Gå til innhold

Hvordan legger dere opp sesongen ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Hvilke målsettinger har dere foran en ny sesong, gutter ?

Da tenker jeg ikke på hvor mye og hvor stor fisk dere ønsker å få, men hvordan dere legger opp sesongen ?

Har dere faste godsteder som dere besøke til bestemte tider hvert år, og bruker dere mye tid på å utforske nye steder ?

Dette er tiden hvor jeg sånn smått begynner å tenke på kommende sesong, og sånn smått begynner litt tankespinn om hva man kan få til. Svært lite blir spikret konkret, da jeg i det lengste ønsker å reise etter forholdene.

For min egen del har det etterhvert blitt slik at jeg følger et nokså forutsigbart mønster, hvor jeg besøker plasser jeg har fått et forhold til, og til de tidspunktene det normalt skjer ting som gjør det givende å være fluefisker akkurat der.

Visse ting bare MÅ jeg få med meg, og det krever desverre at man må vrake andre alternativer, som også frister.

Slik må det bare bli når man ikke har mulighet til å fiske hver dag, fra isen går om våren til sesongslutt utpå høsten.

Vårfisket fra iskanten går smertefritt, da det ikke er all verdens alternativer, og det dreier seg utelukkende om mygg og til dels steinfluer. Da slår jeg meg til ro med å ha funnet en plass med åpent vann og myggspisende ørret.

Verre blir det utover i juni, da det begynner å skje interessante ting overalt, og tiden ikke strekker til  :-\

Vet ikke hvor mange sesonger jeg har bestemt meg for å bruke litt tid på vulgataklekkinger i noen flotte vann, men da må jeg vrake elvefiske, hvor det på samme tid kanskje klekker rhodani og aurivilli i skjønn forening. Og det sitter langt inne for meg å vrake elvefiske til fordel for stillevannsfiske.

Men vulgata er jo fine greier da, spesiellt når de klekker i vann hvor det bor stor fisk . . . Er ikke lett dette her, og samtidig skulle jeg gjerne brukt mye mer tid på å sjekke ut nye, spennende steder også.

Desverre er det jobb 5 dager i uka, også i fiskesesongen, og høytiden for fluefiske på østlandet er kort og intens . . .

Prøver å få til en langtur på minimum ei uke hver sommerferie, og da er det nordnorge som frister mest.

Disse turene gleder man seg til helt fra planleggingsstadiet på vinteren, og ender som regel i elendige forhold og dertil begredelig fiske. Men neste år er man like optimist igjen, og slik går det, år for år  ;D

Hva setter dere høyest, hva MÅ dere få med dere i løpet av en fiskesesong i norge ?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner alltid å fiske i "mitt" vann med en gang isen går.

Er ikke stor fisk der men får alltid fisk å det er det viktigste for meg på årets første tur.

Planlegger en tur på Hardangervidda men det er ikke før i august så det blir nok mange turer i Østfolds dype skoger før det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mål dreier seg egentlig om å få en smak av det jeg synes er moro. Hvis jeg kan oppleve 1-2 bra fiskedager på de klekkingene som jeg synes er et must å få med seg så er jeg fornøyd. Sesongen blir ikke planlagt så nøye, ukesturene fra 1-3 stk. blir spikret rimelig tidlig, ofte i des-febr. Det gir en fin boost til fluebindeformen.

Hvis jeg får til dette ila sesongen så er jeg happy:

1: Fange fin fisk på mygg tidlig, gjerne når de store klekker og helst på buzzere. Fisk som beiter over store områder er favoritten og bellyen blir brukt. En god nummer to er tørrflue og klekker i noen småvann som huser vel så stor fisk.

2: Vespertina fiske.

3: Vulgata skal jeg ha med meg og legger gjerne litt ekstra fokus på det i en ukes tid.

4: Elvefisketur med døgniser og mygg.

5: Sensommerfiske med små maur på sverminger, august. Treffer jeg dette så er det nesten det mest morsomme jeg vet ila. sesongen i marka. Det er få ting som slår dette, lett utstyr, småfluer og stor fisk = priceless.

6: Høstfiske med mygg og landinsekter sept/oktober er ofte vel så bra som våren.

7: Hvis det passer sånn så er det moro med et par dager med litt skikkelig harrfiske. Men ikke noe must.

Noen vann besøker jeg til de samme tidene hvert år og treffer ganske bra. Generelt så kunne jeg nok vært bedre til å teste litt flere steder men jeg kommer meg. Langturene har ofte vært til de samme stedene, gjerne 4-5 år samme plassen og så et nytt sted etter det osv.. sesongen min er todelt og har nesten alltid vært slik pga. familie.. Jeg fisker hardt i mai og juni, fisker kanskje litt i første uka i juli og så er det pause til midten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lars :-) Fin tråd  <<l

Jeg pleier å ha noen generelle planer, og noen fastspikra.

De generelle planene, går på at jeg skal til den og den elva, når den og den klekkinga er. Jeg har god tid om sommeren til fiske så jeg prøver å se det an så jeg reiser dit jeg har tenkt når klekkinga antas å ha begynt :-)

De fastspikra planene er om jeg har avtalt noe i forveien. Til ei elv, sted eller tur med noen andre  <<l

Jeg liker å fiske de samma plassene/klekkingene, om jeg kan, fra år til år. Er noe med gjensynsgleden. Samtidig er jeg også svært glad i et par nye eventyr også :-) Det er alltid spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver og ordne meg en ukes tur hvert år for elvefiske. I år tar jeg poden på snart 15 år med meg på 9 dager opp Østerdalen, der fokus er to-tre gode ørretelver, men også en hel dag eller to etter småharr i Glomma for å øve på kasting, fisking og håving (for både pode og meg).

Forhåpentligvis får vi en fin tur med litt god far-sønn tid, og fine fiskeopplevelser. Jeg gleder meg til å vise ham vakende stor ørret i elv, og hvor morsomt fluefiske er. Noen netter skal vi ha i telt, mens noen tar vi i hytte, alt etter vær og føre. Bindeutstyret skal med, og vi skal binde fluer etter å ha studert insektslivet ved elvene.

Utover dette er det svært få konkrete planer. Tidlig myggfiske, vespertina og vulgatafiske vil jeg gjerne ha med meg. Når høsten kommer håper jeg at jeg føler at jeg har en fin sesong bak meg, og kan kose med frisk luft, flotte farger og en og annen fin fisk. I motsetning til å jage rundt for å "redde sesongen"...

Jeg har også litt lyst til å lære litt sjøørret-fiske ila 2014.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser hva dere skriver så kommer jeg jo på at det er mer enn som så jeg bare få med seg i løpet av sesongen, og er enig med Rune; Får jeg med meg et par gode fiskedager på de forskjellige klekkingene så er jeg rimelig fornøyd.

Selv om disse klekkingene varer lenger enn som så, så er det langt fra gitt at man får mange gode fiskedager mens dette pågår. Det handler om å være på rett sted til rett tid, og det kan være lettere sagt enn gjort.

Veldig stas å få noen gode dager under aurivilli-klekkingene, men spinnerfallene er minst like gøy  :D

Er det et år med bibio-sverminger så vil man jo absolutt få med seg det . . .

Ellers tenker jeg som deg André; Fisketurer i nærmiljøet, som man kan ta på en dagstur eller helgetur, går under generelle planer. Heldigvis bor man slik til at man kan få noe ut av en liten ettermiddagstur, også  :)

Lengre turer blir spikret i løpet av vinteren/våren, og man må ta til takke med forholdene man får når den tid kommer.

Er en sjarm med det også . . . Hadde ikke vært det samme om man kom til dekket bord hver gang  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artug tråd Lars.

Og jeg må jo henge meg på denne og ser jo at det ikke er så stor forskjell på oss fluefiskere likevel :)

Vi har våre plasser som gjerne følger klekkingene, noen liker ditt og andre liker datt.

For min del så må jeg ha med myggen på våren (om ikke lenge), dette for å se de første vakene og bonusen er om man skulle klare å lure en av de vakende. Deretter er det rhodanien sin tur, som gjerne avløses med vulgataen. Og i samme periode så har vi Aurivillien, med dertil sene kvelder og spinnerfall....

Og selv om det ikke er nevnt i tråden før så får nå jeg være den første - jeg prøver også å få med meg noen turer med streameren og bellyen, da jeg også syns dette er gøy  :D

Men planlegging og lengre turer - joa det blir mye planlegging, drømming, titting på kart, surfing på nett - nye steder, skumle elvestrekker, innbydende tjern - men jeg må være skikkelig "tafatt", da jeg år etter år går opp igjen den samme gamle trauste, kjente løypa. Joa, en og annen utflukt til nye beite områder blir det jo - men kanskje ikke så mye som man skulle ønske.

Men - det er vel kanskje dette som er fluefiske for meg. Fluebinding og drømming på vinterhalvåret, og trygge gamle stier på sommeren  :D :D

Uannsett, jeg koser meg med det jeg driver med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å kjøre mer eller mindre samme løpet hver sesong er nok felles for mange med begrenset fisketid  :)

Har man tilmålt tid så vil man som oftest få mest ut av steder man kjenner godt fra før.

Hadde jeg feks hatt 3 måneder ferie om sommeren, og mulighet til å bruke de månedene til fiske, så ville jeg brukt mye tid på å utforske nye steder.

En annen ting er at man etterhvert får et forhold til steder hvor man stortrives, og da havner man gjerne tilbake dit år etter år  :) Sånn er det ihvertfall for meg, og dette er steder jeg trives uavhengig av hvor bra fisket er når jeg er der.

Det er, som Eirik så fint sier det, aldri noe tema å jage rundt for å "berge sesongen", heldigvis  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sesongen blir spesiell. Jeg går i pappaperm i slutten av mars, og med unntak av noen arbeidsuker på sommeren, er jeg først tilbake på jobb i slutten av september. Jeg savner en kombinert bæresele/bæremeis og chestpack  ;D

Ellers håper jeg på noe av det samme som Rune, bortsett fra at brunørretsesongen min kappes i begge ender av sjøørretfisket og dels litt rypejakt. Jeg fisker nesten ikke brunørret i april og september..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sesongen blir spesiell. Jeg går i pappaperm i slutten av mars, og med unntak av noen arbeidsuker på sommeren, er jeg først tilbake på jobb i slutten av september. Jeg savner en kombinert bæresele/bæremeis og chestpack   ;D

Noen som har det  :D

Selv har jeg nettopp avsluttet min siste uke med pappaperm, så fra i morgen er det slutt på "friheten"  :-\

Ikke for det, hadde neppe fått fisket så mye om jeg hadde tatt permen i fiskesesongen . . .

Utras.net hadde nylig en "test" av forskjellige bæremeis/chestpack løsninger  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesongen følgere mere og mere de samme rutinene år etter år. Var flinkere til å teste nye steder før.

Nå blir det litt sjøørret fremover mot April, da får man fisket av seg rastløsheten og landet noen fine fisk som regel. Så blir det å oppsøke noen vann nedover mot svenskegrensa der isen går tidlig, og lykken over å se det første vaket hvert år er ubeskrivelig.

Utover i Mai er myggen og tidvis Marginata på gang og man kan få gode stunder, ikke minst er det digg og få noen skikkelige teltnetter, med siste rest av orrfugl som spiller.

Høydepunktet mitt i marka er Vespertina, Denne flua som man aldri blir klok på, og som tidvis gir syke vakfester. i tillegg er slutten av mai den vakreste tiden på året. Massiv fuglesang, godt vær og lange lyse kvelder(som ofte gir bra myggfiske).

Neste store for meg da er årlige Finnmarkstur, Normalt på ca 3 uker , noe som gir en stressfri tilværelse selv om været går bananas ei uke eller så. Normalt er Sjørøye hovedmålet , men tørrflueLaks er også svært moro.

Blir også noen dager med jakt på ørret og vanlig røye.

Etter ferien er man litt mettet og det blir stort sett koseturer i skauen , men nå peller jeg mere sopp enn jeg gidder å fiske. Er jo noen knalldager som regel ut i september men dem treffer man sjelden pga jobb.

Prøver meg i blant på høstharren også.

Etter det er om å gjøre å avslutte året med noe tropisk eller noe annet som får vinteren til å bli litt kortere.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste store for meg da er årlige Finnmarkstur, Normalt på ca 3 uker , noe som gir en stressfri tilværelse selv om været går bananas ei uke eller så. Normalt er Sjørøye hovedmålet , men tørrflueLaks er også svært moro.

Blir også noen dager med jakt på ørret og vanlig røye.

Har du sett noen indikasjon på om sjørøya fortsatt er på tilbakegang Lars, eller ser du tegn på at det tar seg opp igjen ?

Hører så lite om sjørøye-fiske for tida, så jeg er litt nysgjerrig på utviklingen her . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sesongen blir spesiell. Jeg går i pappaperm i slutten av mars, og med unntak av noen arbeidsuker på sommeren, er jeg først tilbake på jobb i slutten av september. Jeg savner en kombinert bæresele/bæremeis og chestpack   ;D

Noen som har det  :D

Selv har jeg nettopp avsluttet min siste uke med pappaperm, så fra i morgen er det slutt på "friheten"  :-\

Ikke for det, hadde neppe fått fisket så mye om jeg hadde tatt permen i fiskesesongen . . .

Utras.net hadde nylig en "test" av forskjellige bæremeis/chestpack løsninger  ;D

Der ja: http://www.utras.net/?p=3798

Blir nok en bæremeis snart  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste store for meg da er årlige Finnmarkstur, Normalt på ca 3 uker , noe som gir en stressfri tilværelse selv om været går bananas ei uke eller så. Normalt er Sjørøye hovedmålet , men tørrflueLaks er også svært moro.

Blir også noen dager med jakt på ørret og vanlig røye.

Har du sett noen indikasjon på om sjørøya fortsatt er på tilbakegang Lars, eller ser du tegn på at det tar seg opp igjen ?

Hører så lite om sjørøye-fiske for tida, så jeg er litt nysgjerrig på utviklingen her . . .

Fok som fisker sjørøye holder kjeft  ;D

Kan vel ikke gi noe endtydig svar, fordi det er veldig lokalt. Ei elv jeg hadde knallfiske i for 3 og 4 år siden blei stengt på dagen etter telling i fjor.  Mens andre elver under 10 mil unna er blitt åpnet igjen og fisker bra.

Det positive er vel at den jevne Finnmarking har blitt opptatt av bestand og setter ut igjen fisk og ikke minst overholder kvoter.

Det morsomme med Sjørøya er at det enda finnes ukjente vassdrag uten fiskekort og folk som kan levere knall hvis man treffer........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del legger egentlig aldri lenger opp noen plan tidsmessig sett,vel og merke fordi

jeg på forhånd ikke vet hvordan vann og værtemperatur utvikler seg.

Det jeg derimot vet er at jeg alltid blir trukket til de faste stedene jeg fisker på uansett.

Jeg merker når jeg bommer på akkurat det,men det er noe med at jeg må jo prøve uansett..... ;D

Om jeg hadde stolt på min egen erfaring så burde jeg egentlig ha droppet akkurat det. ;D

Det har kankje noe med den magneteffekten å gjøre at jeg må være der på samme tid som jeg

før har vært,da tidligere tider gav meg gode resultater.

Jeg blir lurt stadig vekk jeg,og det er jeg glad for egentlig. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste store for meg da er årlige Finnmarkstur, Normalt på ca 3 uker , noe som gir en stressfri tilværelse selv om været går bananas ei uke eller så. Normalt er Sjørøye hovedmålet , men tørrflueLaks er også svært moro.

Blir også noen dager med jakt på ørret og vanlig røye.

Har du sett noen indikasjon på om sjørøya fortsatt er på tilbakegang Lars, eller ser du tegn på at det tar seg opp igjen ?

Hører så lite om sjørøye-fiske for tida, så jeg er litt nysgjerrig på utviklingen her . . .

Fok som fisker sjørøye holder kjeft  ;D

Kan vel ikke gi noe endtydig svar, fordi det er veldig lokalt. Ei elv jeg hadde knallfiske i for 3 og 4 år siden blei stengt på dagen etter telling i fjor.  Mens andre elver under 10 mil unna er blitt åpnet igjen og fisker bra.

Det positive er vel at den jevne Finnmarking har blitt opptatt av bestand og setter ut igjen fisk og ikke minst overholder kvoter.

Det morsomme med Sjørøya er at det enda finnes ukjente vassdrag uten fiskekort og folk som kan levere knall hvis man treffer........

Skulle gjerne hatt tid til å romstrere litt rundt i finnmark etter noen av disse unseelige elvene, ja  :)

Selv har jeg bare fisket sjørøye i troms, og i reisaelva er det nå åpnet for sjørøyefiske igjen, etter flere års fredning.

Fantastisk flott fisk, da  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dreier sesongen seg mest om,å gripe anledningen når den byr seg. Det blir en del dagsturer i markavann i løpet av sesongen, men også noen ettermiddagsturer etter jobb. Prøver å få med meg fiske i stille vann fra sent i april og til og med oktober. Det første vaket rett etter isen har gått gir en god følelse. Jeg setter nok vespertinafisket høyest i marka. Dette er sikkert fordi jeg stort sett bommer på vulgataen og er på annen ferie når mauren svermer  :o

Hvert år planlegges gjerne to lengre turer på 3-5 dager hvor jeg reiser opp i høyden med fiskekompiser. Målet er gjerne elvefiske og fjellvann. På grunn av reisetid, familieforhold og jobb så kan vi ikke tenke for mye på fiskeforhold, og tidspunktet bestemmes noen måneder før avreise.

På grunn av at interessen for fluefiske er større enn den kanskje burde være, så blir det mange dagsturer ila sesongen der jeg fisker alene. Koselig det også egentlig  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tilpasset et liv med mye annet; jobb, familie og andre fritidsaktiviteter (fotballtrener for laget til eldstemann).

1. Myggfiske på nærvann. Mest for å komme i gang. 3-4 turer. Omtrent like mange fisk.

2. Vespertinafiske på nærvann i månedsskifte mai/juni. Noe av det jeg gleder meg mest til hver sesong. Utrolig trivelig fiske, selv om snittstørrelsen er 4-500 gram. Døgnflua som sitter der på vannet, vakene og naturen på den tiden av året. Herlig.

3. Tidligtur etter baetis i elv. Blir som regel avlyst pga flom, vind eller fotballcup.

4. Korttur i elv (slutten av juni). Høysesong. Typisk langhelg. Som regel bommer vi på forholdene.

4. Hovedtur i elv (tidlig juli). Ca en uke. Destinasjon varierer. Eneste fellesstrekk er at vi stort sett bommer på forholdene.

5. Hardangervidda (august). Alltid vanskelig forhold, men vi fanger overraskende mange fisk hver gang. Er forholdene gode, hvilket de sjeldent er, er det også bra størrelse på fisken.

6. Markatur med maur og stankelbein. Får nesten alltid fisk, og reiser bare ut om forholdene er lovende.

7. Høsttur i elv. Bommer alltid på forholdene, og får som regel en fiske på fire dager. Den er til gjengjeld ikke spesielt stor.

8. Siste markaturer med mygg og maur og attraktorfluer. Får som regel ingenting og det lukter råttent i skauen. Da tar jeg en tur ut i sjøen med streamers. Der får jeg som regel ingenting der heller.

At jeg gidder.  ;D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tilpasset et liv med mye annet; jobb, familie og andre fritidsaktiviteter (fotballtrener for laget til eldstemann).

1. Myggfiske på nærvann. Mest for å komme i gang. 3-4 turer. Omtrent like mange fisk.

2. Vespertinafiske på nærvann i månedsskifte mai/juni. Noe av det jeg gleder meg mest til hver sesong. Utrolig trivelig fiske, selv om snittstørrelsen er 4-500 gram. Døgnflua som sitter der på vannet, vakene og naturen på den tiden av året. Herlig.

3. Tidligtur etter baetis i elv. Blir som regel avlyst pga flom, vind eller fotballcup.

4. Korttur i elv (slutten av juni). Høysesong. Typisk langhelg. Som regel bommer vi på forholdene.

4. Hovedtur i elv (tidlig juli). Ca en uke. Destinasjon varierer. Eneste fellesstrekk er at vi stort sett bommer på forholdene.

5. Hardangervidda (august). Alltid vanskelig forhold, men vi fanger overraskende mange fisk hver gang. Er forholdene gode, hvilket de sjeldent er, er det også bra størrelse på fisken.

6. Markatur med maur og stankelbein. Får nesten alltid fisk, og reiser bare ut om forholdene er lovende.

7. Høsttur i elv. Bommer alltid på forholdene, og får som regel en fiske på fire dager. Den er til gjengjeld ikke spesielt stor.

8. Siste markaturer med mygg og maur og attraktorfluer. Får som regel ingenting og det lukter råttent i skauen. Da tar jeg en tur ut i sjøen med streamers. Der får jeg som regel ingenting der heller.

At jeg gidder.  ;D

Du glemte å ta med hesten som tidstyv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tilpasset et liv med mye annet; jobb, familie og andre fritidsaktiviteter (fotballtrener for laget til eldstemann).

1. Myggfiske på nærvann. Mest for å komme i gang. 3-4 turer. Omtrent like mange fisk.

2. Vespertinafiske på nærvann i månedsskifte mai/juni. Noe av det jeg gleder meg mest til hver sesong. Utrolig trivelig fiske, selv om snittstørrelsen er 4-500 gram. Døgnflua som sitter der på vannet, vakene og naturen på den tiden av året. Herlig.

3. Tidligtur etter baetis i elv. Blir som regel avlyst pga flom, vind eller fotballcup.

4. Korttur i elv (slutten av juni). Høysesong. Typisk langhelg. Som regel bommer vi på forholdene.

4. Hovedtur i elv (tidlig juli). Ca en uke. Destinasjon varierer. Eneste fellesstrekk er at vi stort sett bommer på forholdene.

5. Hardangervidda (august). Alltid vanskelig forhold, men vi fanger overraskende mange fisk hver gang. Er forholdene gode, hvilket de sjeldent er, er det også bra størrelse på fisken.

6. Markatur med maur og stankelbein. Får nesten alltid fisk, og reiser bare ut om forholdene er lovende.

7. Høsttur i elv. Bommer alltid på forholdene, og får som regel en fiske på fire dager. Den er til gjengjeld ikke spesielt stor.

8. Siste markaturer med mygg og maur og attraktorfluer. Får som regel ingenting og det lukter råttent i skauen. Da tar jeg en tur ut i sjøen med streamers. Der får jeg som regel ingenting der heller.

At jeg gidder.  ;D

Du glemte å ta med hesten som tidstyv.

Alt som stjeler tid fra fluefiske er velkomment. Jeg ser hvordan det går med folk som driver dette for langt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller ikke lenger de store kravene til fangsten, bare å stå i elva og fiske er en stor tilfredsstillelse i seg selv for min del. Så jeg har ingen fastlagte planer, bare noen hovedtrekk:

- Det blir å prøve litt myggfiske på rolige elvestrekk når tida er inne. (Tørt)

- Så satser jeg på å treffe noen baetis-klekkinger i elver innenfor 10-mils radius. Tørt

  Ser ikke bort fra at jeg dypper en liten muddler eller wooly-bugger om det blir altfor lenge å vente..

- Kanskje blir det også litt fiske i fjellvann, dersom snøen går før sommeren er over. Helst tørt.

- I juli, og kanskje begynnelsen av august blir det å fiske etter laks. Bl.a i Namsen og andre elver i Namdalen.  Og i den lokale elva. Men det blir bare med enhånds, på denne tida holder det med #7 og #8.

Må innrømme at jeg savner å kjenne den råe kraften og tyngden i den andre enden av lina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg år at jeg allerede har bestemt hvor jeg skal fiske, til hvilken tid, og hva jeg skal fiske med. Men regner med at når vi treffer mai og isen har gått er hele greia glemt.

Men i vinter har jeg forestilt meg at jeg tar noen turer ut mot havet da isen går tidligere der, da blir det vel å fiske i overbefolkede vann nære vei. Kun for å oppleve nytelsen av vak flest mulig ganger, og ikke minst følelsen når fisken tar den tørre palmermyggen gang på gang. Helt til man finner roen og er klar til litt fiske med høyere krav for størrelse.

Når isen går i "nærområdet" blir det å besøke vann størst mulig ørret og prøve å lure denne på tørr mygg.

Når myggen begynner å bli små og det klekker smått med marginata har jeg planlagt å fiske en del med øyenstikkernymfe i denne perioden.

Så kommer en av sessongens høydepunkt... Finnes det vulgata i go'vannet vi besøkte på sensommeren i fjor? La oss håpe det!

Etter vulgataen vil det bli mer elvefiske, og eneste som er fastbestemt er en 4 dagers tur til østerdalen i starten av juli.

Inn i mellom denne perioden vil det blir kortere turer i elv, og muligens en liten tur til østerdalen for å prøve noen nye små-elver som man har studert på kart.

Etter den første uka av juli har jeg som sikkert fisket mye, og regner jeg med at jeg drar dit omgivelsene fører meg. Kanskje man er heldig å treffe varme kvelder på stillevann med godt fiske på en caddis stripende på overfalten, eller kanskje en bibio sverming i elv. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fin-fin tråd med interessante opplegg for sesongen. Siden jeg er i denne sammenhengen er sylfersk, skal jeg by på mitt opplegg for årets sesong.

 

  • Først: Fluefiske har for min del ligget brakk helt intil for fire år siden da guttungen endelig fikk såpass med gods i vaderne at han klarte å stå oppreist i "mine" strekk i elva. Etter det har han heldigvis blitt hekta, og jeg ser det som min viktigeste oppgave her i livet å sørge for at han aldri forlater fluefisket. Årets fluefiske blir litt som fjoråret - ta guttungen med til de stedene jeg elsker å fiske, hvor jeg mener inspirasjonen og sjelen til hele galskapen ligger begravet.
  • Hjemmeområdet: Romeriksåsen med mygg i iskanten og Lepto i tidligfiske. Maur, stankelbein og vårfluer for det modne sommerfisket
  • Hytta: Det området hvor jeg ser kona minst, og ferdes mest hvileløst frem og tilbake mellom elver og vann. Renaelva i med sine Aurivillii og Baetis-klekkinger. Maur på høsten. Grønn steinflue på sensommeren, og dead drift med "dyret". Trysilelva og Engeråa (!) er selvskreven i Danicaklekkinga, som jeg er helt sikker på at blir fabelaktig i år. Videre til et vassdrag lenger nord for disse beskrevne vassdrag, som er et stykke å gå til, men som er et eventyr i stillevannsfiske når Marginataen og Vespertinaen slår opp sine vinger. Dette er for meg årets opplevelse. Aldri rekordfisk, men fin halvkilos ørret og røye. Lukta av forventningsfull vår, kaffebål, lange kvelder og far-sønn fiskeri kan ikke konkurrere mot det til tider hysteriske elvefiskeriet. Lepto i "mine vann" slår alt og er sesongens høydepunkt.
  • SÅ: Høstfisket etter harr - jeg elsker det. Tre faste elver, i fast rekkefølge. Jeg prøver å holde meg unna det håpløse nymfefisket som jeg aldri får skikkelig dreisen på, men innser i oktober hvert år at jeg burde lære meg også det tøvet.
  • En tur på isteren etter sik er alltid gøy - det er matauk med dorging, uten fluestang, men med våtflue både på oter og stang. Primitivt? Overhode ikke. Sjelebot, matauk og gammelt tradisjonsfiske.

I år blir det nøyaktig dette som skjer. Jeg og guttungen. Jeg med et oppdrag: Sørge for at han aldri forkaster fluefisket, men fortsetter og blir like idiot som sin far. Så tenker jeg samtidig at sesongen ikke blir slik som beskrevet fordi jeg kommer til å møte fiskere på min vei som jeg begynner å fiske samme med, og som har andre gode ideer om hvor man skal fiske. 

 

Men skitt au. Det er jo det det hele handler om. Være ute, alene eller med folk, la mulighetene og opportunismen styre valgene du gjør mens vaderne blir surere og surere for hver fiskedag som går.

 

Ha en god sesong, folkens

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...