Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Regna med at du tok spøken Robban, jeg vet det er litt farlig å spøke sånn på forum hvor man ikke kjenner folk men jeg håpet jeg var pittelitt innafor sikkerhetssonen ;D

 

Poenget var faktisk ikke å harselere med de som har et sånt forhold til sin fiskesjappe, heller misunnelse til de som faktisk har det :)

 

Pris og alt det der satt til side, vel å merke ;D

 

Tibudet om kastekurs i hagedammen står forstatt ;D. Men du vi griller isteden og tar et par hundre pils ;). Ivrige fiskere som deg er en inspirasjon får meg ihvertfall sender deg en pm når gjedda er i ferd med å gjøre livet surt for byttedyr i øyern.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

vanskelig emne, der ens ståsted avhenger av flere faktorer som feks interesse, økonomi, avstand, moral og preferanse. og mye av dette varierer jo fra person til person og kontekst til kontekst, så det er vel umulig å komme opp med en konklusjon alle kan enes om.

 

skal likevel våge meg på en generalisering:

 

- hvis man kjører rundt i dyre biler, bor i flotte hus og har hytte/båt, så blir det litt rart og dobbeltmoralsk å måtte ty til 'utenlandshandel' for å spare noen få tusen kr på hobbyen sin. men nå er realiteten slik at ikke alle er like velholdne, da blir det litt arrogant å sitte på sin pidestall og moralisere.

 

når det er sagt, så man ikke ha dyre merkevarer for å drive med fluefiske. det er såvisst ingen must eller menneskerett å ha like gromt utstyr som enkelte av dine 'medhobbister', sagt litt flåsete :P.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- hvis man kjører rundt i dyre biler, bor i flotte hus og har hytte/båt, så blir det litt rart og dobbeltmoralsk å måtte ty til 'utenlandshandel' for å spare noen få tusen kr på hobbyen sin. men nå er realiteten slik at ikke alle er like velholdne, da blir det litt arrogant å sitte på sin pidestall og moralisere.

 

Helt enig, og da synes jeg det er flott at det, så langt jeg kan se, ikke er blitt gjort det i denne tråden.  Og jeg likte også siste del av innlegget ditt, og jeg støtter fullt ut at det ikke er nødvendig med dyrt utstyr for å ha et fantastisk fluefiskeliv.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke nevne navn, men noen bør kanskje sette seg litt inn i emnet før de uttaler seg, ellers kan det fort bli litt useriøst.

Jeg mener selvsagt ikke at man ikke skal handle der det er billigst, men det er ikke alltid at det er det mest økonomiske på sikt. Hadde dollarkursen steget NOK 7,00 som den var for en tid tilbake hadde dette ikke vært noe tema. Denne tråden bør også være et varsko til de som selger fiskeutstyr om at de også bør skjerpe seg å drive billigst mulig og at markedet, som vi i forumet representer, ikke er villige til å betale hva som helst.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk... kan vi ikke snart finne noe å sammenlikne med (tennis, golf eller noe), der direkteimportpriser blir en ting, mens leveranse fra sjappa blir noe annet. Se på differansen og sammenlikn, slik at vi finner ut om vi blir flådd eller ikke. Endel av argumentene er ganske håpløse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke nevne navn, men noen bør kanskje sette seg litt inn i emnet før de uttaler seg, ellers kan det fort bli litt useriøst.

Jeg mener selvsagt ikke at man ikke skal handle der det er billigst, men det er ikke alltid at det er det mest økonomiske på sikt. Hadde dollarkursen steget NOK 7,00 som den var for en tid tilbake hadde dette ikke vært noe tema. Denne tråden bør også være et varsko til de som selger fiskeutstyr om at de også bør skjerpe seg å drive billigst mulig og at markedet, som vi i forumet representer, ikke er villige til å betale hva som helst.

Jens

 

Regner med at jeg er en av de ;D

Jeg setter ting på spissen og plumper ut mye som ofte er lite gjennomtenkt, det skal sies.

Men jeg blir bare provosert noen ganger, når noe så åpenlyst som å handle på nett nærmest blir sett på som heleri.

 

Slenger meg på siste delen av innleget ditt, så langt er det bare en sjappe som bevisst har brukt dette i reklame.

"Grunnet lav dollarkurs har prisene på Sage og Redington blitt redusert med opptil 10%" preger forsiden...det viser at de krummer nakken og utnytter noe negativt(i denne diskusjonen) til å selge fler stenger, noe som kanskje ikke er så dumt ettersom denne diskusjonen dukker opp støtt og stadig.

 

Er som med alle andre bransjer...det er de som er proaktive og klarer å omstille seg som overlever.

 

mvh

Åge

*som dro og kjøpte ei stang pga den forsiden ;D*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tibudet om kastekurs i hagedammen står forstatt ;D. Men du vi griller isteden og tar et par hundre pils ;). Ivrige fiskere som deg er en inspirasjon får meg ihvertfall sender deg en pm når gjedda er i ferd med å gjøre livet surt for byttedyr i øyern.

 

Genialt! jeg stiller!

Har forresten allerede vært på recon ved Kolbotnvannet for å se ut potensielle plasser for å ta min første gjedde på flue hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sukk... kan vi ikke snart finne noe å sammenlikne med (tennis, golf eller noe), der direkteimportpriser blir en ting, mens leveranse fra sjappa blir noe annet. Se på differansen og sammenlikn, slik at vi finner ut om vi blir flådd eller ikke.

 

Siden du nevner det:

Golf - Nike SasQuatch Sumo Driver

Nkr. 3795,- / US $299,99 ($199,99 tilbud)

 

Tennis - Yonex RDS 001 Racquet

Nkr. 1975,- / US $199,95 ($169,95 tilbud)

 

Snoket i 5-6 min. Og likevel sliter altså importører og sportsforretninger med å få det "til å gå rundt". Hvorfor er det forresten ingen butikk i nærheten som selger "ditt" utstyr? Kan være flere grunner til det, men èn grunn er lønnsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

 

Det er en grunn til at folk har bedre råd enn andre, bor i finere hus og kjører finere bil. Det er fordi de ikke kaster penger ut av vinduet og betaler mer enn de må.. Om du ønsker å subsidiere din lokale helt som ikke greier å drive butikk så er det opp til deg. Jeg også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange butikker er det i norge som fører fluefiskeutstyr? hvor mange fluefiskere blir det i så fall på hver butikk? hvordan er dette sammenlignet med andre land?

 

har noen tall på dette?

 

;)

 

I Norge er det noe slikt som 30000 som fisker aktivt med flue, husker ikke hvor jeg har tallet fra. Men det skal visstnok stemme. I storbritannia er de 800 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hei!

 

henger meg bare på litt med ett eksempel. lamson velocity :i norge ca 2400,-. rio grand snøre 595,-. backing ca 120,-.

levert fra usa totalt for alt 1470,- inkl frakt. +litt moms og tollbehandlings gebyr.

simms classic guide jakke ny modell 3750,- her, betalte 1300,- i usa.

er selv far til 2 i rette alderen (12 og 16) som krever sitt av utstyr og ting i hverdagen. er ikke like enkelt for far å handle seg nye ting nå som når man var ung og dum og ikke hadde andre å tenke på en seg selv når man handlet i den lokale "gullsmeden. berquist fluefiske og senere jarle og bjørnar.

 

har ingen dårlig samvittighet for å handle meg det jeg "trenger" på f.eks ebay. når jeg må betale mange ganger opptil det tredobbelte her for samme tingen. det blir fort tusenlapper når scott stanga på ebay til 2000,- koster 6000,- her.

det er ikke få tusenlapper, for å ikke snakke om ti tusener jeg har brukt på den lokale sjappa gjennom 26-27 år som pasjonert halvgal fluefisker. begynnte å handle på nettet først i fjor.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

Dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at det merket som er mest aktuellt å handle utenlands for oss fluefiskere er Simms.

Med de prisene man kjører i norge på deres produkter så syntes jeg ærlig talt ikke det er så rart . . .

Jeg mener, 5000kr og oppover for noe så utsatt som ei vadebukse   :o

For meg er det total galskap, og det kunne aldri falle meg inn å betale en slik pris for et så skjørt produkt.

Hvis en stakkar alikevel skulle ha veldig lyst på ei vadebukse fra Simms, skal han da "være lojal" og kjøpe ei annen vadebukse han evt måtte ha råd til i norge, eller handle fra usa, der han kan få buksa han ønsker seg til en overkommelig pris ?

Jeg handler gjerne i norge, såfremt kvalitet og pris står nogenlunde overens  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange butikker er det i norge som fører fluefiskeutstyr? hvor mange fluefiskere blir det i så fall på hver butikk? hvordan er dette sammenlignet med andre land?

 

har noen tall på dette?

 

;)

 

I Norge er det noe slikt som 30000 som fisker aktivt med flue, husker ikke hvor jeg har tallet fra. Men det skal visstnok stemme. I storbritannia er de 800 000.

 

noen tall fra nyeste AOF

 

russland: 15 millioner sportsfiskere

england: 4,2 millioner

norge: ca 1 million

makedonia: 4 av 10 er sportsfiskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ingen for å spare penger. Poenget er heller at denne siden, som skal fremme fluefiske som hobby og rekreasjon for en brorpart av norske fluefiskere, ikke kan anbefale import, sågar ulovlig, fremfor å støtte opp om ildsjeler og små virksomheter som forsøker å skape et lokalt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

 

Dette er noe av det dummeste jeg har lest i denne tråden.  Hvorfor blande inn dette med moms og toll?  Jeg trodde vi diskuterte hvorfor utstyr ikke blir billigere av en lavere dollarkurs.  Som tidligere skrevet så har jeg kun importert et par vadesko av et merke som ikke er representert her i landet, betalte både mva og toll.  Men jeg klarer ikke helt å la være å forsvare de som handler i utlandet, det må da være vår alles rett å selv bestemme hvor vi handler.  Hvorfor skal enkelte da antyde at de av den grunn er kriminelle?

 

Jeg har kanskje råd til å kjøpe meg ny fluestang hvert fjerde eller femte år, skal jeg da være nødt til å velge ei stang som den lokale butikken har stående?  Det kan jo hende at jeg har lyst på noe annet.  Støtter jeg det lokale næringsliv ved å handle i en av de norske nettbutikkene?  Hvor går grensen?  Hvor skal man rette sin lojalitet?

 

Jeg er nok rimelig overbevist om at det ikke er noen gullgruve å drive detaljhandel innen fiskeutstyr i Norge, ei heller å være importør.  Det er nok kanskje derfor importørene nå ser sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner.  Men det må jo være opp til hver enkelt av oss å velge hvor man skal handle, uten antydninger om at vi er griske, umoralske eller illojale.  Til slutt vil jeg gjerne nevne at jeg fremdeles har til gode å få tilbud om lån av stang, snelle eller snøre, for å finne ut om dette passer meg.  Sånn sett ser jeg ikke helt forskjellen på servicenivået.  Det er jo mulig at enkelte av dere er så gode kunder at dere får spesialbehandling.  :)

 

En ting virker det som alle her er enige om og takk for det.  Vi bruker ikke norske butikker som prøverom for handle utenlands, et sted bør grensen gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

Det må jeg si . . . Her er du i ferd med å overgå deg selv  :D

. . . Undergrave nasjonale interesser. . . Genialt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Jeg anbefaler de som har så dårlig råd at de må importere fiskeutstyr, herunder unndra toll og moms, og således undergrave nasjonale interesser såvel som lokalt  næringsliv, å benytte sin fritid på inntektsbringende arbeide fremfor å dyrke sin fiskehobby. Dere har rett og slett ikke råd til å fiske!

 

litt nedlatende vil jeg si. skal man da la vær å kjøpe seg f.eks  stanga man har lyst på bare fordi man ikke har råd til å bruke 6000 hos den lokale sjappa men "bare" 2000 på ebay. skal jeg si til guttungen att deverre det blir ikke ny sykkel på deg selv om den gammle er altfor liten fordi pappa må bruke 6000 på stanga han vil ha i butikken på "hjørnet". jeg kan få den for 2000 fra usa, men det går ikke, for noen sier att jeg heller må bruke 6000 her.  tror du att han skjønner det. det vil si att enten handle fra usa og sykkel på guttungen,eller ingen stang på far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

litt nedlatende vil jeg si. skal man da la vær å kjøpe seg f.eks  stanga man har lyst på bare fordi man ikke har råd til å bruke 6000 hos den lokale sjappa men "bare" 2000 på ebay. skal jeg si til guttungen att deverre det blir ikke ny sykkel på deg selv om den gammle er altfor liten fordi pappa må bruke 6000 på stanga han vil ha i butikken på "hjørnet". jeg kan få den for 2000 fra usa, men det går ikke, for noen sier att jeg heller må bruke 6000 her.  tror du att han skjønner det. det vil si att enten handle fra usa og sykkel på guttungen,eller ingen stang på far.

 

Skjønner hva du sier, men en liten sidekommentar må jeg slenge ut. Det er vel sykkel til guttungen som blir prioritert før stang til far uansett hva det vil koste, og ikke motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

jada selvsagt er det det ;D, men hvis far kan få seg ny stang i samme slengen blir jo han også fornøyd. har alltid prioritert mine små før mine egne intresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden som mine innlegg kan skape forargelse. Jeg må beklage at jeg ikke kan svare dere alle, som nevnt knottes dette inn på en mobiltelefon (dyr, kjøpt i Norge for arbeidsgivers regning, men likevel tungvint). Jeg har da ikke skrevet noe som er far off, snarere tvert i mot. Jeg oppfordrer til å støtte opp om vårt norske ff-miljø - forhandlerne inkludert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...