Gå til innhold

#3 stang bare jålete?


Lars L

Anbefalte innlegg

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Neida nå er det virkelig sklidd ut ;D

Ja 3'r stang var det snakk om. Hadde egentlig skippa litt den snøreklassen der helt til jeg fikk den Farion i fluebindingskonken. Egentlig ganske rar tankegang fra meg da jeg er den som blir mest mobbet i dette landet for at jeg fisker sånne rare mortefisker, dvs bare det klarer å svelge en flue så er det legitimt for meg.

Uansett drit i merke den som lurte på noe i denne tråden, kjøp deg en 3'r, det er kjempemorro. Når det er litt trangt om plassen som jeg har fått erfare denne sesongen så er en 3'r mitt i blinken i små skogsvann og i små elver. Ja den fikk kjørt seg i store elver åsså men den har helt klart sine bestemte bruksområder.

Min første selbygde stang var en 8,6' 3'r powell. Håper Ruffen prøver den fra tid til annen.

Neste helg drar jeg til Bosnia for å bryne meg på særdeles vanskelig harr og ørret, 8,6 ' Fario 3'rn blir en av hovedstengene mine.

Det går åsså an å fiske turbofisk med en 3'r. Hva du vil bestemmer du helt enkelt sjøl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bla bla bla... here we go again....

Selv om noen snører er tyngre så fungerer de fortsatt utmerket på stengene i de snøreklassene de er tiltenkt.

Det at snøre ikke passer ditt og datt er for det meste bare vås. Bare å velge snøreprofil ut i fra fiskestiuasjon... thats it.

Takk Rune! 

Dette overkompliseres så man blir helt matt.   

Enig med deg Heptus :) Greit når du skriver for jeg skjønner nesten ingenting av det du sier ;D

Kva ??  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dette begynner å skli ut. Jeg trekker tilbake alt som har med toern og luksus å gjøre!

Så du mener toern er luksus?

Jeg prøvde det her hjemme hos meg engang, og da var det luxus.

nå får jeg ikke lov lenger :rolleyes: ::):rolleyes: ::):rolleyes:

Ha ha ha ha ha ! Æhhhh...    ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Unnskyld alle sammen.

Sånn blir det hælvete av.

DEt var ikke din feil Torbjørn

Uttrykket "toer'n" setter alltid igang de samme mekanismene hos en mann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "toer'n" setter alltid igang de samme mekanismene hos en mann....

"Ok"

;D

Har et par #3 stenger stående, og der står dem, som regel.. En treer er koselig, delikat, presis og sånn altså..  Men det blir til at jeg 96 av 100 ganger velger firer`n, sjuer`n eller femmer`n. Toer`n vil ikke jeg ha noe med å gjøra. Her er det vel egentlig prat om hvordan og hvor jeg fisker, og hva jeg føler meg mest komfortabel med.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig diskusjon, siden det ikke finnes noe definert system for klassifisering av stenger... ;)

Hva er en 5'er stang? En T&T Paradigm 905-3 (ERN 4.1)? Eller en Sage TCX 590-4 (ERN 7.x)? Eller begge? Eller ingen?  ???

Så vi snakker derfor om snører, gjør vi ikke? Det er tross alt snøret som avgjør om vi fisker med 4'er eller 5'er utstyr.

Forsåvidt enig med deg, Tore, og alle som har sagt seg "enig" med deg. Men...

du også vet at når vi snakker om "ei typisk firerstang", så snakker vi om ERN 4.3-4,7 som bærer 8-10 gram. Vær litt overbærende med både meg og de fleste andre her for at vi tradisjonelt snakker om #4- stenger, da - og ikke "#4- snøre" hver gang vi snakker stenger. Ok, kamerat?  :) Du vet jo hva vi mener, og du vet til og med meningsinnholdet i betegnelsen "#4- stang", og da er det i hvert fall ikke noe å kicke på  :D

Det blir, på samme måte, litt dumt hvis jeg hver gang skal kicke på at noen feilaktig sier "kameralinse" om et kameraobjektiv. Jeg skjønner hva som menes, og det interessante ligger ikke i betegnelsen, men innholdet i hva som skrives. Fortsatt enige? Bra  :)

André

Selvfølgelig vet jeg hva alle mener her, André. Men jeg tror de aller fleste her snakker om stenger det står '4' på. Eller egentlig '3'.

Det er en tilsvarende diskusjon om 5'er stenger på et annet forum fra en annen verdensdel, og favorittene så langt er Sage TCX og TCR 590-4. Og favorittutsagnet så langt er: "...har en TCX 590, og den kaster jævlig bra med et Rio Gold #6!"  :rolleyes:

Her så snakkes det om Diamondglass, T&T Paradigm osv. og det understreker FOR MEG hvor idiotisk dette systemet egentlig er. Og vi godtar det fordi vi er fluehuer, og hater alt som ikke er fluehue-mat. Faktisk er Tørrbjørn's innlegg det aller mest illustrerende i hele tråden. Det er kjernen til at vi fortsatt har et system som er beregnet på å klassifisere gamle DT snører. Men det er snørene. Det finnes ikke noe system for stenger. Jeg hadde ikke hatt noe imot om det sto gramvekt på fluestenger. Jeg har kappet og veid klumper siden tidlig 90-tall.

Så når noen hevder et 3, 5, 7, er veien å gå. Og at 4'er stenger er best, 5'er stenger er for de som skal være effektive osv. så synes jeg det er på sin plass å presisere at vi her ofte snakker om stenger med super-minimale forskjeller. Men de har tilfeldigvis forskjellig nummer på stanga. Andre ganger snakker vi om stenger med SAMME nummer på stanga, men som har så stort sprik som 4(!) vektklasser.

Hovedgrunnen til at vi fortsatt bruker dette systemet er at det mystifiserer fluefiske. Gjør døren LITT smalere. Gjør OSS litt mer spesielle (flinkere?).

Men dette er tydeligvis et sårt punkt hos administrator, så jeg skal gi meg med det.  :-X

NB: Hvis dette irriterer så bare gli videre!  ;)

Effekten av en dobbel espresso må få utløp på et eller annet vis... :D

ON topic: 3'ere har helt klart en plass. Skogsvann i belly (eller uten), småbekker, glassklare forhold osv. Et 3'er snøre lander jo så lett at det er helt deilig å se på! Så det er definitivt ikke jålete, men en flott måte å prensetere fluer på. Når forholdene tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest annet enn den siste siden på dette temaet, men det er ofte mange kommentarer om at klasse 2 og 3 er for pinglete(for vind og stor fisk) og mangler rekkevidde, spesielt da når det er mer enn en fjert vind ute. Jeg og mine kompiser går utelukkende med 2 og 3, og har gjort det de siste 6-7 årene. Vi fisker i alt fra 100meters brede elver(som Nea) til veldig små elver ned til 5 meters bredde. Du lærer deg omsider å takle så lette snøreklasser under nær sagt alle forhold. Rekkevidden under fisket begrenser seg til omtrent 25meter+-, noe som er langt nok til 98% av situasjonene du kommer opp i. Ellers er det jo ingen ørret i vanlige Norske elver som blir for store til disse klassene. Jeg har i to sesonger nå bare brukt klasse 2 og det gir deg noe helt annet enn å gå med ei overdimensjonert flaggstang, som klasse 5 stort sett er. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk som fisker MYE velger så tunge klasser framfor en florlett og følsom 3'er eller 2'er. Når du får en 1-3kilos på en så lett stang, så skjønner du hva du går glipp av. Det er bare tull å MÅ bruke 4 og 5. Gjør heller den lette stanga til din hovedstang og suplér heller med 4'er eller 5'er når det er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har ikke lest annet enn den siste siden på dette temaet, men det er ofte mange kommentarer om at klasse 2 og 3 er for pinglete(for vind og stor fisk) og mangler rekkevidde, spesielt da når det er mer enn en fjert vind ute. Jeg og mine kompiser går utelukkende med 2 og 3, og har gjort det de siste 6-7 årene. Vi fisker i alt fra 100meters brede elver(som Nea) til veldig små elver ned til 5 meters bredde. Du lærer deg omsider å takle så lette snøreklasser under nær sagt alle forhold. Rekkevidden under fisket begrenser seg til omtrent 25meter+-, noe som er langt nok til 98% av situasjonene du kommer opp i. Ellers er det jo ingen ørret i vanlige Norske elver som blir for store til disse klassene. Jeg har i to sesonger nå bare brukt klasse 2 og det gir deg noe helt annet enn å gå med ei overdimensjonert flaggstang, som klasse 5 stort sett er. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk som fisker MYE velger så tunge klasser framfor en florlett og følsom 3'er eller 2'er. Når du får en 1-3kilos på en så lett stang, så skjønner du hva du går glipp av. Det er bare tull å MÅ bruke 4 og 5. Gjør heller den lette stanga til din hovedstang og suplér heller med 4'er eller 5'er når det er et must.

Nei vettu hva!?! En 3-kilos ekte dølafisk på ei toer-stang? Det får være måte på hva man skal innbille ungdommen. Dersom man skal sette tilbake en fisk så er det IKKE noe poeng å kjøre fisk kun på løst håndledd og kork. Mulig Tya- og Nea-fisk er ekstrem slapp i trekilosklassen, men det gjelder definitivt ikke alle steder. Ta deg en tur til Kongensvann på Smøla og behersk vind og stor fisk like lett som en som er like god fisker som deg, men med en 5-er du. Greier du det er du god! Eller kom hit til dalen. Jeg tar glatt utfordringen selv, selv om jeg garrantert ikke er like dyktig da jeg ikke har nubbesjans til å kaste 25m med fin presentasjon med ei toer-stang når jeg står utvadet til et sted mellom knærne og hoftene. I alle fall ikke om det blåser fra høyre. Men jeg tar allikevel den utfordringen da jeg er ganske sikker på utfallet.

3'er er til små forhold, blanke forhold (liten eller ingen vind) og/eller ikke for stor og sprek fisk. Det er spennende og gøy med en treer under "riktige" forhold. Og faktisk også effektivt. Jada med 2'er også, men da under enda mer spesifikke forhold. Selv fikk jeg en på 2,1kg med treer i sommer og det var over grensen av hva jeg syns er fornuftig, men det gikk med litt flaks og at jeg kjenner stedet og strømmen svært godt. Moro ja (eller mest spennende), men ikke noe å narre andre til å gjøre. Men på fisk fra 0-1,2kg er det faktisk ofte mer effektivt enn man tror. Også det å få inn fisk.

Men en 2'er og en 3'er til de aller fleste forholdene og all slags størrelse, nei det blir for dumt. Det er faktisk like dumt som å si at man MÅ bruke 4'er eller 5'er. Alt til sin tid.

Uansett: Vil du slite med en 2'er eller 3'er som din hovedstang så værsågod. Det er ikke jeg som bestemmer hva du skal gjøre. Jeg bare ser på valg av utstyr på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla bla bla... here we go again....

Hva så om alle leverandører oppgir klumpvekt?? Tror dere virkelig at det hjelper majoriteten å velge rett snøre?? NOT!

Svært få ørretfiskere har noe forhold til gramvekter på stenger, det er det sålangt ingen kultur for. Ei heller noe større ønske i markedet. Hvis vi ser bort i fra noen få spesielt interesserte på et forum her og der. (ganske lett å se her også... det er de 4-5 vanlige som må snakke om dette så fort det dukker opp en tråd med noe som kan relateres til det...)

Det er litt morsomt å se det samme mønsteret gjenta seg i veldig mange diskusjoner i vidt forskjellige temaer her på FFS. Det er også morsomt å registrere at de samme personene er å finne igjen på begge sider av barrikadene (forsvar eller angrep) - avhengig av temaet som er oppe. Det som går igjen er den litt unødvendige konflikten mellom det som er tvingende nødvendig og det enkelte finner glede i å fordype seg i. På meg virker det som om vi alle her inne, i større eller mindre grad, finner glede i å gjøre deler av fluefisket vårt mer komplisert enn nødvendig.

Det er ikke nødvendig å kunne kaste som Micke Blomberg eller Preben Anker for å få fiske på flue!

Det er ikke nødvendig å kunne binde fluer som Oddbjørn eller Rune for å få fisk!

Det er ikke nødvendig å ha kunnskaper om insektelivet som Staffan eller Andrè for å få fisk!

Det er ikke nødvendig å ha detaljkunnskaper om utstyret som Tore for å kunne sette sammen utstyr som fungerer på fisketur.

Om vi skreller bort litt unødvendig provokasjon, så var det det samme som gikk igjen i diskusjonen om SØ-fiske mellom Tony og Fuglefiskeren.

Noe av det som gjør det interessant for meg å være på FFS er alle dere som gjør mer enn det som er tvingende nødvendig innen fluefisket. Det er godt å vite at man ikke trenger å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig, men det er all spisskompetansen her inne jeg finner aller mest interessant å lese om. Om vi alle hadde enes om at diskusjonen er over og at man ikke trenger mer enn en fyrstikkeske og 2 March Brown, da kan jo egentlig FFS legges ned?  ;)

Trådstarterens ønske med tråden bør være styrende for nivået man legger seg på i svarene, ellers synes jeg det er unødvendig å hoppe på alle de andre som velger å ta en ferdighet lengre eller kortere enn en selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne trangen til motstand av lette klasser kommer av at svært få tvinger seg til å fiske med lette klasser og lærer seg å beherske det. Om det alltid handler om å ta den letteste veien, så blir ting ganske lite utfordrende. Det er også slik at når de fleste fisker med lette stenger og får på en OK fisk, så kjører de fisken som om stanga er bygget av 0,12mm tippetmateriale. Jeg har seriøst aldri hatt problemer med stor fisk på lette klasser. I fjor, da jeg bare fisket med 2'er, fikk jeg flere rundt og over 3 kg hvor den største var 69cm og omtrent 3,7kg. Jeg brukte ikke mer enn ca 10minutter på det lengste og fiskene var definitivt ikke slappe, som de dølafiskene du refererer til ;). Det er bare redselen som hindrer folk fra å kjøre fisken hardt. Jeg oppfordrer folk til å velge lettere klasser. Kombinerer du 0,14 tippet med fleksen i en 2'er eller 3'er, så skal det utrolig mye til for at det ryker. Bare fest snøret i et tre hjemme og prøv å ryk 0,14 med en klasse 2 stang. Jeg har definitivt ikke utelukket en 4'er og jeg kommer sikkert til å bruke det igjen, men bare når jeg må. Jeg tror de oppdrettsfiskene du er vant til er langt slappere enn den urville primaørreten jeg er vant til fra trøndelag og troms.haha... Jeg kan love deg at om du tvinger deg selv til å bruke en 3'er gjennom en hel sesong, så vil du ikke få problemer med hverken kasting under "relativt" vanskelige forhold, eller landing av fisk rundt og over 3 kg. Det er ikke noen verdensmestertakter, men bare at jo mer man øver jo dyktigere blir man til å håndtere så lette klasser. Det kan føles som du fisker med et strå i begynnelsen, men etterhvert føles det helt naturlig.

Har ikke lest annet enn den siste siden på dette temaet, men det er ofte mange kommentarer om at klasse 2 og 3 er for pinglete(for vind og stor fisk) og mangler rekkevidde, spesielt da når det er mer enn en fjert vind ute. Jeg og mine kompiser går utelukkende med 2 og 3, og har gjort det de siste 6-7 årene. Vi fisker i alt fra 100meters brede elver(som Nea) til veldig små elver ned til 5 meters bredde. Du lærer deg omsider å takle så lette snøreklasser under nær sagt alle forhold. Rekkevidden under fisket begrenser seg til omtrent 25meter+-, noe som er langt nok til 98% av situasjonene du kommer opp i. Ellers er det jo ingen ørret i vanlige Norske elver som blir for store til disse klassene. Jeg har i to sesonger nå bare brukt klasse 2 og det gir deg noe helt annet enn å gå med ei overdimensjonert flaggstang, som klasse 5 stort sett er. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk som fisker MYE velger så tunge klasser framfor en florlett og følsom 3'er eller 2'er. Når du får en 1-3kilos på en så lett stang, så skjønner du hva du går glipp av. Det er bare tull å MÅ bruke 4 og 5. Gjør heller den lette stanga til din hovedstang og suplér heller med 4'er eller 5'er når det er et must.

Nei vettu hva!?! En 3-kilos ekte dølafisk på ei toer-stang? Det får være måte på hva man skal innbille ungdommen. Dersom man skal sette tilbake en fisk så er det IKKE noe poeng å kjøre fisk kun på løst håndledd og kork. Mulig Tya- og Nea-fisk er ekstrem slapp i trekilosklassen, men det gjelder definitivt ikke alle steder. Ta deg en tur til Kongensvann på Smøla og behersk vind og stor fisk like lett som en som er like god fisker som deg, men med en 5-er du. Greier du det er du god! Eller kom hit til dalen. Jeg tar glatt utfordringen selv, selv om jeg garrantert ikke er like dyktig da jeg ikke har nubbesjans til å kaste 25m med fin presentasjon med ei toer-stang når jeg står utvadet til et sted mellom knærne og hoftene. I alle fall ikke om det blåser fra høyre. Men jeg tar allikevel den utfordringen da jeg er ganske sikker på utfallet.

3'er er til små forhold, blanke forhold (liten eller ingen vind) og/eller ikke for stor og sprek fisk. Det er spennende og gøy med en treer under "riktige" forhold. Og faktisk også effektivt. Jada med 2'er også, men da under enda mer spesifikke forhold. Selv fikk jeg en på 2,1kg med treer i sommer og det var over grensen av hva jeg syns er fornuftig, men det gikk med litt flaks og at jeg kjenner stedet og strømmen svært godt. Moro ja (eller mest spennende), men ikke noe å narre andre til å gjøre. Men på fisk fra 0-1,2kg er det faktisk ofte mer effektivt enn man tror. Også det å få inn fisk.

Men en 2'er og en 3'er til de aller fleste forholdene og all slags størrelse, nei det blir for dumt. Det er faktisk like dumt som å si at man MÅ bruke 4'er eller 5'er. Alt til sin tid.

Uansett: Vil du slite med en 2'er eller 3'er som din hovedstang så værsågod. Det er ikke jeg som bestemmer hva du skal gjøre. Jeg bare ser på valg av utstyr på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trådstarterens ønske med tråden bør være styrende for nivået man legger seg på i svarene, ellers synes jeg det er unødvendig å hoppe på alle de andre som velger å ta en ferdighet lengre eller kortere enn en selv!"

Klippet bare ut den siste setningen din jeg Tom Larsen.

Slik jeg forstår det, var vel det der akkurat det samme som Rune Stokkebekk sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...