Kim Roger Posted March 12, 2023 Report Posted March 12, 2023 Monofilament, fluorcarbon, polyleader... elv, stille vann, tørt, nymfe... tippet ring... hvordan rigger du fortommene/spisser til ditt fiske, og dine turer? For min del bruker jeg bare mono, men har jo tenkt litt på fordelene med alternativene, ikke minst for å få ned fluene. Hva har dere med på tur?
Truls Posted March 12, 2023 Report Posted March 12, 2023 Gjør det veldig enkelt Sjøørret/kystfiske - 9 fot tapert fortom ned til ca 0,30, mikroring og halvannen meter 0,26mm spiss Tørt - 9 fot tapert fortom ned til ca 0,20, mikroring og halvannen meter 0,14mm spiss. Det hender jeg skjøter på en meter eller litt mer 0,10mm om det er nødvendig en sjelden gang i blant. Gjedde - en meter 0,70mm og 30cm stålfortom med 'sluklås' for enklest fluebytte Mono hele veien 4
Eirik Rusten Posted March 13, 2023 Report Posted March 13, 2023 Jeg bruker 9 eller 12 fot tapert fortom i monofilament (3x eller 4x powerstrike som regel), microring, 60-70 cm med fluorocarbon skjøtedel og kanskje halvannen meter med litt tynnere fc spiss (egor eller tmc). Kortere og tjukkere om jeg skal under vann med litt større fluer. 2
Ola T. Berntsen Posted March 13, 2023 Report Posted March 13, 2023 Sjøørret - 9 fot FC tapert fortom ned til ca 0,30, ca. 1-1,5 m med 0,26 spiss. Tørt - 12 til 15 fot mono tapert ned til 3x, tippetring, ca 1 m med spiss FC 4x-6x. 2
Jon Arne Tomter Posted March 13, 2023 Report Posted March 13, 2023 Mitt vanligste oppsett er 12 eller 15 fot Rio Powerflex med 3X eller 4X ende, med en tykkelse mindre på en spiss som er ca 1 m lang, vanligvis i FC. Bruker Rio fortom da jeg synes den presenterer flua best, slik jeg kaster. Har ikke målt tykkelser, men har et inntrykk av at Rio har litt lengre buttdel i forhold til noen andre leverandører, Hends for eksempel. Av samme grunn bruker jeg ikke lengre spiss enn ca 1 m. 1
RolvS Posted March 13, 2023 Report Posted March 13, 2023 Jeg har etterhvert slått meg til ro med noen variasjoner på en fortom jeg binder selv med maxima chameleon, hvor jeg taperer en 11-12’ fortom fra fra .50 eller .45 til .20 eller .18, tippetring, og .18,.16,.14,.12 med FC til totalt 16’-19’ i elv. For stillevann og små elver/bekker kan jeg sikte på 9’ når j binder hovedfortommen. I år har jeg sett litt på de originale franske nymfefortommene, som brukt av fx Piam og Boisson, og har tenkt å eksperimentere med disse for oppstrøms presentasjon av nymfer. Disse er lange - 4.5m tapering og opp til 3m tippet. Ruller over veldig rolig, og er avhengig av litt vekt i flua for å dra ut tilstrekkelig. Poenget er å kunne presentere på lang avstand, kaste flua over eller foran fisken, med så lite sannsynlighet som mulig for at fisken ser noe av lureriet som foregår. Eksperimentet jeg posta tidligere om fluer og kastelengde med bare tippet er litt del av opptakten her… Ett poeng er selvsagt at dette ikke er noe jeg kan holde på med overalt jeg fisker, så min «tradisjonelle» fortom får selvsagt være med på noen stenger. 1
Jarle TL Posted March 13, 2023 Report Posted March 13, 2023 Brunørret tørt: Hends Camou 3X eller 4X 4,5m (evt 3,5m) ferdigtapert mono, microring, 6X FC spiss på to armlengdes avstand. Varierer litt total lengde avhengig av line, baksleng, elv eller stille vann. Sjøørret: Ferdigtapert 9fots 0X FC, microring, 1-1,5m 1X FC 1
Roaas Posted March 14, 2023 Report Posted March 14, 2023 Har testet litt ulikt til tørt. Det letteste, «beste» og peneste jeg har kommet frem til er: Trouthunter 14ft 4x/5x litt avhengig av forholdene -> tippetring -> en meter med Trouthunter FC I enten 5x/6x basert på valg av tapert fortom. Dette slår enkelt over, lett å skifte, sparsomt på bruk av tippetmateriale og senker terskelen for å fikse vindknuter. Dersom forholdene er harde kan du skjøte på en ekstra meter med 7x uten problemer. 2
bushman Posted March 14, 2023 Report Posted March 14, 2023 fisker 98% stillvann så det blir kun en type som jeg kan ev lett endre om jeg ender opp ved elv: egen bygget fortom fra mono (Stroft) 12ft tapetert fra 0.60 til 4x + ring + 1-1.5m enten floro eller mono spiss (4x/5x/6x) 1
Rune Stokkebekk Posted March 14, 2023 Report Posted March 14, 2023 Jeg bruker samme som før... slikt oppsett for tørrfluer: Dette funker perfekt i store vann og elver ofte er spissen lengre enn 1,5m men den skal ikke være kortere.. slår ut begge arma sånn passe og da blir det fort 160-170.. Fisker jeg i småvann så kjører jeg ofte 9ft tapert og korter ned litt på skjøtedel og holder spissen rundt 1,5m. har gjerne lengder da på 15-17fot... Fisker jeg med litt nymfer.. minizonkere etc så er det vekk med alt foran microringen og på med halvannen meter tippet... Gjør det samme når jeg fisker med store fluer som vulgata, etc. med mye luftmotstand. 3
David A. Posted March 16, 2023 Report Posted March 16, 2023 (edited) Til ørret så går det mest i Hends camou i 4 og 5x. Mest 4x med 0,18 spiss, gått lei av å miste fisk. Ørret blir fisket mest i stillevann, men ser ikke poenget med å forlenge den, dobbel stanglengde i ulendt terreng høres knotete ut. Den som vil ta, få ta. Til laks (tohånds) blir det anerledes. Tidligfiske og normal elv; 0,43 mono rett på tippen, ca 90-cm. Liten elv på sommerføre, gjerne ned til 0,28. Aldri brukt mer enn 12ft lenge på fortom her. Edited March 16, 2023 by David A. 1
Kim Roger Posted April 9 Author Report Posted April 9 (edited) Fortsetter på denne tråden, i stedet for å skrive ny... I år tenker jeg å bytte ut nylon og blodknuter med delvis fluor og tippet ring. Har også tenkt å prøve opphenger-rigg på buzzere, i stedet for enkle buzzere eller dry dropper fra krokbøyen. Vil prøve mer målrettet buzzerfiske på ulike dyp. Planen er å bruke Ismopuppan som indikator, festet med 3 turn water knot. Eller kun bruke en ull-indikator, for lettere å justere dybden (samt lettere å kaste). Deretter et par buzzere på to ulike dyp. Skulle gjerne hatt enda en opphenger-buzzer, men dette lukter allerede floker lang vei🙂. Jeg har en lett femmerstang, og to middels kraftige sekserstenger. Utfordringen er å kombinere riggene til mitt fiske, slik at det blir færrest mulig fortomsbytter, enklest mulig, og at det blir billigst mulig. Da må det bli noen kompromisser. Siden jeg aldri har prøvd fluorcarbon og tippet ring, og i liten grad dypfisket flere buzzere, tas evt. innspill imot med takk. Riggene nedenfor er for øvrig ganske likt det jeg bruker i dag, men da med nylon og blodknuter. Har basert deler av mine nye oppsett på denne tråden, så takk for det. Planen er som følger: Skogsvann og belly boat: 5-eren: Tørrfluer og single nymfer, evt. dry dropper. 12 ft nylon tapert til 4X - Tippet ring - 4-5 ft fluor i 5X 6-eren: Nymfe/buzzerrigg på flyteline. 12 ft fluor tapert til 3X eller 4X - Tippet ring - cirka 4 ft fluor i 5X 6-eren: Streamere. 9 ft fluor tapert til 0X - Tippet ring - cirka 4 ft i 1X fluor Sjøørret i sjøen 6-er: 9 ft fluor tapert til 0X - Tippet ring - cirka 4 ft 1X fluor Fjellvann + lita ørretelv: 5-eren for tørrfluer/nymfer/dry dropper, og 6-eren for streamere Med belly boaten har jeg normalt med to stenger. Går jo greit å bytte fortommer og tilpasse, men nå blir jeg nesten fristet til å ta med tre stenger. Uavhengig av kastestil og andre variabler, har noen innspill til de foreslåtte riggene? Når det gjelder buzzerriggen, er det fristende å bytte fluor-fortommen med nylon, med tanke på pris m.m. Går sikkert greit, spesielt siden det er stille vann. Men har fluor som utgangspunkt. Kan evt. også bytte 12 fot til 9 fot, med samme tippet. Usikker på hva som blir best. Og ja, jeg har lest artikkel om buzzerfiske, og ja, jeg tenker å bruke indikator. Et bonusspørsmål (gidder ikke skrive i annen/egen tråd, så helst ingen lange diskusjoner om denne): Hvilke kroker foretrekker dere til imitasjoner av vannymfer/damsel, samt til Wooly Bugger? Jeg har mine preferanser, men hører gjerne andres innspill, mtp typer og størrelser. Skal binde opp nye slike fluer før sesongen, og vurderer om jeg skal bytte kroker. Kom gjerne med konkrete forslag, i så fall. Takk på forhånd. Edited April 9 by Kim Roger
Jarle TL Posted April 15 Report Posted April 15 Synes fortomsoppsettene virker gjennomtenkte og fine! Go for it! Når det gjelder kroker til (synkende) vannymfer og WB så spørs det om du skal ha forlenget kropp eller ikke. TMC 2457 er solid og fin til forlengede kropper. Enda sterkere er TMC 2499SP BL (mothakeløs). En fin krok til WB er Gamakatsu F314. Flere krokmerker har tilsvarende modeller. Jeg ville prøvd å se bort i fra de klassiske streamerkrokene med for små krokgap. 1
Recommended Posts