Gå til innhold

Skukkedals renna


Magnus Bakken

Anbefalte innlegg

men det som er viktig... det er att de som styrer det med fiskeregler i elva kommer på banen med noen regler som er forebyggende...nå vet ikke jeg hvordan det er i den elva der nå, men jeg håper virkelig att det er no maksmål og hele den pakka der...kanskje med begrensniing av fiskekort og att fiskeoppsynet er der for og holde orden i elva!

 

Det er de som kakker den i hodet som er trusselen der...de som vader rundt i elva og kaster på alt og ingenting de ødlegger bare for seg sjøl...så lenge det ikke går på fiskebestanden løs, det som er skummelt... :-\

(jada det er ikke bra for bunndyrforholdene att det blir vada altfor mye heller,så det er sagt)

 

Noen har vel kanskje bare vært der en gang og aldri mere...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

men det som er viktig... det er att de som styrer det med fiskeregler i elva kommer på banen med noen regler som er forebyggende...nå vet ikke jeg hvordan det er i den elva der nå, men jeg håper virkelig att det er no maksmål og hele den pakka der...kanskje med begrensniing av fiskekort og att fiskeoppsynet er der for og holde orden i elva!

 

I ei elv som "ingen" veit om? Hemmelige elver trenger vel ingen beskyttelse? Og hvem skal betale for kultivering og oppsyn hvis det ikke finnes fiskere som vet om stedet? Og de stedene som er så hemmelige at faktisk INGEN vet om dem er fulle av småfisk. Det eneste som hjelper er informasjon og forståelse av verdiene! Det har ALDRI kommet noe godt ut av å tie ihjel noe. Det er bare snakk om tid før det går galt. Slik det er nå så er det så liten informasjon at så fort vi får nyss om noe så er "alle" der på et blunk. Nettopp fordi informasjonen er så begrenset. Få alt på bordet og sett skikkelige regler for fiske i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

men det som er viktig... det er att de som styrer det med fiskeregler i elva kommer på banen med noen regler som er forebyggende...nå vet ikke jeg hvordan det er i den elva der nå, men jeg håper virkelig att det er no maksmål og hele den pakka der...kanskje med begrensniing av fiskekort og att fiskeoppsynet er der for og holde orden i elva!

 

I ei elv som "ingen" veit om? Hemmelige elver trenger vel ingen beskyttelse? Og hvem skal betale for kultivering og oppsyn hvis det ikke finnes fiskere som vet om stedet? Og de stedene som er så hemmelige at faktisk INGEN vet om dem er fulle av småfisk. Det eneste som hjelper er informasjon og forståelse av verdiene! Det har ALDRI kommet noe godt ut av å tie ihjel noe. Det er bare snakk om tid før det går galt. Slik det er nå så er det så liten informasjon at så fort vi får nyss om noe så er "alle" der på et blunk. Nettopp fordi informasjonen er så begrenset. Få alt på bordet og sett skikkelige regler for fiske i Norge!

 

Jeg er så enig, Erik :)......... blir bare mer og mer overbevist om at vi to er enige om mye...... med noen få unntak ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det som er viktig... det er att de som styrer det med fiskeregler i elva kommer på banen med noen regler som er forebyggende...nå vet ikke jeg hvordan det er i den elva der nå, men jeg håper virkelig att det er no maksmål og hele den pakka der...kanskje med begrensniing av fiskekort og att fiskeoppsynet er der for og holde orden i elva!

 

I ei elv som "ingen" veit om? Hemmelige elver trenger vel ingen beskyttelse? Og hvem skal betale for kultivering og oppsyn hvis det ikke finnes fiskere som vet om stedet? Og de stedene som er så hemmelige at faktisk INGEN vet om dem er fulle av småfisk. Det eneste som hjelper er informasjon og forståelse av verdiene! Det har ALDRI kommet noe godt ut av å tie ihjel noe. Det er bare snakk om tid før det går galt. Slik det er nå så er det så liten informasjon at så fort vi får nyss om noe så er "alle" der på et blunk. Nettopp fordi informasjonen er så begrenset. Få alt på bordet og sett skikkelige regler for fiske i Norge!

 

Informasjon er viktig det, helt klart :D

 

Men hva er grunnen til att elva er ødelagt eller hardt skadet og det bare er småfisk der da??

 

Fordi "INGEN" har vært der i den hemmelige elva og fiska...

 

går man inn på en viss side så er informasjonen veldig god på hvor bra elva er og alt det der, men står ikke ett fnugg av fiskereglene...det står vel med liten skrift bak på fiskekortet sikkert...

 

Det må skikkelige regler til i alle elvene i norge som du sier...uavhengi av hvor hemmelig elva er eller om hvor mange som fisker i den og den elva :D

 

Det dere har feks oppi Hemsila av regler skulle vært innført veødig mange andre plasser også :)

 

Så kommer det veldig ann på hvem som styrer det der....er det en jakt og fiskeforening i ett som feks her i området...da ere kun jakt som har fokus...provoserende spør du meg...

Skulle vært en egen fiskeforening, der det hadde sittet noen som brenner for elva og fisker der selv, ikke bare dupper marken i ny og ne mellom jaktsesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Man tjener ikke penger på bøker eller dvd-er i dag uten å være "hallik" - man må selge elva si, gi folk konkrete tips om akktrat hvor og når de skal fiske og med hvilken flue, folk vil ha ting servert på et fat, det er da penger skifter eier.

Det virker nesten som disse filmene er lagt slik at det skal oppstå gjettekonkurranser, de legger vist inn noen passelige spor til detektivene, og de aller fleste finner ut av tingene, det ser man tydelig ved disse elvene de første sesongene etterpå.

Men det er fordeler og ulemper med alt, fordelen her er at man får god oversikt over hvor man med kan holde seg unna til fansen har fått gått den største iveren av seg og jaget videre til neste tørrfluelandelv.

Alle vil ha disse filmene - men ingen vil ha folkevandringen som følger til "elva mi", hvis disse hallikene gyver løs på den for å tjene penger på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I ei elv som "ingen" veit om? Hemmelige elver trenger vel ingen beskyttelse? Og hvem skal betale for kultivering og oppsyn hvis det ikke finnes fiskere som vet om stedet? Og de stedene som er så hemmelige at faktisk INGEN vet om dem er fulle av småfisk. Det eneste som hjelper er informasjon og forståelse av verdiene! Det har ALDRI kommet noe godt ut av å tie ihjel noe. Det er bare snakk om tid før det går galt. Slik det er nå så er det så liten informasjon at så fort vi får nyss om noe så er "alle" der på et blunk. Nettopp fordi informasjonen er så begrenset. Få alt på bordet og sett skikkelige regler for fiske i Norge!

 

Slenger meg på Tørrfluepuristen her; Amen Erik.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden det er så åpent, kan vi ikke bare slenge frem alt slik at det blir like kjukt med folk over alt? Super ide AR.., og i tillegg så skal jo alle nybegynnerne selvfølgelig ha det beste rett opp i fanget for det er jo slik det er i samfunnet idag.

 

Som Claus er inne på, du har sikkert større problemer å bekymre deg på. Du kan jo starte med å løse et større problem: å forstå det folk skriver, og ikke konstruere "supre" ideer som de skal ha sagt. Ting skrevet i affekt blir sjeldent veldig konstruktivt.

 

Uansett håper jeg resten kan lese innlegget som det det er, og ikke gå rundt og bekymre seg unødig for at noen sprer alle elvene "deres" til hele verden slik at det blir tjukt med folk over aaaaaaalt i de til sommeren!

Jeg skrev en PM til en ung tenåring som sikkert brenner for hobbyen sin, og plutselig skal man henges ut. Man kan begynne å lure. :)

 

Vi har alle begynt et sted, og hatt noen som gir oss noen tips. Hvilke elver som er i TF er vel neppe noen hemmelighet i dette miljøet lenger. At du har gravd fram skrukka helt på egen hånd er jeg vel også litt tvilende til, men hvis du har det, flott jobb, det tar tid å finne elver helt for seg selv, men det er verdt strevet.

 

 

Beklager men jeg må bare svare på slikt overfladisk tull. Jeg leser da innlegget ditt og svarer lett ironisk for å sukkre pilla litt. Uansett er min tolkning basert på hva som er det beste for elva. Den hadde langt mer enn nok fiskere ifjor og at det iår, sikkert dukker opp enda flere ser jeg på som kun negativt. Grunneierne er ikke istand til å bli enige om hvordan forvalte den, og derfor er det ikke noe mål hverken her eller der, utover magamål. Siden du lurer skal jeg også fortelle at jeg har familie i området, så det er min tilknyttning, jeg fisket der før filmen.

 

Poenget mitt er at det ikke bør være slik at alt skal deles, det er masse jeg ikke har fått vite om, som jeg selvfølgelig er på konstant søken etter info. Det er faktisk litt av min hobby opplevelse, og at du på død og liv må være en av de som sender PM (for det er jeg sikker på at det er flere som har følt ett brennende behov for og har gjort...) er ikke mitt problem. Jeg mener at denne elva har altfor stort press som den har og at den langt på vei er i ferd med å bli kjørt rett i dass. Derfor skrev jeg, så trenger du ikke lure lenger. Jeg er som DrFlyfool ikke enig med deg og synes det blir for lett. I tillegg kan det jo hende at det er en markfisker eller to her inne også, så når du da ser krysspinnene på land langs elva, da vet du at du kan reise hjem for godt.

       

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plz, kan vi ikke stenge denne tråden for evig og alltid!

 

Er jo bare bla bla bla. Er synd å se at Skukkedals renna og andre "hemmelige" elver får så mye oppmerksomhet. Vi kommer ikke noe lenger som vi fortsetter til side 100!

 

Ut og fisk det er juni! Finn elva SJÆL, det er mye artigere!

 

DF  ;D  ;D

 

(ps: jeg vet ikke hvor disse stedene er, men det bryr meg ikke!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er alltid noen som ikke klarer å la være å si A (Jeg vet om et sted...) og dermed er det igang. "Alle" må bare finne ut hvor dette er og de første som finner du sier at "jeg vet noe som du ikke vet" (bare se på denne siden f.eks.) og det gjør ikke akkurat saken lettere. Plutselig vet alle noe som ingen andre vet og så er hele gresshoppesvermen på samme sted frem til det er ødelagt og noen sier en ny A. Tilbake ligger et vassdrag som knapt klarer seg, men som får førstehjelp fra lokale ildsjeler som så det for sent fordi det var jo "hemmelig" og ingen trengte spesielle regler eller oppsyn. Man kan jo ikke ansette oppsyn eller sette igang kultiveringstiltak i noe som ingen vet om...

 

Jo flere alternativer vi har, jo mindre kø trenger vi i stå i! Står vi fortsatt i kø da så er det fordi vi vil det. Men det blir vel litt som i alpint: Ingen vits å kjøre i bakken i Hol når man kan vise frem skia i Hemsedal. Selv om bakkene er bra i Hol også. Men holder vi "sneipesletta" "hemmelig" for folket så er den oppkjørt før kl. 09.15 samme dag som nysnøen har falt.

 

Etterå ha lest innlegget til Erik så kom jeg på en liten historie.

I et av vannene på Hadeland ble det tatt en kjempeørret på mark, store oppslag i loakalvisa og greier.

Da den lokale helten som hadde tatt denne fisken tok seg en tur på puben så viste alle hvor den var tatt :) Jeg har adri sett så mange meitere rundt et vann som den sommeren, dette sier jo litt om vår trang til å fortelle om våre triumfer som fiskere, det værste av alt: den ene store fisken i vannet var jo tatt opp å knekt nakken på :)

 

Og når det gjelder elva Skrukkedalsrenna er vel ikke denne elva noe særlig bedre enn andre elver jeg har vært i, jeg tror det er mange som har reist dit å blitt skuffet, Lenth og co har jo fisket i denne elva i noen år, og derfor blitt veldig kjent i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som ikke klarer å la være å si A (Jeg vet om et sted...) og dermed er det igang. "Alle" må bare finne ut hvor dette er og de første som finner du sier at "jeg vet noe som du ikke vet" (bare se på denne siden f.eks.) og det gjør ikke akkurat saken lettere. Plutselig vet alle noe som ingen andre vet og så er hele gresshoppesvermen på samme sted frem til det er ødelagt og noen sier en ny A. Tilbake ligger et vassdrag som knapt klarer seg, men som får førstehjelp fra lokale ildsjeler som så det for sent fordi det var jo "hemmelig" og ingen trengte spesielle regler eller oppsyn. Man kan jo ikke ansette oppsyn eller sette igang kultiveringstiltak i noe som ingen vet om...

 

Jo flere alternativer vi har, jo mindre kø trenger vi i stå i! Står vi fortsatt i kø da så er det fordi vi vil det. Men det blir vel litt som i alpint: Ingen vits å kjøre i bakken i Hol når man kan vise frem skia i Hemsedal. Selv om bakkene er bra i Hol også. Men holder vi "sneipesletta" "hemmelig" for folket så er den oppkjørt før kl. 09.15 samme dag som nysnøen har falt.

 

Etterå ha lest innlegget til Erik så kom jeg på en liten historie.

I et av vannene på Hadeland ble det tatt en kjempeørret på mark, store oppslag i loakalvisa og greier.

Da den lokale helten som hadde tatt denne fisken tok seg en tur på puben så viste alle hvor den var tatt :) Jeg har adri sett så mange meitere rundt et vann som den sommeren, dette sier jo litt om vår trang til å fortelle om våre triumfer som fiskere, det værste av alt: den ene store fisken i vannet var jo tatt opp å knekt nakken på :)

 

Og når det gjelder elva Skrukkedalsrenna er vel ikke denne elva noe særlig bedre enn andre elver jeg har vært i, jeg tror det er mange som har reist dit å blitt skuffet, Lenth og co har jo fisket i denne elva i noen år, og derfor blitt veldig kjent i elva.

 

Hei !

Nettopp. Å gjøre seg kjent er nøkkelen til suksess. Dvs en må bruke en god del tid, gjerne over flere år. Det er utrolig mange elver som er bra i dette landet. LL var vel en hel sesong i Skrukka.......

Jeg fisker en god del i Nea. Det er jo kjent som ei bra elv, spesiellt etter TFL3. Før det var det mange her inne som karakteriserte den som ei skikkelig møkkaelv. Og møkkaelv er den, før du blir skikkelig kjent. Det nytter bare ikke med ei helg eller ei uke i året. Erfaring må bygges over flere år, under forskjellig forhold.

Mange "tilreisende" jeg har sett står på helt feil plasser og jeg har hørt rykter om at det er observert fiskere som har vadet langt ut i elva, akkurat der gromfiskene pleier å stå. Og da blir det jo møkkaelv da....

 

Men folk vil tydeligvis ha ting ferdigtygd før de drar på fisketur. Jeg synes at veldig mye av gleden er å finne ut av og finne frem til tingene selv. :)

 

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steng tråden!

 

Personlig er jeg motstander av å offentliggjøre slike ting på nettet. Ønsker du å bevare stedet slik det var da du fant det, er det en ting å gjøre HOLDE KJEFT!

 

Offentliggjøring skaper implikasjoner i forhold til andre brukere og grunneiere - ikke bare i forhold til fisket generelt. Plutselig oppdager grunneiere at det begynner å "klekke SIMMS" i elva/vannet.

 

1 fisker skaper ikke noe oppmerksomhet, mens 10 skaper et helt annet inntrykk - også hos grunneiere, som fort setter seg på bakbeina og tenker begrensninger. Belastningen på omgivelsene blir en helt annen (parkering, søppel, tråkk i innmark, overnatting etc). Offentliggjøring kan fort slå tilbake på lokale fiskere som prøver å oppføre seg og som har en egeninteresse i å oppføre seg.

 

Noe av min drive er å oppdage stedene selv. Jeg liker å tro at jeg er den eneste som vet om stedene. Men selvfølgelig - jeg deler med mine nærmeste og de jeg stoler på. Men offentliggjøring og PM'er til folk jeg ikke har møtt - never!

 

For min egen del opparbeider jeg et "kjærlighetsforhold" til jordbærstedene jeg har oppdaget. Jeg har sett at dette kjærlighetsforholdet utvannes etterhvert som et rykte om jordbærsteder spres. Personlig har jeg fisket i Skrukkedalsrenna, men i respekt for de lokale som har et "kjærlighetsforhold" til dette stedet vil jeg ALRDI offentliggjøre hvor dette ligger.

 

Case closed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir lagt igjen en kommentar i en tråd, så flyttes tråden automatisk forrest i rekka av alle trådene. så de som ikke vil at det skal bli diskuter noe om skrukkedals renna. La være å skrive inlegg på denne tråden. dere graver deres egen grav når dere gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Da har denne tråden kommet så langt den kan etter hva jeg synest..

 

 

Jeg skal be en av moderatorene om å stenge tråden, så slipper vi dette uendelige maset.

 

Så lenge den blir skrevet på så er jo det fint og ingen grunn i seg selv til å stenge tråden.

 

La heller vær å kommenter og svar hvis man ikke ønsker å være med i tråden :)

 

Hvor er denne skrukkedalsrenna igjen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er redd for at dere må stå i kø for å fiske i "skrukka" har dere ikke allerede merket at du faktisk må stå i kø for å fiske her de viktigste tørrflueukene på sommeren? Dette har vært min favorittelv både før og etter filminnspillingen, og jeg tør påstå at sånn ca 80% av de som fisker der nå begynte å fiske der etter filmen, så det er nok ikke bare trådstarter som har mast og gravd for å finne ut av dette.

 

Jeg selv spurte også her på forumet om elva fra skrukka virkelig var "elva mi". Selv så mener jeg at det ikke er noe stort problem om folk får vite hvor denne elva ligger fordi elva allerede har tatt stor skade av de siste årenes store trafikk. Det elva trenger er en forening eller noe lignende som jobber for å ta vare på elva, innfører baglimit og gjør folk bevist på hvor viktig catch and release faktisk er i en slik sårbar elv som denne. Sånn som jeg skjønner det så har denne elva automatisk vært en god fiskeelv før. Så ingen har behøvd og holdt på aktivt og fulgt med utviklinga i denne elva, men nå etter det massive fiskepresset trenger denne elva sårt kompetente folk som kan stå for forvaltning og følge elvas utvikling. For med det samme fiskepresset som nå og fiskere med mangel på kunskap om hva det vil si å kakke all fisk over kiloen i hue, kommer ikke dette til å være noe "tørflueland" med en god bestand av ørret med høy snittvekt i så mange år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett...i setdet for og "hyle" ut om det innpå her? Legg knallhardt press på de som styrer med fiskereglene i elva...ring...mail...send brev...reis og avlegg dem ett besøk og slå i bordet..saml opp en gjeng...sikkert mange innpå her som kan du kan hilse fra og som backer deg opp! ett eller annet...få til skikkelig fiskeregler!!

 

De som kakker...om det er mangel på kunnskap eller ikke....de bryter ikke fiskeregler...folk har rett til og gjøre som de vil...så lenge reglene sier att de kan gjøre det...

 

Jeg forstår frusterasjonen din og de som er frustrerte...men det er det eneste som hjelper...kan fortelle en fisker i elva der "att du, hvis du kakker all fisk du tar i hodet ødelegger du elva" ..noen kan fnyse av sånn..driter i det....tydeligvis...nok de slår ihjel en fisk hver alle sammen...blir mange per sesong det...

 

nei legg knallhardt press på de soim styrer...det er til alles beste...folk og fisk!

 

Hvis det er så dårlig oppi der som dere påstår da ;):P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men uansett...i setdet for og "hyle" ut om det innpå her? Legg knallhardt press på de som styrer med fiskereglene i elva...ring...mail...send brev...reis og avlegg dem ett besøk og slå i bordet..saml opp en gjeng...sikkert mange innpå her som kan du kan hilse fra og som backer deg opp! ett eller annet...få til skikkelig fiskeregler!!

 

De som kakker...om det er mangel på kunnskap eller ikke....de bryter ikke fiskeregler...folk har rett til og gjøre som de vil...så lenge reglene sier att de kan gjøre det...

 

Jeg forstår frusterasjonen din og de som er frustrerte...men det er det eneste som hjelper...kan fortelle en fisker i elva der "att du, hvis du kakker all fisk du tar i hodet ødelegger du elva" ..noen kan fnyse av sånn..driter i det....tydeligvis...nok de slår ihjel en fisk hver alle sammen...blir mange per sesong det...

 

nei legg knallhardt press på de soim styrer...det er til alles beste...folk og fisk!

 

Hvis det er så dårlig oppi der som dere påstår da ;):P

 

 

Det er alltid noen som ikke klarer å la være å si A (Jeg vet om et sted...) og dermed er det igang. "Alle" må bare finne ut hvor dette er og de første som finner du sier at "jeg vet noe som du ikke vet" (bare se på denne siden f.eks.) og det gjør ikke akkurat saken lettere. Plutselig vet alle noe som ingen andre vet og så er hele gresshoppesvermen på samme sted frem til det er ødelagt og noen sier en ny A. Tilbake ligger et vassdrag som knapt klarer seg, men som får førstehjelp fra lokale ildsjeler som så det for sent fordi det var jo "hemmelig" og ingen trengte spesielle regler eller oppsyn. Man kan jo ikke ansette oppsyn eller sette igang kultiveringstiltak i noe som ingen vet om...

 

I rest my case...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett...i setdet for og "hyle" ut om det innpå her? Legg knallhardt press på de som styrer med fiskereglene i elva...ring...mail...send brev...reis og avlegg dem ett besøk og slå i bordet..saml opp en gjeng...sikkert mange innpå her som kan du kan hilse fra og som backer deg opp! ett eller annet...få til skikkelig fiskeregler!!

 

De som kakker...om det er mangel på kunnskap eller ikke....de bryter ikke fiskeregler...folk har rett til og gjøre som de vil...så lenge reglene sier att de kan gjøre det...

 

Jeg forstår frusterasjonen din og de som er frustrerte...men det er det eneste som hjelper...kan fortelle en fisker i elva der "att du, hvis du kakker all fisk du tar i hodet ødelegger du elva" ..noen kan fnyse av sånn..driter i det....tydeligvis...nok de slår ihjel en fisk hver alle sammen...blir mange per sesong det...

 

nei legg knallhardt press på de soim styrer...det er til alles beste...folk og fisk!

 

Hvis det er så dårlig oppi der som dere påstår da ;):P

 

 

Det er alltid noen som ikke klarer å la være å si A (Jeg vet om et sted...) og dermed er det igang. "Alle" må bare finne ut hvor dette er og de første som finner du sier at "jeg vet noe som du ikke vet" (bare se på denne siden f.eks.) og det gjør ikke akkurat saken lettere. Plutselig vet alle noe som ingen andre vet og så er hele gresshoppesvermen på samme sted frem til det er ødelagt og noen sier en ny A. Tilbake ligger et vassdrag som knapt klarer seg, men som får førstehjelp fra lokale ildsjeler som så det for sent fordi det var jo "hemmelig" og ingen trengte spesielle regler eller oppsyn. Man kan jo ikke ansette oppsyn eller sette igang kultiveringstiltak i noe som ingen vet om...

 

I rest my case...

 

Så det for sent? lokal ildsjel?  fordi det var så hemmelig?? 5år etter filmen og folk fisker som gale hver sesong??

 

før filmen var det er hemmelig... ute i den virkelige fluefiskeverden er ikke den elva hemmelig...heller ikke for grunneierene...de har tjent penger som gress...og det har de som laget filmen 0g..

 

forumet her den skal være så forbaska  hemmelig...eller vi snakker om att det er så forbaska hemmelig..

 

Det som er problemet og att man kan ikke diskutere det her seriøst engang fordi man skal holde kjeft og ikke snakke om det...tie det ihjel...

 

det du sier der er grunnen...jeg snakket om løsningen på problemet jeg...HVA BURDE GJØRES NÅ ERIK????

 

Det jeg mener er att hvis man setter inn skikkelige fiskeregler...noen år for seint..men det er det eneste som er redningen i ei sånn hardt fisket og skadet elv!!

 

Vi kan jo alle som vet det sende en mail til dem da og uttrykke vår bekymring og på den måten sette ett lys på saken..fiskeregler..gjøre noe positivt ut av det??? :) vært bedre det?? er det en god ide folkens eller skal vi la det være som det er...fortsette og tie og diskutere det...krangle om det...kjefte på hverandre...

 

prøve og hjelpe de lokale ildsjelene som så det så altfor sent...

 

Vært fint att vi heller kunne diskutert det der generlt hva som kan gjøres når det blir ett sånt problem i ei elv... :D det er ikke bare den elva der som trenger hjelp eller komme til og trenge hjelp i framtida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett...i setdet for og "hyle" ut om det innpå her? Legg knallhardt press på de som styrer med fiskereglene i elva...ring...mail...send brev...reis og avlegg dem ett besøk og slå i bordet..saml opp en gjeng...sikkert mange innpå her som kan du kan hilse fra og som backer deg opp! ett eller annet...få til skikkelig fiskeregler!!

 

De som kakker...om det er mangel på kunnskap eller ikke....de bryter ikke fiskeregler...folk har rett til og gjøre som de vil...så lenge reglene sier att de kan gjøre det...

 

Jeg forstår frusterasjonen din og de som er frustrerte...men det er det eneste som hjelper...kan fortelle en fisker i elva der "att du, hvis du kakker all fisk du tar i hodet ødelegger du elva" ..noen kan fnyse av sånn..driter i det....tydeligvis...nok de slår ihjel en fisk hver alle sammen...blir mange per sesong det...

 

nei legg knallhardt press på de soim styrer...det er til alles beste...folk og fisk!

 

Hvis det er så dårlig oppi der som dere påstår da ;):P

 

 

Det er alltid noen som ikke klarer å la være å si A (Jeg vet om et sted...) og dermed er det igang. "Alle" må bare finne ut hvor dette er og de første som finner du sier at "jeg vet noe som du ikke vet" (bare se på denne siden f.eks.) og det gjør ikke akkurat saken lettere. Plutselig vet alle noe som ingen andre vet og så er hele gresshoppesvermen på samme sted frem til det er ødelagt og noen sier en ny A. Tilbake ligger et vassdrag som knapt klarer seg, men som får førstehjelp fra lokale ildsjeler som så det for sent fordi det var jo "hemmelig" og ingen trengte spesielle regler eller oppsyn. Man kan jo ikke ansette oppsyn eller sette igang kultiveringstiltak i noe som ingen vet om...

 

I rest my case...

 

Så det for sent? lokal ildsjel?  fordi det var så hemmelig?? 5år etter filmen og folk fisker som gale hver sesong??

 

før filmen var det er hemmelig... ute i den virkelige fluefiskeverden er ikke den elva hemmelig...heller ikke for grunneierene...de har tjent penger som gress...og det har de som laget filmen 0g..

 

forumet her den skal være så forbaska  hemmelig...eller vi snakker om att det er så forbaska hemmelig..

 

Det som er problemet og att man kan ikke diskutere det her seriøst engang fordi man skal holde kjeft og ikke snakke om det...tie det ihjel...

 

det du sier der er grunnen...jeg snakket om løsningen på problemet jeg...HVA BURDE GJØRES NÅ ERIK????

 

Det jeg mener er att hvis man setter inn skikkelige fiskeregler...noen år for seint..men det er det eneste som er redningen i ei sånn hardt fisket og skadet elv!!

 

Vi kan jo alle som vet det sende en mail til dem da og uttrykke vår bekymring og på den måten sette ett lys på saken..fiskeregler..gjøre noe positivt ut av det??? :) vært bedre det?? er det en god ide folkens eller skal vi la det være som det er...fortsette og tie og diskutere det...krangle om det...kjefte på hverandre...

 

prøve og hjelpe de lokale ildsjelene som så det så altfor sent...

 

Vært fint att vi heller kunne diskutert det der generlt hva som kan gjøres når det blir ett sånt problem i ei elv... :D det er ikke bare den elva der som trenger hjelp eller komme til og trenge hjelp i framtida..

 

 

Hur är det med vattenståndet i Hemsila?? Har kläckningarna kommit igång?? Någon som fiskat där i år?

 

/Mel

 

 

Stiger med ca. 10cm kl.08.00 hver dag når alle fiskerne trer inn i helligdommen med sine vadere.  Synker tilsvarende kl.24.00. På fredag ettermiddager er det i tillegg en økning på 7-8cm. Og et mindre fall søndag ettermiddag. Akkurat nå er det kjempeflom og det er heller ikke meldt bedring. Faktisk en jevn økning frem til midten av juli da det vil være et større fall på søndag ettermiddager enn økningen på fredagene. Døgnfluevarslet forteller om et katastrofeår og dette ser rett og slett mørkere enn mørkest ut dessverre. Fjærmygg, steinfluer og vårfluer har allerede meldt flytting til et bedre klimaområde og vi vil derfor kun få besøk av en og annen på rekognosering. Stikkmygg, knott humler og veps har derfor sett sitt snitt til å dominere miljøet i en grad vi aldri har sett før.

 

En lysning er det likevel oppi alt dette triste: Det rapporteres om masse småfisk på som har vokst opp i alle kulper hvor ørekyta ikke er dominerende. Det vil selvsagt ta et par år før disse vil være særlig aktuelle for fiskerne. Hvordan disse skal klare oppveksten uten tilbakevending av insektene vites ikke.

 

Ny oppdatering planlegges lastet opp 16. september. Ting tyder på at det vil være en bedring da.

 

 

 

I rest my case!!!!!!!!! 

 

Vi fjaser og tuller det bort i stedet!!!

 

det er tydeligvis det som er det riktige og gjøre >:(

 

Etter og ha lest en sånn kommenter...hadde litt lyst til og dra oppi hemsila og se på den flotte elva og fiske...selv om jeg egentlig ikke liker køfiske..mistet totalt lysta på det da...

 

Fordi att jeg er redd jeg møter follk som jeg er sånn det fremstiller seg her på forumet...lite koselig og møte sånne folk!!

kanskje de lokale ildsjelene burde framstå på samme måten så vi som har lyst til og fiske oppi skrukka ikke gidder og dra dit nettopp pga av frykten for og møte sånne folk  :-\ :-[???>:(;) ;) :-*

 

 

ikke rart det blir krig her i verden... :rolleyes:

 

Jeg håper virkelig jeg tar feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men uansett...i setdet for og "hyle" ut om det innpå her? Legg knallhardt press på de som styrer med fiskereglene i elva...ring...mail...send brev...reis og avlegg dem ett besøk og slå i bordet..saml opp en gjeng...sikkert mange innpå her som kan du kan hilse fra og som backer deg opp! ett eller annet...få til skikkelig fiskeregler!!

 

De som kakker...om det er mangel på kunnskap eller ikke....de bryter ikke fiskeregler...folk har rett til og gjøre som de vil...så lenge reglene sier att de kan gjøre det...

 

Jeg forstår frusterasjonen din og de som er frustrerte...men det er det eneste som hjelper...kan fortelle en fisker i elva der "att du, hvis du kakker all fisk du tar i hodet ødelegger du elva" ..noen kan fnyse av sånn..driter i det....tydeligvis...nok de slår ihjel en fisk hver alle sammen...blir mange per sesong det...

 

nei legg knallhardt press på de soim styrer...det er til alles beste...folk og fisk!

 

Hvis det er så dårlig oppi der som dere påstår da ;):P

 

 

Det er alltid noen som ikke klarer å la være å si A (Jeg vet om et sted...) og dermed er det igang. "Alle" må bare finne ut hvor dette er og de første som finner du sier at "jeg vet noe som du ikke vet" (bare se på denne siden f.eks.) og det gjør ikke akkurat saken lettere. Plutselig vet alle noe som ingen andre vet og så er hele gresshoppesvermen på samme sted frem til det er ødelagt og noen sier en ny A. Tilbake ligger et vassdrag som knapt klarer seg, men som får førstehjelp fra lokale ildsjeler som så det for sent fordi det var jo "hemmelig" og ingen trengte spesielle regler eller oppsyn. Man kan jo ikke ansette oppsyn eller sette igang kultiveringstiltak i noe som ingen vet om...

 

I rest my case...

 

Så det for sent? lokal ildsjel?  fordi det var så hemmelig?? 5år etter filmen og folk fisker som gale hver sesong??

 

før filmen var det er hemmelig... ute i den virkelige fluefiskeverden er ikke den elva hemmelig...heller ikke for grunneierene...de har tjent penger som gress...og det har de som laget filmen 0g..

 

forumet her den skal være så forbaska  hemmelig...eller vi snakker om att det er så forbaska hemmelig..

 

Det som er problemet og att man kan ikke diskutere det her seriøst engang fordi man skal holde kjeft og ikke snakke om det...tie det ihjel...

 

det du sier der er grunnen...jeg snakket om løsningen på problemet jeg...HVA BURDE GJØRES NÅ ERIK????

 

Det jeg mener er att hvis man setter inn skikkelige fiskeregler...noen år for seint..men det er det eneste som er redningen i ei sånn hardt fisket og skadet elv!!

 

Vi kan jo alle som vet det sende en mail til dem da og uttrykke vår bekymring og på den måten sette ett lys på saken..fiskeregler..gjøre noe positivt ut av det??? :) vært bedre det?? er det en god ide folkens eller skal vi la det være som det er...fortsette og tie og diskutere det...krangle om det...kjefte på hverandre...

 

prøve og hjelpe de lokale ildsjelene som så det så altfor sent...

 

Vært fint att vi heller kunne diskutert det der generlt hva som kan gjøres når det blir ett sånt problem i ei elv... :D det er ikke bare den elva der som trenger hjelp eller komme til og trenge hjelp i framtida..

 

Hemmeligholdelse har nøyaktig samme effekt som "Fiske forbudt"-skilt.

 

"Alle" fiske der og ingen tar vare på det før det er for sent.

 

Jeg har også skrevet at man nå må få alle opplysninger på bordet og begynne å sette skikkelige regler før disse "hemmelige" vassdragene blir ødelagte. Hvis du hadde lest hva jeg skriver skikkelig så hadde du skjønt at innlegget er basert på at vi er en gresshoppesverm som bare venter på å voldta et nytt vassdrag. Dersom alt skal være så hemmelig så går det ad dundas fordi reglene ikke blir satt før det er for sent. Typisk nok er det slik at akkurat før det går helt galt så er det noen som reagerer og det blir en slags redningsaksjon. Det hadde vært mye bedre å få regler på plass først og så være helt åpe om at her og der er det bra fiske. Hvis alle hadde gjort det slik ved sine vassdrag kunne vi kanskje unngått å stå i kø og ødelegge enda mer på de mest pressede plassene.

 

Hva som burde gjøres er nok litt forskjellig fra vassdrag til vassdrag, men bla. max-mål og baglimit er en god start. Bøter som svir er også et virkemiddel som bør med. Det finnes nok ingen fasit som passer for alle da det også finnes elver med alt for mye og småfallen fisk og som har et kjempepotensiale dersom vi bare kakker ihjel nok fisk. Når det endelig er kakket nok og fisken har nådd et fint snitt så gjelder å tilpasse reglene den nye situasjonen så det ikke bikker feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...