hvordan man ser det. Men for meg er det, utrolig nok, et interessant fenomen. Jeg innser at dette sannsynligvis setter meg i et merkelig lys, men sånn er det altså ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...