Gå til innhold

Tror du at du perser på ørret med flue året 2010?!


Magnus Bakken

Året 2009 ble mang en stor ørret tatt på flue i norske elver og vann. Spørsmålet er om du som fluefisker vil perse med nevnte redskap?!  

107 stemmer

  1. 1. Året 2009 ble mang en stor ørret tatt på flue i norske elver og vann. Spørsmålet er om du som fluefisker vil perse med nevnte redskap?!

    • Ja
      84
    • Nei
      35


Anbefalte innlegg

Vi holder oss til norge her... Hadde vært gøy hvis alle som stemte skriver deres stående pers, og hvor stor persen deres blir i år... Kan gjerne skrive når og evt hvor hvis man ønsker, men det får bli opp til hver enkelt.. Legg gjerne til hvilke flue du tar den på. Her teller både vått og tørt  :)

mvh

Magnus Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Den stående persen på 1,3kg som ble tatt på, hømh, streamer skal knuses i drømmelva, nærmere bestemt - på drømmestrekningen ;D Blir storfornøyd hvis den er større enn 1,3kg. Den skal taes på tørt (helst).Kanskje den taes på en slik:

<---------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluepers på brunørret er 1556 g, tror nok ikke jeg perser den i år.

Men har som mål å fiske mye mere med streamer denne sesongen, så satser på å perse på streamer :)

(Streamerpersen er en abbor på snaue 400g så regner med at det skal gå greit..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som tyder på det ut i fra siste års utvikling. Kaster ikke bedre, fisker ikke bedre, har blitt mye latere, ser dårligere, prater mer, sitter mer, får kramper av å traske mye i buskas med vadestøvler og er latterlig treig på tilslaget. Får satse på griseflaks, eller at jeg ved en slump kommer over et bestående storfiskvann på Hardangervidda, når jeg skal dit en gang i august.

Jørn    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg får fisk er det gjerne en kombinasjon av tilfeldigheter og at fisken er enda dummere enn snittet som ligger til grunn, så om det blir noen pers i år beror altså i stor grad på tilfeldigheter/teit fisk  ;D

Jeg fisker stort sett alltid i elver/vann hvor stor-fisk finnes, så det er jo aldri helt sjanseløst, men å perse er aldri noe mål når jeg går inn i en ny sesong.

Jeg er mer opptatt av at ørretene jeg fisker på har god hygiene og manerer enn at de skal være så jævla store  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tror at jeg perser hver år....... det er jo en drivkraft i seg selv :D....... er vel den eneste konkurransen jeg bedriver innen fluefiske, nemlig kampen med meg

selv og mine mål :)

Dessuten må jeg over 2 kilo i Rena snart. Har vært så nære mange ganger nå og det irriterer meg vanvittig at Oddbjørn passerte den grensa etter noen få

turer til Rena ;D ;D ;D...... sånt kan jeg ikke leve med :D :D...... så det må jeg bare gjøre noe med ;D ;D

(bare kødda, Oddbjørn....... eller faen heller jeg må gjøre noe med det  ;D ;D)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en sesong med fluefiske har jeg pers på 1kg (tatt på montana), og 500g på tørt (princeps).

Tok hele tre kilosørreter faktisk. (Nesten litt dumt med en sånn førstesesong :P )

I år håper jeg å øke persen til 1,5ish når jeg skal traske rundt på Hardangervidda i august.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det. Så mye flaks har jeg ikke, jevnt over.

Dessuten har jeg gått litt lei av den reinspikka storørretjakta, etter en del år med litt vel mye fokus på persing.

Mange av de beste storørretstedene jeg vet om er såpass ekstreme at det som oftest blir mye venting og lite action.

Størrelsesmessig er sesongmålsetningen min alltid å få fisk over den magiske 2kilosgrensen - det gir en utrolig primitiv og deilig tilfredsstillelse, av en eller annen grunn. Og får man først en sværing, kommer det gjerne flere samme år - kanskje fordi man gir sånn passe blaffen? Andre sesonger blir det litt stang-ut og storfisktørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nesten litt stolt av meg selv;

Jeg husker faktisk ikke rekken min, gitt :o!

Det er flere på to-og-noe, det veit jeg! Men der stopper det. Sikkert fordi man har ljugd så ofselig mye gjennom fiskekarrieren. Særlig "rundt bålet". Og, vekten øker jo som kjent med ca. en hekto pr. whiskyglass.

Selvfølgelig er jeg gaaanske så interessert i å bryte 3kilosgrensa på tørt.

Men det skal jo ikke skyves under en barkrakk at om jeg skulle få opptil flere opplevelser med halvannenkiloser i løpet av sesongen, og kanskje får se rundt totallet, så blir jeg hinsides fornøyd!

For, en aure på 1,5 kg. er det jo faktisk ikke så mange forunt å være borti. Det er en stor aure. Selv om 90% av feriefiskere(Altså normale mennesker, som ikke bruker uker i strekk i elver og vann, slik som de fleste gærningene her inne) påstår at omtrent alt de får av pinner er "ca. kilo`n, tenker jeg!" Jeg er sikker på at alle her inne har minst en nabo, eller kollega, som man vet egentlig ikke er noen ræser på fiske, som påstår dette... Dette, fordi de virkelig tror at den veier såppas.

De er faktisk jæklig heldige, er de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persen fra i fjord ligger i overkant av 800gram. Tror jeg kommer til å perse i år. En fisk i overkant av kiloen hadde vært fint. Ellers gjør jeg som hunken å satser på kvantitet. Og eventuelt alle persen og store fisker tar jeg som en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...