Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Mye flott terreng fra Bodø og sør mot Ørnes og Glomfjord. Jobbet mye der opp for noen år siden. Mange flotte sund og småstrømmer som bare skriker sjøørret. Hadde med stang og prøvde noe der oppe. Hadde mest lykke langs kraftverksveiene opp mot Glomfjellet etter vanlig ørret og langs sjøen mellom Glomfjord og Ørnes. Er man der i juni-august er det noen småelver med sprek smålaks og.. :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en Harrytur i dag, som var snikfsiklamisert allerede under planleggingen. OK, det var jeg som foreslo turen til Øst-Europa for Damen og Moderen min. Og jeg la inn krav om litt fluedenging om det hele skulle gjennomføres med min deltagelse. 
I utgangspunktet så jeg for meg en liten piknick i sjøkanten, med sola skinnende i deilig vær. Har funnet noen virkelige perler hos søta bror som jeg ville vise frem.
Innom ei sjappe og handle ferdige spearribs, loff, etc. 

Men å si at det blåste litt, er nok å underdrive noget. Og, fy flater som to kvinnfolk kan hutre... Enda en ting jeg ikke kan skjønne, er dette maset om at jeg hadde glemt tørkerull og sånt. Det er mulig sånne honningglaserte grillbeingreier er bittelitt klinete, men som jeg sa, -Her er´e måsa og alt jo! Og DER er sjøen og greier. Fint vøtt!

Vel, jeg fikk anbefalt dem litt le bak noen knauser og slikt, og vadet ut til et skjær jeg har sansen for. -Vel, da henter jeg en, jeg! Skal vi si sånn halvannenkilos, passer det?, meldte man kjekt.
Av en eller annet grunn har jeg hatt stor aure etter en glinsende deciever-sak hver gang jeg har vært der. Fått opp noen helt greie på den og. Men andre fluer har vært lite suksess.
Så selvfølgelig bandt jeg på en slik en. Klok av skade gjemte jeg meg bak skjæret, da jeg nok har skremt litt fisk ved å stige opp på skjæret med en gang tidligere.
Jeg hadde knapt fått dratt snøret av snella og lagt ut noen få prøvekast før jeg i bakslengen så to stk. kvinner hustre seg mot bilen der inne. 
Ingen har noen gang anklaget meg for å være videre intelligent, men selv jeg skjønte raskt at turen straks var over. Så her hastet ting!
Vinden var som nevnt ganske så heftig, og selv om jeg synes den utfordringen er skikkelig morsom, så måtte det til litt kraft. 
 Noen ganger kan dette sjøfisket virke usedvanlig enkelt. På kast nr. 5 eller no sånt smekket det til. En blank sak sprutet og plasket i enden av snøret, den var sprek som fy, stanga stod tidvis i en riktig så fjong bue, jeg kjørte litt hardt, håven ble hentet fra ryggen, fisk oppi der, knyttneve i hode på aura, og vandret bort mot bilen og fortalte at -jeg holder jo det jeg lover! . 
 Så i kjøleskapet ligger nå en halvannen-ish blank og feit(!!!) aure, pepret med fire forskjellige pepperslag, skikkelig salt, sitronskiver, litt fersk dill og persille, en tanke sykt god olivenolje og bittelitt balsamico, innpakket i folie. Denne glir nok på grillen i morgen samtidig som Damen for ordre om å åpne ei flaske av den overraskendes gode Nero D´avola fra Barone Montalto(Noen ynder å kalle den "billig-Amarone").

Plutselig ble både påsken og Livet akk så meget bedre!    
 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Dryfly :) Vinden nedover har vært vår venn de siste turene,finfin fisk som går nær land,litt pes med kastinga til tider,men hva gjør vel det når go"gutta traver utenfor beina dine :) Åpner for bra fiske hele dagen og ikke bare det sedvanlige fisket som glimrer til i korte perioder...har tatt alle mine på decievere i beig og mosegrønt iblandet 2-3 flashfiber-10 cm funker helt ok :) God Påsk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å konstatere at vindstille og sol ikke er helt optimalt, tror jeg, men en nydelig dag i båt!
Sandvika-Oslo-Sandvika i tre timer og x-antall hotspots, endte i et syltynt slips på rundt 50 cm. Men makan til hugg, har jeg ikke vært borti siden Havabborens glansdager, tror jeg. Var sikker på at jeg hadde tatt den helt store de 20 første sekundene. En vintersulten kropp, med begrenset utholdenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer litt på nå som det er veldig lite vann.

Er vannet en anelse saltere en normalt?

Grunnen er at fiskeutstyr har mye mere salt på seg en normalt. Jakka mi har saltflekker som ikke har vært der før å fluelina flasser salt etter 2 minutter i linekurven.

Sett mindre vak de siste dagene der det normalt har vært bra aktivitet. Kanskje fisken har rømt til brakkere vann:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var dagen som jeg viste skulle komme.

Første rapport om horngjel tatt på Hvaler. Grøss å gru:(

Var ute fra Kl halv 8.

Stille på vannet. Ser et vak første plassen. Det er ca en time før vannet er på det laveste.

Ny plass etter en halv time. Klart vann å blikkstille men veldig mye strøm der jeg stod.

Strømmen avtar, det er på det laveste. Så begynner det å vake. Overalt.

Prøver alle fluene i boksen. Greier til å med å piske en flue av i luften i desperate forsøk på å kaste på vakene.

Sånn holder vi på til ca halv 11 før vi må dra.

Umulig å si om det var ørret eller annen fisk å hva det vaket etter.

Btw, har aldri sett så lite vann i fjorden før.

Å værmeldingen melder fortsatt vind fra nord, nord øst hele neste uke med unntak av mandag.

Hvor skal dette ende?

Snart er makrellen her å da er det helt kjørt;)

Neida, fra nå er det utaskjærs som gjelder i skikkelig salt vann:)

Fikk en utsultet ørret før vakorgien startet. Bortsett fra sol å fint vær var det en heller svart fiskeøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...