Gå til innhold

Planlegger du å kjøpe ny stang i år?


Tore M. Nilsen

I så fall i hvilken prisklasse?  

105 stemmer

  1. 1. I så fall i hvilken prisklasse?

    • Under kr. 1000
      3
    • Kr. 1000-2000
      22
    • Kr. 2000-3000
      19
    • Kr. 3000-5000
      31
    • Over kr. 5000
      40


Anbefalte innlegg

Det blir nok ingen ny karbon på meg i år likevel, men ny stang blir det! Vel, om den blir ferdig i år gjenstår å se, men i produksjon skal den i hvert fall.  ;)

 

Har registrert litt begrenset begeistring for bambus hos deg tidligere. Er det så å forstå at du nå har gått til det skritt å bestille en? Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det blir nok ingen ny karbon på meg i år likevel, men ny stang blir det! Vel, om den blir ferdig i år gjenstår å se, men i produksjon skal den i hvert fall.  ;)

 

Har registrert litt begrenset begeistring for bambus hos deg tidligere. Er det så å forstå at du nå har gått til det skritt å bestille en? Fortell!

 

Skal ikke stikke under en stol at jeg har ironisert litt over at man i 2008/9 går til anskaffelse av pandabjørnmat :) Men poenget er at jeg ikke klarer å bli ordentlig glad i de masseproduserte karbonstengene mine, og med en godt over middels interesse for fluefiske burde jeg jo strengt tatt ha en cane i samlingen. Etterhvert har jeg blitt mer og mer oppløftet av tanken på å få min helt egen stang, som jeg kan ha bilder av i album da den var under bygging og med noen ørsmå detaljer som bare finnes på min stang. Jeg har rett og slett latt hjerte vinne over hjerne, som så mange ganger før... ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det som jeg forundrer meg mest når jeg leser denne tråden er at selv unge fluefiskere higer etter de dyre merkene....så god økonomi har vel ikke tenåringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel som å banne en viss plass...men kan noen fortelle meg hva man skal med så mange stenger??? Jeg har èn stang, 9 fot wf 5, og synes den passer til alt ørretfiske. Ikke ment som kritikk, men artig å høre. Etter min mening må man fiske "voldsomt mye" for å forsvare kjøp av så mange stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg er vel kanskje den som har flest stenger.....har holdt på i mange år......har ikke solgt unna, men gitt bort noen.....tror det for mange blir en mani, om samlere flest....men at du har bare en stang...det forstår jeg ikke.....hva med backupstangdersom nole skulle skje med den ene du har med deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med backupstangdersom nole skulle skje med den ene du har med deg??

 

Ja, da går turen i dass, Staffan! ;D Og det har skjedd, det! Hadde jeg dratt til Kola e.l, ville jeg nok hatt med backup, men jeg er sjelden på langturer. Er mest i Rena vet du. Nei,som sagt var det bare for å høre. Jeg har nå fisket ganske mange steder, men har aldri følt noe behov for stang i hverken større eller mindre AFTM-klasse.

 

Men du er sikkert inne på noe når det gjelder "samlingen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes da at du skal spandere på deg en ti, i samme vektklasse!

 

Kom med et godt tips, så skal jeg jammen gjøre det! :) Du kan jo sende pm hvis slikt blir oppfattet som "snikreklame". (Beklager off topic, trådstarter.)

Se der ja, skulle ikke mer til for å få deg til å doble antall stenger  ;D

Neida, grunnen til at mange av oss har et arsenal av stenger er nok sammensatt, men selv syntes jeg det er gøy med stenger i forskjellige aksjoner og snøreklasser.

Noen fisker alt fra bekke-ørret til tarpon med flue også, og da blir det behov for litt å velge i.

Legg til litt sunn galskap og samlemani også, så har du nok forklaringen.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, skulle ikke mer til for å få deg til å doble antall stenger 

 

Hehe...kanskje jeg ubevisst lette etter en grunn til å spandere på meg ny stang? ;D Må jo innrømme at jeg kjøper "back-up argumentet" - men TO stenger, da er det nok. Ønsker ellers alle andre lykke til med nye kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes da at du skal spandere på deg en ti, i samme vektklasse!

 

Kom med et godt tips, så skal jeg jammen gjøre det! :) Du kan jo sende pm hvis slikt blir oppfattet som "snikreklame". (Beklager off topic, trådstarter.)

Se der ja, skulle ikke mer til for å få deg til å doble antall stenger  ;D

Neida, grunnen til at mange av oss har et arsenal av stenger er nok sammensatt, men selv syntes jeg det er gøy med stenger i forskjellige aksjoner og snøreklasser.

Noen fisker alt fra bekke-ørret til tarpon med flue også, og da blir det behov for litt å velge i.

Legg til litt sunn galskap og samlemani også, så har du nok forklaringen.

 

Lars

 

Her er jeg fundamentalt uenig med Godsmack Lars. Jeg har jo prøvd å opparbeide meg et antimaterialistisk image, men det hjelper jo ikke, for jeg kjøper stenger over en lav sko jeg også.  :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kikket litt på noen nye stenger i uka som var. De hadde økt prisen på sage pga dollaren fikk jeg høre. Full pris 7999,-

Begynner å bli temmelig dyrt nå. De bør nok passe seg litte grann. Tror smertegrensen er nådd hvis de tenker å selge til mange.

 

8000,- for ei enhands tror jeg kan bli vanskelig å forsvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

8000kr for en fiskestang er vanvidd uansett merke spør du meg, da bør bransjen seriøst gå i seg selv og se hva som holder på å skje. Og hvor mye koster det egentlig å lage ei stang til 8000kr? En kan virkelig lure..  :o

 

De som kjøper slikt dyrt utstyr, har enten for mye penger enn de har godt for eller så må de ha det fordi det er Sage og koster flesk? :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjøper slikt dyrt utstyr, har enten for mye penger enn de har godt for eller så må de ha det fordi det er Sage og koster flesk. Tipper de fleste faller under den siste kategorien :)

Hvis denne prisstigningen har med dollar-kursen å gjøre så gjelder vel ikke dette bare Sage, men amerikanskprodusert utstyr generelt ?

Ellers tror jeg det er ytterst få som kjøper fluestenger til 6-8000kr i norge . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000kr for en fiskestang er vanvidd uansett merke spør du meg, da bør bransjen seriøst gå i seg selv og se hva som holder på å skje. Og hvor mye koster det egentlig å lage ei stang til 8000kr? En kan virkelig lure..  :o

 

De som kjøper slikt dyrt utstyr, har enten for mye penger enn de har godt for eller så må de ha det fordi det er Sage og koster flesk. Tipper de fleste faller under den siste kategorien :)

 

Nei. Det er ikke slik. Jeg tror du tar feil, Storfemti.

 

Jeg er enig med ditt første utsagn - 8000.- for en stang er vanvidd, spesielt hvis det koster mye mye mindre å produsere osv. (Jeg sier hvis - det er andre kostnader forbundet med å drive forretning enn selve produksjonskostnaden på produktet). Men som en helt vanlig forbruker, hva skal man gjøre hvis man først har bestemt seg? Stå i butikken og si "Jeg tilbyr 2500.- for den stanga som koster 7000.-!"

 

Jeg har 2 stenger som faller i kategorien "det er Sage og koster flesk". Jeg har hverken for mye penger, jeg kjøper ikke utstyr av rent motemarkeringsbehov og jeg synes selv ikke at jeg har det for godt rent økonomisk. Det er bare det at jeg LIKER disse stengene. Jeg har sammenlignet, testet, prøvd meg frem og stått i. Jeg VILLE virkelig finne noe som var billigere og som jeg følte at jeg kastet like bra med. Eller rettere sagt - som jeg likte like godt. det er jo klart! Man vil jo helst spare penger og gjøre et godt kjøp! Men det ble disse to  (#4 & #6, for øvrig). I klasse 8 foretrakk jeg en stang til rundt regnet 1/3 av prisen - en Redington CPS. Igjen fordi den PASSET meg best.

 

Så. Når jeg hadde bestemt at DISSE "Sage som koster flesk" stengene jeg ville ha, hva skulle jeg gjøre?

Kjøpe noe annet av et eller annet sosialdemokratisk politisk korrekt prinsipp?

Latt være å kjøpe dem, heller kjøpt noe mye billigere og tenkt "Nei, 6500.- er jo vanvittig - her gjelder det å være prinsippfast." ?

Kanskje jeg tenkte "Jeg har det altfor godt, jeg har alt for mye penger og jeg er lei av å sette fyr på tusenlapper siden jeg brenner meg på fingrene" ?

Eller "Nå kan jeg jo stå på bredden av Rena og skryte på meg at jeg har Sage! Jeg kommer til å være konge!"

(Ja, for DET hjelper jo veldig, all den tid Rena tråkkes ned av folk med håndlagde cane-stenger og ATH-sneller... Da kommer du langt med masseprodusert Sage... :) )

 

Nei. Jeg så etter på konto, tenkte lenge og vel, solgte en PlayStation jeg aldri brukte, lot være å drikke meg drita på byen den helga, forberedte meg på å spare andre stedet og kjøpte nye stenger.  

Uten et SEKUND anger, uten en SMULE dårlig samvittighet og uten så mye som en TANKE på at det var vanvittig. Jeg tenkte heller "Nå har jeg utstyr JEG liker."

 

Og det tenker jeg fremdeles - jeg har utstyr JEG liker. Så kan du kjøpe det DU liker. For de grunnene DU oppgir.

Men kom ikke her og prøv å analysere MINE grunner til å bruke pengene mine slik jeg ønsker. På de stengene JEG liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...