Gå til innhold

Nei til C & R


stemelli

Anbefalte innlegg

 

 

Nå er det bestemt . Det er ikke tillatt ifølge Matilsynet å drive fang og slipp på laks fordi det strider mot dyrevernsloven ..... sier de .

Er ikke inne på regelverket her , men går ut i fra at det er noen her som har en eller annen kommentar på dette  ;) 

 

 

http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article3322407.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette er jo krise!!!

 

Det er nedslående for grunneierne står det i artikkelen, men dette er jo like nedslående for alle som ønsker et godt fiske i årene fremover, og at våre barn, barnebarn og oldebarn også skal ha et godt fiske. Nå er vi på vei mot tilstanden i Tyskland, der forbud mot c&r har ødelagt mye godt fiske...  :o

 

Hvis c&r som et forvaltningstiltak nå er forbudt ved lov (dyrevernloven), så blir vi altså kriminelle dersom vi setter ut laks igjen..? Og hva med ørretelver som Hemsila og Rena? Er denne typen forvaltning forbudt der også nå...? Det er vanskelig å tolke dette, siden mattilsynet godtar c&r ved minstemål og støinger. Hva da med maxmål og baglimit?

 

Jeg håper reglene i Trøndelag nå blir så strenge, og fisketiden så kort, at hele lokalsamfunnet setter ned foten og krever endringer fra Mattilsynet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så irritert over inkompetansen, dobbeltmoralen og selvgodheten i dette landet at jeg lar være å kommentere noe mer i denne omgang.  >:(

 

PS! Påstanden om inkompetanse i Mattilsynet dokumenterer de godt selv, ref. E.Coli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Oida!  :'( Sånn går det når mattilsynet og ørvige myndigheter lar seg diktere av dyrevernere uten selv å gjøre skikkelig research. Men det er vel som alltid lettere å forby enn å gjøre grundige undersøkelser og vurderinger. Myndighetene burde vel i det minste ha giddet å gjennomføre grundige undersøkelser om fiskens følelser før de kommer med slike uttalelser - "Det handler om smerte og fiskens ve og vel" og ikke basert seg på dyrevernernes "beviser".

 

Så da er vi igang med å rive ned innlandsfisket i Norge. Dette er nok dessverre bare første runde som dyrevernerne har vunnet. Nå kan de bare fyre på i de alle vassdrag som har innført fangtsbegrensninger. Hemsil og Rena er nok litt ut i rekka ettersom de "bare" gjelder ørret (og harr i Rena). Men de smir nok mens jernet er varmt. Jeg bare lurer, men hvorfor kommer det så mange utlendinger som vil fiske i Norge? Har de ikke bra fiske hjemme? Hvis ikke, hvorfor? Som de fleste av de konkurrentene jeg har møtt i VM sier: Dere er heldige som enda har muligheten til ta vare på villfisken. Hos oss er det dessverre stort sett for sent. Settefisk er liksom ikke helt det samme!

 

Vel, løsningen blir nok baglimit hvor du må reise hjem etter et par fisk. Ferdig med dagen etter knapt 1 time... huff!

 

Håper virkelig jeg tar fullstendig feil!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo såklart lettere å bukke under for press fra dyrevernere enn fiskere. Hadde de stoppet c&r på laks fordi de var usikre på konsekvensene (overlevelse, atferd og reproduksjon), er det jo en ting. Jeg mistenker at de kun har tenkt laks her. Det er vanskeligere å studere effektene på laks enn innlandsørret. Det er gjort ganske lite på begge områder, men der hvor man har oversikt populasjonen ser man jo sånn ca hva som skjer. Men dyrevernloven da gitt... Har du fått gjennom forbud mot c&r på laks, må det jo være grei skuring å argumentere videre for et toalforbud mot c&r i hele landet og for samtlige arter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, men hvorfor kommer det så mange utlendinger som vil fiske i Norge? Har de ikke bra fiske hjemme? Hvis ikke, hvorfor?

 

Siden jeg er oppvokst i danmark og kanskje en av av de får er nede på den tiden som hadde alle tiders muligheter for for å bedrive et perfekt lysfiske kan jeg ikke annet enn legge til at det var ingen C&R problematikk som var årsaken til at fisket eller naturen ellers fikk lide.Landbruket drenerte omtrent hele landet ,rettet ut bekkene,fylte igjen mosene.Sprøytemidler i landbruket ble så til de grader misbrukt at all insektliv forsvandt (fuglene med)hver gang bonden hadde vært ute med sprøyta.Det lokale "forbrenningsanlegget fyra opp tvilsomme ting om natten i håp om at vi ikke merka noen ting.Enkelte ganger våknet i opp til et lite "snøvær" av sot og dritt.Privatfolk ved insjøer som utvidet eiendommen sin sakte med å dumpe søppel forkledd under litt uskyldig hageavfall.....blir kvalm og forbannet av å tenke tilbake på det  :'(

 

Jeg tror ikke det har vært så mye bedre i andre land.Det unike med norge er at det er utrolige mange vassdrag og innsjøer i forhold til befolkningen, slik at det har vært begrenset hvor mye befolkningen har kunnet misbruke et slik "mesterverk".Men vi er på god vei...havet er kanskje det som som foreløpig har fått gjennomgå mest og jeg kan ikke skjønne hensikten med å sette ut en laks/sjøørret igjen hvis ikke havet kan fø den.

 

For innlandsfisket stiller det selvfølgelig seg anderledes og C&R har sikkert en positiv effekt der, så lenge det ikke blir en sovepute for å glemme at fisken krever visse grunnleggende forhold for å kunne eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffåhuff! Dette er jo skikkelig dritt!

Hva med f.eks Alta? Har jo sett Frö(y)din (staves?) sette ut 10kg'ser flere ganger.

Men da fiskes det jo bare med flue... Når laksen glefser over 3-4 tebbelkroker på en diger wobbler, blir det kanskje noe annet. Må kanskje utruste "gammelkarran" med små operasjonssett! hehe!

Uansett, jævli dritt å gå hjem etter man har fått laksene sine (ikke at det er noe som skjer så altfor ofte), men ja, får håpe at noe skjer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det vel bli forbudt med gjenutsetting av fisk under minstemål også? Forbud mot å sette tilbake rogntung hunlaks i august? Dette kan jaggu bli spennende.

 

Ja det er vel det at man da ikke skal kunne sette ut igjen hulaks som jeg mener blir "dummest". ???

Det var jo det man gjorde i Orkla og Gaula i fjor for å bevare mest rogn da det viste seg å være veldig lite laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Noen som har lest dyrevernloven her  ??? ??? Har selv ikke lest den , men føler at jeg må bla litt i den etter dette . Det henvises jo til den og da må det jo , etter min mening , finnes en lov som forbyr C & R  eller tar jeg feil her  ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var skuffende saker... nå har det seg slik at etter 10 år som kokk bestemte jeg meg for å gå videre på skole. jeg valgte matteknologi. det er her våre nye mattilsyn arbeidere blir utdannet og stol på meg alle sportsfiskere, fremtiden ser ikke lys ut... det at mattilsynet får bestemme over c&r kan jeg ikke begripe, fordi ikke noe pensum jeg har sett på skolen har med dette å gjøre.... og hvis c&r er dyreplageri hva er da oppdrett? fisken lever så trangt at anlegene nesten sprekker og fisken blir foret med all slags dritt for å vokse lynfort. er ikke det også dyreplageri at en smolt har så mange lus på seg at den dør? er ikke det dyreplageri at rømmninger truer den ville bestanden? og nå endelig når flere har begynt med c&r for å sørge for flere villfisk i fremtiden kommer det noe så i helvete tåpelig som forbud mot c&r? og hvordan skal de passe på at folk ikke setter ut fisken  ??? nei dette var skikkelig skuffende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en kopi av dyrevernloven i skuffa mi faktisk(!), men den er fra 1974. Ingen ting her om c&r, men kan det være §2 - Ålment om åtferd med dyr: "Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål." instink og naturleg trong må jo gjelde både gyting og spising, og utrengsmål kan jo gjelde spenning og rekreasjon og ikke mat. Finner ingen ting annet som kan passe.

 

§31. straff: bryt nokon med vilje eller i aktløyse føresegn gjeven i eller med heimel i denne lova, vert han straffa med bot eller fengsel i opptil 6 månader. Har han føre vore straffa for slikt brot, kan straffa vera bot eller fengsel i opptil 1 år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe ut igjen fisken er bare bra.

Omtrent som man går til legen, tar en blodprøve og går stille ut av dørene igjen....

Tenk hvis legen var pålagt å "klubbe" oss i bakhodet??? ;D

 

Jeg tenker på C&R dersom mothakeløse kroker only, og enkelkrok only...

Og laksefiske kan de godt forby for min del, er jo en utrydningstruet dyreart blitt likevel... :D

(Det var vel kanskje litt teit å skrive...men lar det stå..sikkert noen andre som har tenkt tanken....også ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvis man her kan vise til en lov ( dyrevernloven ) så bør da vel det også gjelde alle andre fiske arter eller er det unntak fra loven når det gjelder laks ?

Nå skal det sies at jeg er bare en skap laksefisker som fisker laks noen dager pr. sommer , men jeg er redd den utviklingen vi her ser. Ikke mange stegene før vi får denne loven tredd ned over alle de andre artene også .

Det ønsker ikke jeg ihvertfall  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe ut igjen fisken er bare bra.

Omtrent som man går til legen, tar en blodprøve og går stille ut av dørene igjen....

Tenk hvis legen var pålagt å "klubbe" oss i bakhodet??? ;D

 

hehe...høres ut som legen din har fått inn et sleivslag. :P

 

mye rart en kan sammenligne med , men har du vært i gjennom helsevesenet i gjennom flere år og sett legen din(pluss diverse eksperte) mange nok ganger og vært prøvekanin på ulike medisiner skulle du nok ønske at han "klubbet" deg hardt en gang for alle. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å fortelle barn og barnebarn:

 

En gang for lenge siden da pappa/bestefar var (mer eller mindre) ung, drev vi med noe som kaltes for fisking også her i Norge. Men så tolket noen i Mattilsynet dyrevernlovens § 2 dithen at all fisk måtte drepes, så da gikk det som det måtte. Så derfor må vi i dag reise verden rundt for å fiske.

 

Seriøst: Dette er bare trist :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe ut igjen fisken er bare bra.

Omtrent som man går til legen, tar en blodprøve og går stille ut av dørene igjen....

Tenk hvis legen var pålagt å "klubbe" oss i bakhodet??? ;D

 

hehe...høres ut som legen din har fått inn et sleivslag. :P

 

mye rart en kan sammenligne med , men har du vært i gjennom helsevesenet i gjennom flere år og sett legen din(pluss diverse eksperte) mange nok ganger og vært prøvekanin på ulike medisiner skulle du nok ønske at han "klubbet" deg hardt en gang for alle. ???

 

 

 

Mener du medisinering som i fiskefarm industrien, svømme susen og god rundt omkring??

Ja, det er vel også litt over grensen av hva jeg hadde likt. Heller blodprøve varianten, og tåler kanskje 10 besøk gjennom livet, hvis legestanden er flinke ;)

 

Det finnes mye spisbar fisk ute å svømmer, bevares. Det finnes også mange flotte fisk som tåler å svømme litt til.

Det blir som "legebesøket uten mothake på sprøyten" ;)

 

Er du imot C&R??

 

Jeg er imot C&R som et prinsipp, men støtter det gjerne der man er "uheldig" å kroke store flotte individer som også kan hjelpe i uttynningsarbeidet av småfisk.

Jeg er imot å sette ut fisk som på klossete måte blør ved gjenutsettelse, eller å sette ut "foto fisk"/trofè fisk som har fått fingre og alskens stukket inn i gjellene :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D

På tide noen har skjønt det.

Drive slippe ut fisk for at noe stakkars by folk skal få leke?

Best forvaltningen er slutt forurens elver vann med gitt stoffer og kraft utbygging.

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...