Gå til innhold

hva er ørretfiske for deg ? hva handler det om for den enkelte ?


sandefjordingen

Anbefalte innlegg

fluefiske er en erstatnig for en psykolog...... de fleste fluefiskere jeg kjenner går på en streng av nevroser, dersom man faller den ene eller annen vei fra denne strengen så betyr dette ofte at man må ty til psykolog.......dette er egentlig bare tull og tøys!

Det er ikke heller motsatt da, at man får nevroser på grunn av at man blir for avhengig av fluefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

For en del år siden var jeg medlem på et amerikansk fluefiskeforum. Det var i tiden rundt 9/11 terroraksjonen. Et av medlemmene var med på oppryddingen og hadde naturlig nok en del traumatiske opplevelser. Han jobbet aktivt på "Ground Zero" i 3 uker før han endelig reiste hjem til familien. Fysisk og ikke minst psykisk totalt utslitt. Det første han gjorde da han kom hjem var å gi en stor klem til kone og barn. Det neste han gjorde var å rigge fluestanga og besøke den lokale elva. Som han sa selv var det en medisin med øyeblikkelig virkning.

Selv om jeg heldivis har vært spart for like traumatiske opplevelser så føler jeg at historien beskriver rimelig greit hva fluefiske har betydd og betyr for meg.

Eller som en kjent fluefisker en gang sa:

"Flyfishing to me is a constant reminder that in the duality that is life there is always something that makes perfect sense. Where everything falls into place in perfect harmony. And that with all the bad that comes with the reality of life, there's an equal portion of good."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke med fluefiske for å koble av eller for å komme meg unna hverdagen, for til det er hverdagen min alt for bra. Men å priorotere fluefiske nok i hverdagen, til at det blir en del av hverdagen, ja det synes jeg er toppers  :) Og det er litt målet mitt. Og det er sikkert mange aspekter i livet jeg ikke er flink på, men akkurat dette med å prioritere fluefiske uten at det går for mye ut over familien synes jeg at jeg er flink på  :)

Litt sånn som jeg snakker med meg selv når jeg sitter der alene som vanlig: Jaja, da er vi ved vannet igjen da unge Brun. Hva skal jeg finne på i dag, mon tro? Vente på vak, eller gå bort i den vindutsatte vika å se etter ryddefisk. Eller sette på kaffekjelen? Bare sitter her litt ved bålet og tenke litt eller? Kanskje jobbe litt hardt med buzzere og sjekke ut ulike dybder i dag. Tja...  :) Sånn. Å ha god tid. Til å gjøre som man vil. Det er ørretfiske for meg. Tid.

Jeg sa noe av det samme engang i et Jakt & Fiske-portrett. Her er det for den som vil lese mer. Jeg synes jeg fikk fram noen gode tanker her:

http://www.thetroutbum.com/images/stories/fluefiske-jakt-fiske-portrett/J&F_portrett_AB.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har jeg tatt meg selv i å tenke på hva jeg skulle bedrevet fritiden med uten fiskinga . . .

Kan rett og slett ikke forestille meg at jeg hadde hatt noe lykkelig liv uten dette, og det gjelder ikke bare i fiskesesongen.

Jeg er stort sett på fisketur det meste av vinteren også, om enn bare i tankene.

Har hatt noen fantastiske opplevelser sånn sett også  :D

Det kanskje aller viktigste er alle de utrolig trivelige folkene man har blitt kjent med som fluefisker  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye, for det første så renser jeg ut alt når jeg setter meg ned ved elva eller i bellyen. Slipper ut litt steam og slapper godt av fra hverdagens kjas og høye tempo. Videre så var jeg tidligere en hutrete postjeger på rådyrjakt og har nok konvertert til en ny jaktform. Blir liksom ikke så lett å sette ut rådyret igjen... løper dårlig med et 308høl i sia (mye søl blir det og). Til slutt så er jeg lidenskaplig opptatt av dingser, så derfor passer dette meg som hånd i hanske. Sneller, stenger, liner, fortommer og en hel masse rundt fluer og fluebinding. Familie og unger er fortsatt viktigst, men når jeg får mulighet, så nyter jeg hvert sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir liksom ikke så lett å sette ut rådyret igjen...

Praktiserer dere ikke catch & release under rådyrjakta?? Nappe ut kula, sy igjen hølet, to paracet og off you go.. :o;D ;D

Joa, i prinsippet så kunne vi ha praktisert C&R under rådyrjakta, men som Juvis sier - det er så vanskelig å røske ut en .308. Som som oftest til og med har gått tvers igjennom  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir liksom ikke så lett å sette ut rådyret igjen...

Praktiserer dere ikke catch & release under rådyrjakta?? Nappe ut kula, sy igjen hølet, to paracet og off you go.. :o;D ;D

Hehe, Eh, ja, da skulle du vært en jævel til å lappe deler innenfor Waffern. Ammoen er laget for å stoppe elg stort sett, så du kan jo tenke deg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som mange har nevnt her,bål ,kaffe,kompiser,noen ganger alene,egg og bacon og øl til frokost (kjente meg i gjen der ;D,),forventninger,komme seg bort fra sjas og mas og planlegging av sesongens hovedturer, noe som man har hatt  plenty med tid til i vinter ;D.

Det er så mange faktorer inne i bilde her så det er ikke vanskelig å skjønne at fluefiske betyr veldig mye for mange ,meg selv inkludert 8).Derfor kaller jeg  mitt fluefiske en livstil :D.Det er nok det jeg tenker mest på igjennom vinteren innkludert sæks,sånn blir det når man har vært gift i 20 år og nærmer seg 50 ;D. ;D

Det er vanskelig å sette fingeren på den faktoren som er den viktigste,for alle er del av hele pakka :D.Jo lenger man har bedrevet fluefiske desto flere faktorer blir viktig å ha med seg i denne pakka,ihvertfall for meg ;D.

Det er viktig å pleie familielivet,og det gjør jeg gjennom vinteren så godt jeg kan,men når man opplever sånne vintere som vi har gjort år så røyner det jaggu på ;D,det skjønner man når kjerringa spør om ikke isen snart har gått ute i Oslofjorden så jeg ihvertfall får tatt meg en tur ut etter sjø-ørreten ;D.Det fiske er ikke mitt favoritt fiske men det hjelper en igjennom vinteren og korter ned ventetiden til tørrfluefiske som begynner i slutten av April hvis jeg er heldig :D.I år har det blitt dårlig med det også pga is i fjorden men det begynner å hjelpe heldigvis ;D.Det er jeg glad for og jaggu får jeg følelsen av frua er det også ;D ;D

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For noen ble fluefiske for mang en år siden sett på som kunst.. om ikke de fleste klarer å se dette nå så er det jo en god følelse å virkelig mestre sin gren i vakker natur med vakre skapninger som lurer under overflaten..

Det at man da klarer å lure, overliste, vinne over naturen.. er en slags bekreftelse på at det man driver med hele sommeren virkelig er verdt det.  og om man da bruker denne tiden med gode venner som verdsetter dette like høyt som en selv, kan man da be om noe bedre ?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dags fiske er som 14 dager ferie! Tenk hva en hel sommer med fiske gjør med kropp og sinn!!!!!!!

Det viktigste er å kome seg ut, og nyte av de godene naturen har å by på.

Enten det er å fiske, plukke bær, plukke sopp (for de som kan og tørr), bare gå inn i skogen og sette seg under den største furua eller grana og høre gjøken. Komme seg opp til den høyeste toppen sitte på isen, kjenne at det går ann å kose seg, selv om man fryser litt....

Bare nyte hvert åndedrag kjenne lukta av natur inn i neseborene... Ahhhhhhhhh

Deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dø drift

En Illusjons farefulle ferd mot avgrunnen.

En ventende jeger, usynlig mot den mørke bunnen.

Sakte svaiende, i perfekt harmoni med sine omgivelser.

Flytet.

Jomfruelig.

Diskret.

Dødelig.

En brunprikket snute bryter den våte hinna.

Et voksende sår brer seg utover den glatte overflata.

Sekundene går. Tålmodig nå. Der!

Et illevarslende stikk i munnviken.

Frykt.

Flukt.

Vannet eksploderer.

Kampen om tilværelsen er i gang.

Kun den sterkeste overlever.

Spis eller bli spist.

Kanskje…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale avkobling fra hverdagens stress og mas. Nyte naturen, vennskap, legge alle bekymringer til side. En eller annen filosof har vistnok sagt at 99% av det mennesket bekymrer seg for, skjer aldri. Det blir nesten omvendt av ørettfiske med flue, 99% av all den fisken du drømmer om å ta, får du heller aldri, men du verden for en forskjell. Ikke noe er som å sitte å speide utover et stille vann og tida står stille, det er bare sola som forflytter seg over himmelen og gjør natt om til dag eller var det omvendt?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...