Gå til innhold

Lange stenger- korte stenger-raske-myke-stive osv-osv


Ruffen

Anbefalte innlegg

Dette har vel blitt diskutert både opp og ned og frem og tilbake.

Men allikavell ser mange er veldig bombastiske når det gjelder valg av merke og aksjon.

Det kan umulig være lurt, med tanke på personlig utvikkling når det gjelder kasting ???

Selv prøver jeg å beherske alle mulige stenger og ikke henge meg opp i meninger.

Noen stenger/aksjoner liker jeg selvsakt bedre enn andre, men prøver å beherske alle.

Jeg har et sprang på stengene mine fra zxl til streem-dance. Det synes jeg er morro.

Er det ikke litt snevert å bare kunne/ville bruke en type?

Bare spør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg er rimelig altetende når det kommer til stenger. Er i det hele tatt glad i å variere, men også dekke flere behov. Har pr.idag stenger fra 8,6 til 9,6 fot, fra #4 til #7. I de letteste klassene har jeg flere stenger som er totalt ulike (kopptuer og kjepper), eks.vis; Sage ZXL 490 og Albright EXS 904....

Savner forøvrig en 10 foter kl #5 til belly'en ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjerne litt slik som Aurivilli, liker mye forskjellig. Har stenger i lengder 7ft, 7`8 fot, 8`8 fot, 9`3 fot og 9`6 fot (foruten en hittil ubrukt 14 foter og en 9 foter som kommer til sesongen igjen). Klasser fra 3-7. Er ikke noen nazi på at stengene skal være slik og slik, prøver heller litt forskjellig og noen faller i smak, mens andre ikke. Eneste jeg vet jeg ikke liker er veldig stive stenger (les; kjepp)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stenger fra 6 forskjellige produsenter, og har testet stort sett det meste av det som har dukket opp igjennom årene siden ca. 1989. For meg er det to merker som har skilt seg ut ifra mengden, og jeg har holdt meg trofast til ett av dem inntil nylig. (Hvor jeg av praktiske årsaker har brukt mer av det andre  ;D).

 

Det aller meste av det som finnes på markedet er fiskbart, og vel så det. Så det er nyanser som blir avgjørende. Jeg har falt for den såkalte "feel" disse merken får til, nesten uansett hvilke nye serier de kommer med. Og det er det praktiske fisket som er dommeren. Hvis jeg kan fiske en hel dag uten å tenke over utstyret, at alt har en viss automatikk, ja da har jeg truffet blink. Det gjelder både kasting, avfisking og kjøring av fisk.

 

Men for all del, som utstyrsfreak uten noen utsikter om forbedring er det deilig å ha mye forskjellig utstyr.  ;)

 

PS: Merkene jeg snakker om over er SAGE og Thomas & Thomas  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig altetende når det kommer til stenger. Er i det hele tatt glad i å variere, men også dekke flere behov. Har pr.idag stenger fra 8,6 til 9,6 fot, fra #4 til #7. I de letteste klassene har jeg flere stenger som er totalt ulike (kopptuer og kjepper), eks.vis; Sage ZXL 490 og Albright EXS 904....

Savner forøvrig en 10 foter kl #5 til belly'en ;-)

 

 

Da har jeg et meget hett tips til deg :D

En fantastisk stang, faktisk.....10' #4 Zpey Switch.....du kan gjerne hive et #5 snøre på den :D

Men tar mer enn gjerne #4 line også.....f.eks en Carron..passer nok mer enn godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig altetende når det kommer til stenger. Er i det hele tatt glad i å variere, men også dekke flere behov. Har pr.idag stenger fra 8,6 til 9,6 fot, fra #4 til #7. I de letteste klassene har jeg flere stenger som er totalt ulike (kopptuer og kjepper), eks.vis; Sage ZXL 490 og Albright EXS 904....

Savner forøvrig en 10 foter kl #5 til belly'en ;-)

 

 

Da har jeg et meget hett tips til deg :D

En fantastisk stang, faktisk.....10' #4 Zpey Switch.....du kan gjerne hive et #5 snøre på den :D

Men tar mer enn gjerne #4 line også.....f.eks en Carron..passer nok mer enn godt ;)

 

Takk for tipset Stig ;-)

Vet at "Kleven Jakt & Fiske" i Hammerfest skal ta inn noen Switch-modeller til våren...

Mulig det blir testing da. Spennende stangserie. Har jo fått mye bra kritikk  :)

Vurderer sterkt Orvis ZG Helios 10' #5 Tip.flex.

Har 905-4 Mid.flex'n fra før. Den er bare hinsides! Går utenpå alt annet jeg har tatt i!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr dags dato er alle mine fluestenger fra 8,6-10 fot.

Har hatt kortere stenger, men har funnet ut at kortere enn 8 fot har mer ulemper enn fordeler, selv i de letteste klassene.

Har en 10 fots 5'er som kun brukes når jeg fisker fra bellyboat, ellers syntes jeg 8,6-9 fot er mest praktisk til normalt ørret-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr dags dato er alle mine fluestenger fra 8,6-10 fot.

Har hatt kortere stenger, men har funnet ut at kortere enn 8 fot har mer ulemper enn fordeler, selv i de letteste klassene.

Har en 10 fots 5'er som kun brukes når jeg fisker fra bellyboat, ellers syntes jeg 8,6-9 fot er mest praktisk til normalt ørret-fiske.

Enig. Unntkat er ei 7,6 fot som jeg liker å luske rundt i småelver og fiske småfisk med.

Fikk fisk på over kiloen på denne i år. Det var morro :)

Det jeg og mente med innlegget var at jeg blir en bedre kaster hvis jeg tilpasser kastestilen etter stangen i stedet for å ha forhåndsbestemte meninger.

Ha et åpent sinn og prøve å beherske alle aksjoner og lengder.

 

Ps: jeg har også "kjesket" litt på zpey. Det spørs om ikke jeg må teste den en tur. Det er erfaringsmessig litt dyrt å teste stenger :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er snevert å bruke en type - spesielt om man insisterer på at det er verdens beste stang. Min korteste er 6`6'. Bruker den sjeldent, men når jeg snubler over en liten fjellelv i ny og ne så er den fanstastisk. Å fiske med så kort stang i klasse tre gir en del fine opplevelser med små fisk. For øvrig er det ni fot klasse tre og fem som gjelder til ørretfiske. Men mulig jeg snart må kompromisse og få meg en firer. For hver gang jeg tenker på hvor mange stenger jeg har og hva jeg fortsatt mangler, så føler jeg at jeg tar noen skritt nærmere lukket avdeling. Stangfreakeri er farlige greier!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stenger fra 5'6'' til 10'. Eller hvis jeg husker riktig, noe jeg forbauses oftere og oftere over at jeg ikke gjør, står det også et par tohandsstenger lengst inn i skapet. Stengene mine er fra ulike produsenter og har ulike aksjoner. De aller fleste stengene jeg har hatt, har jeg kjøpt fordi noen mente det var en bra stang og at merket var riktig. Jeg stod riktig nok å svingte litt på stanga i butikken og prøvde å gi inntrykk av at jeg hadde peiling. Jeg er ennå ikke i stand til å avgjøre om det er en bra stang ved å gjøre dette i en butikk. Jeg trenger mer tid. Tre uker. Jeg har uansett lært meg å like de stengene jeg har selv om de er ulike.

 

Jeg tror jeg etterhvert begynner å lære hva jeg ønsker i en stang. Derfor synes jeg det er så utrolig spennende med bambus.

 

Til mitt smygfiske i små overgrodde elver er korte stenger i lette snøreklasser selvsagte. Her dreier det seg gjerne om å legge flua inn under en busk på motsatt bredd uten mulighet for baksleng. Nytter ikke med 9 fot da. Når det gjelder å komme seg fram i buskaset er det heller ingen ulempe med en ministang.

 

Lange stenger bruker jeg mindre, men det hender. Jeg har en 10' syver som jeg bruker på laks. Det er faktisk en god følelse å stå i elva å fyre klumpen 70-80 m avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange stenger bruker jeg mindre, men det hender. Jeg har en 10' syver som jeg bruker på laks. Det er faktisk en god følelse å stå i elva å fyre klumpen 70-80 m avgårde.

Jada, problemet blir mest å finne elver som er brede nok til at klumpen ikke havner på land på andre sida . . . Godt vi har tana  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe Ja det er gøy når de lange kastene sitter ;D ;D Har lurt på en tur til Missisippi for å kunne utfolde meg :P :P

Til saken: Gleder meg til å prøve zpey 10 fot med tanke på belly.

Kjente litt på den nye sagen i sted. husker ikke hva den hette, den raskeste de har. Skal erstatte tcr.

Den virket noe brutal :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker noen få ganger i året i en bitte liten elv (gjennomsnittsbredde ca 5 meter) med stor fisk, der trær henger over over elva og skaper en slags tunneleffekt. I den elva er man 100 % avhengig av å ha en kort stang tilgjengelig, pga. at det er så trangt både i høyden og bredden.

 

Forskjellen på 9 fots stang og 7 fots stang i den elva, er forskjellen på å henge konstant fast i buskene, eller å ikke henge fast i buskene i det hele tatt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel blitt diskutert både opp og ned og frem og tilbake.

Men allikavell ser mange er veldig bombastiske når det gjelder valg av merke og aksjon.

Det kan umulig være lurt, med tanke på personlig utvikkling når det gjelder kasting ???

Selv prøver jeg å beherske alle mulige stenger og ikke henge meg opp i meninger.

Noen stenger/aksjoner liker jeg selvsakt bedre enn andre, men prøver å beherske alle.

Jeg har et sprang på stengene mine fra zxl til streem-dance. Det synes jeg er morro.

Er det ikke litt snevert å bare kunne/ville bruke en type?

Bare spør

 

Du blir helt klart en bedre kaster av å mestre ulike stenger, det er vel rett og slett en temperaments greie.

Selv setter jeg pris på å ha ulike aksjoner og lengder til forskjellige fiskesituasjoner.

Mitt spenn går i fra 7,6 til 9,6 fot. Og jeg fisker nok aller mest med 9fotere. Jeg ser at belly er nevnt her, jeg har aldri hatt noe behov for lengre stang til belly eller båt. Det handler om å sette stoppen på rett tidspunkt. Jeg har prøvd lengre stang flere ganger, men synes det går vel så greit med 9fotere. Ulempen med kort stang i belly merket jeg ikke før jeg tok med meg en 3'er på 7,5 fot, det ble litt kort å lengre kast. Men under nymfefiske i elv synes jeg det er greit med en litt lang, myk kjepp.

9 foterne mine er i ulike klasser og aksjoner. Hvilken jeg velger avhenger av hvor jeg skal fiske, etter hva og med hvilket snøre. Eks. Når jeg rusler langs et skogsvann med lite baksleng synes jeg det er bra med en ganske myk 5'er og en line med kort klump. Da kan jeg underhåndskaste ganske langt ved å sette bukta godt ute på vannet.

Skulle jeg basert meg på en type stangaksjon hadde den ikke blitt rask. Da hadde jeg røket og mistet mye fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg basert meg på en type stangaksjon hadde den ikke blitt rask. Da hadde jeg røket og mistet mye fisk...

 

Dette er faktisk det aller beste argumentet for å velge rolige og dype stenger.

 

En stiv stang kombinert med tynn fortom og stor fisk = Stor fare for fortomsbrudd.

 

Det fikk jeg smertelig erfare i Finnmark for noen år tilbake... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

men en RASK stang i klasse 3 derimot... Man skal jo helst kunne gi tilslag med tørrflue på litt avstand også.... Alle aksjoner og lengder har sine fordeler og ulemper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med stive stenger, og følte meg ganske habil som fluekaster.  Stor var overraskelsen da jeg første gang forsøkte en ganske myk stang.  Jeg fikk det rett og slett ikke til, og syntes myk stang var no dritt.  Det er enklere å beherske en stiv stang, så hvorfor skal man tulle med myke stenger?

 

Svaret er følelsen.  Det finnes sikkert noen tekniske kasterelaterte argumenter også, men for mitt vedkommende er det først og fremst følelsen.  Det å kjenne at stanga bøyer seg helt ned i bunndelen uten å bruke kraft, og vite at dersom den behandles med respekt og varsom grasiøsitet vil den ikke svikte deg, men levere de flotteste bukter og retteste kast, men dersom den behandles ufint - vel, da vil den kun gi deg griserumper og frustrasjon.  Omtrent som med - nei - den sammenligningen var ikke helt god.  Og det å få fisk!  Myke, kontrollerte tilslag og en vanvittig nærhet til bevegelsene fra kameraten som rykker i fortommen.  Og korte kast.  Det er da frustrerende å stå med en stiv stang når man skal presentere optimalt på 10 meters hold?  Når man skal danse tett stilledans med en var kavaler er det ikke tango-trinnene til en stiv krempisker som fungerer.  Det er tid for slow-motion-versjonen av svanesjøen, med silkemyke bevegelser og en line som flyter uendelig lenge i lufta, før den varsomt strekker seg ut og leverer flua med et siste lite usynlig pust.

 

Myke stenger gjør fiskeopplevelsen sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lillevanns oppsumering er som en beskrivning av hvordan jeg ser på saken og sier det meste :)

 

Starta engang i tiden med relativt stive stenger med utpreget toppaksjon, men i dag har stengene mine blitt bare mykere og mykere. Synes det gir langt større behag og godfølelse å fiske med myke stenger, noe jeg overhode ikke mestra for noen år tilbake. Synes også som sixpack at det er mye enklere å drille en stor ørret på en myk stang kontra en stang med utpreget toppaksjon. Mista en del fisk pga av at stanga ikke fulgte fiskens bevegelser men slo av i toppen.

 

Siden mitt fluefiske er noe begrenset ;D, så er stengene mine stort sett bare #4 og i 8,6`med unntak av en 9`# 4/5 og en canestang på vei i #5.

Jeg har ikke behov for stenger lenger enn 9`og ser helst at dem ikke er lenger enn 8,6`som jeg trives klart best med til mitt elvefiske.

 

Tørrfluefiske handler om feeling samt rolige og presise kast og det kan ikke en stiv kjæpp fremkalle, det er det bare rolige og myke stenger som gir :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når det er så mye vind at kasterytmen må endres (kjappere takt pga. at f.eks. lina blåses veggimellom dersom du venter den helt ut) og trange bukter må presses gjennom vinden, så vil du komme til å slite. Men man fisker vel sjelden under slike forhold...?!?? :rolleyes:

Tenkte ikke ekstrem vind, men sånn vind som ofte kan komme innimellom. Hvordan forskjellene er i forhold til raskere kjepper?

Også en annen ting. Si f.eks. en rask #5 kontra en rolig #5, begge 9 fot. Er det vanskeligere å kaste tyngre fluer med den rolige enn den raske? Har hørt en del tanker rundt dette, men kunne vært artig å hørt noen flere erfaringer fra de som har fisket en del med roligere stenger. Dette kan jo sikkert å ha mye med kasteteknikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at myke stenger er mer avhengige av en rolig og mer fintfølende stil enn litt stivere kjepper. Når man skal presse mye snøre gjennom vind, så må man (dessverre) ofte; 1) kaste med litt hurtigere takt sånn at vinden ikke får tid til å ta tak i lina, 2) bruke litt mer kraft. Dette fenomenet tror jeg at de fleste sjøørretfiskere har fått kjenne på kroppen en del ganger, og jeg synes generelt at myke stenger takler økt takt og mer kraft dårligere enn stive (men det er selvsagt forskjell fra stang til stang).

 

Når det gjelder kasting med store og tunge fluer, så vil en stiv stang med kraftigere rygg drive store fluer bedre enn en slaskeraie. Dette gjelder særlig på korte lengder. Når kastelengden øker vil tyngden og farten i lina gjøre mye av jobben, og man merker forskjellen mindre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...