Gå til innhold

Til minne om Toggi


Nils Kvisgaard

Anbefalte innlegg

  • Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kjære Torgeir!

Det er med et tungt, tungt hjerte jeg mottok meldingen om din bortgang. Du har betydd utrolig mye for meg som fluefisker og venn.

Gjennom dine glitrende og pionerende innlegg på forumet, og fisketurene vi hadde sammen. Særlig nattfiske etter SØ om vinteren står som en bauta innen banebrytende fluefisking. Du var en av Norges aller dyktigste og ivrigste fiskere.

Din tråd på fluefiskesiden.no er den desidert mest leste og besvarte tråden om sjøørretfiske i Norge. Tre hundre tusen klikk, og nesten ti tusen innlegg levner ingen tvil om at tråden din har vært den viktigste informasjonskilden, hva gjelder alt innen fluefiske etter SØ i saltvann. Fiskere over hele landet har nytt godt av dine erfaringer og holdninger. Ja holdninger!!

Du har alltid satt dine fiskevenner i første rekke. Under våre fisketurer har du alltid gitt bort de beste plassene. Du har gitt råd om fluevalg, fluesnøre, kasteteknikk, inntrekksteknikk, samt mye, mye mer, og du har alltid gledet deg mer over at andre får fisk fremfor deg selv.

Gjennom alle årene du har slitt med sykdommen din, har jeg aldri hørt om negative tanker. Aldri klaging eller negativ tankegang. Det var nok bare Jeanette og Eva som virkelig forstod hvor ekstremt vondt du hadde det i de verste periodene. Ingen!! Ingen!, hadde klart seg så lenge med de smertene du hadde. Aktiv på Progym inntil de siste månedene, hvor alt ble verre. På fisketur for en uke siden med Per. Du må ha hatt utrolig mye smerter den siste tiden. Til tross for dette trosset du, du brøt smerteterskel etter smerteterskel, helt til du møtte den store veggen du ikke klarte å bryte i gjennom.

Jeg føler dette helt meningsløst, men også helt meningsløst at du gjennom resten av livet skulle leve med uutholdige smerter på grunn av en tarminfeksjon du pådro deg i syden! Smerter som gjorde det umulig for deg å leve et liv uten tortur. Smerter som gjorde det nærmest umulig for deg å i det hele tatt å komme opp av sengen. Og smerter som førte til at du til slutt fattet ditt valg. Til tross for alle gledene du hadde i livet.

Din mor Eva, din kjæreste Jeanette. Mine tanker går til din nærmeste familie.

Dine innlegg vil for alltid ligge tilgjengelig, til glede for fluefiskere fra Lindesnes til Nordkapp, og faktisk utenfor Norges grenser.

Du har lært meg alt jeg trenger å vite om fluefiske.

Du har gjennom ditt engasjement som venn og fluefisker satt dype, dype spor i meg og mange andre.

Du er dypt savnet. Ingen vil noensinne kunne fylle dine sko. Du vil alltid være i mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Torgeir!

Det er med et tungt, tungt hjerte jeg mottok meldingen om din bortgang. Du har betydd utrolig mye for meg som fluefisker og venn.

Gjennom dine glitrende og pionerende innlegg på forumet, og fisketurene vi hadde sammen. Særlig nattfiske etter SØ om vinteren står som en bauta innen banebrytende fluefisking. Du var en av Norges aller dyktigste og ivrigste fiskere.

Din tråd på fluefiskesiden.no er den desidert mest leste og besvarte tråden om sjøørretfiske i Norge. Tre hundre tusen klikk, og nesten ti tusen innlegg levner ingen tvil om at tråden din har vært den viktigste informasjonskilden, hva gjelder alt innen fluefiske etter SØ i saltvann. Fiskere over hele landet har nytt godt av dine erfaringer og holdninger. Ja holdninger!!

Du har alltid satt dine fiskevenner i første rekke. Under våre fisketurer har du alltid gitt bort de beste plassene. Du har gitt råd om fluevalg, fluesnøre, kasteteknikk, inntrekksteknikk, samt mye, mye mer, og du har alltid gledet deg mer over at andre får fisk fremfor deg selv.

Gjennom alle årene du har slitt med sykdommen din, har jeg aldri hørt om negative tanker. Aldri klaging eller negativ tankegang. Det var nok bare Jeanette og Eva som virkelig forstod hvor ekstremt vondt du hadde det i de verste periodene. Ingen!! Ingen!, hadde klart seg så lenge med de smertene du hadde. Aktiv på Progym inntil de siste månedene, hvor alt ble verre. På fisketur for en uke siden med Per. Du må ha hatt utrolig mye smerter den siste tiden. Til tross for dette trosset du, du brøt smerteterskel etter smerteterskel, helt til du møtte den store veggen du ikke klarte å bryte i gjennom.

Jeg føler dette helt meningsløst, men også helt meningsløst at du gjennom resten av livet skulle leve med uutholdige smerter på grunn av en tarminfeksjon du pådro deg i syden! Smerter som gjorde det umulig for deg å leve et liv uten tortur. Smerter som gjorde det nærmest umulig for deg å i det hele tatt å komme opp av sengen. Og smerter som førte til at du til slutt fattet ditt valg. Til tross for alle gledene du hadde i livet. Din mor Eva, din kjæreste Jeanette. Mine tanker går til din nærmeste familie.

Dine innlegg vil for alltid ligge tilgjengelig, til glede for fluefiskere fra Lindesnes til Nordkapp, og faktisk utenfor Norges grenser.

Du har lært meg alt jeg trenger å vite om fluefiske.

Du har gjennom ditt engasjement som venn og fluefisker satt dype, dype spor i meg og mange andre.

Du er dypt savnet. Du vil alltid være i mine tanker.

Huff og huff for en trist lesning. Dette vekker grundig ettertanke hos meg i alle fall. Ord blir jo helt meningsløse og håpløse å formulere riktig.

Hadde mange pm,er med Toggi og han skulle komme nedover og fiske sjøørret her nede når han ble bedre. Slik ble det da ikke.

Han hadde en drøm om å fiske bonefisk sa han. Det er bare nok en påmindelse for oss som er så heldige å ikke feiler noe om å følge drømmene. Du vet ikke hva morgendagen bringer. Det er forferdelig tragisk at det skal ende slik for en ung mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fryktelig trist, ufattelig.

Jeg rakk så vidt å bli kjent med Toggi. Vi fikk kontakt gjennom dette forumet, utpå seinsommeren. Og jeg var en av de mange som fikk nyte godt av hans store hjelpsomhet, kunnskap og entusiasme for vår store felles interesse. Beskjeden jeg fikk i en PM var kort og grei - "Kastinga di skal vi få orden på". Det var bare å møte opp - og han tok seg virkelig tid til å instruere, korrigere og forklare til tingene kom på plass. Og han foreslo at vi skulle dra på fisketurer, så ville han vise meg gode fiskeplasser.

Vi rakk dessverre ingen fisketur i høst.  "Når det nærmer seg våren kanskje", tenkte jeg..

Fred over ditt minne, Toggi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en utrolig lang søndag - fikk telefon i dag morges om at Toggi var gått bort. Etter denne beskjeden har jeg gjort meg  noen tanker om hvordan den siste tiden har vært. For et par måneder siden snakkes vi på telefonen hvor jeg ønsket deg velkommen på et av Fluegruppas arrangementer. Du var tydelig på at det ønsket du om du var i form - ja, for formen din hadde du slitt med i mange år -og, jeg vet du slet veldig med å bli trodd i forhold til dine smerter, både blant folk og eksperter. Du har stått på og fisket / jaktet etter sjøørret til tross for dine plager og at du har vært til inspirasjon for mange på dette forumet, er det ikke noe tvil om.

Men, din positivitet har også hatt sin pris - for det er muligens noen mennesker som ikke har skjønt hvilke smertehelvete du har hatt.....

Og, makan til "nappindikator"  ( du synes det var greit jeg kalte deg det) for oss andre sjøørretfiskere skal en lete lenge etter - når jeg sjekket tråden for sjøørretfiske og du hadde vært ute uten å kjenne tegn til fisk -ja, da var det bare å lene seg tilbake i sofaen å holde seg hjemme ;-).

Noe av det mest spennende du skrev om var nattfiske vinterstid - til tross for "umulige forhold" fant du metoder og fiskeplasser som gav resultater!

Til slutt vil jeg gi deg et ønske om hvile i fred -og kondulere til din mor og din kjæreste.

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomt......uvirkelig.....fattig på ord her.

Takk til Nils som formidler dette her.  Støtter hans gode beskrivelse.  Selv føler jeg meg prioritert at jeg fikk fisket med Torgeir.  Vi kom litt under huden på hverandre og han gav av seg selv ved første anledning. Noen mennesker må en bare gi all sin respekt til som levde i en slik tøff hverdag som Toggi.  Han vil nok være med i tankene ved de fleste kommende turer etter sjøørreten.  Utenkelig at en slik positiv kar er gått bort i en slik alder.  Mobilen min vil ikke lenger bli fyldt opp av flotte SØ-bilder.  Sendte ham en PM for en uke siden og uttrykte min glede over at han hadde vært en tur ute. Gjør godt å vite at han har hatt min uforbeholden støtte i den tiden vi har kommunisert.  Men savnet vil være der nå etter hans iver og stimulerende beskrivelser av sine turer og at vi ikke rakk Eidangerfjorden på kryss og tvers.  Ikke lett å forstå, han er altså ikke her lenger....men hans minne og ånd får berike oss videre.  Takk for alt du gav oss Torgeir.  Vil i fred, du vil bli husket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Torgeir!

Det er med et tungt, tungt hjerte jeg mottok meldingen om din bortgang. Du har betydd utrolig mye for meg som fluefisker og venn.

Gjennom dine glitrende og pionerende innlegg på forumet, og fisketurene vi hadde sammen. Særlig nattfiske etter SØ om vinteren står som en bauta innen banebrytende fluefisking. Du var en av Norges aller dyktigste og ivrigste fiskere.

Din tråd på fluefiskesiden.no er den desidert mest leste og besvarte tråden om sjøørretfiske i Norge. Tre hundre tusen klikk, og nesten ti tusen innlegg levner ingen tvil om at tråden din har vært den viktigste informasjonskilden, hva gjelder alt innen fluefiske etter SØ i saltvann. Fiskere over hele landet har nytt godt av dine erfaringer og holdninger. Ja holdninger!!

Du har alltid satt dine fiskevenner i første rekke. Under våre fisketurer har du alltid gitt bort de beste plassene. Du har gitt råd om fluevalg, fluesnøre, kasteteknikk, inntrekksteknikk, samt mye, mye mer, og du har alltid gledet deg mer over at andre får fisk fremfor deg selv.

Gjennom alle årene du har slitt med sykdommen din, har jeg aldri hørt om negative tanker. Aldri klaging eller negativ tankegang. Det var nok bare Jeanette og Eva som virkelig forstod hvor ekstremt vondt du hadde det i de verste periodene. Ingen!! Ingen!, hadde klart seg så lenge med de smertene du hadde. Aktiv på Progym inntil de siste månedene, hvor alt ble verre. På fisketur for en uke siden med Per. Du må ha hatt utrolig mye smerter den siste tiden. Til tross for dette trosset du, du brøt smerteterskel etter smerteterskel, helt til du møtte den store veggen du ikke klarte å bryte i gjennom.

Jeg føler dette helt meningsløst, men også helt meningsløst at du gjennom resten av livet skulle leve med uutholdige smerter på grunn av en tarminfeksjon du pådro deg i syden! Smerter som gjorde det umulig for deg å leve et liv uten tortur. Smerter som gjorde det nærmest umulig for deg å i det hele tatt å komme opp av sengen. Og smerter som førte til at du til slutt fattet ditt valg. Til tross for alle gledene du hadde i livet.

Din mor Eva, din kjæreste Jeanette. Mine tanker går til din nærmeste familie.

Dine innlegg vil for alltid ligge tilgjengelig, til glede for fluefiskere fra Lindesnes til Nordkapp, og faktisk utenfor Norges grenser.

Du har lært meg alt jeg trenger å vite om fluefiske.

Du har gjennom ditt engasjement som venn og fluefisker satt dype, dype spor i meg og mange andre.

Du er dypt savnet. Ingen vil noensinne kunne fylle dine sko. Du vil alltid være i mine tanker.

Nils, du satte ord på det mange av oss føler. Veldig fine ord jeg vet Toggi ville satt pris på.

En stor takk til deg for det!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På senga i går leste jeg igjennom alle PM'ene mellom Toggi og meg.

Fy faen for en snill og behjelpelig kar. Jeg spurte en gang om et "hemmelig vann" og Toggi delte mer enn gjerne, uten at vi engang hadde truffet hverandre. Han kom med fluetips til vannet, men var samtidig ydmyk i forhold til at SØ var hans greie, - ikke innlandsfiske.

Inntrykket jeg sitter igjen med av Toggi er en ufattelig snill, ydmyk, kunnskapsrik og fiskegal kar.

Dette er bare ufattelig trist, har ikke ord!

Mine tanker går til de etterlatte

hvil i fred, Torgeir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare trist og selv om jeg ikke kjente Torgeir personlig så traff dette meg som en vond klump i magen.

Å lese Toggis tråd om fiske etter sjøørret har gitt mye inspirasjon og motivasjon til å stå på og aldri gi opp i sjøen.

Mine tanker og dypeste medfølelse går til familien og venner av Torgeir.

Hvil i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...