Jump to content

inspirasjonstråd: Landinnsekter

Tom Tomassen
 Share

Recommended Posts

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Videoen var helt grei Rune og flua var digg, men disse elg(Moose)-håra, er de mer solide enn fasanhalefjær?

Stikka di var dødsrå forresten

/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20" />, fabrikant og modell please..?

En "daddy" herfra også - ikke testet under praktisk fiske.

Vet ikke om den tvinner fortommen, fallskjermhackelet er av speytype, så jeg håper på minimalt av fortomstvinn.

Bildet er selvfølgelig fullstendig crap, men dere ser sånn noenlunde antar jeg...

Takker

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />. Litt bekymra for holdbarheten til beina, men det går nok an å bruke andre materialer.

Har forsøkt med Fireline og det er jo "ganske" holdbart, aberet er at det ikke ser så insektaktig ut.

Videoen var helt grei Rune og flua var digg, men disse elg(Moose)-håra, er de mer solide enn fasanhalefjær?

Stikka di var dødsrå forresten

/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">, fabrikant og modell please..?

Hei S3,

De moosehåra er omtrent som fasanhalefibre eller litt mer solide. Det kommer ann på om du er påpasselig når du velger de ut. Bruk den delen som er svart, ned mot rota er de mer grå og luftfylte. De knekker lettere der. Jeg binder inn 8 bein (shit 2 for mye  

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Jeg lager også daddys med fireline som er staffans triks. De sliter du aldri ut, men firelinebeina legger seg bakover og ser ikke så bra ut synes jeg. Men fisk fanger de, dog ikke så lett på blikkstille vann. Slenger med et bilde av en slik fireline daddy.

[attachthumb=1]

Stikka er TMC Vise II Blue

Flott flue det óg

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />, greit med en spot og litt mer oppdrift (det var vel foam?).

Stikka, ja selvfølgelig, så i GL-katalogen på nett nå.

Fin 50-års presang + litt annet knask selvfølgelig

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Flott flue det óg

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">, greit med en spot og litt mer oppdrift (det var vel foam?).

Stikka, ja selvfølgelig, så i GL-katalogen på nett nå.

Fin 50-års presang + litt annet knask selvfølgelig

/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Japp, 2mm foam. Skitkuul flue forresten! Det glisne, store fallskjermhacklet fikk jeg skikkelig trua på!

Hvordan er det å bruke foam til bakkropp? Jeg har nemlig ikke Poly-chenille, så jeg måtte bruke noe annet... Har bundet to-tr varianter nå, skal se om jeg får lagt ut bilde.

Foam fungerer greit det, men vær obs! Store fluer med lange foamkropper som er forlenget blir fort litt "lette" og har mye motstand i lufta. Resultatet kan fort bli fortomstvinn, spesielt når du skal kaste langt og mye.

• 4 months later...

Har de to siste sesongene registrert at Bibio ofte kommer rekende ned strømmen i en klynge (noen er seinere i oppfattelsen enn andre). Gjerne fra 3 til 5 stk. i en vending.

Har spurt om multimygg i en tidligere sammenheng, og tenkte at det måtte være mulig å forstørre denne til bibionivå.

Ikke er det pent. Og flua havner i boksen merket X, for forsøkskaniner.

Krok: Tørrflue 8

Kropper: Foam, svart.

Vinger: Hvit polygarn.

Bein: Rød CDC i vill uorden.

Liker ideen din, Torbjørn.

Vil ikke det være en fordel å bruke chenille? Med bruk av foam så er det kanskje større sannsynlighet for propellering 

Chenillen vil kanskje legge seg inntil krokskaftet i større grad enn foam under selve kastet..

Var bare noe jeg fikk for meg oppi mitt hode, så jeg tar sikkert feil 

• 3 weeks later...
Guest Terje Refsahl

Må jo bruke all polychenillen jeg har til noe fornuftig

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Guest Terje Refsahl

The attack of the daddy long legs........

/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20" /> :D

Terje!

[attachimg=1]

Terje!

[attachimg=1]

He he, det ser ut som du egentlig hadde litt lyst til å delta i konkurransen vår, Terje  

Uansett, veldig fine fluer, kamerat  

Ikke noe galt i det. Jeg hadde selv veldig lyst til å delta i konkurransen, men når Rune spurte om jeg heller ville være dommer så ble jeg med på det. Så ikke noe galt i det altså. Bare positivt. Du er flink til å binde 

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" />

Guest Terje Refsahl

Terje!

[attachimg=1]

He he, det ser ut som du egentlig hadde litt lyst til å delta i konkurransen vår, Terje  

Uansett, veldig fine fluer, kamerat  

Ikke noe galt i det. Jeg hadde selv veldig lyst til å delta i konkurransen, men når Rune spurte om jeg heller ville være dommer så ble jeg med på det. Så ikke noe galt i det altså. Bare positivt. Du er flink til å binde 

Må også benytte anledningen til å si at jeg er mektig imponert over alle bidragene i konkurransen og at det utrolig mye inspirasjon å hente for en fluebinder. Så jeg følger iallefall med på konkurransen

Forøvrig takker jeg så mye for hyggelige tilbakemeldinger Andrè og Gisle

Terje!

Fint med litt inspirasjon igjen Terje, du fixer ofte det...

Takkar!

/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20" /> :)

bjorni

Terje!

[attachimg=1]

Dette var bare så utrolig tøft!!!!!

Og ikke minst vakkert

Kremt, nå er det vel dypest psykologisk sett ikke 'konkurranse' vi driver med heller, men det samme som alt her på forumet - i prinsippet.

Så tenk på det 

Share

• Create New...